سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

خیابان‌های تهران باید از قیر ساخته شود


خیابان‌های تهران باید از قیر ساخته شود

آشنایی پایتخت‌نشینان با قیر و قیرگونی کردن به ۹۰ سال گذشته بازمی‌گردد. در دوران قاجار و اوایل سلطنت پهلوی اول، تمام خیابان‌ها و پیاده‌روهای تهران پوشیده شده از گل و لای، چاله …

آشنایی پایتخت‌نشینان با قیر و قیرگونی کردن به ۹۰ سال گذشته بازمی‌گردد. در دوران قاجار و اوایل سلطنت پهلوی اول، تمام خیابان‌ها و پیاده‌روهای تهران پوشیده شده از گل و لای، چاله و سنگریزه و شن بود تا اینکه روزنامه اطلاعات مورخ ۱۳ بهمن ۱۳۰۸ خورشیدی مقاله‌ای در مورد ضرورت استفاده از قیر در خیابان و پیاده‌روها و مقایسه تهران با سایر کشورهای خارجی از این منظر منتشر کرد که باعث شد شهردار وقت «کریم آقا بوذرجمهر» به فکر قیرگونی کردن خیابان و کوچه‌های پایتخت بیفتد و این تصمیم را عملی کند. متن مقاله روزنامه اطلاعات با عنوان «خیابان‌های تهران باید از قیر ساخته شود!» به این شرح بود: «ساختمان‌های فعلی خیابان نه فقط برای عابرین اسباب زحمت است و در تابستان گرد و خاک زیاد از آنها فرو می‌دهد، در زمستان نیز غرق گل ولای می‌شود و انواع امراض از همین گرد و غبار خیابان ایجاد می‌شود، بلکه ضرر بزرگی نیز به اقتصاد وارد آورده و با کثرت اتومبیل و ادوات آن خیابان‌ها خراب می‌شود و از بین می‌رود.

از ۸۰ سال به این طرف در شهرهای اروپا و آمریکا قیر مهم‌ترین مصالح روسازی خیابان‌ها واقع شده و پیاده‌روهای قیراندود به قدری در زندگانی شهرهای بزرگ ریشه ‌دوانیده و رسوخ یافته است که شما نمی‌توانید پیاده‌رویی را پیدا کنید که با اصول جدید ساخته نشده باشد. علت کثرت استعمال قیر در ساختمان پیاده‌رو و خیابان‌ها چند چیز است: سطح صاف و هموار، ظاهر شفاف، نظافت کامل، فقدان گرد و غبار، زیبایی و قشنگی، عبور و مرور بی‌صدا و استحکام. تمام اینها علل اساسی است که در تمام دنیا ادارات بلدیه را برآن داشته است پیاده‌روها را حتما از قیر بسازند. یکی از نکاتی که تا حدی جالب توجه می‌باشد این است که در بدو شروع خیابان‌ها و پیاده‌روهای آغشته به قیر، رقابت بزرگی بین صاحبان مغازه‌ها دیده می‌شد زیرا اولین خیابانی که پیاده‌روهایش قیراندود می‌شد تمایل و رغبت مردم به واسطه مزایای آن بیشتر می‌شد و این قضیه خود موجب رونق خیابان و کثرت عبور و مرور و در نتیجه رونق تجارت آن خیابان می‌گردید.

و نیز از قراری شنیده‌ایم که مخارج ساختمان سنگفرش یک خیابان یا پیاده‌رو با قیر چندان تفاوتی ندارد و اگر مخارجی را که هرساله صرف تعمیر و مرمت آن خیابان می‌گردد محسوب داریم مبلغی اضافه خواهیم داشت در این‌صورت مقتضی است اداره بلدیه در این باب زودتر تصمیم گرفته و با کمپانی‌ها و شرکت‌هایی که می‌توانند قیر‌سازی خیابان‌ها را به عهده گرفته و انجام دهند وارد مذاکره شده، کنترات‌های لازمه اقلا برای ساختمان پیاده‌روها، موافق صلاح و صرفه منعقد ساخته و به این وضعیت کثیف و خراب خاتمه دهند.»