یکشنبه, ۲۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 9 February, 2025
مجله ویستا

سال ۲۰۰۵و صنعت خودروی ایران


سال ۲۰۰۵و صنعت خودروی ایران

واردات خودرو در سال ۲۰۰۵ نیز در حدود ۱۰ هزار دستگاه بود که بسیار کمتر از پیش بینی های انجام شده بود در این میان شرکت های فولکس واگن, بی ام و, آئودی, بنز, تویوتا و سوبارو مجوز واردات گرفتند, اما تنها دو شرکت بی ام و به تعداد سه هزاردستگاه و تویوتا به تعداد پنج هزار دستگاه خودرو به ایران وارد کردند و دو شرکت فولکس واگن و بنز هم به صورت محدود خودرو وارد ایران کردند ضمن این که مردم حدود دو هزار خودرو شخصی را وارد ایران کردند

در سال ۲۰۰۵ تعداد ۹۹۴ هزار دستگاه خودرو در ایران تولید شد و درآمد حاصل از فروش خودروها نیز در این سال به ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید.سود صنعت خودرو در این سال حدود ۱۰درصد بود که از سوی کارشناسان مناسب ارزیابی می شود اما هنوز هم کارشناسان معتقدند این سود با توجه به بازار گلخانه‌ای به دست آمده و نباید به آن چندان دل خوش کرد.

بر اساس آمارهای رسمی وزارت صنایع و خودروسازان داخلی، تولید خودروهای سبک و سنگین در سال ۲۰۰۵ میلادی به ۹۹۴ هزار دستگاه رسید که یک رکورد در تاریخ صنعت خودرو ایران به شمار می‌رود. اما همچنان کل صنعت خودرو و قطعه ایران تنها در حدود۳۵۰ میلیون دلار صادرات داشت. با این که وزارت صنایع و خودروسازان حاضر نیستند میزان واردات قطعات و CKD را اعلام کنند، اما پیش‌بینی می‌شود صنعت خودرو ایران در سال ۲۰۰۵ حدود پنج میلیارد دلار واردات قطعه داشته باشد.

واردات خودرو در سال ۲۰۰۵ نیز در حدود ۱۰ هزار دستگاه بود که بسیار کمتر از پیش‌بینی‌های انجام شده بود. در این میان شرکت‌های فولکس واگن، بی‌ام‌و، آئودی، بنز، تویوتا و سوبارو مجوز واردات گرفتند، اما تنها دو شرکت بی‌.ام.‌و به تعداد سه هزاردستگاه و تویوتا به تعداد پنج هزار دستگاه خودرو به ایران وارد کردند و دو شرکت فولکس واگن و بنز هم به صورت محدود خودرو وارد ایران کردند. ضمن این که مردم حدود دو هزار خودرو شخصی را وارد ایران کردند.

براساس اعلام دو شرکت ایران خودرو و سایپا ، این دو شرکت به ترتیب ۵۵۳ و ۴۱۳ هزار خودرو سنگین و سبک تولید کرده‌اند.

در کل صنایع خودروسازی ایران نیز براساس آمار وزارت صنایع حدود ۸۸۰ هزار خودرو سواری و ۱۰۴ هزار خودرو تجاری شامل کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و وانت تولید شد. سود صنعت خودرو ایران نیز در سال ۲۰۰۵ حدود ۱۰درصد اعلام شده است.

دکتر راعی ـ قائم مقام مالی شرکت ایران خودرو ـ در توضیح وضعیت این شرکت در سال ۲۰۰۵ به ایسنا می‌گوید: ایران خودرو در سال ۲۰۰۵ به ترتیب ۵۵۳ هزار خودرو تولید کرد که ۵۴۰ هزار دستگاه آن سواری بود. درآمد حاصل از فروش خودروهای سبک و سنگین این شرکت نیز در این سال به هفت میلیارد و ۷۰۸ میلیون دلار بالغ می‌شود که شش میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار آن مربوط به خودروهای سواری است.

وی با بیان این که سود این شرکت از محل فروش خودروهای سواری در حدود ۵۷۳ میلیون دلار می‌شود، افزوده بود: تولید ما حتی با وجود حذف پیکان به عنوان اصلی‌ترین محصول این کارخانه، پنج درصد رشد یافته است.

پیشتر مدیرعامل ایران خودرو نیز وضعیت این شرکت را در سال ۲۰۰۵ مطلوب عنوان کرده و گفته بود: حتی با حذف پیکان که گاو شیرده ایران خودرو بود، باز هم اوضاع خوب است.

● سال ۲۰۰۵سالی برای سایپا

شرکت سایپا در سال ۲۰۰۵توانست بخش زیادی از شرکت رقیبش را بدست آورد و به هر حال شرکت سایپا با حذف پیکان که در نیمه سال ۲۰۰۵ صورت گرفت بخش زیادی از بازار شرکت رقیبش در ایران را به دست آورد.

آن گونه که شرکت سایپا اعلام کرده، تولید این خودروساز در سال ۲۰۰۵ حدود ۳۴ درصد رشد کرده، حال آن که این میزان در ایران خودرو تنها حدود پنج درصد است. این شرکت در سال ۲۰۰۵، ۴۱۳ هزار خودرو تولید کرد که۳۴۰ هزار خودرو آن در کارخانه سایپا و بقیه آن در کارخانه‌های سایپادیزل، زامیاد و پارس خودرو تولید شده است. درآمد این شرکت نیز در کارخانه سایپا ۴/۲ میلیارد دلار و در کل کارخانه‌های گروه سایپا ۶/۳ میلیارد دلار بود.

به غیر از ایران خودرو و سایپا، شرکت کرمان خودرو نیز در سال ۲۰۰۵ بعد از تحریم جنرال موتور با انعقاد قرارداد با فولکس واگن و هیوندایی جان تازه‌ای گرفت و توانست در حدود شش هزار خودرو هیوندایی و فولکس تولید کند.

پیش‌بینی می‌شود فروش خودرو در سال ۲۰۰۶ در ایران رشد داشته باشد و از مرز یک میلیون دستگاه بگذرد.

حسین نیوی ـ مدیر منابع انسانی شرکت خودروسازی فورد آمریکا - در این باره معتقد است که درآمد سرانه در ایران با توجه به افزایش قیمت نفت در حال افزایش است و بسیاری از مردم که در گذشته نمی‌توانستند خودرو بخرند، حالا توانایی خرید خودرو را دارند و این یک نقطه امید برای شرکت‌های خودروسازی داخلی است که بازار اصلی آنها ایران است.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 3 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.