شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
مجله ویستا

منظور از ساختارهای Client/Server، ۳-Tier، Peer To Peer و Master – Slave چیست؟


منظور از ساختارهای Client/Server، ۳-Tier، Peer To Peer و Master – Slave چیست؟

●‌ ساختار Client/Server :
▪ Client :
در این مدل نیاز به خطوط ارتباطی پر ظرفیتی نمی باشد و نیز امکانات سرور اصلی لازم نیست جامع باشد . نمونه کاربردهایی را که این محیط دارد بیشتر در زمینه های درخواست …

‌ ساختار Client/Server :

Client :

در این مدل نیاز به خطوط ارتباطی پر ظرفیتی نمی باشد و نیز امکانات سرور اصلی لازم نیست جامع باشد . نمونه کاربردهایی را که این محیط دارد بیشتر در زمینه های درخواست اطلا عات بر اساس فرمهای از پیش ساخته شده می باشد .صفحه های نمایش داده شده در این روش دارای سرعت بالایی می باشد .

Server :

دراین مدل معمولا جهت کاربرد هایی استفاده می شود که نیاز Client مشخص نیست و Client می تواند انتخابهای گوناگونی را داشته باشد .لذا در محیطهایی که نیاز به جستجوی اطلا عات بانکها ی اطلاعاتی مطرح می گردد . وتنوع گزارشها می تواند زیاد باشد بکار گرفته می شود . در این مدل سعی می شود بر اساس انتخابهایی که در اختیار کاربر قرار داده می شود ساختار درخواست شکل بگیرد و بعدا درخواست به سمت Server فرستاده شود در این مدل نیاز به سرویسهای پر قدرت تر و کانالهای با پهنای باند بیشتر می باشد. در صورتی که صفحه های HTML در اختیار کاربر مناسب طراحی شده باشند نیاز به خطوط ارتباطی با پهنای باند و سرور پرقدرت کا هش می یابد.

در این سیستم ها Server با ذخیره داده ها که توسط Client ها بصورت اشتراکی مورد استفاده قرار می گیرد ، به ارائه خدمات به کامپیوترهای متصل به خویش می پردازد . سیستم های Client و Server ارتباط بسیار نزدیکی به شبکه های توزیع شده دارند . وقتی نیاز به فرآیندهای محاسباتی باشد و داده ها و برنامه ها می توانند از کارگزار به Client ارسال شوند ، با انجام محاسبات در Client ، بار کاری Server کاهش یافته و در انتها نتایج به Server بازمیگردد . این سیستم ها می توانند از چندین Server که با یکدیگر نیز ارتباط دارند ، تشکیل شوند . این Server ها می توانند از بانک های اطلاعاتی نیز پشتیبانی نمایند که به دلیل اشتراک مفاهیم آن با معماری (Tine-Architecture) در سوالات بعدی توضیح دقیق تری از آن ارائه خواهد گردید .

ساختار ۳-Tier :

ساختارهای ۳_Tire ، ساختارهای سه سطحی هستند که در شبکه های کامپیوتری امروزه دارای سه لایه زیر هستند :

ـ لایه Presentation یا لایه ارائه ، لایه ای است که با مرورگرهای کاربران و یا در کل کامپیوترهای کاربران نهایی در گیر است .این لایه ممکن است در برگیرنده سیستم های عامل متفاوتی که کارتران از آن ها استفاده می نمایند باشد ،لذا بزرگترین مسئله این لایه مسئله استقلال از Platform ها است .یعنی کاربرها یی که بر اساس الگوی سه لایه ارائه می شوند باید برای platform های متفاوت قابل استفاده باشند .

این لایه از نظر فنی وظیفه ارسال و دریافت اطلاعات از لایه میانی را دارد.

ـ لاِیه منطق تجاری (Business logic ) ، در این لایه server های متعددی به پردازش تقاضای کاربران از قبیل درخواست های web (web Server ) ، درخواست های email ،درخواستهای مرتبط با تجارت الکترونیک و موارد مشابه می پردازد ودر کل منطق تجاری سایت هاو کاربردهای توزیع شده را مدل می نمایند.

ـ لایه داده ، این لایه وظیفه ارتباط لایه فوقانی را با پایگاه داده ای اعم از رابطه ای یا غیر رابطه ای برخوردار است و در این حین بار بسیاری از پردازشها در لایه های بالایی توزیع شده واز میان رفته است

ساختار Peer To Peer :

دو Protocol Stack را که از یک استاندارد پیروی کرده باشند و مشابه هم باشند را Peer To Peer گویند.