سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
هدایت های حضرت مهدی عج
وجود امام زمان، هر چند غایباند، دو گونه فایدهی تكوینی و تشریعی دارد . فائدهی تشریعی وجود آن حضرت، بر سه گونه است . مهمترین آن هدایتخلق است و مشهورترین لقب آن حضرت، یعنی «مهدی» ، بر آن دلالت میكند این هدایتها به سه دوره تقسیم شده است:
۱) از ولادت تا پایان غیبت صغرا
۲) دوران غیبت كبرا
۳) هدایتهای پس از ظهور .
این مقاله، به پنج نمونه از هدایتهای دورهی نخست پرداخته است .
سلیمان اعمش میگوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم: «چه گونه مردم از حجت غایب بهره میبرند؟» . فرمود: «همان گونه كه از آفتاب زیر ابر بهره میبرند .» . (۱)
در این روایت، امام غایب، به آفتاب زیر ابر تشبیه شده و فوائد او به فوائد آفتاب پنهان در زیر ابر . پس در این تشبیه، دو وجه شباهت وجود دارد: یكی، اصل بهره برداری مردم از نور و گرما و اشعهی مفید خورشید است كه در روزهای ابری بر زمین میتابد و دیگری كمتر بودن مقدار آن بهره نسبتبه روزهای آفتابی است .
همان گونه كه در روزهای آفتابی، بهرهی مردم از آفتاب، بیشتر است، در عصر ظهور، بهره آنان از بركات وجود امام معصوم، بیشتر خواهد بود .
البته، بركات و فوائدی كه از حجت غائب، امام مهدی، روحی فداه، به جهان خلقت و مردم میرسد، بحث مهمی است، ولی ما، در مقام استقصای این بحث نبوده و تنها برای روشن شدن موضوع مقاله، به بررسی آن میپردازیم اینك، با نگاهی به دلایل عقلی و نقلی، این فوائد را بر دو گونه مییابیم: (۲)
۱) فوائد تكوینی
میدانیم آن حضرت، به عنوان یكی از چهارده معصوم، علت غایی آفرینش انسان و جهان است; زیرا، همان گونه كه مخلوقات، در پیدایش خود، نیازمند علت غایی هستند، در تداوم خلقت نیز به آن محتاجاند; یعنی، لطف و عنایتخداوند متعال، به خاطر وجود یكی از آن حضرات بر روی زمین است . در زیارت جامعه آمده است:
«بكم فتح الله و بكم یختم و بكم ینزل الغیث و بكم یمسك السماء ان تقع علی الارض ...» .
این فوائد، خارج از هدف این مقاله است
۲) فوائد تشریعی
ما، در این مقاله، به سه گونهی آن اشاره میكنیم:
الف) احكام ولایی;
آن حضرت، گاهی به واسطهی افرادی خاص، در مسائل مهم، حكم نهایی را بیان فرموده و گاه بی واسطه، حكم و اختلافی را بر طرف كرده است . این گونه احكام، مخصوصا، در عصر غیبت صغرا، نمونههای زیادی دارد .
ب) دعا یا استغفار آن حضرت برای مؤمنان و صالحان و مستضعفان و یا لعنت ایشان بر كافران و ظالمان;
به این فائده، در روایات «عرض اعمال بندگان بر امام زمان علیه السلام» تصریح شده است . نیز دعاهایی كه آن حضرت در شب قدر و عرضهی مقدرات سالانه بر ایشان، برای افراد شایسته میكند، از این دسته است .
ج) هدایتهای عمومی و خصوصی آن حضرت به ره جویان و حق طلبان در عصر غیبت صغرا و كبرا;
هدایت عمومی و جهانی شان، پس از ظهور، مهمترین فایدهی وجودی آن حضرت است، به همین جهت، مشهورترین لقب آن حضرت - كه در روایات متواتر آمده - «مهدی» است . هر چند همهی امامان ما، «مهدی» هستند، همان طور كه همهی آنان، سجاد و باقر و صادق و كاظم و رضا و تقی و نقی هستند، ولی این صفت، به صورت ویژه، بر خصوص امام دوازدهم «موعود منتظر» اطلاق شده است .
در این كه لقب مذكور، به معنای اسم مفعول استیا به معنای فاعلی، دو نظر وجود دارد . روایت جابر از امام محمد باقر علیه السلام نظر نخست را تایید میكند; زیرا، در آن آمده است:«انما سمی المهدی لانه یهدی الی امر خفی ...» . (۳)
از این روایت استفاده میشود كه «مهدی» به معنای اسم مفعول است، ولی گاهی اسم مفعول، به جهت مبالغه، به معنای اسم فاعل میآید، مانند «محصن» به معنای «شخصی عفیف و خویشتن دار» . در این جا نیز «مهدی» به معنای «هادی» است . البته، كسی كه از هر جهت هدایتشده باشد; هادی همه جانبه نیز خواهد بود .
حكمت اختصاص این لقب به امام زمان علیه السلام آن است كه علاوه بر علوم و انواری كه خداوند به همهی ائمه علیهم السلام عنایت فرموده، الطاف و هدایتهای ویژهای به آن حضرت دارد كه پس از ظهور، مردم جهان را با همهی تنوع فكری و تفاوت نژادی و فرهنگی، به زیر فرمان خدای متعال رهبری میكند و راه سعادت را به همگان نشان خواهند داد . از این رو، طبری، در دلائل الامامهٔ، از انس ابن مالك نقل میكند كه:
روزی پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله نزد ما آمد . وقتی علی علیه السلام را دید، دستبر دوش او گذاشت و فرمود: «ای علی! اگر از دنیا جز یك روز باقی نماند، خداوند، آن روز را آن قدر طولانی كند كه مردی از نسل تو به حكومتبرسد كه به او «مهدی» گفته میشود . او، به سوی خدای عزوجل هدایت میكند، و عرب به واسطهی او، هدایت میشود، چنان كه تو - یا علی! - كافران و مشركان را از گمراهی نجات دادی و هدایت كردی ... (۴)
از این روایت استفاده میشود كه این لقب، به معنای اسم فاعل است، ولی بهتر آن است كه بگوییم، این لقب شریف، به هر دو معنای اسم فاعلی و اسم مفعولی، در حق آن جناب آمده است .
آری، او، هدایتیافتهی كامل و هدایت كنندهی تمام عیار بشر از جانب پروردگار جهان است .
قبل از بیان مصادیق این هدایتها، لازم استبه دو نكته اشاره كنیم:
▪ یكم - در عصر غیبت كبرا، مردم، موظفاند برای تشخیص وظایف شرعی، یا خود به كتاب و سنت مراجعه كنند و یا از مجتهدان متخصص تقلید كنند، و هیچ نظر و حكمی، با ادعای صدور آن از امام غایب اعتباری ندارد . این قاعدهی مسلم، به مقدار زیادی، مانع فرصتطلبی شیادان و توطئهی دشمنان و هرج و مرج فرهنگی شده است .
▪ دوم - متاسفانه، در طول تاریخ غیبت و مخصوصا اخیرا، اشخاصی از عواطف پاك مؤمنان نسبتبه حضرت، سوء استفاده كردهاند و برای موجه نشان دادن خود و بازار گرمی، داستانهای دروغین و گاهی مبتذل، از ملاقات خود یا دیگران با حضرت نقل میكنند كه باعث وهن مذهب و سستی اعتقاد مردم میشود .
در این مقاله، به احادیثیا داستانهایی كه آن حضرت، فرد یا گروهی را هدایت فرمودهاند، و مدرك معتبری دارد، (۵) بسنده شده و از نقل مطالب سست و موهون، خودداری میكنیم .
این هدایتها، در سه مرحله است:
۱) از ولادت تا پایان غیبت صغرا;
۲) عصر غیبت كبرا;
۳) عصر ظهور .
این دسته بندی، از آن جهت است كه تولد و زندگی آن حضرت تا شهادت پدربزرگوارشان، مانند دوران غیبت، مخفی و در هالهای از كتمان و تقیه بود . به این جهت، احادیث دوران ولادت و كودكی حضرت، در این بخش از گفتار میآید .
۱) شیخ طوسی، نقل میكند كه گروهی از شیعیان مفوضه (افراطی) و مقصره (تفریطی)، شخصی به نام «كامل بن ابراهیم مدنی» را به سوی امام حسن عسكری علیه السلام فرستادند . كامل میگوید:
با خود گفتم: از امام بپرسم كه «آیا صحیح است كه داخل بهشت نمیشود مگر كسی كه مانند من عقیده و معرفت داشته باشد (شیعه دوازده امامی باشد)» .
هنگامی كه بر حضرت وارد شدم ... و سلام كردم در مقابل دری نشستم كه در مقابل آن، پردهای آویخته بود . بادی وزیده و پرده را كنار زد . ناگهان چشمام به نوجوانی مانند پارهی ماه افتاد كه حدود چهار سال سن داشت . او، مرا صدا كرد و گفت: «كامل بن ابراهیم!» .
بر خود لرزیدم و بی اختیار عرض كردم: «لبیك ای آقای من!» . فرمود: «به نزد ولی خداوند و به در خانهی حجتخدا آمدهای تا بپرسی آیا علاوه بر آنان كه مانند شما معرفت و عقیده داشته باشند كسان دیگری هم وارد بهشت میشوند؟ .» . گفتم: «آری! به خدا قسم، همین سؤال را داشتم .» . حضرت فرمود: «در آن صورت، تعداد بهشتیان، بسیار كم خواهد بود! به خدا قسم! علاوه بر آنان، گروه دیگری نیز وارد بهشتخواهند شد كه به آنان «حقیه» (۶) گفته میشود .» . پرسیدم: «آنان چه كسانی هستند؟» . فرمود: «گروهی كه «علی» را دوست دارند و به خاطر محبتبه «علی» ، قسم میخورند، اما حق و فضیلت او را نمیدانند .» .
سپس مدتی ساكتشد، آن گاه فرمود: «نیز آمدهای تا از عقیدهی مفوضه بپرسی؟» . فرمود: «آنان، دروغ میگویند، بلكه دلهای ما، ظرف خواستخداوند است . هنگامی كه او بخواهد، ما میخواهیم . خداوند، در قرآن میفرماید:
«و ما تشاءون الا ان یشاء الله» . (۷) »
سپس پرده به حالت پیشین برگشت و دیگر من نتوانستم آن را بگشایم . در این حال، امام حسن عسكری علیه السلام به من فرمود: «دیگر چرا این جا نشستهای، در حالی كه حجتخداوند و جانشین من، به پرسشهایت پاسخ داد؟» . (۸)
منزل امام، زیر نظر مراقبان خلیفه و جاسوسان بود و نشستن بیش از آن مصلحت نبود.
در این حدیثشریف، امام مهدی علیه السلام در دامن پدر، در حالی كه كودكی چهارساله بود و هنوز به مقام امامت نرسیده بودند و زندگی مخفی داشتند و جز در مقابل بعضی از خواص شیعه ظاهر نمیشدند، به دو مسئلهی مهم پاسخ میدهند . طبق این روایت، امام فرمودند كه دایرهی رحمتخداوند را تنگ نگیرید . هرچند بهشت، در اصل، برای شیعیان است، ولی گروهی از غیر شیعیان كه مغرض نیستند و حضرت علی علیه السلام را دوست دارند، به بهشت وارد خواهند شد .
نیز حضرت تفویض را باطل دانستند . در تفسیر آن، دو احتمال است: یكی این كه خداوند، پس از خلقت انسان، او را به حال خود واگذار كرده و هیچ تصرفی در افعال اختیاری و طاعت و معصیت و سعادت و شقاوت او ندارد . در مقابل اینان، جبریه هستند كه اختیار را از انسان نفی میكنند . به نظر اهل بیت علیهم السلام هر دو نظر (جبر و تفویض) باطل است، و از این رو، امام علیه السلام مفوضه را تكذیب كردند و فرمودند: «دلهای ما، ظرف خواستخداوند است و در محدودهی مشیت و ارادهی او، انسان میتواند فعل یا ترك را اختیار كند .» .
احتمال دیگر، تفویض ربوبیت جهان به ائمه علیهم السلام است . شیعیان غالی، معتقد بودند كه ائمه علیهم السلام، پروردگار جهان هستندو آناناند كه بر مردم روزی میدهند و زنده میكنند و میمیرانند و امام علیه السلام این عقیده را نفی كرده، میفرماید: «دلهای ما ائمه، ظرف خواستخداوند است و خواست ما، محدود و مقید به خواست او است و ما، مطیع او هستیم .» .
احتمال دوم، از آن جهت كه مفوضه، در مقابل مقصره، (كسانی كه مقام امام را از آن چه هست، پایینتر میدانند) قرار گرفته، صحیحتر است .
ابوالقاسم تجری گلستانی
پینوشتها:
۱) منتخب الاثر، ص ۳۳۶ به نقل از ینابیع المودهٔ .) مضمون این روایت، به روشها و طرق مختلف، از ائمهی اطهار علیهم السلام رسیده است .
۲) گاهی گفته میشود: «یكی از فوائد وجود امام، وساطت در فیض است .» . اگر منظور از آن، همان علت غایی یا وساطت در فیوضات معنوی و تشریعی باشد، مورد قبول است، ولی اگر وساطت در ربوبیت جهان و علیت فاعلی آن باشد، مورد قبول متكلمان شیعه نیستیا مورد نقد و اشكال است . از این جهت، ما، از ذكر این عنوان، خودداری كردیم . البته توضیح كامل بحث علت غایی بودن حضرات معصومین علیهم السلام نیاز به مجال واسع دیگری دارد .
۳) بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۲۹ از كتاب الغیبهٔ سید علی بن عبدالحمید .) نظیر این روایت، در همان جلد، ص ۲۹ و ۳۰ نیز آمده است .
۴) این كه خداوند به واسطهی حضرت مهدی علیه السلام عرب را هدایت میكند، منافاتی با هدایت جهانی آن حضرت ندارد . شاید تاكید بر هدایت عرب، از جهتبلند پروازی و تعصب خاص این نژاد است .
۵) منظور از مدرك معتبر، اصطلاح فقهی آن، یعنی حدیث صحیح یا موثق نیست، بلكه مراد، آن است كه حدیثیا داستان، در كتب معتبر اصلی شیعه، آمده باشد و سلسله سند متصل یا مرسل، به علمای معتبر شیعه و در نهایتبه معصوم علیه السلام منتهی شود .
۶) مرحوم مجلسی، در بحار، ج ۵۲، ص ۵۰، میگوید: «مراد از حقیه، مستضعفان از اهل سنت، ضعفای شیعه یا هر دو گروهاند .» .
۷) دهر: ۳۰ .
۸) الغیبهٔ، شیخ طوسی، ص ۲۴۶ .
۹) كمال الدین، ج ۲، ص ۴۴۳ .
۱۰) كمال الدین، ج ۲، ص ۴۴۲ . این داستان، از هدایتهای تشریعی قسم نخست است .
۱۱) كمال الدین، صدوق، ج ۲، ص ۴۷۵ .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست