دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
درمانی برای هجوم استرس و نگرانی ها
معمولاً ثمره توکل برخدا «آرامش» و ثمره بیاعتمادی به خدا «اضطراب» را به دنبال دارد! پیشنهاد ما این است که در مورد هرکدام از این دو،یعنی: «آرامش با خدا بودن» و «اضطراب و وحشت » بیشتر بررسی شود: قرآن کریم کاملترین نسخه برای آرامش روح است. از این رو برآنیم تا با نگاهی اجمالی دیدگاه قرآن را در مورد آرامش روحی و روانی و راههای رسیدن به آن را مورد بررسی قرار دهیم. در سوره توبه آیه ۱۰۳ چنین آمده: خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلاَتَکَ سَکَنٌ لَّهُمْ وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ؛از اموالشان زکات بگیر، تا بدین وسیله پاکشان کنی و (اموالشان را) نمو دهی، و در باره آنان دعای خیر کن که دعای تو مایه آرامش آنان است، و خدا شنوا و داناست و کلمه صلی از صلاه و به معنای دعا است، و از سیاق استفاده میشود که مقصود از این دعا، دعای خیر به جان و مال ایشان است، هم چنان که از سنت چنین به یادگار رسیده که آن جناب در برابر کسی که زکات میداده چنین دعا میکرده که: خدا به مالت خیر و برکت مرحمت فرماید.و در جمله إِنَّ صَلاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ کلمه سکن به معنای چیزی است که دل را راحتی و آرامش بخشد، و منظور این است که نفوس ایشان به دعای تو سکونت و آرامش مییابد، و این خود نوعی تشکر از مساعی ایشان است، هم چنان که جمله وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ مایه آرامشی است که دل های مکلفینی که این آیه را میشنوند و یا میخوانند به وسیله آن سکونت مییابد. در مجمع نقل نموده که وقتی قومی صدقه خودشان را نزد پیغمبر (صلی الله علیه و آله) میآوردند میفرمود :«خدایا رحمت کن بر آنها»
عوامل آرامش و دلگرمی ازمنظرقرآن
دستیابی به اطمینان و آرامش میتواند عوامل گوناگونی داشته باشد، ولی در رأس آنها:
آگاهی و علم جلوه ویژهای دارد؛ کسی که میداند ذرّه مثقالی از کارش حساب دارد، «مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ»«۱» نسبت به تلاش و فعّالیّتش دلگرم است.
کسی که میداند بر اساس لطف و رحمت الهی آفریده شده، «إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ وَ لِذلِکَ خَلَقَهُمْ» «۲» امیدوار است.
کسی که میداند خداوند در کمین ستمگران است، «إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصادِ» «۳» آرامش دارد.
کسی که میداند خداوند حکیم و علیم است و هیچ موجودی را بیهوده خلق نکرده است «عَلِیمٌ حَکِیمٌ» خوشبین است.
کسی که میداند راهش روشن و آیندهاش بهتر از گذشته است، «وَ الْآخِرَةُ خَیْرٌ وَ أَبْقی» «۴» قلبش مطمئن است.
کسی که میداند امام و رهبرش انسانی کامل، انتخاب شده از جانب خداوند و معصوم از هر لغزش و خطاست، «إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً» «۵» آرام است.
کسی که میداند کارِ نیک او از ده تا هفتصد بلکه تا بینهایت برابر پاداش دارد ولی کار زشت او یک لغزش به حساب میآید دلخوش است. «مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ» «۶»
کسی که میداند خداوند نیکوکاران را دوست دارد، «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ» «۷» به کار نیکش دلگرم میشود.
کسی که میداند کار خیرش آشکار و کار شرّش پنهان میماند، «یا من اظهر الجمیل و ستر القبیح» شاد است.
عوامل اضطراب و نگرانی
یکی از شایعترین بیماریهای قرن حاضر اضطراب و افسردگی است. برای این بیماری که دارای علائمی همچون انزواطلبی، در خود فرورفتن، خود کمبینی و بیهوده انگاری است، دلایل بسیاری را ذکر کردهاند، از جمله:
شخص افسرده از اینکه همه چیز را مطابق میل خود نمیبیند دارای افسردگی شده است، در حالی که ما نباید بخاطر اینکه چون به همه آنچه میخواهیم نرسیدیم، از مقدار ممکن آن هم دست برداریم و تسلیم شویم.
شخص افسرده با خود فکر میکند که چرا همه مردم مرا دوست ندارند، و حال آنکه این امر غیر ممکنی است و حتّی خدا و جبرئیل هم دشمن دارند ، لذا انسان نباید توقّع داشته باشد که همه او را دوست بدارند.
شخص افسرده گمان میکند که همه مردم بد هستند، در صورتی که چنین نیست و خداوند به فرشتگانی که این توهّم را داشتند پاسخ داد.
شخص افسرده گمان میکند که همه ناگواریها از بیرون وجود اوست، در حالی که عمده تلخیها عکس العمل و پاسخ خصلتها و کردارهای خود ماست.
شخص مضطرب از شروع در کارها نگران است و احساس ترس و تنهایی میکند. حضرت علی علیهالسلام برای رفع این حالت میفرماید: «إذا خفت من شیء فقع فیه» «۸» از هر چه میترسی خود را در آن بینداز، که ترس هر چیز بیش از خود آن است.
شخص مضطرب نگران آنست که آینده چه خواهد شد. این حالت را میتوان با توکّل بر خدا و پشتکار درمان کرد.
چون در بعضی کارها ناکام شده است، نگران است که شاید در تمام امور به این سرنوشت مبتلا شود.
چون بر افراد و قدرتهای ناپایدار تکیه دارد، با تزلزل آنها دچار اضطراب میشود.
و خلاصه اموری همچون عدم قدردانی مردم از زحمات آنها، گناه، ترس از مرگ تلقینهای خانواده به اینکه نمیدانی و نمیتوانی، قضاوتهای عجولانه، توقّعات نابجا و تصوّرات غلط، علت بسیاری از افسردگیها و اضطرابها میباشد که با یاد خدا و قدرت و عفو و لطف او میتوان آنها را به آرامش و شادابی مبدل ساخت.
پینوشتها:(۱). زلزال، ۷(۲). هود، ۱۱۹(۳). فجر، ۱۴(۴). اعلی، ۱۷(۵). بقره، ۱۲۴(۶). بقره، ۲۶۱ (۷). بقره، ۱۹۵(۸). بحار، ج ۷۱، ص.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست