چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

مکتب‌ های نسبی‌گرایی اخلاقی


مکتب‌ های نسبی‌گرایی اخلاقی

بحث از مکاتب نسبی‌گرا و نقد و بررسی آنها از نیازهای فکری جدی جامعه امروزین است که کتاب "مکتب‌های نسبی‌گرایی اخلاقی (از یونان باستان تا دوران معاصر)" تالیف آقای دکتر مسلم محمدی، …

بحث از مکاتب نسبی‌گرا و نقد و بررسی آنها از نیازهای فکری جدی جامعه امروزین است که کتاب "مکتب‌های نسبی‌گرایی اخلاقی (از یونان باستان تا دوران معاصر)" تالیف آقای دکتر مسلم محمدی، به نقد و بررسی این مکاتب اخلاقی پرداخته است. این کتاب در پی آن است تا برخی مکاتب فکری ـ فلسفی که باورهای ارزشی بشر را تا سر حد نسبی‌گرایی و بی‌ثباتی می‌کشانند، بررسی و پژوهش کند.

همچنین در این کتاب اثبات خواهد شد توجه به بعدی از ابعاد وجودی انسان و نادیده انگاشتن دیگر زوایای فردی و اجتماعی او راه را برای هرگونه نظریه‌پردازی اخلاقی و باید و نبایدهای ارزشی غیر جازم، فراهم می‌آورد.

نکته دیگری که این تحقیق بدان می‌پردازد، این است که نسبی‌گرایی اخلاقی نه تنها خود پیامد منفی و زیانبار این‌گونه مکاتب است؛ بلکه زمینه‌ساز پیدایش بسیاری از آثار و عوارض ناگوار دیگری نیز خواهد شد که در نقد و بررسی مکاتب به صورت تفصیلی در این اثر به آنها پرداخته خواهد شد. ‏

فصل نخست این کتاب مربوط به کلیات پژوهش است که واژه‌شناسی و تعریف مفاهیم اساسی و کاربردی را می‌کاود و در پایان نیز نگاهی گذرا به تاریخچه بحث و انواع نسبی‌گرایی اخلاقی و نقد و داوری آنها خواهد داشت.

فصل دوم نیز پس از گزارش از علت پیدایش سفسطه و نوع تاثیرگذاری پیشینیان بر تفکرات پروتاگوراس و گرگیاس به تجزیه و تحلیل و نقد و بررسی نظریات این دو سوفیسم برجسته می‌پردازد.

همچنین فصل سوم از نخستین تجربه‌گرا یعنی ویلیام اکام آغاز می‌شود و پس از بحث و بررسی نظریات دیگر طرفداران این رویکرد یعنی فرانسیس بیکن، جان لاک و جرج بارکلی، با علیت انکاری و انکار رابطه میان هست و باید دیوید هیوم پایان می‌پذیرد.

در فصل چهارم دو نظریه عقل عملی و نظری کانت و افراط و تفریط صورت گرفته در آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در فصل پنجم، هرمنوتیک فلسفی با رویکرد انسجام یافته امروزین آن وجود دارد و نظریات گادامر را مورد توجه قرار می‌دهد.

در فصل ششم، جامعه‌گرایی دورکیم و تاثیر آن بر مفاهیم ماوراءالطبیعی بویژه باورهای اخلاقی بررسی می‌شود.

همچنین در فصل هفتم، غیر واقع‌گرایی اخلاقی برخی روشنفکران مسلمان، پژوهش می‌شود. این کتاب در ۲۸۴ صفحه و به همت انتشارات بوستان کتاب منتشر شده است.