جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
از ماشین به ماشین
ماشین، مجموعهای از اجزای مرتبط به هم است که برای انتقال یا تعدیل نیرو جهت انجام کارهای سودمند در کنار هم قرار داده شدهاند.
ماشین در واقع ابزاری است که از یک یا چند قسمت مختلف تشکیل شده و میتواند با صرف انرژی به یک هدف مشخص دست یابد.
این ساخته دست بشر معمولا توسط ابزارهای مکانیکی، شیمیایی، حرارتی یا الکتریکی تامین نیرو میشود و اغلب موتوردار است.
از انواع ماشینهای پیچیده میتوان به کمپرسورها که از انرژی مکانیکی برای فشرده کردن هوا استفاده میکنند، موتورها که با سوزاندن سوخت، انرژی مکانیکی تولید میکنند و البته اتومبیل ـ محبوبترین ماشین بشر ـ اشاره کرد.
حال بد نیست در کنار تعریف ماشین تعریفی هم از وسیله نقلیه داشته باشیم. یک وسیله نقلیه دراصل ماشینی متحرک است که برای جابهجایی مسافر یا بار طراحی و استفاده میشود.
وسایل نقلیه عمدتا تولید میشوند مثل دوچرخهها، اتومبیلها، موتورسیکلتها، قطارها، کشتیها و البته هواپیماها.
زمان آن رسیده تا تعریف وسایل نقلیه موتوری یا خودروها را نیز در کنار تعاریف بالا بیاوریم. وسایل نقلیه چرخداری که نیروی خود را از موتورهایی که معمولا از انواع درونسوز است، دریافت میکنند.
وسایل نقلیه موتوری در کلاسهای مختلفی دستهبندی میشوند که شامل اتومبیلها، موتورسیکلتها، اتوبوسها، کامیونها و حتی دوچرخههای موتوردار است.
اگر ماشین بخار، چرخ صنعت را به حرکت درآورد، خودرو هم اختراعی بود که باعث سهولت در جابجایی بشر شد.
«موتورواگن»، سهچرخهای را که کارل بنز سال ۱۸۸۵ میلادی ساخت و از یک موتور درونسوز بهرهمند بود ،باید اولین خودروی تاریخ به حساب آورد.
البته اصلاحات هنری فورد در فرآیند تولید اتومبیل «مدل T»- که به اعتقاد خیلیها پراهمیتترین خودروی کل تاریخ است ـ باعث شد سالهای آغازین قرن بیستم قیمت اتومبیل پایین آمده و اقشار بیشتری از جامعه امکان خرید آن را داشته باشند. ماشینی که به گفته فورد، مردم میتوانستند هر رنگی از آن را خریداری کرده و سوارش شوند، البته به شرطی که انتخاب آنها مشکی باشد!
تاثیر خودرو بر صنعت و تجارت، جامعه و فرهنگ را نمیتوان نادیده گرفت به طوری که امروزه بیشتر افراد جامعه میتوانند سوار ماشینهایشان به هر کجا و در هر زمانی که اراده کرده، سفر کنند.
تاثیر ماشین بر زندگی روزمره ما آنقدر زیاد است که اصولا شهرهای امروزی براساس راحتی ماشینها ساخته و توسعه داده شدهاند.
خیابانهای آسفالته و پارکینگهایی که فضای زیادی از شهر را به خود اختصاص میدهند و ساخت آنها بودجه زیادی میطلبد، قطعا بر پارک و فضای سبز ارجحیت دارد. چه کسی یک شهر سبز، اما پرترافیک و غیر قابل رانندگی را دوست دارد؟
امیر نادرپور
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست