سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
عالم و عابد
قال الکاظم (ع:
)” فقیه واحد ینقذ یتیما من ایتامنا المنقطعین من مشاهد تنا بتعلیم ما هو محتاج ا لیه ا شد علی ابلیس من الف عابد.”(۱)
امام کاظم (ع) فرمود : یک عالم دینی که با ارشاد و تعلیم نیازمندیهای فکری و دینی یتیمی از یتیمان ما را - همان ایتام آل محمد(ص) را که از ما بریده شده و ما را ندیدهاند تامین نماید و بدین وسیله آنها را نجات بدهد برای شیطان از هزار عابد خطرناکتر است .
نکتهها :
۱) به آن عالمی که در اثر تلاش گسترده در مبانی و معارف دینی به بصیرت و آگاهی بالا رسیده باشد فقیه گفته میشود . صدر المتالهین شیرازی : “ ان الفقه اکثر مایاتی فی الحدیث بمعنی البصیره فی امر الدین و ان الفقیه صاحب هذه البصیره . “( ۲)
۲) در فرهنگ اسلامی منزلت این عالم با بصیرت( فقیه) به خاطر نقش موثری که در جامعه دارد بسیار بالا است . از این چهرههای نورانی به حصار اسلام( حصون الاسلام ()۳) ،امین پیامبران(امناء الرسول ( )۴)، مرزبانان فکری و فرهنگی جامعه ( مرابطون فی الثغر ()۵) تعبیر شده است.
۳) چه بسا انسانهایی ذهن خود را انباشته از اطلاعاتی علمی در رشتههای مختلف علوم دینی کرده باشند ولی چون به بصیرت و آگاهیهای لازم و مفید نرسیدهاند فقیه نیستند. چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرمود:چه بسا حمل کننده معارف و مسائل فقهی است که فقیه نیست.” رب حامل فقه غیرفقیه “(۶)
۴) امام برای امت نقش پدر را دارد . پیامبر اعظم(ص) به علی (ع) فرمود : ( من و تو پدر امت هستیم “ یا علی! انا وانت ابوا هذه الامه “(۷)
۵) امتی که امام خود را در میان خود نداشته باشد یتیم است .
۶) در زمانی که امام معصوم ( ع) در دسترس امت نباشد، باید فقیه نقش سرپرستی امت را چه از طریق ارشاد و چه از طریق تعلیم برعهده بگیرد .
۷) از ویژگیهای “ فقیه “ نیازشناسی است. همچنان که پزشک در مرحله نخست درد را شناسایی میکند و سپس به تناسب نیاز به بیمار دارو میدهد. فقه نیز به عنوان طبیب روح باید نیازهای پیروان مکتب اسلام و اهل بیت ( ع) را بشناسد و متناسب با آن نیازها برنامهریزی نموده و آموزش بدهد . “ بتعلیم ما هو محتاج الیه ...”
۸) فقیه باید نجات بخش باشد. اگر نسخهها و توصیههای هدایتی و تربیتی او نتواند مخاطبان خود را نجات بدهد در بصیرت، توانایی و جامعیت او تردید وجود دارد “ فقیه واحد ینقذ یتیما ... “
۹) دشمن از فقیه و عالم با بصیرت به شدت وحشت دارد زیرا چنین شخصیتی دشمن را در شکلهای مختلف میشناسد و برای پاسداری از مرزهای فکری و اعتقادی افراد جامعه با او به ستیز بر میخیزد . پیامبر اعظم (ص) فرمود : “ فقیه واحد ا شد علی ابلیس من الف عابد”(۸)
۱۰) نقش وجودی عالم برای مردم نقشی سرنوشت ساز و نجاتبخش است. برخلاف “ عابد” که سودی برای مردم ندارد. از کلام نورانی امام کاظم (ع) میتوان نقش هر کدام از این دو را به دست آورد “ فقیه واحد ... اشد علی ابلیس من الف عابد “
نقش عالم و عابد را از زبان سعدی بشنویم که گفته است :
صاحبدلی به مدرسه آمد زخانقاه
بشکست عهد صحبت اهل طریق را
گفتم میان عالم و عابد چه فرق بود
تا اختیار کردی از آن این فریق را
گفت آن گلیم خویش برون میبرد ز موج
وین جهد میکند که بگیرد غریق را (۹)
پینوشتها دردفتر روزنامه موجود است.
حجتالاسلام والمسلمین رضا تقوی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست