دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
کودتا علیه ویرون
پایگاه اطلاع رسانی صنعت خودرو(کارنا):رقیبی به نام SSCAero، حداکثر سرعت رسمی ۴۱۰ کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت تئوری ۴۴۳ کیلومتر در ساعت در راه است تا ویرون را در گرد و خاک پشت سرش جا بگذارد. ویرون حتی در رسیدن به سرعت بالای ۴۰۰ کیلومتر در ساعت هم تنها نیست.
۱۰۰۱ اسب بخار قدرت موتور، حداکثر سرعت ۴۰۷ کیلومتر در ساعت و شتاب ۵/۲ ثانیه، این اعداد رکوردهای بوگاتی ویرون هستند که اخبار آن نزدیک به ۴ سال نقل محافل دوستداران سوپر اسپرتها بود. بسیاری از افراد ثروتمند با پیشخرید ویرون (حتی قبل از آنکه نمونههای اولیه آن تایید شود) در این رویا بودند که تا چند سال میتوانند افتخار راندن سریعترین اتومبیل تولیدی جهان را داشته باشند، ولی اکنون باید حقیقتی تلخ را بپذیرند.
ویرون دیگر سریعترین اتومبیل نیست! رقیبی به نام SSCAero، حداکثر سرعت رسمی ۴۱۰ کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت تئوری ۴۴۳ کیلومتر در ساعت در راه است تا ویرون را در گرد و خاک پشت سرش جا بگذارد. ویرون حتی در رسیدن به سرعت بالای ۴۰۰ کیلومتر در ساعت هم تنها نیست. در این مقاله ضمن معرفی کوتاهی از Areo دیگر رقبای سرعت بالای ۴۰۰ را معرفی میکنیم.
● سالین S۷ توئین توربو
کارخانه سالین تیونر معتبری است که مدلهای زیادی از اتومبیلهای فورد را از موستانگ تا وانت مورد تقویت قرار داده و با توجه به امکانات قوی تولیدی میتوان به راستی آن را یک کارخانه اتومبیلسازی نامید. بهعلاوه سالین در مسابقات اتومبیلرانی نیز حضور فعالی دارد.
با تکیه به همین تواناییها بود که در سال ۲۰۰۰ مدل S۷ را بهعنوان اولین تولید کاملا مستقل خود معرفی کرد. یک سال بعد همین مدل در مسابقات سال با قدرت ظاهر شد، اما اتومبیل مورد نظر ما مدل ویژه Twin-Turbo است.
شرکت سالین با توجه به رابطه تنگاتنگ با فورد برای این سوپر اسپرت از موتور ۸ سیلندر ۷ لیتری خود استفاده کرده است و با کمک ۲ توربو شارژر توانسته قدرتی معادل ۷۵۰ اسب بخار را بهدست آورد. این قدرت بعد از انتقال از طریق یک گیربکس ۶ سرعته دستی به چرخهای عقب میرسد.
استفاده از گیربکس دستی با توجه به گشتاور بالای موتور S۷ میتواند به راحتی کلاج را به آتش بکشد، به همین دلیل سالین از کلاج دوصفحهای مقاوم برای این مدل بهره گرفته. با توجه به قدرت موتور و ضریب دنده ۱ (۸۶:۱/۲) S۷ میتواند در ۸/۲ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد و این روند تا سرعتی فراتر از ۴۰۰ کیلومتر در ساعت ادامه دهد.
با توجه به لاستیکهای پهن ۲۷۵ در جلو و ۳۳۵ در عقب (محصول میشلن) و فنربندی اسپرت، S۷ در آزمون مارپیچ بالاتر از فراری انزو و پورشه کاررا جیتی قرار گرفته است. برای متوقف کردن این هیولای سرعت دیسکهای ۱۵ در جلو و ۱۴ در عقب با ۶ پیستون روی هر دیسک به کار گرفته شده است.
در داخل اتاق داشبورد و درها از فیبر کربن هستند و بقیه نقاط از چرم پوشیده شدهاند، امکاناتی همانند پخش DVD همراه مانیتور، تهویه مطبوع، راهیاب ماهوارهای، ورود بدون کلید و... بر جنبههای لوکس این اتومبیل افزوده است. در طراحی بدنه در مجموع طرح قابل قبولی ارائه شده است که در نمای جلو زیباتر است.برچسب قیمت ۰۰۰/۵۸۰ دلاری S۷ این اتومبیل را در سطح انزو و کاروا جیتی قرار میدهد در حالی که از نظر رکوردها بر هر دوی آنها برتری دارد.
● کوینیگ زگ (Koenigsegg ccx (ccx
شرکت سوئدی کوینیگزگ در سال ۱۹۹۷ با معرفی مدل CC عملاً وارد دنیای سوپر اسپرتها شد. بعدها مدل CCR با حداکثر سرعت ۳۸۸ کیلومتر در ساعت تا قبل از معرفی بوگاتی ویرون عنوان سریعترین سوپراسپرت را در اختیار داشت اما هنوز برای ورود به لیست ما کمسرعت بود تا اینکه مدل CCX در سال ۲۰۰۶ عرضه شد تا بتواند به سرعت بالای ۴۰۰ کیلومتر دست پیدا کند. CC مخفف Competitio Coupe (کوپر مسابقهای) و X نشانه گذشت ۱۰ سال از اولین آزمایش مدل CC است.
کوینیگ برای مدل CCX از موتور ۷/۴ لیتری ۸ سیلندر فورد استفاده کرده که با کمک دو سوپر شارژر مارک روتکس توانسته قدرتی معادل ۸۰۶ اسب بخار و گشتاور ۹۲۰ نیوتون متر را از دل آن بیرون بکشد! این قدرت با کمک یک گیربکس ۶ سرعته دستی با کلاج دوبل به چرخهای عقب میرسد تا با کمک لاستیکهای سرعتی میشلن در ۲/۳ ثانیه به ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد.
به علت استفاده از فیبرکربن و کولار در بدنه و شاسی، وزن اتومبیل ۱۱۸ کیلوگرم است که برای جلوگیری از به پرواز درآمدن CCX در سرعتهای بالا زیر اتومبیل کاملا صاف ساخته شده و خروجیهای خاص هوا در انتهای بدنه باعث فشرده شدن لاستیکها در آسفالت میشود.
لاستیکهای ۱۹ در جلو و ۲۰ در عقب که بر روی رینگهای آلیاژی سوار شدهاند رابط اتومبیل با جاده هستند و دیسکهای ترمز ۳۶ سانتیمتری با ۶ پیستون در جلو و عقب میتوانند CCX را از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در ۳۱ متر به صفر برسانند. از نظر طراحی استایل کلی اتومبیل زیبا و جمع و جور است. تنها ممکن است طرح چراغهای جلو مورد پسند همه نباشد.لیست تجهیزات استاندارد و سفارشی CCX بسیار کامل است و در گرانترین حالت از ۰۰۰/۶۰۰ دلار تجاوز نمیکند که حقیقتا خرید مناسبی است.
● کرایسلر ME Four Twelve
هرچند قصد داشتیم در این مقاله تنها به اتومبیلهای در حال تولید بپردازیم اما از کنار این مدل نمیتوان به راحتی گذشت. اصولا دیدن آرم کرایسلر بر روی یک سوپر اسپرت مانند دیدن مارک بیامو بر روی یک کامیون تعجبآور است، اما این اتومبیل به معنای واقعی آماده تولید بود و ابدا جنبه نمایشی نداشت.
شاید اگر مباحث بازاریابی و فشارهای مرسدس بنز بهعنوان شریک (سابق) کرایسلر نبود عنوان سریعترین اتومبیل را میشد به این اتومبیل اهدا کرد.کرایسلر یک موتور ۶ لیتری ۱۲ سیلندر از محصولات AMG را به کمک ۴ سوپر شارژر تا مرز ۸۵۰ اسب بخار تقویت کرده تا این کرایسلر ظرف ۹/۲ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و در نهایت به رقم ادعایی ۴۱۱ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.
یک گیربکس ۷ سرعته ساخت ریکاردو وظیفه انتقال قدرت را برعهده داشت. ترکیبی از فولاد، آلومینیم و فیبرکربن در شاسی و بدنه باعث شد وزن در محدوده ۱۳۱۰ کیلوگرم باقی بماند. در مورد نامگذاری آن باید گفت ME مخفف Mid _ Engine (موتور وسط) و ۴ و ۱۲ تعداد سوپر شارژ و تعداد سیلندرهاست. در مورد این سوپر اسپورت زیبا تنها یک جمله میتوان گفت: حیف که تولید نخواهد شد.
● SSC Ultimate Aero
اگر با شنیدن قدرت موتور ویرون (۱۰۰۱ اسب بخار) دچار شوک شدید بهتر است خود را برای شنیدن قدرت موتور Aero آماده کنید. SSC از موتور ۸ سیلندر ۶ لیتری جنرالموتورز قدرتی معادل ۱۱۸۳ اسب بخار استخراج گرده که در کنار ۱۳۰۳ نیوتون متر گشتاور به راستی باعث شرمساری ویرون میشود.
با اتکا به این قدرت زیاد Aero میتواند به حداکثر سرعت تئوری ۴۴۳ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. البته رکورد رسمی ثبت شده آن ۴۱۱ کیلومتر در ساعت است که باز هم از ویرون بیشتر است. این هیولای موتور عقب با داشتن دوهواکش در کنارهها به همراه ارتفاع کم بدنه، رینگهای بزرگ مشکی رنگ و درهایی که رو به بالا باز میشوند، در اولین معرفی رسمی خود در سال ۲۰۰۶ چشمهای بسیاری را به خود خیره کرد، نقطه ضعف بزرگ آن طراحی ظاهری است که در آن همه چیز فدای رسیدن به سرعت بالا شده و از زیبایی و هماهنگی بیبهره است.
در داخل اتاق فضای کافی برای ۲ سرنشین فراهم شده ضمن آنکه با وجود برخورداری از سیستم راهیاب ماهوارهای، پخش صوت و DVD با ۱۰ باند، مانیتور رنگی و... از امکانات کافی برخوردار است. این هیولا از دو جنبه دیگر هم منحصر به فردتر از ویرون است. قیمت و تعداد تولید از این اتومبیل تنها ۲۴ دستگاه ساخته خواهد شد که با رقمی نزدیک به ۳/۴ میلیون دلار فروخته خواهند شد.
قیمتی که حتی بسیاری از ثروتمندان را هم به فکر وادار میکند زیرا با این رقم میتوانند ۲۷ دستگاه بوگاتی ویرون خریداری کنند.
البته ویرون از بعضی جنبهها به این تازهوارد برتری دارد. اول تکنولوژی به کار رفته در ویرون است که حاصل هزاران نفر ساعت کار مهندسین فولکس واگن است که قابل قیاس با توان شرکتی همانند SSC نیست و به علاوه Aero از اصالت و پرستیژ مارکی مانند بوگاتی بیبهره است. بوگاتی چند دهه به تولید اتومبیلهای ممتاز پرداخته و سابقه تولید مدلهای به یاد ماندنی مانند بوگاتی آتلانتیک تیپ ۵۷ را دارد.
در نهایت شتاب Aero نیز ۲/۰ ثانیه بیشتر از ویرون است تا خریداران بوگاتی ویرون چندان هم از خرید خود ناراضی نباشند، در نهایت خرید این هیولا کاری معقول نیست و خریداران آن بیشتر به دنبال به رخ کشیدن ثروت خود هستند و الا در کشوری مانند آمریکا که سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت شما را مستقیم به زندان میفرستد خرید Aero هیچ توجیهی ندارد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست