یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

گیتار در اسپانیا


گیتار در اسپانیا

در زمان قدیم در اسپانیا با وسیله ای با نام سیتارا ابزار موسیقی شبیه چنگ آشنایی داشتند

در زمان قدیم در اسپانیا با وسیله ای با نام سیتارا (ابزار موسیقی شبیه چنگ) آشنایی داشتند .بعد از تهاجمی که از طرف اروپای شمالی انجام گرفت ، باعث از بین رفتن چیز های زیادی در هنر شد . در زمانیکه پژوهشگر و کشیشی از سویل (۶۳۶-۵۷۹) در باره سیتارا تحقیقا تی انجام داد ، تاثیر قابل توجه سیتارا مشخص شد . مراکز موسیقی که در شهرهای سویل ، تولئدو و زاراگوزا ایجاد شدند تاثیر قابل توجهی در این راه داشتند .

سانتی ایزدور خودش در یک فصل جالب به تحقیق گسترده درباره علم موسیقی اختصاص داد , جاستو را به عنوان قدیمی ترین کشیش و شاعری که در شبه جزیره مهارت در سیتارا و آواز داشت شناخته است تشویق هایی که از طرف اعضای خانواده و اطرافیان او در سال ۶۹۰ شد نشان دهنده این است که به صنعت شعر سرایی در قرن ۷ به خصوص در نواحی مانندالبزارو اهمیت می دادند.( H. Angles نویسنده کتاب تاثیر عظیم موسیقی اسپانیا در موسیقی جهان)

چند سال بعد با آمدن اعراب در قرن ۸ گیتار اعراب, مور و عود معرفی شدند.( موریش وعود ابزار موسیقی کاملا شبیه یکدیگر بودند. برای اینکه از یک خانواده هستند.).

این ابزار های موسیقی در اواخر این قرن در اسپانیا تولید شدند و به عنوان ابزارهای موسیقی آسیایی شناخته شدند گیتار لاتین با گیتار موریش کاملا متفاوت و از یک خانواده نیستند.

فرهنگ موسیقی در میان اعرابی که در اسپانیا ساکن شده بودند در قرن ۹ اشاعه پیدا کرد . آنها در تولدو ،کوردوبا ،اوبدا و سوویل مدرسه یا نوعی دانشگاه داشتند که در آن موسیقی تدریس می شد .زریاب در بین النهرین در سال ۷۸۹ متولد شد که ابتدا در دربار مشهور هارون در بغداد بود. او به کوردوبا در سال ۸۲۲ رفت ,درآن زمان او کمتر از ۳۰ سال داشت و بقیه عمر خود را در آن شهر زندگی کرد .

این موزیسین نشان داد که از هوش خود در موسیقی استفاده میکرد.

او نشان داد که فرد برجسته ای در بازسازی موسیقی میباشد .او مدرسه موسیقی در کوردوبا ایجاد کردکه بر پایه موسیقی آندالوسیا بود.او عودی ۵ سیمی اختراع کرد.

آنجلس درباره تاثیر اعراب بر موسیقی اسپانیا میگوید : بیشتر از آنچه تاثیر داشته باشد اغراق شده است ولی مسلم است که بعضی از ابزار موسیقی که توسط اسپانیایی ها به اروپا معرفی شده از طریق تاثیر موزیسین های ایرانی, عرب ,یونانی ها و کلا موسیزن های شرقی بودند که به کشور ما اسپانیا آمده بودند.

در قرن ۱۸ اسپانیا مرکز ۲ ابزار موسیقی متداول آن زمان شد که از آسیا صغیر آمده بودند. یکی ازاین سازها مخلوطی خاص از ابزار موسیقی متداول بین یونانیان بود و ابزار دیگر, آلت موسیقی با مشخصات ویزه بود که بین ایرانیان و اعراب رایج بود. .دروازه های موسیقی اسپانیا از طریق ابزار موسیقی که اعراب معرفی کردند و مشخصه هایی که در موسیقی آنها بود پایه گذاری شد . به خصوص موسیقی ملایمی که از حمایت خلیفه ها سود می بردند و باعث بوجود آمدن مدرسه های موسیقی مهم شدند .

از قرن ۱۰ تا ۱۲ در زمان پادشاهی Abderrman ۳, Aihakem ۲, Hisem۲ فرهنگ اعراب در بسیاری از موسیقی ها که مردم در کوردوبا و سویل می آموختند انعکاس یافت .

در طول قرن ۱۲ در قسمت هایی از اسپانیا که اعراب ساکن بودند ،تفکرات موسیقی آماتور به درجات بالایی از غم وعرفان رسید و موزیسین ها و شعرا از هر دو جنس ،زن ومرد کنترلی بر این نوع موسیقی در شهر های آندولوس و سویل که مرکز آن شد نداشتند اگر چه تمامی این آلات موسیقی مثل عود, گیتار و... بیشتر در سویل قابل دسترسی بود .( AI-Saqundi نویسنده کتاب Eulogy of Islam Spain ترجمه امیلیو گارسیا گومز)رقابت دیگری در نوع آواز به مراتب سخت تر و جدی تر پدید آمد که در اسپانیای مسیحی بین دربارهای لئون و کاستیلا رخ داد .این رقابت شامل شعرهایی حماسی و ابزار موسیقی که در موسیقی گروهی به کار میرفتند نیز می شد.

در حدود سال ۱۱۱۶ شعرا در دربار لئون ظاهر شدند و ما با اطلاعاتی از سال ۱۱۳۶ که در دسترسی داشتند متوجه شدیم که آنها از مزایایی دربار کاستیلا استفاده می کردند.به خصوص که باعث بزم وسرور می شد.سازهایشان سازهای زهی مثل گیتار بودند که صدای آن را با دست یا مضراب و یا با وسیله ای مثل عارشه در می آوردند .

در سال ۱۱۹۰ گروهی به نام تروبادور ظاهر شد.ویزگیهای افراد این گروه این بود که درباره شعرا اطلاعاتی داشتند . در قرن ۱۲ شعرا و تروبادورها سیدرا (نام قدیم سیتارا) یا میلی کلپتر (نام قدیم ابزاری که از تکامل سیتارا به وجود آمده) -هر دو از تکامل سیدرایونانی بوجود آمده بودند- می نواختند .

آن ها با اسب به شهر کاسیلین مسافرت می کردند.آنها کارهای ادبی را با سرودن شعرهای حماسی یا آهنگین انجام می دادند .آنها کار هایشان را دردربار همان طور که در میان مردم می نواختند ارائه می دادند .مهمترین نقشی که انها در تاریخ هنر داشتند ،ایجاد و منتشر کردن شعر و موسیقی بود.

با رسیدن قرن ۱۳ و با تاثیری که از کاخ سلطنتی آلفونسو اسپانیا داشت اسپانیا دارای پیشرفته ترین و بهترین موسیقی در اروپا شد. آلفونسو با سخت کوشی موسیقی استادی را در سالامنکو ایجاد کرد . او از بسیاری جهات معروف است و به خاطر ایجاد کردن کلاس هایی برای موسیقی شناخته شده است و دارای احترام است .

با ایجاد رشته موسیقی در دانشگاه سالامنکو نه تنها در موسیقی سر آمد شدبلکه توانست برای قرن هایی متمدن خودش رادراین مقام حفظ کند به طور کلی این دانشگاه در ۴ ضمینه معروف بود:ریاضی ،جبر , ستاره شناسی و موسیقی.

این کار در زمان پادشاهی آلفونسو انجام شد که باعث به وجود امدن چنین وضعیتی شد تا زمانی که "نبرشاد" پیدا شد . مرد عاقلی که در کاخ سلطنتی تولدانا کار میکرد با همراهی شعرا و به وسیله پادشاهی و نجیب زادگان شروع به قانون گذاری درباره آواز،رومنس ،تصنیف موسیقی کلاسیک و تقریبا همه انواع شعرها و موسیقی کرد.

به علاوه او یک ارتباط ساده ای که بین مسیحیان و مور ها وجود داشت را رهبری کرد. همچنین عباراتی که مسیحیان ازعشق خود برای تعریف دختران زیبا استفاده میکردند با موریش این دلبستگی به زنان را اعلام میکردند .از طرف دیگر زبان موسیقی پر شده از شیرینی ، فریبندگی و مهربانی و زیرکی که هرگز گم نمیشود .

ترجمه : آرش صالحی پیروز



همچنین مشاهده کنید