چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

به مناسبت ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه مصلح بزرگ جهان


به مناسبت ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه مصلح بزرگ جهان

امام زمان عج روز ۱۵ شعبان سال ۲۵۵ یا ۲۵۶ هجری قمری در سامرا متولد شد و حدود پنج سال تحت کفالت پدر به طور مخفی به سر برد

امام زمان(عج) روز ۱۵ شعبان سال ۲۵۵ یا ۲۵۶ هجری قمری در سامرا متولد شد و حدود پنج سال تحت کفالت پدر به طور مخفی به سر برد. دوران زندگی ایشان به چهار بخش تقسیم می شود؛

۱) دوران کودکی: حدود ۵ سال تحت سرپرستی پدر و در پشت پرده خفاء بود تا از گزند دشمنان محفوظ بماند و هنگامی که در سال ۲۶۰ پدرشان شهید شد، مقام امامت به او محول گردید

۲) غیبت صغری: از سال ۲۶۰ هجری قمری شروع شد و در سال ۳۲۹ که حدود ۷۰ سال می شود پایان یافت.(اقوال دیگر نیز گفته شده است)

۳) غیبت کبری: که از سال ۳۲۹ شروع شد و تا وقتی که خداوند بخواهد و ظهور کند، ادامه خواهد یافت

۴) دوران درخشان ظهور آن حضرت و حکومت جهانی او. شمایل و صفات امام مهدی (عج) اوصاف آن حضرت با دقت تمام از زبان پیامبر (ص) و ائمه (ع) بیان شده است. شاید فلسفه این امر بدان جهت بوده که با ذکر این اوصاف جلوی هر کسی را که قصد داشته ادعای مهدویت کند، بگیرند چرا که مسئله ظهور امام مهدی (ع) در آخرالزمان یکی از ضرورت های دینی است و از آنجا که فراهم آمدن تمام این صفات و ویژگی ها، که در روایات اسلامی ذکر شده، در شخص مدعی مهدویت امکان ناپذیر است. بنا بر این باعث می شود تا دروغ او پیش مردم فاش شود.

۱) رسول خدا(ص) اوصاف حضرت مهدی (عج) را چنین بیان می فرماید؛ «مهدی از من است، او بلند پیشانی است و دارای بینی باریکی است که میانش اندک برآمدگی دارد. مهدی از فرزندان من است. چهره اش چون ماه تابان است. چشمان گردی دارد. صورتش مثل دینار (گرد و سرخ) است.

۲) امام حسین (ع) در توصیف قائم (ع) چنین می فرماید؛ «مهدی را از روی سکینت و وقاری که دارد و همچنین دانش او به حلال و حرام و نیازمندی مردم به او و بی نیازی او از مردم می شناسید.»

۳) امام باقر(ع)؛ «سیاهی چشمانش تابنده و پنجه هایش قوی و زورمند است... ابروانش به هم پیوسته است و دیدگانش از کثرت شب بیداری و عبادت، آشکار است. سیاهی چشمانش تابنده است. در صورتش اثری (خالی) است، سینه اش فراخ است، شانه هایش را (به دو طرف بدنش) رها می کند و سر استخوان های کتفش بزرگ و درشت است.» امام رضا(ع) نیز اوصاف حضرت مهدی را چنین بیان کرده است؛ «او شبیه من و شبیه موسی بن عمران است. هاله هایی از نور، او را احاطه کرده است که به پرتو قدس درخشیدن گیرد. دارای اعتدال اخلاق است و رنگی شاداب دارد. در هیئت بدنی به رسول خدا(ص) شبیه است. نشانه اش آن است که (از نظر سن) سالخورده است اما سیمای جوان دارد تا آنجا که بیننده چهل ساله یا کمتر می انگارد. دیگر از علائم او آن است که تا هنگام مرگ و با وجود گذشت روزها و شب ها، اصلا پیر نمی شود.»

● بشارت درکتب ادیان مختلف کتاب هندویان:

الف) در کتاب «دید» که نزد هندویان از کتبآسمانی به حساب می آید، چنین آمده است: «پس از خرابی دنیا پادشاهی در آخرالزمان پیدا شود که پیشوای خلایق باشد و نام او «منصور» باشد و تمام عالم را بگیرد و به دین خود درآورد و همه کس را از مومن و کافر بشناسد و هر چه از خدا خواهد، برآید.» (مرحوم محدث نوری در کتاب نجم الثاقب می نویسد: در ذخیره و تذکره مذکور است که اسم امام زمان (عج) در کتاب دید، براهمه «منصور» است و این کتاب به عقیده آنها از کتب آسمانی است.

ب) در کتاب «شاکمونی» که از اعاظم هند و بنا به عقیده پیروانش پیامبر و صاحب کتاب آسمانی است، اشاره به وحدت دیانت در زمان آن پرچمدار روحانی جهان شده است. وی می گوید: «پادشاهی و دولت دنیا به فرزند سید خلایق دو جهان«کشن» ( کشن ، در لغت هندی نام پیامبر اسلام است که در بشارت فوق، فرزند برومندش را به نام ایستاده و خداشناس نامیده ، چنان که شیعیان او را قائم می خوانند) بزرگوار تمام شود، ولی کسی باشد که بر کوه های مشرق و مغرب دنیا حکم براند و فرمان کند و بر ابرها سوار شود و فرشتگان، کارکنان او باشند و جن و انس در خدمت او شوند و از سودان که زیر خط استواست تا ارض تسعین که زیر قطب شمال است و ماوراء بحار را صاحب شود و دین خدا یک دین گردد و نام او ایستاده باشد و خداشناس باشد.»

ج) در کتاب «باسک» که از کتب آسمانی هندویان به شمار می رود، آمده است: «دور دنیا تمام شود به پادشاهی عادلی در آخرالزمان که پیشوای ملائکه و پریان و آدمیان باشد و حق و راستی با او باشد و آنچه در دریا و زمین ها و کوه ها پنهان باشد، همه را به دست آورد و از آسمان ها و زمین آنچه باشد خبر دهد و از او بزرگ تر کسی به دنیا نیاید...»

د) در کتاب « وشن جوک» از کتب هندوها نیزچنین آمده است: «سرانجام دنیا به کسی برگردد که خدا را دوست دارد و از بندگان خاص او باشد و نام او فرخنده و خجسته باشد.»

ه) در کتاب «پاتیکل» که از اعاظم هندوان و به زعم آنان صاحب کتاب آسمانی است در مورد دولت حضرت مهدی (عج) چنین آمده است: «چون مدت روز تمام شود، دنیای کهنه، نو شود و زنده گردد و صاحب ملک تازه پیدا شود و از فرزندان دو پیشوای جهان یکی ناموس آخرالزمان (حضرت محمد) و دیگری صدیق اکبر، یعنی وصی بزرگتر وی که «پشن» (علی) نام دارد و نام آن صاحب ملک تازه راهنماست، به حق پادشاه شود و خلیفه رام (خدا) باشد و حکم براند و او را معجزه بسیار باشد و هر که پناه به او برد و دین پدران او اختیار کند، سرخ رو باشد در نزد رام ...»

● کتب زرتشتیان:

الف) درکتاب جاماسب (شاگرد زرتشت و برادر گشتاسب بن لهراسب) چنین آمده است: «مردی بیرون آید از زمین تازیان از فرزندان هاشم، مردی بزرگ سر و بزرگ تن و بزرگ ساق و بر دین جد خویش بوده با سپاه بسیار رو به ایران نهد و آبادان کند و زمین را پر داد کند و از داد وی باشد گرگ با میش آب خورد.»

ب) در کتاب « زند» از کتاب های مذهبی زرتشتیان چنین آمده است: « آنگاه فیروزی بزرگ از طرف ایزدان می شود، و اهریمنان را منقرض می سازد و تمام اقتدار اهریمنان در زمین است و در آسمان راه ندارد و بعد از پیروزی ایزدان و برانداختن تبار اهریمنان، عالم کیهان به سعادت اصلی خود رسیده، بنی آدم بر تخت نیک بختی خواهد نشست.»

ج) در کتاب «گاتا» که بخشی از اوستای زرتشتیان است، جملاتی ناظر به مهدی موعود آمده است از جمله تحت عنوان بامداد روز می گوید: «ای مزدا بامداد روز فراز آید، جهان را دین راستین فرا گیرد با آموزش های فزایش بخش پرخرد، رهانندگان کیانند؟ آنان که بهمن به یاری شان خواهد آمد، از برای آگاه ساختن، من تو را برگزیدم...»

● کتاب انجیل عیسویان: در اناجیل اربعه خبر آمدن پسر انسان و به مردم نیز دستور انتظار آمدن آن شخص داده شده است که به برخی از آنها اشاره می شود؛

الف) در انجیل متی (باب ۲۴،آیات ۴۰ تا۴۵:) «همچنین ظهور پسر انسان نیز خواهد بود ... پس شما نیز حاضر باشید، زیرا در ساعتی که گمان نبرید پسر انسان می آید.»

ب) در انجیل مرقس (باب ۱۳، آیه ۲۷:) «آنگاه پسر انسان را ببینید که با قوت و جلال عظیم بر ابرها می آید.»

ج) در انجیل لوقا (باب ۱۳، آیات ۳۷ تا ۴۱:) «و شما مانند کسانی باشید که انتظار آقای خود را می کشند که چه وقت برمی گردد تاهر وقت آید و در را بکوبد، بی درنگ برای او باز کنند. خوشا به حال آن غلامان که آقایشان چون آید، ایشان را بیدار یابد ... پس شما نیز مستعد باشید، زیرا در ساعتی که گمان نمی برید پسر انسان می آید.» همچنین در باب ۲۱،آیه ۲۸: «و آنگاه پسر انسان را خواهند دید که بر ابری سوار شده و با قوت و جلال عظیم می آید.»

د) در انجیل یوحنا (باب ۱۴ ،آیه ۳۰:) «و الآن قبل از وقوع به شما گفتم تا وقتی که واقع گردد، ایمان آورید. بعد از این بسیار با شما نخواهم گفت، زیرا که رئیس این جهان می آید ...» با توجه به جملات فوق و جملات دیگری که متذکر نشدیم، معلوم می شود که از دیدگاه عهد جدید و قدیم نیز پسر انسان (که منظور مصلح کل است) خواهد آمد و شر و ظلم ظالم از بین صالحان وارث زمین خواهند رفت، گر چه یهود، آن مصلح کل را از بنی اسرئیل و نصاری از عیسویان و یا خود مسیح می دانند، ولی مهم آن است که در اصل مدعا با ما همراه هستند که بالاخره مصلح کلی خواهد آمد.



همچنین مشاهده کنید