دوشنبه, ۱ مرداد, ۱۴۰۳ / 22 July, 2024
كیش زرتشت
![كیش زرتشت](/web/imgs/16/152/h0vr81.jpeg)
این نوشتار بخشی است از مقاله كیش زرتشت(۱) نوشته پروفسور مری بویس كه در بخش آغازین آن به زرتشت، پیشینه نگارش در میان زرتشتیان، متون مقدس بهویژه اوستا، و ترجمه و تدوینِ تقریبیِ تمام آثار پهلوی اشاره كرده، سپس گذرا به تاریخ دیانت زرتشتی پرداخته و از پیشینه ایران و ایرانیان، زرتشت، آغاز تبلیغات او و گسترش و رسمیّت یافتن دین او یاد كرده است؛ مغان و تأثیرگذاریِ آنها بر آموزههای زرتشتی و آسیب دیدن این كیش در چیرگی اسكندر نیز از نظرِ وی دور نمانده است. در ادامه در ذیلعنوان تعالیم اصلی، باورهای مؤبدانایرانی،اسطورههایی درباره آفرینش و پرستش خدایان طبیعت در مرتبه فرازین و فرودین مطرح، و زمینههای پیدایش اندیشههای زرتشت و دین زرتشتی و خدایان و اصول اعتقادیِ آن معرفی گشته است. درهمینبخش بهامشاسپندان وآفریدههایشان ونیز فلسفه تعالیم زرتشت وانتظار او از پیروانش، هچنین شرایط خاص آخرالزمان و نجاتبخشِ ویژه و پیروزی او ونیز چگونگی پیدایش زُروانیگری وباورهای آنان نیزمطرحگردیده است. مریبویس دربخش پایانی در ذیل عنوان تحولات جدید ازجمله به این مسائل پرداخته است: طرح مباحث اعتقادی از سوی برخی مبلغان مسیحی و دفاعیات زرتشتیان از دین زرتشت و تلاش آنها در همگونسازی آن با نیازهای زمان؛ تأسیس انجمن اصلاحی زرتشتیان؛ تأثیرپذیری زرتشتیان از آیین هندو و رویكرد باطنیِ آن؛ تلاشهای فرهنگی و آموزشیِ خاص، به منظور آشناسازی كودكان با آیین زرتشتی؛ تأثیرگذار بودن الاهیات اخلاقیِ سنّتی در شكلگیری زندگی زرتشتیان و خدمات عامالمنفعه آنها و ورود ایشان به امور سیاسی. كیش زرتشت(۲) دارای یك سنت شفاهی دیرینه است. زرتشت،(۳) پیامبر آن دین (كه در غرب به زُرُاَسْتِر(۴) معروف است) پیش از آنكه ایرانیان نوشتن بدانند میزیست و قرنهای متمادی پیروان او از بهكارگیری این فن بیگانه برای اهداف مقدس، اباداشتند. اوستا،(۵) مجموعه متون مقدس آنان، سرانجام در قرن چهارم یا پنجم میلادی، در قالب الفبایی كه خود برای این كار ابداع كردند تدوین شد. زبان آن، كه به «اوستایی» شهرت دارد، در مورد دیگری گزارش نشده است. مجموعه كوچكی از اوستای قدیم را به خود این پیامبر نسبت میدهند. این مجموعه مشتمل بر هفده گات(۶) (سرود). هپتنگ هائیتی(۷) (عبادت هفت فصل؛ نیایش كوتاهی همراه با عبادات روزانه موبدان) و دو منثره(۸) بسیار مقدس است، اما تمام متون «اوستای جدید» آمیزهای از آثار دانشوران و شاعران گمنام از نسل موبدان میباشد. اوستای كامل در دوران حكومت سلسله ساسانیان در ایران نوشته شده و در آن زمان مجموعه حجیمی در بیست و یك كتاب بوده است. نسخههای معدودی كه از این مجموعه فراهم شده بود در ویرانیهایی كه بعدها در چیرگیِ عربها، تركها ومغولها بهبارآمد، از میان رفت. ازاینرو اوستای برجایمانده عبارتازمناجاتنامه، سرودها و ادعیه است. نسخه خطیِ آن به دوران ساسانی برمیگردد، اما قدیمیترین نسخه موجود، در ۱۳۲۳ م نوشته شده است. اوستای چاپشده [۱] و ترجمههایی از آن را به زبان آلمانی، فرانسوی، انگلیسی، گَجَراتی و فارسی میتوان یافت. با توجه به روشنگریهایی كه همچنان پیوسته از راه پژوهشها صورت میگیرد، هیچ كدام از آن ترجمهها را نمیتوان معتبر دانست. بعضی از دستنوشتههای اوستایی، ترجمه روانی بهزبان پهلوی(۹) دارند كه به «زَنْد»(۱۰) یا تفسیرمشهورند؛ زبانی كه به خط دشواری نوشته میشده است. ترجمهها و خلاصههایی به زبان پهلوی از كتابهای مفقودشده اوستای دوره ساسانی، و همچنین آثاری مذهبی كه در درجه دوم اهمیت است وجود دارد.[۵ ]اكثر این متون بینام و نشانند. تقریباً تمام آثار پهلوی تدوین و ترجمه شده است، اما برخی از ترجمهها بهشدت بهبازنگری نیازمند است. آثار مذهبیِ متأخر بهزبان فارسی، گَجَراتی و انگلیسی است.
مقدمهای كوتاه بر تاریخ دیانت زرتشتی
شواهد درونیِ متون «اوستای قدیم» گواهی میدهد كه زرتشت قبل از آن كه ایرانیان، سرزمینی را كه اكنون به نام ایران مینامند فتح كنند میزیسته است. به احتمال، این كشورگشایی به حدود ۱۲۰۰ ق.م باز میگردد [۵۱-۲۷:۸]. در آن هنگام، ایرانیان به عنوان شبانهای روستانشین در جلگه آسیای مركزی در شرق ولگا(۱۱) سكنا گزیدند. زرتشتِ پیامبر، توانست ویشتاسپ(۱۲) یكی از شاهزادگان قبایل را به دین خود درآورد و شاهد ریشه دوانیدن كیش خویش باشد. این دین در میان ایرانیان شرقی، گسترش یافت و سرانجام به غرب ایران كه ساكنان آن را مادها و پارسها تشكیل میدادند رسید.این دین در دوران اولین امپراطوری پارسی [۵۵۱-۳۳۱ق.م] كه كورش كبیر مؤسس آن بود، به عنوان دین رسمی شناخته شد. روحانیان غربیِ این دین به مغ(۱۳) معروف بودند[۳]. آموزههای زرتشتی در آن زمان تأثیر زیادی بر برخی رعایای پارس به ویژه یهودیان برجای گذاشت. عمده شواهد صریح درباره عقاید و مناسك زرتشتی در این دوران از آثار و كتیبههای ایرانی و نوشتههای یونانی فراهم آمده است. به نظر میرسد كه چیرگیِ اسكندر بر امپراطوری ایران و از دست رفتن متون مقدس با مرگ موبدان، سهمگینترین ضربه را بر پیكره سنت شفاهی زده باشد. در همین زمان پارتها، مردم شمال شرقی ایران، امپراتوری دیگری را تأسیس كردند (در حدود ۱۲۹ ق.م تا ۲۲۴ م) و بار دیگر زرتشتیگری را دین رسمی خود قرار دادند [۱۰۰-۷۸:۹]. دومین امپراتوری ایرانی یعنی ساسانیان نیز همین رویه را پی گرفت. آنان برای امور دینی، سازمان مذهبی نیرومندی را همراه با سلسله مراتب متنوعِ موبدان و معابد و مدارس فراوان به وجود آوردند [۱۰-۴۴:۴]. در قرن هفتم با غلبه اعراب، اسلام به مثابه دین رسمی ایرانیان جایگزین زرتشتیگری شد، هرچند گسترش این دین بر سرتاسر این سرزمین، ۳۰۰ سال بعد تحقق یافت. بنابه باورهای زرتشتی، در اواخر قرن هفتم میلادی گروهی از زرتشتیان برای دستیابی به آزادی دینی سفری دریایی را به شرق آغاز كردند و سرانجام در ۷۱۶ در سنجان در گُجرات اقامت گزیدند. در آنجا عدهای به آنان پیوستند و هسته مركزی جامعه «پارسیان» هند را تشكیل دادند. پارسیان تا نسلها به عنوان كشاورز و خرده بازرگانِ پراكنده در شمال و در طول سواحلِ میان براج(۱۴) و كمبای(۱۵) از رونق اندكی برخوردار بودند. اما از قرن نوزدهم با آمدن روحانیان اروپایی به سرعت پیشرفت كردند و مالك ثروت عظیم و برهم انباشتهای شدند. جامعه اصلیِ زرتشتیان در ایران كه بعدها در اطراف شهرهای كویری یزد و كرمان متمركز شدند برخلاف پارسیان، پیوسته متحمل فقر و مشقت بودند. پارسیان نقش قابل توجهی در توسعه بمبئی ایفا كردند و تا قرن بیستم جامعهای عمدتاً شهری را با طبقه متوسط و تحصیلاتی مناسب پدید آوردند. ایرانیان زرتشتی تقریباً از طریق كمك آنان تا حدودی توانستند خود را از پارسیان، اضمحلال نجات دهند و در تهران با یك جامعه رو به گسترش توانستند به آنان تأسی كنند. و در سال ۱۹۴۷ با پایان یافتن حكومت بریتانیا در هند، گروهی از پارسیان در خارج از كشور بهویژه در كشورهای انگلستان، كانادا، استرالیا و آمریكا سكنا گزیدند و به طور فزایندهای در سال ۱۹۷۹ پس از برپایی جمهوری اسلامی ایران گروهی از زرتشتیان ایرانی نیز به آنها پیوستند. زرتشتیان اگرچه متنعمند، از جمعیت بسیار كمی برخوردارند.
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
ویدیوهای آموزشی هفتم
مسعود پزشکیان ایران دولت چهاردهم دولت سیزدهم پزشکیان دولت مجلس شورای اسلامی رهبر انقلاب مجلس محمدجواد ظریف رئیس جمهور انتخابات
تهران قتل قوه قضاییه شهرداری تهران هواشناسی پلیس تب دنگی سازمان هواشناسی شورای شهر تهران پشه آئدس گرمای هوا وزارت بهداشت
قیمت خودرو قیمت دلار خودرو یارانه حقوق بازنشستگان واردات خودرو بازار خودرو ایران خودرو مالیات برق قیمت طلا سایپا
سعید راد سینمای ایران دفاع مقدس فضای مجازی سینما مهران مدیری تلویزیون کربلا عاشورا محرم تئاتر موسیقی
دانشگاه هوش مصنوعی دانش بنیان شرکت دانش بنیان حوزه علمیه دانشگاه تهران دانشگاه آزاد اسلامی
جو بایدن رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ کامالا هریس آمریکا یمن فلسطین غزه روسیه ترامپ جنگ غزه چین
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران المپیک 2024 پاریس نقل و انتقالات لیگ برتر باشگاه استقلال المپیک سپاهان
همستر کامبت سامسونگ فناوری مایکروسافت ایلان ماسک سرعت اینترنت گوگل تلفن همراه ویندوز
تغذیه فشار خون گرمازدگی خواب رژیم غذایی دیابت افسردگی ویتامین استرس سازمان نظام پزشکی چای