دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
ملاك تمیز حیض در پایان
● ملاك تمیز حیض در پایان (با فرضی كه خون تا ده روز بند آمده باشد)
اگر خون تا ده روز قطع شود، تمام حیض است و در حكم، فرقی میان اقسام ششگانه حائض نیست، مگر این كه (در مقام عمل) برای زنانی كه عادت معیّن دارند و خون دیدن از ایّامِ عادت آنان تجاوز میكند، (چون نمیدانند از ده روز تجاوز میكند یا نه) وظیفه استظهار دارند.(۱)
▪ مسأله: استظهار این است كه زن، خود را حائض به شمار آورده، به احكام حائض رفتار نموده، عبادت را ترك و از محرّمات حائض اجتناب كند (تا وضعش روشن شود). البته استظهار درباره زنی كه عادتش مرتّب است و هیچ از نظر عدد تخلّف ندارد مشروع نیست.(۲)
▪ مسأله: در مقدار استظهار اقوالی(۳) است كه در زیر بیان میشود:
۱) بعد از ایّام عادت بنابر احتیاطِ واجب یك روز عبادت را ترك كند و بعد از آن میتواند تا ده روز عبادت را ترك نماید ولی بهتر است تا ده روز بین اعمال مستحاضه و تروك حائض جمع كند و این نظر حضرت امام(ره) و حضرت آیهالله فاضل میباشد.
۲) بعد از ایّام عادت باید مانندحائض عمل كند تا وضعش مشخص شود و این نظر حضرت آیهالله مكارم است.
۳) بعد از ایّام عادت واجب است یك روز عبادت را ترك كند و چنانچه قطع نشد مستحب است یك روز دیگر عبادت را ترك كند و همین طور تا ده روز و این نظر حضرت آیهالله اراكی(ره) میباشد.
۴) بعد از ایّام عادت باید بنابر احتیاطِ واجب یك روز یا دو روز عبادت را ترك كند و یا بین اعمال مستحاضه و تروك حائض جمع كند و بعد از دو روز تا روزِ دهم فقط بین اعمال مستحاضه و تروك حائض را جمع كند و این نظر حضرت آیهالله گلپایگانی (ره) است.
۵) بعد از ایّام عادت باید یك روز عبادت را ترك كند و بعد جایز است احكام مستحاضه را جاری كند و احوط این است كه تا روز دهم بین تروك حائض و اعمال مستحاضه جمع كند و این حكم مختص زنی است كه قبل از عادت، مستمرهالدم نبوده و الا بعد از گذشتن عادت جایز نیست عبادت را ترك كند و این نظر حضرت آیهالله خوئی (ره) میباشد.
۶) احتیاط مستحب آن است كه یك روز عبادت را ترك كند و میتواند تا ده روز ترك عبادت را ادامه دهد و این حكم مختص زنی است كه قبل از عادت مستمرهالدم نبوده و الا بعد از گذشتن عادت جایز نیست عبادت را ترك كند و این نظر حضرت آیهالله سیستانی است.
ملاك تمیز حیض در پایان (با فرضی كه خون از ده روز بگذرد و زن عادت وقتیّه و عددیّه داشته باشد)اگر زن عادت وقتیّه و عددیّه داشته باشد، و جریانِ خون از ده روز بگذرد، چند صورت پیدا میكند كه در زیر بیان میشود:
الف) تمام خون صفات حیض را دارد: باید زمان و مقدار عادتش را حیض و بقیّه را استحاضه قرار دهد.
ب) تمام خون صفات حیض را ندارد: مانند صورت «الف» است.
ج) زمانِ عادتش صفات حیض را دارد و بقیّه ندارد: باید همان زمان را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد.
د) زمان عادتش صفات حیض را ندارد و بقیه دارای صفات حیض است: در این مورد بحث در این است كه آیا زمان عادت مقدّم است یا صفات؟ بیشتر فقها زمانِ عادت را مقدّم دانسته و فرمودهاند: به مقدار و زمانِ عادتش حیض و بقیّه استحاضه است و بعضی از فقها مانند حضرت آیهالله خوئی(ره) صفات را مقدّم دانسته و فرمودهاند: خونی كه دارای صفات است باید حیض قرار دهد.(۴)
ملاك تمیز حیض در پایان (با فرضی كه خون از ده روز بگذرد و زن عادت عددیّه داشته باشد)
▪ اوّلاً: برای تعیین زمانِ حیض باید به صفات رجوع كند؛ مثال: اگر دوازده روز خون دیده و قرار عادتش شش روز بوده و از روز سوم، خون دارای صفات قاعدگی بوده است، باید از روز سومتا نهم را حیض و سه روز پیش و پس را استحاضه قرار دهد.
▪ ثانیاً: چنانچه صفات حیض را نداشته باشد یا همه روزها دارای صفات حیض باشد، آیا قسمت اوّل را حیض قرار میدهد یا آخر را؟ تمامی هفت نفر از فقهایی كه فتوایشان در این كتاب آورده شده است فرمودهاند: باید از روز اوّل حساب كند؛ اما در تعیین عدد روزهای حیض، باید به روزهای عادتش رجوع كند، اگر تعداد روزهایی كه دارای صفاتِ حیض است، كمتر از تعداد روزهای عادتش باشد، باید مقدار كم شده را نیز حیض به حساب آورد؛ اگرچه صفاتِ خونِ حیض را ندارد. و اگر از روزهای عادتِ او بیشتر است، فقط به اندازه روزهای عادتش حیض و بقیّه، استحاضه است.(۵)
ملاك تمیز حیض در پایان (با فرضی كه خون از ده روز بگذرد و زن، عادت وقتیّه داشته باشد)
قبل از آنكه احكام این قسم بیان شود، لازم به یادآوری است كه عادت بر سه قسم است:
الف) عادت شخصی: كه هرزنی برای خودش قسمیاز اقسام عادت رادارد.
ب) عادت صنفی: یعنی عادت اقارب و بستگانِ هر زن.
ج) عادت نوعی: یعنی عادتی كه نوعِ زنها دارند كه یا سه روز و یا شش روز و یا هفت و یا ده روز است.(۶)
بنابراین كسی كه عادت وقتیّه تنها دارد، در صورتی كه جریانِ خون از ده روز بگذرد، باید در «وقت» به عادتش رجوع كند و اما در تعیین عدد باید به وظایف زیر عمل نماید:
▪ اوّلاً: باید به صفات و علایم رجوع كند؛ یعنی هر چند روز كه صفات و علایمِ حیض را داشت، حیض قرار میدهد.
▪ ثانیاً: اگر همه آنها در صفات و علایم یكنواخت بودند؛ مثلاً پانزده روز خون دیده و همه دارای صفات حیض است بعضی از فقها مانند حضرت امام(ره) و حضرت آیهالله مكارم میفرمایند: باید به عادت اقارب و بستگانش مانند خواهر، مادر، عمّه و خاله رجوع كند و روزهای عادتِ آنها را معیار، و باقی را استحاضه قرار دهد چه بستگان و اقارب پدری باشند یا مادری، زنده باشند یا مرده و اگر اقارب ندارد و یا روزهای عادت اقارب و بستگانِ او مختلف باشد باید به روایاتی كه عادت نوعی زنها را (سه روز، یا شش روز، یا هفت روز، یا ده روز) معیّن كردهاند مراجعه نماید كه حضرت امام(ره) و حضرت آیهالله مكارم فرمودهاند: باید روایات هفت روز را معیار قرار دهد و بعضی هم مانند حضرت آیهالله فاضل و حضرت آیهالله گلپایگانی(ره) فرمودهاند: باید در هر ماه از روزی كه خون میبیند سه روز یا شش روز یا هفت روز را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد و در ماههای بعد هم همان مقدار را حیض قرار دهد و بعضی از فقها مانند حضرت آیهالله اراكی(ره) فرمودهاند: چنانچه خویش نداشته باشد یا شماره عادت آنان مثل هم نباشد مخیّر است كه شش روز یا هفت روز را در هر ماه حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد و یا در یك ماه سه روز و در ماه دیگر ده روز حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد و یا عكس این را عمل نماید؛ یعنی ماه اوّل را ده روز حیض قرار دهد و ماه دوم را سه روز و حضرت آیهالله سیستانی فرمودهاند: زنی كه عادت وقتیّه دارد اگر در وقت عادتِ خود خون ببیند و مقدار آن خون بیش از ده روز باشد و نتواند مقدار حیض را به واسطه نشانههای آن تشخیص دهد باید عادت بعضی از خویشان خود را حیض قرار دهد چه پدری باشد و چه مادری، زنده باشد یا مرده، ولی به دو شرط:
۱) آن كه نداند مقدار عادت او مخالف با مقدار حیض خودش میباشد، مثل آن كه خودش در زمان جوانی و قوتِ مزاج باشد و آن زن نزدیكِ به سنّ یأس باشد كه مقدار عادت معمولاً كم میشود و همچنین بر عكس این صورت.
۲) آن كه نداند مقدار عادت آن زن با مقدار عادتِ دیگر خویشانش كه دارای شرط اوّل هستند تفاوت دارد ولی اگر مقدار تفاوت بسیار كم باشد كه حساب نشود ضرر ندارد و اما اگر خونش نشانه نداشته باشد یا آن كه یكی از دو شرطی كه قبل گفته شد نباشد مخیّر است كه از سه روز تا ده روز هر شمارهای را كه مناسب مقدار حیضش میبیند حیض قرار دهد در صورتی كه او را مثل شش روز و هشت روز مناسب خود ببیند، البته باید شمارهای را كه حیض قرار میدهد موافق با وقت عادتش میباشد و حضرت آیهالله خوئی(ره) فرمودهاند: اگر همه آنها در صفات و علایم یكنواخت بودند باید به روایات شش یا هفت روز مراجعه كند (یعنی رجوع به اقارب ندارد).(۷)
ملاك تمیز حیض در پایان (با فرضی كه خون از ده روز بگذرد و زن، مبتدئه باشد)
زنی كه «مبتدئه» است، در صورتی كه جریانِ خونِ او از ده روز بگذرد، باید به وظایف زیر عمل نماید:
▪ اوّلاً: به صفات و علایم به دو شرط رجوع میكند: یكی اینكه خونی كه صفات حیض را دارد از سه روز كمتر و از ده روز بیشتر نباشد و دیگر اینكه خونِ دیگری كه آن هم دارای صفات حیض است با آن معارضه نكند مثل اینكه پنج روز،خون سیاه و نُه روز خون زرد و دوباره پنج روز خون سیاه ببیند.
▪ ثانیاً: اگر همه خون دارای صفات حیض بود و یا دو شرطِ قبل را دارا نبود اقوال فقها را در زیر بیان میداریم:
۱) باید از اولی كه خون نشانه حیض را دارد، حیض قرار دهد و در عدد به خویشاوندان خود رجوع كند و اگر اقارب و بستگانی نداشت و یا روزهای عادتشان مختلف بود باید به روایاتی كه عادتِ نوعیِ زنها را (سه روز یا شش روز یا هفت روز یا ده روز) معین كردهاند مراجعه نماید كه حضرت امام(ره) و حضرت آیهالله فاضل و حضرت آیهالله مكارم فرمودهاند: باید معیار را هفت روز قرار دهد.
۲) ... و اگر اقارب و بستگانی نداشت و یا روزهای عادتشان مختلف بود، مخیّر است كه شش روز یا هفت روز را در هر ماه حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد و یا در یك ماه سه روز و در ماه دیگر ده روز را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد و یا عكس این را عمل نماید یعنی ماه اوّل را ده روز حیض قرار دهد و ماه دوم را سه روز و این نظر حضرت آیهالله اراكی(ره) میباشد.
۳) ... و اگر اقارب و بستگانی نداشت و یا روزهای عادتشان مختلف بود باید سه روز یا شش روز یا هفت را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد و این نظر حضرت آیهالله گلپایگانی (ره) میباشد.
۴) ... و اگر اقارب و بستگانی نداشت و یا روزهای عادتشان مختلف بود مخیّر است از سه روز تا ده روز هر چند روز را میخواهد اختیار كند ولی نمیتواند عددی را انتخاب كند كه مناسب او نیست و بهتر است كه اگر مناسب باشد هفت روز را اخیتار نماید و این نظر حضرت آیهالله سیستانی است.
۵) ... و اگر اقارب و بستگانی نداشت و یا روزهای عادتشان مختلف بود ماه اوّل را شش یا هفت روز حیض قرار داده و تا ده روز احتیاط كند و در ماههای بعد سه روز حیض قرار داده و تا شش یا هفت روز احتیاط كند و این نظر حضرت آیهالله خوئی(ره) است.(۸)
● ملاك تمیز حیض در پایان (با فرضی كه خون از ده روز بگذرد و زن، مضطربه باشد)
كسی كه مضطربه است؛ (یعنی زنی كه چند ماه خون دیده ولی عادت معیّنی پیدا نكرده یا عادتش به هم خورده و عادت منظم تازهای پیدا نكرده است) در صورتی كه جریان خونِ او از ده روز بگذرد. بعضی از فقها مانند حضرت آیهالله گلپایگانی(ره) و حضرت آیهالله اراكی(ره) فرمودهاند: حكمش مانند مبتدئه است و بعضی از فقها مانند حضرت امام(ره) و حضرت آیهالله فاضل و حضرت آیهالله مكارم فرمودهاند: مضطربه حكمش مانند مبتدئه است مگر اینكه بعد از ارجاع به اقارب (در صورتی كه اقارب در عدد روزها با هم متفق باشند) در همانجا هم هفت روز را ملاك قرار دهد و اگر عادت متفّق اقارب، از هفت روز كمتر یا بیشتر است، آن چند روزِ كمتر یا چند روزِ زیادتر را بنابر احتیاط واجب باید بین كارهایی كه زنِ مستحاضه انجام میدهد و كارهایی كه زن حائض ترك میكند جمع نماید و حضرت آیهالله خوئی(ره) فرمودهاند: مضطربه (دراین صورت) مطلقاً باید شش یا هفت روز را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد (یعنی مضطربه رجوع به اقارب ندارد) و حضرت آیهالله سیستانی فرمودهاند:... (مضطربه در این صورت) باید عادتِ بعضی از خویشان خود را حیض قرار دهد و در صورتی كه ممكن نباشد عددی بین سه و ده روز را برای خود حیض قرار دهد (به شرحی كه قبلاً بیان گردید).(۹)
● ملاك تمیز حیض در پایان (با فرضی كه خون از ده روز بگذرد و زن، ناسیه باشد)
«ناسیه» باید به صفات و علایم رجوع كند؛ یعنی هر چند روز كه دارای صفات بود، حیض قرار دهد و اگر همه روزها دارای صفات بودند چون به فتوای تمامی فقهایی كه فتاوایشان در این كتاب آمده است بهجز حضرت آیهالله سیستانی ناسیه رجوع به اقارب ندارد باید به روایاتی كه عادت نوعیِ زن را مشخص كرده است به شرح زیر عمل نماید:
۱) بنابراحتیاط واجب باید هفت روز را معیار قرار دهد و این نظر حضرت امام(ره) و حضرت آیهالله مكارم و حضرت آیهالله فاضل میباشد.
۲) باید سه روز یا شش روز یا هفت روزِ اوّل را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد و این نظر حضرت آیهالله گلپایگانی(ره) میباشد.
۳) مخیّر است كه شش روز یا هفت روز را در هر ماه حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد و یا یك ماه سه روز و در ماه دیگر ده روز را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد و یا عكس این را عمل نماید؛ یعنی ماه اوّل را ده روز حیض قرار دهد و ماه دوم را سه روز و احتیاط مستحب آن است كه هفت روز را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد و این نظر حضرت آیهالله اراكی(ره) میباشد.
۴) تا هر زمانی كه احتمال بقأ عادت را میدهد حیض قرار داده و بقیه استحاضه است ولی در صورتی كه احتمال بقای عادتش بیشتر از هفت تا ده روز باشد پس از روز هفتم احتیاط كند و این نظر حضرت آیهالله خوئی(ره) است. و اما حضرت آیهالله سیستانی كه رجوعِ ناسیه به اقارب را پذیرفتهاند فرمودهاند: ناسیه حكم مضطربه را دارد منتها با یك فرق و آن این است كه نباید مقداری را كه حیض قرار میدهد كمتر از مقداری باشد كه میداند شماره حیضِ او كمتر از آن نیست و همچنین نمیشود كه بیشتر از مقداری قرار دهد كه میداند شماره عادتش بیش از آن نیست.(۱۰)
۱) العروه الوثقی، ج۱، فیالحیض، مسأله ۱۷ و ۲۰ و ۲۳.
۲) توضیح المسائل مراجع، زیر مسأله ۴۸۰.
۳) همان، زیر مسأله ۴۸۰ و ۵۰۶؛ العروهالوثقی، ج ۱، فی الحیض، مسأله ۲۳.
۴) العروهالوثقی، ج۱، فی الحیض، فی تجاوز الدم عن العشره، مسأله ۱؛ مهذّب الأحكام، ج۳، ص ۱۹۴؛ منهاج الصالحین حضرت آیهالله خوئی۱، ج ۱، ص ۶۲، مسأله ۱۸۹.
۵) العروه الوثقی، ج ۱، فی الحیض، فی حكم تجاوز الدم عن العشره، مسأله۷؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله ۴۹۳.
۶) مهذّب الأحكام، ج۳، ص ۲۰۰.
۷) العروه الوثقی، ج ۱، فی الحیض، فی حكم تجاوز الدم عن العشره، مسأله ۶؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله۴۸۹.
۸) العروه الوثقی، ج ۱، فیالحیض، فی حكم تجاوز الدم عن العشره، مسأله ۱؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله ۴۹۶ و ۴۹۷.
۹) العروه الوثقی، ج۱، فی الحیض، فی حكم تجاوزالدم عن العشره، مسأله ۱.
۱۰) همان؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله ۴۹۹.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست