سه شنبه, ۷ اسفند, ۱۴۰۳ / 25 February, 2025
ایده هایی در دام داربست ها

اسطورهها و حکایتهایشان هیچگاه تاریخ مصرف ندارند و همیشه میتوانند سوژههای خوبی برای خلق موقعیتهای دراماتیک باشند، حتی اگر دستمایه اجرای یک نمایش مدرن با طراحی صحنه کاملا خاص شوند و در قالب اتفاقهای روز جامعه به صحنه آیند.
"آگا ممنون" پادشاه میسس پاآرگوس، پسر آتره، برادر منلاس و رئیس یونانیانی که شهر تروا را محاصره کردند. برای فرونشاندن خشم آرتمیس و قطع بادهای مخالف او، ایفی ژنی یکی از سه فرزند خود را قربانی کرد. پس از بازگشت به دست کلی تمنستر کشته شد.
"آگاممنونی" که همایون غنی زاده در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه آورده، آگاممنونی بر امده از دل جامعه و واقعیتهای روز است، آگاممنونی که عاشق قدرت است و برای رسیدن به خواستهها، کمبودها و آرزوهایش، قدرت را دستمایه قرار میدهد، همانطور که کارگردان اسطوره و بخشی از داستان اودیسه را دستمایه تولید و اجرای نمایش مدرن خود قرار داده است. در این اجرا قصهای با ساختار دراماتیک اجرا نمیشود و از همان ابتدای ورود تماشاگر به سالن اجرا، نوع فضاسازی دکور نمایش به او میگوید که قرار است نمایشی ساختار شکن و فرمگرا ببیند؛ هرچند که در طول اجرا فرم و قالب اجرایی، به تنهایی ناتوان از شکلگیری یک کنش دراماتیک برای جذب مخاطب است.
از نظر اجرایی و طراحی"آگاممنون" در ادامه اثر قبلی غنیزاده"ددالوس و ایکاروس" است. ایدهپردازی و فضاسازی با مفتولهای آهنی و بستهای فلزی، ایده خلاقانهای است که در خدمت فرم اجرایی به کار گرفته میشود.
از آغاز اجرا و ورود تماشاگر به سالن، بازیگر و صحنهگردانان بستهای آهنی را محکم میکنند و به نوعی پایههای قدرت را مقابل چشم تماشاگر بنیان میگذارند. حضور و همراهی بازیگر آگاممنون از ابتدا در بستن این پایههای آهنی که میتوان آنها را نمادی از پایههای قدرت و قلمروی او دانست، ایده خلاقانهای است که در نیمه اجرا تغییر شکل میدهد؛ "آگاممنون" قدرت را مقابل چشم تماشاگر به چنگ میآورد و درمقابل چشمان جستوجوگر همین تماشاگر با قدرت در میآمیزد و در پایان خود قربانی قدرتش میشود.
"آگاممنون" غنیزاده سر شار از ایدههای جذاب و خلاقانهای است که در اجرا سقط میشوند و نمیتوانند نقش کاربردی داشته باشند.
نمایش به گونهای درگیر فرمها و تصاویر اجرایی و نمایشی است که از محتوا دور میشود و مفاهیم سمبولیک و پر از مفهوم داستان آگاممنون اسطوره یونانی قابلیت نمایشی پیدا نمیکنند و در حالی که این اسطوره با تمی که از آن در این اجرا استفاده میشود، میتوانست کلیدی و بسیار پر بار به ایدههای خلاقانه اجرا جهت دهد و با اندکی تغییر در صحنههای نمایشی بار دراماتیک اثر را پرورش دهد.
ایدههای جذاب و خلاقانه نمایشی بدون هدفمندی و بار معنایی مشخص تنها به تصاویری شعرگونه و فانتزی تبدیل شدهاند که نمیتواند هیچ ارتباط مشخصی با محتوای نمایش یا حتی ساختار اجرایی آن داشته باشد و تنها در حد یک تصویر نمایشی زیبا باقی میمانند. برای نمونه میتوان به صحنه شستوشو که آگاممنون خود و ایفی ژنی دخترعروسکیاش را میشوید، اشاره کرد. در اینجا استفاده از کف ریشتراشی و بازیهای بازیگر با این کفها و فضاسازی فانتزیگونه آن هر چند بیانگر تصویر نمایشی خلاقانه و جذابی است؛ اما چندان جایی در ساختار معنایی این نمایش ندارد و حذف آن نمیتواند چیزی از نمایش بکاهد یا در ساختار نمایشی خللی ایجاد کند.
ساختن قایقی بر روی آب به عنوان محل و جایگاه اصلی آگاممنون با میزانسن ثابت فضاسازیهای سورئالیستی نمایش، تصاویر نوآورانهای هستند که از ذهنی غیر منسجم زایده شدهاند؛ به طوری که بود و نبود برخی از صحنهها و نوآوری بازیگر هم نمیتواند ضامن خوبی در تضمین فهم مخاطب باشد. گویا این صحنهها به شکل ایدههای نو شکل گرفته و بدون تدبیر و ساختاری منسجم کنار هم قرار گرفتهاند؛ به طوری که خلاء نبود دراماتورژی مناسب در این نمایش کاملا مشهود است.
در حالی که خلق برخی از صحنههای این اجرا مانند صحنه پرتاب ماهیهای توپی شکل یا صحنه بارش باران و خیس شدن بازیگر از صحنههای بسیار زیبا و رویاگونه اجراست به گونهای که بدون ارائه دیالوگ مشخص بار مفهومی و تصویری خود را بیان کند؛ اما در صحنههای دیگری از نمایش ما شاهد تصاویر نمایشی یا ابتکارات بازیگر برای فضاسازیهایی هستیم که هرچند زیبا و پر از قابلیت هستند اما چندان ارتباطی با ساختار کلی اثر ندارند.
شیوه پردازش"آگاممنون" به گونهای است که برای مخاطبش توقع قصهگویی ایجاد نمیکند، اما در انتقال محتوای خود ناکام میماند و تماشاگر مجبور است در طول اجرا تنها به یک سری تصاویر دلخوش کند.
تصویرهای بسیار رو و قابل دسترس از مفاهیم اسطورهای آگاممنون موجب در سطح ماندن اجرا و نرسیدن به عمق فکری مورد نظر در این نمایش میشود.
در حالی که شکل نمایشی و طراحیهای اجرا به گونهای است که کارگردان با دادن یک انسجام و نظم خاصی به چهار چوب نمایش میتوانست حتی بدون گذاشتن یک دیالوگ به معانی عمیق نمایشی خود دست پیدا کند. اما وجود چند دیالوگ ساده و مشخص، برای نمایش محدودیت زمانی و مکانی ایجاد میکند و از جهانشمولی و اندیشهگرایی نمایش میکاهد.
جواد نمکی تنها بازیگر این نمایش که بازیگری خلاق و بداهه آور است، در برخی از صحنههای این اجرا خلاف توقع تماشاگر ظاهر میشود.
نمکی در این اجرا دو شکل بازی متفاوت از خود ارائه میدهد؛ بازیگری با تکیه بر دانستههای خود و با خلاقیت و بداههپردازی ویژهاش و دیگری بازی بر حسب نقش تعیین شده در صحنه.
هر چند همایون غنیزاده با نمایش"ددالوس و ایکاروس" توانست به جایگاه ویژهای در کارگردانی تئاتر دست یابد اما نباید بار دیگر به تکرار تجربههای قبلی خود برای اجرای نمایشی متفاوت دست بزند و به خاطر موفقیت یک تجربه، آن تجربه را باردیگر در آثار بعدی خود بدون داشتن دلیل مبرهنی تکرار کند. استفاده از المانها و فضاسازیهای مشابه"دادلوس و ایکاروس" برای نمایش"آگاممنون"، باعث ناهمگونی محتوا با اجرا شده است.
انسجام بخشیدن به ذهنیت خلاقانه طراح و کارگردان با دراماتورژی هدفمند و تفکیک فضاسازیهای فانتزی از واقعیت میتوانست، "آگاممنون" را به اثری متفاوت و قابل تأمل تبدیل کند.
واقعیتی که از زبان"آگاممنون" بیان میشود با واقعیت اطراف ما آمیخته، او سعی دارد با ایجاد یک دورنما ما را با واقعیتهای تلخ اطرافمان درگیر کرده و با تغییر صحنه و ساخت تصاویر نمایشی بدون تغییر میزانسن بازیگر، مفاهیم روشن و مشخصی را به ذهن ما یادآوری کند؛ اما به دلیل استفاده از نشانههای مشخص و کلیشههای زبانی رایج، این مفاهیم به عمق لازم خود نمیرسند و تماشاگر هرچه به آخر نمایش نزدیک میشود، امید خود را برای کشف و یافتن محتوای قابل تأمل از دست میدهد.
آرام کیا


ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست