پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مراحل ساخت یک فیلم انیمیشن
کلا می توان مراحل ساخت یک فیلم انیمیشن را در هفت مرحله زیر خلاصه نمود که در ادامه به توضیح هر یک می پردازم :
Modeling
Texturing
Animating
Lighting
Dynamic
Rendering
Compositing
● گام اول : Modeling
بر اساس فیلمنامه «لی اوت»(Layout) را ترسیم کنید که به صورت طراحی دستی پروژه و در واقع مصورسازی فیلمنامه با استفاده از هرم ، مکعب ، کره و سایر اشکال هندسی اولیه (primitives) می باشد . تا جای ممکن سعی کنید که طرح اولیه شما شامل زمانبندی صحیح،حرکات دوربین و حرکات کلی صحنه باشد . تا جایی که امکان دارد سعی کنید که طرح اولیه شما متناسب با صحنه باشد.
برای صرفه جویی در وقت و هزینه و همچنین افزالیش کیفیت کار می توانید از دو نرم افزار معروف و مهم Board Master و Shot Master استفاده نمایید .حال به مدل پردازی می رسیم که شامل مدل سازی و استخوانبندی می باشد .
لیست شخصیت ها و اشیای فیلم را تهیه و جزییات آن را یادداشت کنید . دو مرحله مهم در این گام را بر روی اشیا و اشخاص فیلمتان اعمال و آن ها را به صورت مجزا تهیه نمایید :
۱) مرحله اول : مدل سازی که یک مدل سه بعدی از اشیا و اشخاص را بر اساس لی اوت تهیه شده تهیه نمایید . هنگام مدل سازی می توانید مدل ها را بر اساس مدل های از پیش طراحی شده ایجاد کنید . مدل ها از قبل با دست و یا با استفاده از انواع بسیاری از ابزارهای موجود مانند Super Sculpay طراحی می شوند . مدل ساز باید سعی کند بر تعداد اضلاع چند ضلعی ها دقت کافی مبذول داشته باشد و صحنه را طوری تنظیم کند که قابل اداره کردن باشد . جزییات اعضای بدن کاراکترها به منظور تغییر و یا کشیدگی را باید مدنظر داشت . اعضا از جمله زانو ها ، آرنج ها ، نواحی کشاله ران و ومچ دست معمولا جاهایی هستند که هنگام ایجاد انیمیشن در اجسام با چند ضلعی های کم مشکل ایجاد می کنند . نقش کاراکتر را نیز در نظر داشته باشید . برای کاراکتری که سریع می آید و رد می شود نیازی به کار روی جزیات چهره وی نیست .
۲) مرحله دوم : تنظیم انیمیشن/استخوان بندی است که ایجاد استخوان ها و تنظیماتIK ( سیستماتیک معکوس) کاراکترها که شامل تنظیم کردن کنترلرهای انیمیشنی می باشد . ایجاد مانیپیولاتورها یا ویژگی های کنترلی سفارشی شده و نوشتن اسکریپت ها و حتی دستورات اصلاحی پوست ، تنظیم کردن کنترلرهای مورف ( Morph) برای استفاده در حرکات صورت می باشد . تنظیمات مربوط به مدل های غیر کاراکتری نیز در این مرحله صورت می گیرد . استودیوی کاراکتر پلاگ اینی است که امکانات زیادی را برای تری دی مکس کاران تهیه می نماید . سیستم استخوانی دوپای از پیش تنظیم شده یعنی ( Biped) و دستور اصلاحی تغییر دهنده ( Physique) از جمله این موارد می باشند .
● گام دوم :Texturing
بافت دهی /نقش دهی که در واقع افزودن جزییات و بافت به مدل خودتان می باشد در زیبایی کار بسیار تاثیر گذار می باشد . استفاده از دستورات اصلاحی پوست ( Skin) ، افزودن کنترلرهای پوست و مو ، افزودن لباس و سایر موارد را باید در این مرحله انجام دهید . بافت را می توانید در نرم افزاری مانند فتوشاپ تهیه و ترسیم نمایید و به کمک ابزارهای نقش دهی (Mapping Coordinate) به کاراکتر بیفزایید .
● گام سوم : Animating
متحرکسازی کاراکترها و اشیای موجود در صحنه ها و فیلم ها در این مرحله صورت می گیرد . منوی Animation امکانات زیادی را برای متحرکسازی در اختیار شما قرار می دهد . استفاده از واکنش دهنده ها (Reactors) ، اشیای کمکی (Helpers ) ، Sliders و مانیپیولاتورها در این مرحله حائز اهمیت می باشند . سرعت حرکت کاراکترها و تقسیم بندی مناسب زمانی را مد نظر قرار دهید . سولورهای IK نیز در این گام به کمک شما خواهند آمد .
● گام چهارم : Lighting
نورپردازی از مهم ترین مواردی است که نقش به سزایی در طبیعی جلوه دادن فیلم دارد . استفاده از پالت Light بسیار کاربردی است . برای توضیحات کامل تر می توانید به مقاله « تکنیک هایی برای تری دی مکس کاران -نور» مراجعه نمایید . در این مقاله اطلاعات جامعی در ارابطه با انواع نورها و کاربرد هریک در فضاهای گوناگون مورد بحث و بررسی قرار گرفته است .
● گام پنجم : Dynamic
اعمال تنظیمات لازم در پویانمایی نظیر تقید اشیا به شیی دیگر ، کنترل سرعت اشیا در موقعیت های گوناگون و سایر موارد را در این مرحله اعمال نمایید . ایجاد دوربین های مجازی نیز در این مرحله صورت می گیرد . برای توضیحات بیشتر به مقاله « تکنیک هایی برای تری دی مکس کاران - دوربین» مراجعه نمایید که در این مقاله در رابطه با انواع دوربین ها و کاربر هریک در محیط مجازی مطالب کاملی ارائه شده است .
● گام ششم : Rendering
فیلم را رندر نمایید .در این حالت شما با مجموعه ای از سکانس های مجزاروبه رو هستید . فضای مه آلود،فضای بارانی،گردوغبار و بسیاری از موارد دیگر را در این مرحله می توانید به صحنه ها بیفزایید .
● گام هفتم : Compositing
کامپوز یا ترکیب صحنه ها که در یکی از نرم افزارهای ویرایش و تدوین فیلم صورت می گیرد . صدا و موسیقی را افزوده و تصحیحات لازم را انجام بدهید . در صورت نیاز صحنه ای از یک فیلم واقعی را به فیلمتان بیفزایید .
فیلم شما آماده است . تبریک می گویم . شما یک فیلم انیمیشن ساخته اید .
توسط محمد کریم رضایی
http://honar-computer.blogfa.com
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت سیزدهم روز دختر دولت انتخابات مجلس شورای اسلامی رافائل گروسی رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی رهبر انقلاب حجاب انتخابات مجلس
قتل تهران پلیس هواشناسی شهرداری تهران سلامت بارش باران آموزش و پرورش سیل قوه قضاییه شهرداری سازمان هواشناسی
گاز نمایشگاه نفت مالیات خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا مسکن حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون فضای مجازی محمدمهدی اسماعیلی کتاب سینمای ایران سریال دفاع مقدس تئاتر موسیقی سینما
اینوتکس دانشجویان دانش بنیان
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل جنگ غزه فلسطین رفح آمریکا حماس روسیه حمله به رفح نوار غزه ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید لیگ برتر ذوب آهن بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران نساجی لیگ برتر فوتبال ایران
اینترنت تبلیغات اپل عیسی زارع پور سامسونگ ناسا گوگل آب مایکروسافت شبکه اجتماعی
سرطان سنگ کلیه هندوانه بیماران خاص کمردرد اعتیاد بیمه سبزیجات افسردگی