سه شنبه, ۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 21 January, 2025
تربیت ذهنی کودک
معنی لغوی ذهن در فرهنگ معین اینطور آمده است:
فهم، دریافت، هوش، خرد، یکی از قوای نفس است یا قوتی است متعلق به نفس ناطقه، حفظ، یاد.
در فرهنگ عمید چنین معنی شده است:
ـ ذهن: (به کسر ذال و سکون «ها» و «ن») فهم و دریافت، قوه باطنی که مطالب را به یاد نگاه میدارد.
انسان در هنگام قدم نهادن به عرصه هستی، فقط استعداد قوه درک امور و بدیهیات اولیه را دارد و پس از آنکه ذهن انسان رشد پیدا کرد و توانست آنها را تصور کند، تصدیق و اذعان به نسبت حکمیه میان آنها خواهد کرد.
کودک یک انسان، متفکر است. باید فکر او را تقویت کرد و به حرکت واداشت تا بتواند از نیروی نهفته خود استفاده کند، هوش و فکر خود را به کار اندازد و همه چیز را مورد آزمایش قرار دهد. کودکان از دو راه اطلاعات اطراف خود را پردازش میکنند. یا آن را جذب و به اطلاعات گذشته اضافه میکنند یا اطلاعات جدید را با اطلاعات گذشته منطبق میکنند، یعنی آنچه را که از قبل میدانند با تجربه جدید انطباق میدهند.
اگرچه ما نمیتوانیم ماهیت درست زندگی عقلی یک کودک را دریابیم، ولی روشن است که اثر متقابلی میان اعمال ذهنی و فعالیتهای بدنی او وجود دارد زیرا طفلی که عادت کرده است بعد از پوشیدن لباسهایش به گردش برود با دیدن مادرش که لباسهای او را تعویض میکند شاد میشود و لبخند میزند.
اهمیت پرورش ذهن:
به نظر برخی از مربیان، تعلیم و تربیت یعنی پرورش قوای ذهنی مثل قوه ادراک، حافظه یادآوری، تداعی معانی، دقت، اراده، تخیل و تعقل.
به نظر این دسته معلمان، هدف تعلیم و تربیت، ایجاد قوای مخصوص برای انجام امور است. هدف تعلیمات مدرسه نیز پیدایش و رشد همین قوای ذهنی است.
در سایه پرورش ذهن، قدرت ابتکار، تصمیمگیری و میل به ارزشهای عالی در انسان پدید آمده و زندگیاش براساس معیارها و ضوابط اندیشیده، مبتنی بر استدلال و تفکر شده و به سعادت نزدیکتر میشود. اگر ذهن کودک را بپرورانیم، طبیعتاً پرورش ذهن او در پرورش جنبههای دیگر تربیت یعنی اخلاق، مذهب و اجتماع نیز اهمیت خواهد داشت. اینچنین انسانی در جنبه اجتماعی زندگی برکنار از هرگونه پیشداوری و مبتنی بر اخلاق و فضایل انسانیت است.
در احادیث «العلم مصباحالعقل» و «العلم منیرالعقل» عقل به عنوان بزرگترین عنصر قوای ذهنی انسان تلقی شده است. در اصل فرمانده عقل است ولی این فرمانده نیز در تشخیص و تمیز، نیازمند اطلاعاتی است که در مقام قضاوت او را یاری دهد وگرنه در وادی تاریکی هرچه دیدگان عقل قوی باشد، کاری از او ساخته نیست. پس علم و دانش در حکم چراغ برای عقل هستند.
امام علی(ع) از علم به چراغ عقل و روشن کننده خرد تعبیر میکند. ممارست در علوم موجب شکوفایی استعدادها و تقویت تفکر میشود.
امام صادق(ع) میفرماید: خیر و برکت هیچ ثروتی به قدر عقل نیست و پستی و ذلّت هیچ فقری به پایه حماقت که فقر عقلی است نمیرسد.
بنابراین پرورش ذهن، فرد را به کامیابی در اجتماع و کسب رفاه و آسایش میرساند.
کسانی که از کودکی به تفکر عادت کرده و خود مراقب زندگی خویش بودهاند ازجمله مردمان خوشبخت به شمار میآیند.
پرورش ذهنی کودک، او را از جنبههای مختلف ازجمله اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، مذهبی رشد داده و سرآمد دیگران میکند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست