جمعه, ۱۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 7 February, 2025
مجله ویستا

بررسی میزان شیوع نارساخوانی در کلاس های سوم ابتدایی شهر ارومیه


بررسی میزان شیوع نارساخوانی در کلاس های سوم ابتدایی شهر ارومیه

نارساخوانی اختلال قابل درمانی است که اشتباه شدن آن با عدم موفقیت تحصیلی به علت کندذهنی, اهمیت خاصی به آن می دهد

نارساخوانی اختلال قابل درمانی است که اشتباه شدن آن با عدم موفقیت تحصیلی به علت کندذهنی، اهمیت خاصی به آن می دهد. جهت بررسی شیوع این اختلال و تعیین نوع خطاهای احتمالی و ارتباط آن با جنس و سطح سواد والدین مطالعه آینده نگری در کلاس های سوم ابتدایی شهر ارومیه از تاریخ ۱۰/۹/۷۵ الی ۱۰/۱۲/۷۵ به عمل آمد. مجموعا ۲۰۶۷ دانش آموز پسر و دختر از ۶۰ کلاس سوم ابتدایی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. بین افراد نارساخوان و همکلاسی هایشان که بطور اتفاقی انتخاب شدند، مقایسه به عمل آمد. شیوع نارساخوانی ۳.۲% برآورد شد. نسبت ابتلا دختران به پسران ۱۳/۶ بود. مقایسه با فراد غیر نارساخوان نشان داد که فقط درصد بالای خطاها، متمایز کننده این دو گروه است و نوع خطاها یکسان می باشند. رابطه معنی داری بین نارساخوانی و بی سوادی والدین بخصوص مادر وجود دارد (P<۰.۰۱). پیشنهاد می شود با توجه به اهمیت موضوع، در کلاس سوم تمامی کودکان از نظر نارساخوانی مورد معاینه قرار گیرند.

عنوان فایل
بررسی میزان شیوع نارساخوانی در کلاس های سوم ابتدایی شهر ارومیه application/pdf
barresie mizane shiooe naresa khani.pdf
192 KB
دانلود

نادر پاشاپور

رویا یاوریان