پنجشنبه, ۲۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 13 March, 2025
مجله ویستا

مردها و زن ها چقدر متفاوت خرید می کنند


مردها و زن ها چقدر متفاوت خرید می کنند

با حاضر شدن زن ها در اجتماع, کار مردها راحت تر شده مردهایی که همیشه از خرید کردن متنفر بوده اند, دیگر می توانند این وظیفه آزار دهنده را به عهده همسر, مادر یا خواهرشان بگذارند و خود را از چنگال مغازه ها نجات دهند اما آزادی مردها از خرید به قیمت لذتی بزرگ برای زن ها تبدیل خواهد شد زن هایی که عاشق خرید کردن هستند و خوب راه و رسمش را بلدند

با حاضر شدن زن‌ها در اجتماع، کار مردها راحت‌تر شده؛ مردهایی که همیشه از خرید کردن متنفر بوده‌اند، دیگر می‌توانند این وظیفه آزار‌دهنده را به‌عهده همسر، مادر یا خواهرشان بگذارند و خود را از چنگال مغازه‌ها نجات دهند اما آزادی مردها از خرید به قیمت لذتی بزرگ برای زن‌ها تبدیل خواهد شد؛ زن‌هایی که عاشق خرید کردن هستند و خوب راه و رسمش را بلدند. حالا دیگر اگر مردها هم از این موضوع انصراف دهند، زن‌ها حاضر نیستند از خرید کردن دست بردارند و این وظیفه را به‌عهده مردهایی بگذارند که هیچ‌چیز از این مهارت نمی‌دانند و با بی‌توجهی‌شان پول‌ها را به هدر می‌دهند. تفاوت مردها و زن‌ها در خرید کردن تنها یک داستان عامیانه نیست. محققان سال‌هاست این تفاوت‌ها و دلایلش را بررسی می‌کنند و به نتایج جالبی هم در این مورد دست یافته‌اند.

● اگه دست بزنی؛ می‌خریش

حتما برای شما هم پیش آمده که بدون هیچ قصد خریدی به مغازه بروید و با دست پر و کیف پول خالی برگردید. اگر چنین اتفاقی مدام تکرار شده و شما را آزار می‌دهد، نباید هنگامی که به مغازه می‌روید، اجناس را لمس کنید. محققان معتقدند با لمس کردن جنس‌ها احتمال خریدشان بالاتر می‌رود. آن‌ها می‌گویند به همین دلیل است که وقتی به مغازه می‌روید دوست دارید جنس وسیله‌ای که می‌بینید را لمس کنید یا این‌که لباسی که آویزان شده را امتحان کنید. از نظر محققان درست در لحظه‌ای که شما آن وسیله را لمس می‌کنید، ارتباطی عاطفی میان آن جنس و مغز شما برقرار می‌شود. پس اگر می‌خواهید حواس‌تان به جیب‌تان باشد، مراقب دست‌های‌تان باشید و هیچ وقت در مغازه‌ها چیزی را لمس نکنید.

● مردها بی‌فکر خرید می‌کنند

مدرن‌ترین مرد‌ها مثل شکارچی‌های اولیه خرید می‌کنند. وارد مغازه می‌شوند، نخستین گزینه موجود که به چشم‌شان آشنا به‌نظر می‌آید را می‌خرند و بیرون می‌آیند. درست مثل مردان نخستین که نخستین حیوانی که در جنگل ظاهر می‌شد را شکار می‌کردند و به خانه می‌آوردند. مردها در خرید کردن به‌دنبال رفع نیازند، درحالی‌که زن‌ها دوست دارند بهترین لقمه را به دست بیاورند. برای آن‌ها وارد مغازه شدن مساوی خرید کردن نیست بلکه دوست دارند خوب در میان جنس‌های مختلف گشت بزنند و در مقابل پولی که می‌پردازند، بهترین وسیله ممکن را خریداری کنند. به همین دلیل است که محققان می‌گویند، مردها می‌خرند اما زن‌ها آگاهانه خرید می‌کنند. زن‌ها دوست دارند گزینه‌های زیادی داشته باشند و از میان آن‌ها انتخاب کنند اما مردها فقط چیزی که در ذهن دارند برای‌شان مهم است و با دیدن نخستین گزینه نزدیک به این خواسته ذهنی، خریدشان را انجام می‌دهند و وقت‌شان را به قول خودشان هدر نمی‌دهند. به همین دلیل است که اغلب مردها خرید را یک وظیفه می‌بینند و زن‌ها آن را به چشم یک پیروزی نگاه می‌کنند. زن‌ها حتی اگر برای خرید مواد‌غذایی به فروشگاه زنجیره‌ای هم رفته باشند، با شادی و افتخار به خانه برمی‌گردند و برای تک تک انتخاب‌های‌شان احساس برنده بودن و زیرکی می‌کنند.

از نظر محققان درست در لحظه‌ای که شما آن وسیله را لمس می‌کنید، ارتباطی عاطفی میان آن جنس و مغز شما برقرار می‌شود. پس اگر می‌خواهید حواس‌تان به جیب‌تان باشد، مراقب دست‌های‌تان باشید و هیچ وقت در مغازه‌ها چیزی را لمس نکنید.

● خانم‌ها منطقی خرید می‌کنند؟

خانم‌ها در زمان خرید تمام حواس‌شان را درگیر می‌کنند؛ بو، رنگ، جنس، ظاهر و سایز را به درستی بررسی می‌کنند و بعد برای خریدنش تصمیم می‌گیرند درحالی‌که آقایان خیلی سطحی‌تر از این خرید می‌کنند و به همین دلیل موارد به درد نخور بیشتر در خریدهای‌شان پیدا می‌شود. از طرف دیگر زمانی که زنی برای خرید کردن ۰۰۱ هزار تومان بودجه گذاشته اما با رفتن به مغازه توجهش به جنس‌های بیشتری جلب می‌شود که قیمت‌شان ۰۰۳ هزار تومان می‌شود، آن‌ها را در ذهنش ذخیره می‌کند و از مغازه بیرون می‌آید و زمانی که پول مورد نظر را به دست آورد دوباره برای تهیه باقی خواسته‌هایش وارد همان مغازه می‌شود. درحالی‌که مردها چنین سیاست‌هایی را در خریدشان پیاده نمی‌کنند. آنها می‌بینند، می‌پسندند و می‌خرند. حتی اگر لازم باشد ۰۰۲ هزار تومان بیشتر از آنچه در ذهن‌شان بوده پول بپردازند.

● مردها آسان خرید می‌کنند؟

برای زن‌ها رسیدن به هدف از هر چیزی مهم‌تر است. وقتی آن‌ها تصمیم به خرید جنس خاصی از مغازه خاصی می‌گیرند، هیچ‌چیز نمی‌تواند مانع‌شان شود. درحالی‌که مردها خیلی زودتر از این حرف‌ها تسلیم می‌شوند. برای مردها هر موضوع ساده‌ای می‌تواند یک مانع بزرگ برای خرید تلقی شود. نبود جای پارک مقابل مغازه، صف طولانی پرداخت‌کنندگان پول یا برخورد صاحب مغازه همه عواملی هستند که روی هدف اصلی مردها تاثیر‌گذارند. به‌نظر آن‌ها چنین گزینه‌ای را می‌توان در شرایط راحت‌تر و از مغازه‌های دیگر هم خرید، چراکه آنها هیچ وقت تفاوت‌های ظریف میان جنس‌های مشابه را تشخیص نمی‌دهند و آنقدر برای‌شان خرید کردن حساس و پراهمیت نیست که خودشان را برای انتخاب یک گزینه خاص به زحمت بیندازند. آن‌ها خیلی راحت جایگزینی برای این موضوع پیدا می‌کنند و اگر زن‌ها مانع‌شان نشوند، این شیوه را همیشه پیش می‌گیرند.

● خلاقانه خرید می‌کنید

نه به مغازه‌ای که واردش می‌شوید فکر می‌کنید و نه به منطقه‌ای که از آن خرید می‌کنید. همه جا را امتحان می‌کنید و حساسیت بی‌موردی برای خرید کردن به خرج نمی‌دهید. برای شما تنها علاقه‌تان و کیفیت جنس اهمیت دارد، نه مارک یا محله‌ای که به آن رفته‌اید. از امتحان کردن گزینه‌های تازه نمی‌ترسید و همیشه تنوع را هم در نظر دارید.

نکته:شما بهترین و موفق‌ترین خریدارید. همین شیوه را ادامه دهید و خودتان را به دام وسواس گرفتار نکنید. تا زمانی که انعطاف‌تان را حفظ می‌کنید و نسبت به علائق خودتان آگاهی دارید، در خرید شکست نخواهید خورد.

● چه بعد خریداری هستید؟

▪ دیوانه وار عاشق خرید کردن هستید

عاشق لباس و آخرین مدها هستید و با دیدن لباسی که دوستش دارید ذوق زده می شوید. اغلب به محض پسندیدن یک جنس و بدون امتحان کردنش آن را می‌خرید و هیچ وقت هم از اشتباهات‌تان درس نمی‌گیرید. خانه شما پر است از چیزهایی که به ندرت از آنها استفاده می‌کنید و تنها به دلیل ولع خرید آنها را روی هم انبار کرده‌اید.

نکته: اگر شما جزو این دسته هستید باید کمی سرعت‌تان را کم کنید و از خرج کردن تمام پول‌تان برای چیزهایی که هیچ احتیاجی به آنها ندارید دست بردارید.

▪ به خاطر قیمتش خرید می‌کنید

شما هر چیزی را نمی‌پسندید و هنگام خرید کردن حواس‌تان حسابی جمع است. عاشق خرید لباس‌های گران قیمت هستید و دوست دارید چیزی تن‌تان باشد که هرکسی از عهده خریدش بر نمی‌آید و خیلی راحت یک کفش ناراحت را تنها به دلیل قیمتی که روی اتیکتش می‌بینید می‌خرید.

نکته: نگران نباشید؛ اگر خودتان را کنترل کنید و نگاهی به اتیکت لباس‌ها نیندازید، سیاست خوبی در خرید کردن خواهید داشت و تا زمانی که اینطور پیش می‌روید، نه از خرید چیزی پشیمان می‌شوید و نه خودتان را ورشکسته می‌کنید.

▪ دست به عصا خرید می‌کنید

چندان علاقه‌ای به مد ندارید و خیلی برای‌تان قیمت جنس‌ها مهم نیست؛ تنها چیزی که برای‌تان مهم است ارزش واقعی آن جنس و بودجه‌ای است که برایش کنار گذاشته‌اید اما کمی در این مورد حساس هستید و دوست دارید فقط از مغازه‌هایی که می‌شناسید و مارک‌هایی که امتحان کرده‌اید خرید کنید. از همان بیرون مغازه می‌دانید که این اجناس به درد شما می‌خورند یا خیر و قبل از تصمیم گرفتن به این فکر می‌کنید که این جنس آنچه واقعا می‌خواستید هست یا خیر.

نکته: بدنیست کمی ایدآل‌های‌تان را نادیده بگیرید و موارد تازه‌ای را در خرید‌کردن تجربه کنید. عقاید سفت و سخت‌تان را در خرید‌کردن کنار بگذارید و سعی کنید علاوه بر تمامی این تیزبینی‌ها کمی انعطاف هم داشته باشید.

سیب سبز

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir