جمعه, ۲۸ دی, ۱۴۰۳ / 17 January, 2025
پلتفرم مشترك گامی مهم در آینده صنعت كشور
صنعت خودروی ایران در دهه اخیر پس از شروع فعالیتهای جدید، فراز و نشیبهای بسیاری را پشت سر گذاشته است. این فعالیتها از اوایل دهه ۷۰ آغاز شد. در آن زمان تولید خودرو در ایران «كم» و میزان تقاضا «بالا» بود.
اكنون بعد از گذشت بیش از ۱۰ سال، وضعیت «كمّی» تولید خودرو در كشور به طور نسبی بهبود یافته اما از نظر «كیفی»، خدمات پس از فروش، زمان تحویل و در نهایت رضایت مشتری، موفقیت چشمگیری به دست نیاورده است.
از سوی دیگر موضوع «خودرو» چند سالی است كه به بحث داغ محافل و به ویژه مطبوعات و رسانههای همگانی تبدیل شده و دیدگاهها و واكنشهای كاملاً متفاوتی در این باره در جامعه شكل گرفته است.
اكنون موضوع «نیاز مردم به خودرو» به گونهای یك اصل بدیهی در مباحث مربوط به خودروست و نمیتوان آن را نادیده گرفت. این موضوع در تمام دنیا وجود دارد ولی در كشورهای پیشرفته ضریب نفوذ خودرو ممكن است به ازای هر دو نفر یك خودرو باشد، در حالی كه این رقم در كشوری مانند ایران برای هر ۲۵ نفر حدود یك خودروست. تفاوت ضریب نفوذ به عوامل مختلفی مانند توان اقتصادی و امكانات كشور مربوط است.
به گفته كارشناسان زمانی كه پذیرفتیم خودرو نیازی ضروری است، دو راه فراروی سیاستگذاران و تصمیمگیران قرار میگیرد: نخست آن كه بگویند این نیاز را قبول ندارند و پاسخگوی آن نیستند و باید از سبد نیازهای خانواده حذف شود. دوم، آن را به عنوان یك نیاز بپذیرند و برای تامین این نیاز، روش واردات و یا تولید را در پیش گیرند.
البته موضوع به همین جا ختم نمیشود زیرا واردات تخصص نمیخواهد؛ با نشان دادن یك چراغ سبز به تولیدكنندگان خارجی، میتوان كشور را به نمایشگاهی از خودروهای خارجی تبدیل كرد اما این تولید است كه اشكال مختلفی دارد: گاهی فقط یك خط مونتاژ وجود دارد و با كمپانی خاصی قرارداد بسته میشود تا متناسب با تغییرات فناوری، گونههای جدید و تازهای را مونتاژ كرد. در این شرایط ما با یك ارزش افزوده حداكثر ۱۵ درصدی مواجهایم. شكل دوم نیز تولید داخلی است.
نكته مهم در بحث واردات نیز این است كه امروز قیمت یك دستگاه پژو ۳۰۷ مدل ۲۰۰۳ در بازار پاریس ۳۲ هزار یوروست ولی در صورتی كه بخواهند آن را به ما بفروشند، قیمتش حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار تمام میشود. این موضوع به دید اقتصادی تولیدكنندگان خودرو هنگام صادرات مربوط است زیرا محصولاتشان را با قیمتی نازل صادر میكنند. چرا؟ چون صادرات پول ملی وارد كشور كشورشان میكند و به اقتصاد ملی و تقویت ارزش پول آنها كمك خواهد كرد اما محصولات خود را در داخل كشورشان گران میفروشند بنابراین در كشور تولید كننده خودرو، از ارزانی خودرو خبری نیست و قیمت یك خودرو برای مردم آن كشور بیش از ۵۰ درصد با قیمت صادراتی آن تفاوت دارد.
البته در برخی كشورها مانند امارات متحده عربی كه جمعیت اندك و منابع مالی بالایی دارند و مناطق آزاد محسوب میشوند، قیمت كم خودروی وارداتی، پاسخگوی نیاز مردم خواهد بود اما در كشوری مثل ایران كه مردم از توانایی خرید بیش از ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال برخوردارند و بازار بسیار وسیعی وجود دارد، اگر خانوارها را به طور متوسط ۶ نفره بدانیم و برای هر خانوار یك خودرو درنظر بگیریم، به این معناست كه باید حداقل ۱۰ میلیون خودرو در سطح كشور در حال تردد باشند كه فقط ارزش جایگزینی آنها در سال یك میلیون خودروست، یعنی اگر عمر مفید خودرو را ۱۰ سال بدانیم، باید بعد از ۱۰ سال یك خودرو خارج و خودروی دیگری جایگزین آن شود. این در شرایطی است كه ما رشد جمعیت را به حساب نیاوریم.
اگر در این وضعیت بخواهید خودرو وارد كنید و متوسط قیمت خودرو همان ۱۰ هزار دلار در نظر گرفته شود باید در سال ۱۰ میلیارد دلار بابت واردات خودرو پرداخت كرد. سوال این است كه در كشوری كه كل منابع ارزی آن ـ اعم از صادرات بخش خصوصی و دولتی و صادرات نفتی ـ حدود ۳۰ میلیارد دلار است، آیا میشود ۱۰ میلیارد دلار را به واردات خودرو اختصاص داد؟ در این صورت به طور قطع با افزایش نرخ ارز و آشفتگی بازارهای اقتصادی مواجه خواهیم شد بنابراین باید واردات را كنترل و با تعرفهای خاص منطبق كرد.
وجود این قبیل تنگناها ما را به سمت ساخت داخل هدایت میكند تا بخشی از منابع ارزی را در داخل كشور ذخیره و ضمن پاسخگویی به نیاز مردم، اشتغال هم ایجاد كرد.
به اعتقاد صاحبنظران، از آنجا كه در ابتدا تیراژ تولید خودرو در ایران پایین بود، هیچ كشوری حاضر به مشاركت برای انتقال دانش فنی نبود، به این ترتیب خودروسازان داخلی راهی جز مهندسی معكوس نداشتند و نخستین بار نیز با پیكان شروع كردند. در كنار آن فعالیت جدی قطعهسازی نیز از سال ۱۳۷۶ به بعد در كشور آغاز شد. در ابتدا قطعهسازان ما هم وارد مهندسی معكوس شدند و همین جا بود كه نارضایتی مردم آشكار شد كه قطعات مهندسی معكوس، كیفیت مناسبی ندارند و خوب كار نمیكنند.
به تدریج با بالا رفتن تیراژ تولید خودرو، تولیدكنندگان خارجی از وجود بازاری مناسب با پتانسیلهایی برای ساخت آگاهی یافتند و حاضر شدند با ما بازار مشترك داشته باشند و جوینت وینچر تشكیل دهند؛ به گونهای كه اكنون قطعهسازان نیز با هم جوینت میشوند و به سمت مجموعهسازی حركت میكنند.
امروزه افزایش تیراژ تولید به بیش از ۷۰۰ هزار دستگاه سبب تشویق خودروسازان بسیار بزرگ برای تولید مشترك با ایران شده؛ به طوری كه ایده پلتفرم مشترك هم در این زمینه برای تولید به روز، با كیفیت و كاهش هزینه به اجرا درآمده است.
●فرایند كلی اجرای طرح پلتفرم مشترك
سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان متولی اصلی صنعت خودرو در كشور به منظور نیل به اهداف كلان در صنعت خودرو، با پشتیبانی دولت به تولید «پلتفرم مشترك» با مشاركت یك شركت خودروساز بزرگ جهانی و همكاری دو شركت خودروساز بزرگ ایرانی اقدام كرد.
بر این اساس مقرر شد اجرای طرح پلتفرم مشترك «ال ۹۰» (خودروی ایكس ۹۰) توسط یك شركت مشترك كه ۵۱ درصد سهام آن متعلق به رنو و ۴۹ درصد متعلق به طرف ایرانی (شركت توسعه صنایع خودرو)ست، صورت گیرد. به نظر میرسد این طرح كه كارشناسان از آن به عنوان بزرگترین قرارداد صنعت خودروسازی كشور یاد میكنند، ساختار فعلی صنعت خودروی ایران را متحول كند.
●ویژگیهای اصلی پلتفرم مشترك
استفاده از آخرین فناوریهای روز دنیا و قابلیت به كارگیری این پلتفرم با طول عمری مناسب و اقتصادی
قابلیت استفاده در خودروهای كلاس B و C
تطابق با بالاترین استانداردهای ایمنی
تطابق با آخرین استانداردهای زیست محیطی
قابلیت دوگانه سوز كردن و جاسازی مخزن گاز در حالت دوگانه سوز
مناسب بودن قیمت در مقایسه با كلاس خودرو
برخورداری از دانش فنی مربوطه به منظور ایجاد تغییر و بهینهسازی مستمر در طراحی خودرو
تطابق با نیازها و خواستههای مشتریان
فراهم كردن امكان حداكثر استفاده از سرمایهگذاریهای موجود
دست اندركاران و بانیان طرح پلتفرم مشترك، نتایجی را از اجرای آن انتظار دارند زیرا با اجرای این طرح، حلقههای زنجیره صنعت خودرو در سطوح مختلف (قطعهسازی، مجموعهسازی و...) در مسیر تكمیل زنجیره ارزشی صنعتی خودرو قرار خواهند گرفت و هر كدام براساس پتانسیلهای بالقوه موجود، ماهیت وجودی خویش را تبیین و تعیین خواهند كرد.
●توسعه و ارتقای صنعت قطعهسازی و مجموعهسازی
صنعت قطعهسازی و مجموعهسازی كشور در سالهای اخیر از رشد و ارتقای قابل قبولی در عرصههای ملی و بینالمللی برخوردار بوده است. اجرای طرح پلتفرم مشترك با رنو ـ نیسان فرصت مناسبی برای صنعت قطعهسازی و مجموعهسازی كشور به منظور ورود به شبكههای جهانی ایجاد خواهد كرد.
●توسعه و ارتقای كیفیت محصولات
ارتقای كیفیت محصولات و تامین رضایت مشتری به عنوان اصلیترین شاخصهای رقابتی در صنعت خودروسازی در طرح فعلی مورد توجه ویژهای قرار گرفته است.
●كاهش مصرف سوخت و میزان آلایندگی خودرو
این موضوع اساسی نیز بر چهار محور اصلی، دوگانه سوز كردن خودروها، بهینهسازی و جایگزینی خودروهای فرسوده، برنامههای كاهش مصرف سوخت خودروها و طرحهای افزایش كیفیت سوخت بنا شده است.
محسن تهوری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست