چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
چالشهای فساد مالی درجهان کنونی
توسعه به مثابه تنها راهکار برون رفت از معضلات اقتصادی تلقی میشود. شاخصههای توسعه در جهان پیشرفته رابطه مستقیمی با مبارزه فساد مالی دارند لذا دولتهای توسعه مدار باید برای رهائی از وابستگی، بحران اشتغال و تولید امر سرمایهگذاری را تشویق و امنیت سرمایهگذاری را تضمین نمایند که این امر جز با فراهم کردن بستر و مناسبات لازم امکانپذیر نمیباشد. در دو دهه اخیر موضوع فساد مالی و اشکال مختلف آن دغدغه اصلی توسعه کشورها به شمار میرود حادثه ۱۱ سپتامبر و بحران آنرون ورلدکام وهمچنین سوء استفاده مالی در شرکت بینالمللی پارمالات این دغدغه را دو صد چندان نموده است.از دیدگاه اقتصاد در سیاست جهانی حادثه ۱۱ سپتامبر به عنوان یکی از نقاط کلیدی تاریخ سرمایه دارای مشابه جنگ جهانی اول و دوم به شمار میرود و بهمین علت چون یکی از علل ایجاد این نقطه برخورد با منابع مالی تروریسم و یا فساد مالی بوده توجه بدان بسیار مهم میباشد. گفته میشود فساد همزاد تاریخ بشریت میباشد که در دهه اعصار و قرون در نماد نهادهای مختلف بروز کرده است اما با توجه به تحولات جهانی و جهانی شدن سرمایه و مناسبات اقتصادی کشورها فساد هم جهانی شده و «موضوع فساد» و بخصوص فساد مالی به جهت آثار عملکردی آن در حکمرانی دولتها به «دغدغهخاص» دولتها و جوامع توسعهای تبدیل شدهاند. با توجه به اینکه در بیشتر کشورهای جهان دولتها نقش مسلط اقتصادی را دارا هستند این فساد دامنگیر بخش دولتی شده و «دولتیها» راهگذار این فساد شدهاند. علت این امر دستیابی دولتیها به امکانات و تسهیلاتی است که سایرین فاقد آن هستند بهمین علت در تعریف جهانی فساد مالی گفته شده که «سوء استفاده از قدرت، امکانات و تسهیلات و مناصب دولتی و عمومی برای تامین منافع شخصی» واقعیت آن است که با جهانی شدن سرمایه داری، عارضهها و ملزومات آن نیز جهانی شدهاند و بهمین علت «فساد مالی» نیز از حیطه تخلفات فردی در کشوری خارج و در مدار تخلفات جهانی به نام «فساد جهانی» قرار گرفته است کشورهای پیشرفته که نظام سرمایهداری جهانی را راهبرد میکنند برای جلوگیری از سیطره و گستره فساد مالی پس از مدتها بررسی و تحقیق نهادی را به عنوان «سازمان بینالمللی شفافیت مالی» Transparancy تاسیس و سرانجام در «کنفرانس پالرمو» در سال ۱۹۹۸ برنامهای را تحت عنوان «برنامه عمل اتحادیه اروپا» بمنظور مقابله با فساد مالی تصویب نمودند بر اساس برنامه مذکور فساد مالی دارای ابعاد پیچیده، جهانی، چندبعدی و مستمر بوده که دولتها باید راهکارهای جهانی کسانی را با توجه به شرایط محیطی کشور خود بمنظور مبارزه با آن انجام دهند.
بیشک سابقه و بیشینه فساد از زمان پیدایش «حکومت و دولت» وجود داشته و نوشتههای تاریخی نیز موید این موضوع میباشد کما اینکه حضرت علی (ع) در فرازی از نامه خطاب به مالک اشتر توصیههای متعددی پیرامون نظارت بر عملکرد کارگزاران حکومتی دارد که با کمی تامل و تدقیق میتوان ریشههای مبارزه با فساد را در آن فرازها یافت. آنچه فساد مالی را در جهان کنونی به عنوان یک معضل ملی- منطقهای و جهانی تلقی کرده دایره گسترده تصدی دولت در امور کشورداری است. تجربیات و تحقیقات ارزندهای که تاکنون در جهان و در بسیاری کشورها توسط بانک جهانی، صندوق بینالمللی پول و سازمان بینالمللی شفافیت صورت گرفته نشان میدهد که زمینهساز و بستر فساد با حیطه دخالت دولت در اقتصاد رابطه مستقیم و تنگاتنگ دارد. در واقع هرکجا که دولتها تصدیگری پیشه کردهاند ناچار به وضع قانونی و مقرراتهای مختلف و متعدد در حمایت از این وظایف برآمدهاند که تعدد این قانون و مقررات از یکطرف و ایجاد رانت در این راستا برای متصدیان دولتی از طرف دیگر عامل اساسی بروز فساد مالی و اداری شناخته شده است. گونههای مختلف شامل رشوه، اختلاس، رانتجویی، حق کمیسیون معاملات داخلی و خارجی، فساد سیاسی بر شمرده شده که امروزه تبعیضگری، تبارگماری (الیگارش فامیلی)، قومگرائی، پارتی بازی، اخاذی و هزینه رفع شر یا هزینه تامین امنیت نیز به این گونهها افزوده شده است.
با کمی دقت در مبانی فساد میتوان عوامل موثر در ایجاد فساد را در نقش دولتها و ابزار حکومتی، ماهیت نظام سیاسی جامعه، دستگاه قضائی و مقررات مالیاتی هر کشور جستجو کرد. هرچقدر قانون و مقررات ساده، شفاف و قابل اجرا باشد زمینه بروز فساد کم خواهد شد و هرچقدر دیوانسالاری و دولت بزرگ باشد زمینههای بروز فساد بیشتر میگردد. بهمین علت دولتهای کوچک در کشورهای بزرگ اقتصادی نظیر کشورهای اروپائی شمالی دارای کمترین درجه فساد مالی و دولتهای بزرگ در کشورهای کوچک اقتصادی نظیر کشورهای آسیائی و افریقائی دارای بیشترین درجه فساد میباشند. متاسفانه در کشور ما بعلت مختلفی که از حوصله این سخنرانی خارج است فساد مالی- اداری نهادینه شده بطوریکه رهبران نظام با تشکیل ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و دستورالعمل انضباط مالی برآن شدهاند تا با این نفوذ این فساد را هر چقدر ممکن باشد مهار کنند. وجود اسکلههای غیر مجاز، قاچاق مواد مخدر، قاچاق کالا و ارتشاء و اختلاس از جمله موارد مهم فساد مالی در جامعه ما بشمار میرود که به نظر میرسد راهکار مقابله با آن جز با اراده و عزم ملی و اصلاح دستگاه قضائی همراه با اصلاح و تفسیر قانون و مقررات امکانپذیر نباشد.
● آثار فساد بر روند توسعه:
تحقیقات بعمل آمده توسط نهادهای بینالمللی ونهادهای داخلی نظیرمرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نشان میدهد که در هر دورهای که فساد مالی در کشور بیشتر بوده فاصله طبقاتی بیشتر و خط فقر تعمیق بیشتری یافته و تخصیص منابع بصورت اصولی دچار مشکلگرائی است. بهمین علت در کشوری نظیر ایران نیاز به یک برنامه استراتژیک راهبردی توسعهای متضمن مبارزه قانونمند و اجرائی با فساد مالی از اهم ضروریات به شمار میرود. خوشبختانه وزارت امور اقتصادی و دارائی با درک ضرورت از سه سال پیش موضوع اصلاح اساسی قانون مالیاتها و سایر قوانین اثرگذار اقتصادی نظیر قانون تجارت، قانون بازار سرمایه، قانون مبارزه با پولشوئی، قانون گمرکی را در سرلوحه کار خود قرار داد بطوریکه با اصلاح و تحول در قانون مالیاتها بنظر میرسد بخش قابل توجهی از معضلات در این مورد که زمینه ساز فساد بوده مرتفع گردیده و امیدواریم با تداوم اصلاحات و تغییرات در سایر قوانین موضوعه و تامین امنیت اقتصادی بتوان دامنه نفوذ فساد را مسدود نمود که در این میان برخورد قضائی با مفسدین دانه درشت، برقراری نظام شایسته سالاری در تعیین مناصب دولتی و عمومی، از اهم ضروریات به شمار میرود. نهادینه شدن فساد باعث اتخاذ سیاستهای ناسالم اقتصادی بدلیل تخصیص موزون هزینهها یا سرمایهگذاریهای عمومی و توزیع نابرابر درآمد و کاهش کیفیت آموزش و خدمات درمانی و بهداشتی و در نتیجه انباشت پائین نیروی انسانی و نهایتاً سقوط و اضمحلال سرمایههای ملی کشور خواهد شد.
● موانع اساسی مبارزه با فساد در ایران:
بررسیهای بعمل آمده نشان میدهد که فقدان یک عزم ملی و اراده آهنین در برخورد با فساد توسط کلیه مسئولان مملکتی، نبود یک مدیریت هماهنگ و واحد بین قوای سهگانه و همچنین سیاسی شدن موضوع حمایت از خلافکاران و نفوذ عوامل فساد در دستگاههای تصمیمساز و تصمیمگیر مانع جدی مبارزه با فساد به شمار میروند. متاسفانه در حال حاضر تفکری در کشور وجود دارد که مدعی است مبارزه با فساد مالی ممکن است باعث فرار سرمایه و ناامنی اقتصادی کشور گردد لذا علاقهمند به اجرای مبارزه با مفاسد مالی نمیباشند.
برای مبارزه با فساد راهکارهای متعددی بیان شده و مقرر گردیده نهادهای مختلفی در این زمینه پیشقدم باشند که حسابرسان و موسسات حسابرسی از جمله این نهادها به شمار میروند.
● چرا حسابرسان؟
«سازمان بینالمللی شفافیت» که بر اساس مبانی و مفروضات خاصی که در زمینه مبارزه با فساد و شفافیت اطلاعات مالی- اقتصادی کشورهای جهان را درجهبندی میکند معتقد است اساساً «فساد مالی» چون بر صورتهای مالی و مدارک اقتصادی تاثیر گذارست نقش حسابرسان بعنوان ناظران مالی در این رابطه بسیار مهم میباشد لذا وظایفی را از این بابت بر عهده حسابرسان گذاشته که خوشبختانه انجمن حسابداران خبره انگلستان و Chartered accountants) ) و انجمن حسابداران خبره امریکا (CPA) به عنوان بزرگترین نهادهای سخنگوی حرفه حسابداری نیز با صدور دستورالعملهائی که بر این امر صحه گذاشتهاند. این امر بویزه پس از تصویب قانون مبارزه با پولشوئی اهمیت خاصی یافته است. نقش حسابرسان در زمینه مسئولیت اجتماعی آنان و جهانی کنونی و بخصوص پس از وقایع آنرون و تقلب در شرکت ایتالیائی پارمالات که موجب سقوط بزرگترین شرکت تولید مواد غذائی اروپا گردید نشان داد که بیتوجهی به نقش حسابرسان میتواند فجایع ملی بوجود آورد کمااینکه همین بی توجهی باعث شد بازار سرمایه ایران هنوز در حال اغما بسر میبرد. شاید بر همین اساس بوده که متولیان دولت از دو الی سه سال پیش تلاشهائی را در حمایت از جامعه حسابداران رسمی ایران به عنوان نهاد قانونی حسابرسان کشور بکار بردند و حتی بخشی از وظایف حاکمیتی در امور اقتصادی «حسابرسی مالیاتی» را بر عهده آنان قرار دادند تا این بخش جامعه بتواند مسئولیتهای قانونی و حرفهای خود در روند توسعه اقتصادی کشور و شفافسازی اطلاعات مالی انجام دهند. تحقیقات بعمل آمده چه در سطح بینالمللی و چه در سطح داخلی نشاندهنده آن است که عمده فساد مالی کشور در صورت حسابرسی عملکرد و عملیاتی و همچنین برخورد مناسب حسابرسان و مجامع شرکتها، میتوانسته شناسائی و مورد پیگرد قرار گیرد که متاسفانه از یکطرف بعلت بیتوجهی و یا فقدان مجامع تخصصی شرکتها و همچنین کمتوجهی به مسئولیت اجتماعی از طرف حسابرسان، بسیاری از موارد فساد که قابل ردیابی بودهاند شناسائی نشدهاند که این موضوع مسئولیت، (وزارت امور اقتصادی و دارائی) و جامعه حسابداران رسمی ایران به عنوان «ناظران امین ملت) را دو چندان نموده است. بهمین علت دولت ناچار است از طریق برقراری نظام پاسخگویی، شفافسازی و الزامات پاسخگویی به حسابرسان مستقل به مقابله با فساد برآید.
اگرچه موضوع این مقاله ورود به جزئیات فساد مالی و چگونگی مقابله حسابرسان با آن نمیباشد اما بدنیست که بدانیم انجمن حسابداران خبره امریکا (CPA) دو سال پیش دستورالعمل خاصی را در این مورد به حسابرسان توصیه نموده که شامل دقت در معاملات صوری، مناقصات و ترک مناقصه در قراردادها، خرید کالا خدمات به قیمت گران و فروش کالا و خدمات به قیمت کمتر از بازار و.......... بوده است.
● خلاصه کلام آنکه:
مبارزه با فساد مالی بدلیل ابعاد گسترده و پیچیده آن نیازمند مشارکت دولت و نهادهای مختلف مالی- سیاسی و قضائی است که بخش مالی آن عمدتاً بر عهده حسابرسان از زاویه کشف فساد و شفافسازی صورتهای مالی میباشدو نیازمند عزم ملی و استفاده از اشخاص پاکدامان و صدیق که خود آلوده نباشند است.
http://www.dayarayan.com/
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست