یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
نقدی صادقانه
نقد شفاهی فیلم "سعادت آباد"
مازیار میری فیلمساز اندیشمندی است و حرفهای خوبی برای گفتن فراوان دارد، "سعادت آباد" فیلم در حال اکران او یک اثر اجتماعی، با محتوا و خوش ساخت است. فیلمی است پر از حرفهای زندگی که بر سنگ فرش واقعیتهای اجتماعی ما چیده شده است.
"سعادت آباد" در اصل نقدی صادقانه، هوشمندانه و سازنده بر مناسبات انسانی، خانوادگی و اجتماعی است گر چه این نقد با لحن و روایتی تلخ و گزنده همراه است ولی از مسیر بازتاب حقایق و واقعیتهای جاری دور نیست.
مازیار میری با این فیلم آینهای فرار روی تماشاگر قرار میدهد تا از طریق همراهی و همگامی با شخصیتهای مقبول و داستانهای آشنای آنها به تماشای متفکرانه گوشههایی از زندگی، مناسبات خانوادگی و اجتماعی خود بنشینند.
"سعادت آباد" جایی است که در آن زندگی میکنیم ولی آنجایی نیست که باید در آن زندگی کنیم و فیلم مازیار میری با نمایش زیر و بم، پیدا و پنهان زندگی سه خانواده در واقع مخاطب را به مهمانی زندگی خود دعوت میکند. این سه زوج از لحاظ اجتماعی به طبقه متوسط جامعه تعلق دارند و اغلب خصوصیات قشرهای آن طبقه زائد را نداشته و تعادل اجتماعی، اقتصادی و فکری است که به نمایش میگذارند به اضافه این که هر کدام داستانهایی خاص دارند که در تمام آنها نقش ناراحتی و پنهان کاری همسران و عواقب این رویه ناپسند در زندگیشان برجسته و مشخص است.
یاسی و محسن، علی و لاله و بهرام و تهمینه شخصیتهای اصلی "سعادت آباد" هستند و هر کدام به گونهای با پیچ و خمهای زندگی خود درگیرند. این زوجها به ظاهر زیر یک سقف زندگی میکنند ولی این با هم بودن به معنای همدلی و همراه بودن نیست چرا که آنها کما و بیش دور از نگاه دیگری آن کار دیگر میکنند و صمیمت، اعتماد و صداقت در این میان محلی از اعراب ندارد.
"سعادت آباد" با همان سکانس خوب افتتاحیه و تصویر یاسی (لیلا حاتمی) در آینه اتوموبیل و استفادههای سینمایی از نشانههایی مانند تکرار تصویر لاله و یاسی در آینه، شکستن شدن لیوان در سدر میز غذا، بریده شدن دست یاسی و ... از چگونگی رابطهها و اتفاقها در حال وقوع فیلم میگوید و آماده کردن ذهن تماشاگر تا وارد فراز و فرود زندگی شخصیتها شوند.
"سعادت آباد" با نمایش نمونههایی از زندگی جاری در میان خانوادههای ایرانی، موانع، مشکلات، ارتباط انسانها، نبود عشق، ایمان و مناسبات راستین که جای خود را به تظاهر، فریب، ریا و کذب داده در آینه زندگی نمایان میسازد.
پرداخت نوشتاری، تصویر خوب و پذیرفتی شخصیتها توجه به جزئیپردازی در صحنهها و سکانسها فیلمبرداری موثر محمد آلادپوش و بازیهای خوب هدایت شده امیر آقایی، مهناز افشار و لیلا حاتمی از امتیازات مثبت این فیلم است.
"سعادت آباد" با ساختار بصری، سینمایی حرفهای، محتوای عمیق اجتماعی، تکرار دیگر ساختههای متفاوت سینمایی مازیار میری نظیر: "پاداش سکوت"، "کتاب قانون"، "قطعه ناتمام"؛ کارنامه سینمایی با ارزشی برای این کارگردان ساخته است.
جبار آذین
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست