چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

پیرو خط امام ره باشی و ولایت را نپذیری


پیرو خط امام ره باشی و ولایت را نپذیری

بررسی نقش و جایگاه ولایت فقیه در ایران اسلامی

«اگر مقام معظم رهبری نبودند و یا اگر ایشان یک قدم به عقب می نشستند امروز هلال ناامنی ایران، افغانستان و پاکستان شکل می گرفت. در صورتی که این هلال تشکیل می شد دیگر هیچ جا هیچ آثاری از انقلاب نمی ماند. از این رو ملت ایران باید از تیزهوشی مقام معظم رهبری و سربازان بانام و بی نام ایران که این کشور را از این مسأله نجات دادند تشکر کند.» اینها اعترافات عضو مجمع روحانیون مبارز و رییس دفتر محمد خاتمی در زمان ریاست جمهوری وی است که با شعار تقلب در انتخابات ریاست جمهوری دهم قصد براندازی نظام و تضعیف جایگاه رهبری را داشته اند.»

ازنظر امام خمینی(ره)، فقیه جامع الشرایط در عصر غیبت امام زمان(عج)، همه سمت های اعتباری امام معصوم(ع) را داراست. یعنی بر فقیه واجب است که نظام اسلامی را تأسیس کند و در برابر طغیانگران به مقابله برخیزد و با جهاد و اجتهاد و با ایثار و جانبازی و نثار همه امکانات، حکومت اسلامی را براساس کتاب و سنت معصومین(ع) پایه ریزی کند.

این دیدگاه الهی از همان اوان پیروزی و استقرار نظام جمهوری اسلامی همواره مورد تهدید بوده است که البته طی روزهای اخیر و در جریان اغتشاشات پس از ۲۲خرداد و برپایی انتخابات با این بهانه که مردم قایل به حاکمیت ولایت فقیه نیستند بیش از پیش مورد هجمه برخی معاندان قرار گرفت، اما هوشیاری امام راحل در اوایل سال های انقلاب و درایت و شجاعت مقام معظم رهبری عاملی برای افشاگری این تهدیدات بوده و هست.

به منظور شفاف شدن ادعای کذب این افراد به سراغ قشرهای مختلف مردم می رفتیم تا واقعیت امر را از زبان آنها بیان کنیم.

● اصول اساسی مکتب تشیع

ولایت فقیه یکی از اصول اساسی مکتب شیعه به حساب می آید و جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمدار اسلام ناب محمدی(ص) افتخار این را دارد تا در جهان اسلام محوریت و رهبریت شیعیان جهان را داشته باشد.

سیدحسین حاجی خلیلی، یکی از دبیران دبیرستان پسرانه است که انتساب خواسته های گروهی از افراد مخالف با پایه های نظام جمهوری اسلامی را به مردم ایران فتنه ای قدیمی می داند که طی چند سال اخیر دائماً درحال تکرار شدن است.

وی در گفت وگو با خبرنگار سرویس گزارش کیهان می گوید: «ولایت از آن خداست و حاکمیت انحصاری بر مردم نیز از آن خداوند است و اوست که می داند چه کسی برای مصالح مردم مفیدتر خواهد بود. همانطور که هیچ حکومتی بدون ارتباط با ذات باری تعالی و مشروعیت الهی، مشروعیت ندارد. به همین دلیل چشم مردم بیشتر از گذشته نسبت به جایگاه ولایت فقیه باز شده و شرایطی مهیا شده است که رهبری با درایت و تدبیر خود پایه های نظام را حفظ می کنند. درحالی که بسیاری از مردم ایشان را تنها به عنوان شخص اول مملکت می دانند که بعد نظارتی دارد. درحالی که شاید خیلی ها هنوز به این باور نرسیده اند که رهبری واقعاً جانشین امام عصر(عج) است و احکام خدا را در جامعه اجرا می کند. همانطور که پیروی و اتکا به امام(ره) زمینه پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم کرد و غیر از این ممکن نبود.»

این دبیر ۳۸ساله با اشاره به اینکه ولایت الهی تنها به عصر نبوت اختصاص ندارد، تصریح می کند: «این ولایت در دوران غیبت امام زمان(عج) در چهره ولی فقیه عادل متجلی می شود که باید ولایت پذیری و اطاعت از فرامین ولی فقیه از کودکی و از سال های اولیه به کودکان آموزش داده شود. به دانش آموزان یاد دهیم امام یعنی پیشوا، راهنما، رهبر. امام یعنی سرپرست و مانند امام جماعت و امام جمعه، همانطور که خانه هم امام می خواهد و آن پدر است. و یا مدرسه که مدیر می خواهد مردم هم احتیاج به امام دارند و خانه، پدر و مادر می خواهد. شهر و کشور، امام می خواهد و اگر سرپرست نباشد اختلاف و هرج ومرج پیش می آید. در خانه اگر پدر نباشد، مادر باید باشد تا اختلاف پیش نیاید. تا اینکه بتوانیم برای کودکانمان این نکته را باز کنیم که کار امام حفظ دین، حفظ مملکت و رهبری جامعه است.»

● مرکز ثقل نظام و تهدیدات همیشگی

«دشمنان سنگ زیرین نظام که همان ولایت فقیه است را هدف گرفته اند و سعی می کنند این مرکز ثقل، ثبات و تعادل را درنظر مردم متزلزل کنند تا در آب گل آلود ماهی بگیرند.»

مهدی زارع نژاد را در گوشه کتابخانه می یابیم که برای دروس ترم تابستانی مشغول مطالعه است. این دانشجوی رشته مدیریت که تدبیر و مدبر بودن را شرط لازم برای انجام هر عمل و اقدامی می داند، با بیان عبارات فوق معتقد است: «ولی فقیه مبنایی ترین بحث مدیریتی نه تنها در ایران بلکه در تمامی جهان اسلام محسوب می شود.»

وی که در این زمینه اعتقادی مشابه دیگر مردم دارد به گزارشگر کیهان می گوید: «از ابتدای پیروزی انقلاب جریاناتی در کشور ما اتفاق افتاد که قصد داشت مسیر انقلاب را از آنچه امام برای ما تبیین کرده منحرف کند و آن چه در ذهن خودشان برگرفته از مکاتب غربی و انحرافی که بعضاً تحت عنوان روشنفکری دینی در کشور ارایه می شد، به دیگران سرایت دهند. درحالی که هیچ یک از این حوادث به ثمر ننشست و توطئه ها خاموش شد.» وی اشاره می کند: «این گروه ها با نظریه های تأکید بر لیبرالیسم و دموکراسی غربی به جنگ با آرمان های انقلاب آمده بودند و تنها با گذشت زمان بود که تقابل آنها با آرمان های امام روشن شد و کم کم مردم به این رسیدند که این افراد چه هویتی دارند. بعد از سال ۷۶ و روی کار آمدن دولت اصلاحات که نزدیکی و قرابت زیادی با این جریان داشت بیشتر هویت واقعی خود را افشا کردند به طوری که پروژه عبور از حاکمیت را سردادند. به فضل خدا جایگاه ولایت فقیه ارزشمندتر و استوارتر شده و مردم ضرورت این جایگاه را لمس کردند و خدا را شاکریم که مکر آنها به خودشان بازگشت.»

وی ضمن اشاره به این موضوع که این گروه ها اگرچه به ادعای خودشان متنبه شده اند اما باید برای افرادی که اینها را از راه اصولی خارج کرده اند تدبیری اندیشید، اظهار می کند: «اینها نسبت به مبانی دینی و اندیشه اسلامی ضعف دارند. همه مراجع و علما و نخبگان باید در فرهنگ سازی و بیدارسازی این غافلان تلاش کنند. علی رغم اینکه از همراهی اکثریت مردم دم می زنند اما تعدادشان محدود است به طوری که در مراسم چهلم کشته شدگان حوادث در بهشت زهرا این واقعیت آشکار شد. بسیاری از کسانی که به موسوی رأی دادند بعداً با مشاهده این واقعیت ابراز پشیمانی کردند. مردم ما مردمی انقلابی اند و وطن دوست که هیچ وقت اجازه نمی دهند خارجی ها و وابستگان به غرب برایشان تصمیم بگیرند.»

● یادمان نرود که بودیم

به اعتقاد کارشناسان اکنون «ولایت فقیه» علاوه بر آنکه در جایگاه اصلی خود قرار گرفته، بر سایر جایگاه های فرعی نیز سایه افکنده است. درحالی که پیش از وقوع انقلاب اسلامی ایران چنین نبود. در گذشته ولایت فقیه در محور فقه و به عنوان یکی از مسائل فقهی عرضه می شد و به همین دلیل رویش و بالندگی مطلوب را نداشت.

درحالی که پس از به ثمر نشستن انقلاب اسلامی ایران اوج این تطور فکری توسط امام خمینی(ره) صورت گرفت. بنیانگذار جمهوری اسلامی دست «ولایت فقیه» را که تا آن زمان مظلوم واقع و در محدوده مسائل فرعی محبوس بود، گرفتند و از قلمرو فقه بیرون آوردند و در جایگاه اصلی خود نشاندند.

آذر شریف، خانمی خانه دار و صاحب ۲ فرزند است که دقایقی با وی در این خصوص صحبت می کنیم. وی به گزارشگر کیهان می گوید: «ما هنوز سختی هایی که در دوران انقلاب و جنگ تحمل کردیم را فراموش نکرده ایم. بمباران حلبچه آوارهایی که هشت سال روی سر مردم می ریخت یا وقتی که مردم مناطق جنوبی آواره دیگر شهرها شدند هنوز یادمان هست.»

وی که خود را یکی از جنگ زدگان رانده شده از خرمشهر در آغازین روزهای جنگ تحمیلی معرفی می کند، می گوید: «بعضی ها مثل اینکه یادشان رفته است چطور ما از خانه و زندگی خود رها شدیم و مجبور بودیم مدت ها در شهرهای دیگر زندگی کنیم.همه زندگی ما در اثر این فشارهایی که مسبب آن جز آمریکا و همین کشورهای غربی بودند نیست. چطور می خواهیم جواب شهدایی که خانواده ها تقدیم انقلاب کرده اند را بدهیم؟ چند ماه است که آشکارا و شفاف شبکه های آمریکا و انگلیس از حوادث ایران می گویند برایمان نسخه هایی هم می پیچند اما حتی برای یک بار هم نشده موسوی یا خاتمی در مقابل گفته های آنها موضع بگیرند. این یعنی وابستگی.

«سقوط هواپیمای ایران در خلیج فارس و شهادت ها در حلبچه و جنگ تحمیلی و... در یاد مردم مانده است. چشمهایشان را براین همه خاری بسته اند و بازهم می خواهند وابسته غرب شوند.»

خانم شریف که خواهر شهید است، شهادت جوانان کشور را فارغ از دیگر مسایل و مشکلات عبرتی تاریخی برای استقلال کشور می داند و تاکید می کند: «آزادگی کشور را به هیچ بهانه ای نباید از دست داد. جوانانی که از فرامین امام اطاعت کردند و جایگاه و مقام اول را دریافته بودند و ولایت پذیر بودند توانستند کشور را از بحران جنگ تحمیلی سربلند بیرون آورند و امروز نیز با تکیه بر اوامر ولی فقیه توطئه های دشمن خنثی شده است.»

● نقش مردم فعلیت بخشی به حاکمیت دینی است

امام شخص روحانی مطرح شد و تداوم گر راه و حرکت انبیا و اولیاء و زمینه ساز بازگشت به آرمان و گسترش عدالت و اعتلای اندیشه الهی. همان جایگاهی که تنها با تکیه بر آن پیروزی های مکرر رقم زده شد. برهمین اساس است که نقش مردم پس از خواست الهی در بحث ولایت فقیه مطرح می شود.

محمد جباری، یک جوان بسیجی است که نقش مردم را در فعلیت بخشی به حاکمیت دینی می داند، همانطور که جمهوریت با حضور مردم تعریف می شود اما مشروعیت خارج از این حیطه است.

وی در گفت وگو با خبرنگار سرویس گزارش روز کیهان نقش توده های دلسوز و متدین و با تقوا را هوشیاری و وظیفه مردم را بیداری در مقابل فرامین رهبری می داند و معتقد است: «باید مردم به این باور برسند که دیگر کشورها حسرت داشتن رهبر دلسوز و شجاعی مثل آیت الله خامنه ای را دارند. مردم واقعا با دیدن اغتشاشات و درگیری های اخیر بیشتر قدر ولایت فقیه را می دانند و برای حفظ این جایگاه جان می دهند.

موسوی اذعان می کند: طی اعترافاتی که اهالی اصلاح طلب داشتند یکی از آنها گفت که «با صدای بلند اعلام می کنم هر گروهی که در جریان تضعیف نظام قرار گرفت باید پایان رفتار سیاسی خود را اعلام کند.» در واقع این افراد فهمیده اند که دیگر جولان دادن برایشان تمام شده و به آخر خط رسیده اند.

اگر مردم هم وارد معرکه شوند...

بوق های تبلیغاتی دشمن از طرق مختلف و گاهی از زبان برخی افراد وابسته اینطور القا می کنند که ولایت فقیه با آزادی ناسازگار است. این درحالی است که ولایت فقیه به خوبی آزادی های مشروع را تعریف می کند و به نوعی مسیر آزادی از منظر اسلام از نگاه ولی فقیه می گذرد، از همین رو دیدیم طی بحران هایی که چندین روز بر تهران سایه افکنده بود مردم همیشه در صحنه چشم به فرمان مقام معظم رهبری بودند تا اذن وارد شدن مردم را در صحنه مبارزه صادر کنند.

«هنوز مردم ما وارد صحنه نشده اند که این طور امثال ابطحی ها و رمضان زاده ها هویتشان رو شد. البته مردم در نماز جمعه آقا نشان دادند که اتحاد دارند اما بازهم تاسی از ولایت فقیه باعث شد که سکوت کنند.»

س. صفایی از کنکوری های امسال است که آخرین ساعات مملو از دغدغه آزمون سراسری را با خیابان های پرآشوب تهران سپری کرده است.

وی می گوید: «من از افرادی بودم که از میرحسین موسوی حمایت می کردم و در تظاهرات اعتراض آمیز و البته غیرقانونی روز بعد از انتخابات شرکت کردم اما از همان روز به بعد متوجه شدم که دیگر ادامه مسیر با این گروه ها فایده ندارد.»

وی ادامه می دهد: «آنها برای منافع خود تظاهرات می کردند و شعار می دادند درحالی که من و دوستانم که خودم همراه جمعیت هایی که راه می افتادند در خیابان ها فریاد می زدیم حتی بعضی شبها به همراه برادرم می رفتیم پشت بام تا الله اکبر بگوییم اما بعدا دیدم که کتک زدن مردانی که محاسن داشتند یا کشیدن چادر زنان و آتش زدن اتوبوس و این چیزها اصلا هدفی نبوده که ما می خواستیم.»

عباس انسانی، دبیر سیاسی تحکیم وحدت نیز بادیگر اقشار جامعه همنظر است و می گوید: «مبنای عقیدتی و دینی ما بر مبنای فقه شیعی بنا شده و با توجه به نظریات امام راحل و تئوری ایشان بر بحث ولایت فقیه، این مقوله از مهمترین مباحث موردنظر در فقه است که در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز جایگاه خاص خود را به عنوان ولایت الله در زمان غیبت دارد.»

این عضو تشکل دانشجویی به خبرنگار سرویس گزارش روز کیهان می گوید: «مسئولیت هر حکومتی در راس آن حکومت است. دو نوع حکومت در جهان داریم ولایت طاغوت و ولایت الله که در این حکومت الهی اساس مشروعیت کل حکومت، ولی فقیه جامع الشرایط است که نیابت عام از معصوم(عج) دارد و با ساز و کار قانونی هم تبلور یافته است حتی می بینید که در قانون اساسی هم التزام به این مسئله ذکر شده است. اگر بخواهیم در محدوده نظام اسلامی فعالیت کنیم هرچند سلایق سیاسی متفاوتی داشته باشیم بازهم باید مقید به این اصل ولایت باشیم و عبور و انکار ولی فقیه یعنی رد کردن قانون اساسی، گفتمان امام(ره) و تمامی بخش ها و دستگاه های سیاسی و امنیتی و...»

وی ادامه می دهد: «اساس مردم سالاری دینی که امام خمینی(ره) مطرح کردند بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی است. از نظر فلسفی هم ولایت فقیه با دموکراسی های غربی و مردم سالاری سکولار در تعارض است چرا که مشروعیت خود را از خداوند می گیرد و هرکس بخواهد این ها را در هم خلط کند در تقابل با اندیشه های امام قرار گرفته است. در حوادث اخیر شاهد بودیم عده ای برنامه ریزی شده در جهت تضعیف این جایگاه قدم برداشتند. قبل و بعد از انتخابات با شبهه افکنی خواستند این جایگاه را تضعیف کنند درحالی که باور مردم ایران این است که این افراد و گروه ها و سرکردگانشان ره به جایی نمی برند.»

● حرکت در خلاف جهت، ضربه به خود است

«کسانی که بخواهند در خلاف جهت ارزش های نظام و بحث ولایت فقیه حرکت کنند به خودشان ضربه می زنند. این دوستانی که در دادگاه اعتراف کردند باید به حقیقت اندیشه امام رجوع کنند و عقاید و باورهایشان را با اندیشه های امام منطبق کنند.»

انسانی با بیان این عبارات ادامه می دهد: «معترفان به قداست ولایت فقیه خود به این نتیجه رسیده اند که بسیار بد عمل کرده و با مبنای اندیشه امام فاصله گرفته اند. اینها در کلیت به جایی نمی رسند و هرکه در راه خدا حرکت کند خداوند ادامه حرکتش را به سمت کمال تضمین کرده است ولی درعین حال این افراد با حرکت های بچه گانه هم برای خود و هم برای مردم هزینه هایی تراشیده اند.»

این عضو دفتر تحکیم وحدت معتقد است که عملکرد نخبگان و خواص باید در مبانی اندیشه ای و فقهی اساسی مثل مقوله ولی در جامعه با تجدیدنظر و کار بیشتر همراه باشد. درصدی هستند که تحت تاثیر القائات نادرست قرار می گیرند که می بایست با هوشیاری نخبگان اطلاع رسانی خوب و دقیقی به آنها عرضه کرد. بینش و مبانی معرفتی مردم هم در برخی موارد نیاز به فرهنگ سازی دارد. چون این جریانات قدرت هایی هستند که از نردبان اعتقاد مردم سوءاستفاده کرده و با شعارهایی که ممکن است در مواقعی مورد پسند مردم قرار گیرد اهداف خود را در لوای آن مخفی و منتقل می کنند.

امام راحل فرمودند کسی که ولایت فقیه را انکار کند انبیاء و اولیا خدا را منکر شده است. اینها از گفتمان امام می گویند در حالی که از خط امام عدول می کنند. می گویند امام را قبول داریم اما به گفتار و وصایای بنیانگذار انقلاب اسلامی بی توجهند. مدعی اند سربازش بوده اند در حالی که دچار تناقض گویی شده و به دنبال تضعیف رهبری اند. علی رغم اینکه خود را سیاستمدار و مبارزان زبده ای می دانند امام هنوز نظام، رهبری و مردم را نشناخته اند چون تصور می کنند با آتش زدن سطل زباله می توان نظام را ساقط کرد. این البته از ضعف عقیده و دیانت این افراد نشات می گیرد.

ولایت فقیه نظریه ای در فقه شیعه است که نظام سیاسی مشروع در دوران غیبت امام معصوم را بیان می کند. در کل می توان گفت نظام جمهوری اسلامی ایران بر مبنای این نظریه تأسیس شده است که در صورت خدشه وارد شدن به ولایت، نظام اسلامی دچار تهدید خواهد شد. براساس نظریه ولایت مطلقه فقیه لازمه پذیرش حکومت اسلامی، روا داشتن اختیارات مطلق برای فقیه است و همه اختیارات امام معصوم شیعه را دارا است؛ زیرا ولایت مطلق، به معنای رعایت مصالح عام در سرپرستی جامعه است و چون حوزه حکومت، مصالح عمومی را نیز دربرمی گیرد، بدون ولایت مطلق برپایی حکومت اسلامی و اجرای احکام دین ممکن نیست.

● دلایل مخالفت با ولی امر

مخالفت با ولی امر مسلمین که اذن ولایتش را از خداوند کسب می کند نمی تواند دلایل ساده ای داشته باشد. همانطور که مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی علت اختلاف ریشه ای برخی را با رهبری در تیزبینی و شجاعت ایشان می داند.

دکتر علی اصغر کاملی به گزارشگر کیهان می گوید:«اگر می بینید عده ای آمدند و علیه ارزش های نظام شعار دادند و آشوب به راه انداخته اند باید حسابشان را از مردم جدا کرد. این عده جزء کسانی هستند که مردم را به خیابان ها کشانده و هدف گذاری شان آگاهانه و در جهت تخریب نظام بوده است چرا که ولایت فقیه را بزرگترین مانع زیاده خواهی ها و رسیدن به اهدافشان می دانند. البته این را هم باید اضافه کرد که اگر می بینید تعدادی از مردم با این افراد وابسته به غرب همراه شدند باید اشکال ناآگاهی این افراد را در عدم تبیین جایگاه رهبری و ولایت جستجو کنیم.»

مردم نیاز به اطلاع رسانی از قداست این جایگاه الهی دارند که به نظام اسلامی مشروعیت می بخشد و ضامن حفظ و بقای نظام جمهوری اسلامی است.

این استاد دانشگاه همچنین اذعان می کند که رهبری راه را نشان داده است اما ولایت فقیه برای عده ای فریب خورده هنوز تبیین نشده است. یکی از معضلاتی که در کشور می تواند مشکل ساز باشد قرار گرفتن برخی افراد در مناصب و مقاماتی است که می تواند هزینه های سنگینی برجای بگذارد. در حوادث اخیر هم دیدیم افرادی که تریبون و رسانه هایی در اختیار داشتند چطور در جهت ضربه زدن به نظام بودند. قدرت های فرامرزی هم فهمیده اند که رمز پیشرفت و پایداری و توانمند شدن روزبروز نظام از وجود ولایت فقیه نشات می گیرد. در بحث اغتشاشات اخیر می بایست توده های مردمی و گروه های معاند را از هم جدا کرد. اکثریت مردم ولایت فقیه را نیاز اساسی در جامعه اسلامی می دانند و شاید عده ای قلیل این اعتقاد را نداشته باشند که این به سبب غفلت آنها و اطلاعات کم و سطحی شان از این اصل بنیادین است.

● آسیب به ولایت فقیه یعنی صدمه به نظام

در بحث ولایت فقیه در وهله اول باید به اساس شکل گیری نهضت امام و انقلاب اسلامی دقت کرد که مبتنی بر نظریه و دکترین انقلاب اسلامی بوده و طبیعی است در همه مراحل انقلاب و شکل گیری و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران ولایت به تدریج روشنتر و شفاف تر شده است.

مهدی فضائلی، کارشناس مسایل سیاسی، یکی از منابع اصلی تاکید بر جایگاه و اهمیت ولایت فقیه را سخنان و گفتار بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران می داند و به گزارشگر کیهان می گوید: «اگر بنیانگذار جمهوری اسلامی ذره ای احساس می کردند که خدشه به جایگاه الهی ولایت وارد شده حساسیت نشان می دادند. بر همین اساس یک منبع فوق العاده مهم در باب ولایت فقیه مطالب و سخنان ارزشمند ایشان است به طور مثال در جایی فرمودند که پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت آسیبی نرسد. این یعنی ولایت و حفظ کشور را موازی می دانستند که خدشه به ولایت فقیه کشور را دچار آسیب خواهد کرد.»

فضائلی دومین منبع مهم رجوع به اختیارات و ویژگی های رهبری را قانون اساسی می داند و در این خصوص به اصول قانون اساسی در بحث ولایت فقیه اشاره می کند و می گوید: «اصل ۵۷ قانون اساسی در خصوص قوای حاکم اعم از مقننه و مجریه و قضائیه و نظارت بر آنها به گونه ای است که باید به اذن و فرمان ولی مطلقه باشد به طوری که قوا مشروعیت خود را از او می گیرند و تنها جمهوریت نظام از رای مردم تحقق پیدا می کند در حالی که اسلامیت نظام از ناحیه ولایت فقیه تبیین می شود. اصل ۱۱۰ مبنی بر اختیارات و وظایف رهبری همچنین اصل ۱۰۹ که شرایط رهبر را ترسیم کرده است از نمونه های متقن تاکید بر اهمیت حفظ و حرمت نهادن بر مقام رهبری است.

عنوانی رسمی نه تشریفاتی

در اصل پنجم قانون اساسی به صراحت آمده است که ولایت امر بر عهده فقیه عادل و باتقوا است و در زمان غیبت معصوم(عج) مسئولیت اداره کشور را برعهده دارد. با این شرایط هم در نظریاتی که امام فرمودند و هم در قانون اساسی، ولایت یک مقام تشریفاتی نیست. «رهبر معظم انقلاب» یک عنوان رسمی و جانشین امام عصر(عج) است.

دبیرکل سابق انجمن روزنامه نگاران مسلمان ادامه می دهد: «عامل اتفاقات و حوادث اخیر بر مبنای اعترافات، مخالفت با رهبری و دشمنی با ایشان بوده که به بهانه انتخابات و با فضاسازی تقلب در شمارش آرا مطرح شده است. اما مجموع شعارها و رفتارهای این گروه نشان داد اهداف جدی تری را دنبال می کردند که کانون نظام را هدف گرفته و تضعیف جایگاه رهبری را مد نظر داشتند. این تجربه در ایران ثابت شده که اساس نظام به خاطر پشتوانه مردمی و هم غیبی و معنوی است که این دو عامل مانع تحقق ترفندها در اجتماع خواهد شد.»

فضایلی می گوید: «مقام معظم رهبری با گردآوری این ویژگی ها در خود این صلاحیت را دارند که به لحاظ تدبیر در مسائل مدیر و مدبر بودند و شجاعت خود را در این اتفاقات نشان دادند کما اینکه طی ۲۰سال گذشته هم در مواقع مختلف این خصوصیات برجسته را از ایشان شاهد بوده ایم.»

● با آتش زدن سطل زباله نظام ساقط نمی شود

نظام جمهوری اسلامی ایران و جایگاه رهبری آنقدر رفیع است که خدشه پذیر نخواهد بود. مدیر و مدبر بودن و شجاعت از ویژگی های برجسته شخصیتی رهبر معظم انقلاب است که در هیچ فرد دیگری این شواهد را برای رهبری جامعه نمی توان یافت.

محمدرضا مدیح، مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون کشور نیز مشروعیت تمامی دستگاهها و مناصب را مشروط به تنفیذ رهبری می داند که بدون اذن ایشان هیچ یک از مقامات حقی بر سمت خود نداشته و دستورات آنها اجرایی نخواهد شد. زمانی که امام خمینی(ره) بازرگان را تایید کردند فرمودند من به ولایتی که از ناحیه خداوند متعال دارم شما را منصوب می کنم. همانطور که امام در زمان تنفیذ دیگر روسای جمهور هم تعبیرات مشابهی داشتند.

وی در گفت وگو با خبرنگار سرویس گزارش روز کیهان با اشاره به تلاش اغتشاشگران در جهت تضعیف رهبری و براندازی نظام معتقد است: «این گروهها علی رغم اینکه خود را سیاستمدار و مبارزان زبده ای می دانند اما هنوز نظام، رهبری و مردم را نشناخته اند چون تصور می کنند با آتش زدن سطل زباله می توان نظام را ساقط کرد، که این موضوع البته از ضعف عقیدتی این افراد نشات می گیرد.»

مدیح همچنین اشاره می کند: حساب اغتشاشگران را باید از هم جدا کرد. گروهی که گول خورده اند و گروهی که به عنوان اغتشاشگر حرفه ای به شمار می روند و برخی از آنها در خارج از کشور دانشجو هستند اما با گرفتن مرخصی به ایران آمده اند تا برای براندازی نظام کشور را به هم بریزند که البته الان در اوین به سر می برند. البته کاندیداهای معترض هم چندان حسابشان از این ها جدا نیست چرا که خراب شدن سیاست های آنها بیانگر تخریب دیدگاه عقیدتی و دیانتشان است.

● تبیین علمی نظریه ولایت فقیه

دانشگاه ها به لحاظ شرایط سنی دانشجویان و نیاز آنان به فهم دقیق ولایت فقیه مناسب ترین مکان برای آموزش و تبیین نظریه ولایت فقیه هستند.

دکتر کاملی، عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر با اشاره به جایگاه دانشگاه در فرهنگ سازی و تبیین اهمیت، ویژگی و خصایل الهی ولایت فقیه اظهار می کند که انتخاب روسای دانشگاه ها، مدیران گروه ها، اساتید به ویژه استادانی که دروسی را تدریس می کنند که نیاز به تفهیم کردن علمی و فقهی جایگاه ولایت فقیه دارد بهتر است با دقت صورت گیرد.

کاملی در توضیح بیشتر اضافه می کند: «در برخی شرایط دیده شده اساتید بدون توجه به این دروس گذرا عبور می کنند. معاونت فرهنگی دانشگاه ها و وزارت علوم است که می بایست به جای شعار، قدری فعالیت ها را عملیاتی کند و گروه های دانشگاهی با ادبیات نو ولایت فقیه و کارکرد آن را در دانشگاه ها باز و مسایل را تبیین کنند.»

بعضا کم توجهی به مفاهیم با معنا و مقدسی مثل ولایت فقیه که جانشین امام عصر (عج) است یا از آن به تعبیر امام امت یاد می شود موجب اظهاراتی می شود که علت آن را باید در خودمان ببینیم و آموزشی که در این خصوص فراگرفته ایم.

● التزام باید عملی باشد

قدرت تشخیص صلاحیت افراد به منظور قرار گرفتن در مناصب مختلف اگرچه با تمسک به تجربه و آشنایی چندین ساله با افراد ممکن می شود اما هیچگاه نمی تواند ملاک متقن اعتماد یا عدم اعتماد نسبت به دیگران باشد.

برای هر موضوع و مساله ای ملاک سنجش و معیار وجود دارد که در جامعه ما بهترین معیار و ملاک را برای تشخیص نگرش افراد می توان ولایت فقیه دانست.

دکتر کاملی معتقد است: «با ارزیابی گفتار، رفتار و اعتقادات اشخاص می شود به باطن آنها پی برد چرا که جای گرفتن افراد در لباس ها و جایگاه های خاص می تواند هزینه بر باشد بنابراین بهتر است بزرگترین عوامل انحراف را در خود جوامع دانست. این خط کشی است که خداوند قرار داده است تا بر مبنای آن بتوان دیگران را شناخت و بر صلاحیت یا عدم آن تاکید کرد. این معیار ولی فقیه است که می بایست بیش از این در افکار عمومی جا بیفتد و باید روی آن بیشتر از اینها کار کرد.»

ایوب توکلیان، دبیر جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز قرار گرفتن افراد مخالف ولی فقیه را نفوذ این افراد و خطری جدی می داند که متاسفانه در مواقعی حتی در سطح وزیر هم شاهد اظهارات علنی آنها در ضدیت با ولایت بوده ایم.

این دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه مشهد می گوید: «تحصن در مجلس ششم و نفوذ این افراد حتی وقایع دیگری مثل حوادث ۱۸ تیر همچنین اتفاقات اخیر همگی بر مخالفت آشکار و دشمنی با ولایت فقیه است که قصد داشتند به نظام ضربه زده و از رهبری معظم امتیاز بگیرند. درست است که این اتفاقات طی ماه گذشته رخ داده و نظام هزینه های بالایی را پرداخت نموده اما ارزش شناسایی و معرفی عاملان فتنه را برای مردم داشته و دارد.»

● انکار ولایت، انکار ائمه اطهار(ع) است

توکلیان مخالفان ولایت را دارای ضعف اندیشه دینی دانسته و می گوید: «امام فرمودند کسی که ولایت فقیه را انکار کرده انبیا و اولیای خدا را منکر شده است. این افراد می گویند پیرو خط امام هستیم در حالی که گفتمان اما راحل مبنی بر پیروی از ولایت فقیه است نه ضدیت با آن. می گویند امام را قبول داریم و سربازش بوده ایم در حالی که دچار تناقض گویی شده و به دنبال تضعیف رهبری اند. باید به گفتار امام مراجعه و تاریخ را مرور کنند. شاید هم دچار فراموشی و آلزایمر شده اند که تاریخ ۳۰ ساله نظام را فراموش کرده اند.»

مطابق گفتمان انقلاب اسلامی ایران و امام عظیم الشان جایگاه، ویژگی و خصایل ولایت فقیه تبیین و مشخص است همانطور که موضع گیری ایران با رژیم اشغالگر قدس شفاف است. اما برقراری رابطه با اسرائیل و یا دشمنی و عناد با ولایت فقیه همچنین مخالفت با اصول قانونی اساسی بارها از سوی کسانی که امروز در دادگاه، از عملکرد سال ها کجروی خود به ندامت یاد می کنند همیشه شنیده می شد.

توکلیان قصد واقعی این افراد را بازگشت ایران به شرایط ۱۰۰ سال پیش و به عنوان مستعمره غرب با مظاهر جدید برمی شمارد.

● صدا و سیما به شائبه ها توجه کند

«عملکرد صدا و سیما در جریان پیش از انتخابات و بعد از آن با توجه به برخی انتقادات وارده تا حدودی مثبت ارزیابی می شود. برای همین لازم است به شکل گسترده تر و حتی به صورت زنده محاکمه سران اغتشاش پخش شود تا به شک و شبهه ها پاسخ داده شود.»

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این عبارات اظهار می کند: «به منظور رفع هرگونه شک و شائبه ای بهتر است محاکمه تمامی افراد پخش شود چرا که مردم خود می بایست با تک تک این افراد آشنا شده و خود تصمیم بگیرند که با آنها چطور رفتار کنند.

حتی توصیه می شود سرکردگان اصلی اغتشاشات در دادگاه حاضر شوند تا این شبهه تقویت نشود که مسئولان امنیتی فقط زورشان به رده های پایین می رسد و سرکردگان از محاکمه مبرا هستند. حتی اگر محاکمه سران اصلی این گروه ها هزینه فراوانی برای نظام داشته باشد.»

پریسا جلالی



همچنین مشاهده کنید