یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
مجله ویستا

نقدی صادقانه


نقدی صادقانه

● نقد شفاهی فیلم "سعادت آباد"
مازیار میری فیلمساز اندیشمندی است و حرف‌های خوبی برای گفتن فراوان دارد، "سعادت آباد" فیلم در حال اکران او یک اثر اجتماعی، با محتوا و خوش ساخت …

نقد شفاهی فیلم "سعادت آباد"

مازیار میری فیلمساز اندیشمندی است و حرف‌های خوبی برای گفتن فراوان دارد، "سعادت آباد" فیلم در حال اکران او یک اثر اجتماعی، با محتوا و خوش ساخت است. فیلمی است پر از حرف‌های زندگی که بر سنگ فرش واقعیت‌های اجتماعی ما چیده شده است.

"سعادت آباد" در اصل نقدی صادقانه، هوشمندانه و سازنده بر مناسبات انسانی، خانوادگی و اجتماعی است گر چه این نقد با لحن و روایتی تلخ و گزنده همراه است ولی از مسیر بازتاب حقایق و واقعیت‌های جاری دور نیست.

مازیار میری با این فیلم آینه‌ای فرار روی تماشاگر قرار می‌دهد تا از طریق همراهی و همگامی با شخصیت‌های مقبول و داستان‌های آشنای آن‌ها به تماشای متفکرانه گوشه‌هایی از زندگی، مناسبات خانوادگی و اجتماعی خود بنشینند.

"سعادت آباد" جایی است که در آن زندگی می‌کنیم ولی آنجایی نیست که باید در آن زندگی کنیم و فیلم مازیار میری با نمایش زیر و بم، پیدا و پنهان زندگی سه خانواده در واقع مخاطب را به مهمانی زندگی خود دعوت می‌کند. این سه زوج از لحاظ اجتماعی به طبقه متوسط جامعه تعلق دارند و اغلب خصوصیات قشرهای آن طبقه زائد را نداشته و تعادل اجتماعی، اقتصادی و فکری است که به نمایش می‌گذارند به اضافه این که هر کدام داستان‌هایی خاص دارند که در تمام آنها نقش ناراحتی و پنهان کاری همسران و عواقب این رویه ناپسند در زندگی‌شان برجسته و مشخص است.

یاسی و محسن، علی و لاله و بهرام و تهمینه شخصیت‌های اصلی "سعادت آباد" هستند و هر کدام به گونه‌ای با پیچ و خم‌های زندگی خود درگیرند. این زوج‌ها به ظاهر زیر یک سقف زندگی می‌کنند ولی این با هم بودن به معنای همدلی و همراه بودن نیست چرا که آن‌ها کما و بیش دور از نگاه دیگری آن کار دیگر می‌کنند و صمیمت، اعتماد و صداقت در این میان محلی از اعراب ندارد.

"سعادت آباد" با همان سکانس خوب افتتاحیه و تصویر یاسی (لیلا حاتمی) در آینه اتوموبیل و استفاده‌های سینمایی از نشانه‌هایی مانند تکرار تصویر لاله و یاسی در آینه، شکستن شدن لیوان در سدر میز غذا، بریده شدن دست یاسی و ... از چگونگی رابطه‌ها و اتفاق‌ها در حال وقوع فیلم می‌گوید و آماده کردن ذهن تماشاگر تا وارد فراز و فرود زندگی شخصیت‌ها شوند.

"سعادت آباد" با نمایش نمونه‌هایی از زندگی جاری در میان خانواده‌های ایرانی، موانع، مشکلات، ارتباط انسان‌ها، نبود عشق، ایمان و مناسبات راستین که جای خود را به تظاهر، فریب، ریا و کذب داده در آینه زندگی نمایان می‌سازد.

پرداخت نوشتاری، تصویر خوب و پذیرفتی شخصیت‌ها توجه به جزئی‌پردازی در صحنه‌ها و سکانس‌ها فیلمبرداری موثر محمد آلادپوش و بازی‌های خوب هدایت شده امیر آقایی، مهناز افشار و لیلا حاتمی از امتیازات مثبت این فیلم است.

"سعادت آباد" با ساختار بصری، سینمایی حرفه‌ای، محتوای عمیق اجتماعی، تکرار دیگر ساخته‌های متفاوت سینمایی مازیار میری نظیر: "پاداش سکوت"، "کتاب قانون"، "قطعه ناتمام"؛ کارنامه سینمایی با ارزشی برای این کارگردان ساخته است.

جبار آذین