شنبه, ۱۱ اسفند, ۱۴۰۳ / 1 March, 2025
مجله ویستا

مایكروسافت و بازار تلفن های همراه


مایكروسافت و بازار تلفن های همراه

زمانی كه مایكروسافت سعی دارد به حیطه تلفن های همراه وارد شود, سازندگان گوشی ها انتخاب های خوبی برای جایگزینی دارند اما حالا كه صنعت موبایل در حال حركت به سوی زمینه های غیرسنتی خود, یعنی صدا, تصویر و ایمیل است, برای پركردن شكاف بین پی سی ها و اینترنت به فناوری مایكروسافت نیاز دارد

درباره مایكروسافت این عبارت بسیار تكرار می‌شود: "این شركت هرگز تسلیم نمی‌شود". پس از گذشت یك دهه از آغاز فروش نسخه مختصر شده‌ای از ویندوز كه برای تجهیزات الكترونیكی غیر از پی‌سی تهیه شده‌است، سلطان نرم‌افزار جهان بالاخره در بازار پرافت وخیز تلفن‌های همراه حركتی معنی‌دار را از خود نشان داد.

با این حال فرضیه عجیبی در این میان مطرح است. مطمئناً مایكروسافت هنوز در حال اعمال فشار روی بازار تجهیزات موبایل است تا این دستگاه‌ها را با ویندوز خود (كه پس از تغییر نام‌های بی‌شمار اینك Microsoft Windows ۵.۰ Mobile نامیده می‌شود) هماهنگ نماید. اما در حال حاضر این شركت در حال تعقیب هدف مهم‌تری است: قرارگیری در مركز یك پورتال كاربردی برای تجهیزات موبایل؛ از موسیقی قابل انتقال گرفته تا ایمیل و پیغام‌رسانی بی‌سیم و تلویزیون موبایل.تاثیر و نتیجه این عمل، مایكروسافت را در جایگاهی قرار می‌دهد كه برای تمام كارهای جذاب و وسوسه‌برانگیزی كه مردم می‌توانند با موبایل خود انجام دهند، استاندارد تعیین كند و نقش یك واسط را بین تولیدكننده و مصرف‌كننده ایفا نماید.

به گفته Ben Wood تحلیلگر ارشد موبایل از مركز تحقیقاتی گارتنر، مایكروسافت دریافته است كه دیگر نمی‌تواند با فروش سیستم عامل برای تجهیزات قابل‌ حمل پول بیشتری درآورد. به‌همین خاطر حالا به دنبال هدفی به‌مراتب بزرگ‌تر است.

● كودتای موزیكال‌

استراتژی جدیدی كه در سیزدهم فوریه امسال دیده شد شاهد محكمی برای این ادعا است. در این روز و در اولین روز از كنگره جهانی تلفن‌های موبایل (۳GSM) در بارسلون، مایكروسافت اعلام كرد كه براساس قراردادی كه با بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه جهان، یعنی شركت وودافون بسته‌است، به مشتریان خود فناوری ایمیل موبایل متعلق به مایكروسافت را عرضه می‌كند. این سرویس كه با برنامه محبوب مایكروسافت یعنی Outlook یكپارچه خواهد شد، رقیبی برای سرویس Motion خواهد بود كه وودافون برای دستگاه‌های BlackBerry معرفی كرده‌است.

در همان روز مایكروسافت اعلام نمود كه دومین تولیدكننده گوشی‌های موبایل در جهان یعنی موتورولا‌ فناوری موسیقی دیجیتالی خود را با فرمت WMA و مدیریت حقوق دیجیتالی (DRM) هماهنگ می‌نماید. موتورولا عرضه ابزار موسیقی مایكروسافت را در نیمه دوم امسال آغاز می‌نماید و البته مدل‌هایی را هم كه از سیستم عاملی جز ویندوز استفاده می‌كنند، تحت پوشش قرار می‌دهد.

این یك كودتا به نفع مایكروسافت و یك ضربه به اپل خواهد بود: اپلی كه در همكاری خود با موتورولا در تجهیز مدلROKR به نرم‌افزار iTune نتیجه مطلوبی نگرفت. موضوع مهم این است كه بالا‌خره مایكروسافت اهمیت صنعت بی‌سیم را دریافته‌است و به دنبال‌یافتن نقطه‌ای برای اعمال فشار به‌نفع خود است. یعنی این شركت در حیطه سیستم‌عامل دستگاه‌های موبایل، عقب‌نشینی كرده و تسلیم می‌شود. در سال‌های اخیر مایكروسافت شركت‌های بزرگ اندكی را در این زمینه به‌خود جذب كرده است. این شركت‌ها شامل موتورولا‌ و سامسونگ بوده‌است كه در مدل‌های محدودی از گوشی‌های خود از ویندوز استفاده نموده‌اند. اما موفقیت بیشتر در همكاری با شركت‌های تایوانی بوده‌است كه برای اپراتورهای موبایل همچون شركت اروپایی Orange گوشی‌های سفارشی می‌سازند.

● رقابت سرورها

هنوز سهم مایكروسافت از بازار، حداقل ممكن است. گروه تحقیقاتی Canalys دریافته‌ است كه در بین گوشی‌های اسمارت‌فون (گوشی‌های هوشمندی كه توانایی‌های یك كامپیوتر جیبی را در یك گوشی موبایل فراهم می‌سازند) كه در نیمه اول سال جاری میلادی در اروپا فروخته شد، كمتر از پنج‌درصد از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌كنند. این میزان را می‌توان با سهم هشتاددرصد رقیب یعنی سیستم عامل سیمبیان مقایسه نمود كه پشتوانه آن شركت ‌نوكیا است كه در حقیقت اختراع رده تلفن‌های هوشمند از ابداعات آن به‌شمار می‌رود.

در كنار این‌ها حتی در صورتی كه مایكروسافت موفق شود پنجاه‌درصد از سهم بازار را نیز كسب كند، درآمد كلی حاصل از فروش سیستم‌عامل‌های جمع و جور و كوچك، به‌ازای پنج‌دلار برای هر دستگاه، تنها نیم ‌میلیارددلار خواهد شد؛ مبلغی كه بنابر استانداردهای مایكروسافت بسیار ناچیز است.

بنا به گفته چارلز دیبونا، تحلیلگر شركت Sanford، هدف از این‌كار كسب درآمد از طریق فروش سیستم‌عامل تلفن نیست. منظور اصلی، فروش سرور و تأمین فناوری‌های كلیدی مانند مدیریت حقوق دیجیتالی است تا بدین‌وسیله تمام این موارد به استانداردهای جدیدی تبدیل شوند.

وی همچنین می‌گوید: در مایكروسافت رسیدن به حجم بالایی از فروش جهت خروج از تنگناها و بحران اقتصادی كار بسیار سختی است. محصولاتی از رده موبایل برای آنان هدف قابل ملاحظه‌ای نیست. در ۲۵ سال اخیر از میان هفت واحد تجاری این شركت، بخش تجهیزات سیار با سهم ۱۰۱میلیون‌دلار از مجموع ۸/۱۱ میلیارد دلار، كوچك‌ترین بخش محسوب می‌شود. بنا به گفته همین تحلیلگر در حال حاضر توجه به فروش دیگر فناوری‌های مایكروسافت نشان‌دهنده این است كه آنان در مسیر صحیح حركت می‌كنند.

● فناوری جستجوی موبایل‌

برنامه جدید مایكروسافت اهمیت و ارزش بسیار زیادی دارد. زیرا این حركت ارتباط بین آینده صنعت عظیم موبایل و زمینه‌هایی را برقرار می‌سازد كه مایكروسافت در آن حوزه‌ها مسلط و برتر است؛ زمینه‌هایی همچون كامپیوترهای شخصی، اینترنت و تلویزیون اینترنتی. تاكتیك اتخاذ شده سال گذشته در جریان برگزاری نمایشگاه ۳GSM مشخص شد. هنگامی كه برترین سازنده دستگاه‌های تلفن همراه، یعنی نوكیا، همه شركت‌كنندگان را با عقد قرارداد استفاده از حقوق فناوری موسیقی دیجیتالی (Digital Music Technology) متعلق به مایكروسافت برای استفاده روی گوشی‌های خود متعجب ساخت. نوكیا همچنین موافقت كرد از نرم‌افزار هماهنگ‌ساز تقویم و ایمیل مایكروسافت استفاده نماید. این‌كار گوشی‌ها و PDAهای این شركت را قادر می‌سازد با نرم‌افزار Outlook یكپارچه شوند.

قراردادهای امسال مایكروسافت، اسامی شركای عمده این شركت را منتشر ساخت. ولی این شركت تنها به موسیقی و ایمیل بسنده نخواهد كرد. مایكروسافت در حال عقد قرارداد با سرویس‌دهنده‌های موبایل است تا از MSN messaging پشتیبانی كنند. این‌كار مشتریان را قادر می‌سازد با گوشی موبایل خود، پیغام‌ها را با كامپیوترهای مجهز به MSN یا گوشی‌های مشابه خود رد و بدل نمایند. امضای نمونه چنین قراردادی در روز دهم فوریه با اپراتور فرانسوی Bouygues اعلام شده‌است. چندین قرارداد مشابه دیگر نیز در حال بسته‌شدن هستند. Matt Champagne مدیر شركای موبایل MSN می‌گوید: ما حركت به‌سوی فناوری‌های موبایل را به‌طور كامل و صددرصد به‌عنوان گسترش و توسعه تجارت پی‌سی خود در نظر نمی‌گیریم. اما این دو حوزه ارتباط تنگاتنگی با یكدیگر دارند.

مایكروسافت اینك دوباره با اشتیاق فراوان به سوی فناوری جستجوی موبایل گام برمی‌دارد. حركتی كه در جهت جنگ علیه یاهو و گوگل در زمینه جستجوی اینترنتی است. در سیزدهم فوریه مایكروسافت اعلام‌كرد برنامه‌ای به‌منظور خرید یك شركت فرانسوی سازنده فناوری‌های جستجوی موبایل به‌نام MotionBridge در دست دارد. به گفته Christopher Payne نایب رئیس جستجوگر MSN، با تركیب فناوری خود و ابزارهای ابداع شده این شركت فرانسوی، مایكروسافت قادر خواهد بود اپراتورهای موبایل و مشتریان را به روش‌های بهتر و كاراتر برای جستجو مجهز سازد.

● تغییرات محیطی‌

همچنین مایكروسافت نیز بالاخره به ‌سمت داغ‌ترین مد سال یعنی تلویزیون موبایل گام برداشت. براساس اخبار غیررسمی، استیو بالمر در مصاحبه‌ای در ماه فوریه اعلام نمود كه مایكروسافت چهارده طرح برای راه‌اندازی سرویس تلویزیون موبایل در انگلستان با همكاری شركت British Telco و Richard Branson۰۳۹;s Virgin Mobile در دست دارد.

این سرویس روی طیفی كه هم‌اینك برای پخش موسیقی دیجیتالی استفاده می‌شود، ارائه خواهد شد. جایگزینی برای طرح رقیب كه نوكیا و شركت‌های كره‌ای معرفی كرده‌اند. برای مایكروسافت كه معمولا‌ً در قبال این گزارش‌ها، نظری صادر نمی‌كند، این موضوع فرصتی برای مراقبت و تحت نظر داشتن قلمروی خود در زمینه‌های ویدیو (كه قبلاً فناوری IPTV را در این زمینه تحت فشار قرار داده است) و نرم‌افزارهای پخش ویدیو برای تلفن است. البته از آنجایی كه همكاری با بزرگان صنعت موبایل نمی‌تواند موفقیت مایكروسافت را تضمین نماید، به‌طور وسیعی در حال بستن قرارداد برای سیستم‌عامل موبایل در سال جاری می‌باشد.

● موقعیت مستحكم‌

این‌بار تفاوت در نفع شخصی دوطرفه است. زمانی‌كه مایكروسافت سعی دارد به حیطه تلفن‌های همراه وارد شود، سازندگان گوشی‌ها انتخاب‌های خوبی برای جایگزینی دارند. اما حالا كه صنعت موبایل در حال حركت به‌سوی زمینه‌های غیرسنتی خود، یعنی صدا،‌ تصویر و ایمیل است، برای پركردن شكاف بین پی‌سی‌ها و اینترنت به فناوری مایكروسافت نیاز دارد. به‌نظر می‌رسد كه سلطان نرم‌افزار بالاخره جایگاه مناسبی در صنعت مخابرات و بی‌سیم یافته است.

ترجمه: هومن تحویلداری

منبع: بیزنس ویك