دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
كار و اشتغال در دیدگاه امام علی ع
هر نظام اقتصادی كه یكی از وظایف مهم خود را ایجاد زمینه كار، اشتغال و افزایش تولید بداند، به طور طبیعی نخست شرایط مناسب بینشی، رفتاری، ارزشی و فرهنگی كار، اشتغال و تولید را فراهم میكند. آنگاه مكانیزمهای اقتصادی را هماهنگ و سازگار با عناصر فرهنگی بهكار میگیرد. بیشك كاستی باور و بینش در مورد كار مثبت و ضعف ارزشی تلاش و پشتكار در سطح جامعه، رفتارهای متناسب با شكوفایی تولید و اشتغال را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد و در نهایت مكانیزم عرضه و تقاضای كار را بیكشش میسازد. در چنین وضعیتی نه متغیر دستمزد در جانب عرضه كارساز است و نه متغیر سود و درآمد در جانب تقاضا میتواند نقش چشمگیری داشته باشد. از این رو ابتدا، جایگاه نیروی انسانی عامل كار را از جهت بینشی و فلسفی در تدبیر جهان، و آنگاه بعد جامعه شناختی این عامل و در نهایت اصول و شرایط اقتصادی كار، اشتغال و تولید را از دیدگاه امام علی ـ علیهالسلام ـ برمیرسیم.
گفتار اول: جایگاه فلسفی نیروی انسانی در رابطه با طبیعت
در تدبیر تكوینی و اداره واقعی جهان ماده، انسان جایگاه فعال و اثر گذار خود را دارد. به طبیعت اینگونه نباید نگاه كرد كه نسبت به نیازهای انسان بیگانه است؛ همچنان كه نباید انسان را به گونهای نگریست كه گویی طبیعت در مقابل او مانند دژی تسخیر ناپذیر و مقاوم خلق شده است. هم طبیعت آن چنان خلق و تدبیر شده است كه منافع و نیازهای انسان را در دل خود جای داده و هم انسان آن گونه است كه میتواند بر طبیعت سلطه متناسب خود را پیدا كند. امام علی ـ علیه السلام ـ در فراز زیر به همین قدرت انسان بر استخدام و تسخیر طبیعت اشاره میفرماید: بدانید زمینی كه شما را بر پشت خود میبرد، و آسمانی كه بر شما سایه میگسترد، پروردگار شما را فرمان بردارند و بركت آن دو بر شما نه از راه دلسوزی است و نه بهخاطر جستن نزدیكی و نه به امید خیری است كه از شما دارند، بلكه به سود شما مأمور شدند و گردن نهادند، و برای مصلحت شما برپاشان داشتند، و ایستادند. (۱) انسان بدین گونه آفریده نشده است كه بر قسمتی از طبیعت تسلط پیدا كند و قسمتی دیگر از قلمرو بهره برداریهای او خارج بماند. و اهل زمین را از نهانگاه زمین برآورد و آنان را با همه وسائل زندگی در روی زمین قرار داد. سپس خداوند سبحان سطوح بی آب و علف زمین را كه آب های چشمه سارها به بلندی های آن سطوح نمیرسید و جویبارهای رودخانهها وسیلهای برای رسیدن به آن سطوح پیدا نمیكردند، رها نفرمود و ابر نمودار برای آن سطوح مرتفع كه مرده های آنها را احیا كند و گیاهش را برویاند، خلق كرد.(۲) این تسخیر بدان جهت انجام میپذیرد كه انسان برخی از نیازهای اساسی را میباید از دل این طبیعت استخراج كند. در تدبیر جهان، این رمز و راز مورد توجه مدبر آن بوده است كه آن را عقیم و نازا نسبت به برخی از خواسته های طبیعی انسان وا نگذارد. انسان روی زمین نیازمند آب و غذا است و طبیعت مادی نیز این آب و غذای مورد نیاز را در نهان خود نهفته دارد. خداوند سبحان با این [خلقت عظیم] توشه [مادی و معنوی] برای مردم و روزی برای جانوران عنایت فرمود ... او حضرت آدم را پس از توبه بر زمین فرود آورد تا با نسل خود زمین را آباد نماید.(۳) در این نظام هستی زمین را با همه استعدادهای بیشمارش مهد و گاهواره انسان و با همه گستردگیاش فراش و زیرپای او قرار داد. پس آن را برای آفریدگان خویش همچون گاهواره كرد، و چون بستر برایشان بگسترد.(۴) توجه به جایگاه فلسفی و بینشی انسان در رابطه با طبیعت، از آن رو در خور امعان نظر است كه اولا انسان در چرخه تولید عاملی اساسی است، و حتی در به دست آوردن تكنولوژی و به كارگیری فن تولید میباید بر نیروی انسانی به عنوان عامل سرنوشت ساز، توجه درخور جایگاه فلسفی و واقعی او شود؛ ثانیا این طبیعت هر چند مقهور انسان و بهره رسان میشود، همه داده های خود را بدون زحمت و رنج علمی حساب شده در اختیار انسان میگذارد و انسان نیز بدون تلاش و آگاهی از راز و رمز گسترده و پیچیده طبیعت نمیتواند آن را مهد پیشرفت خود قرار دهد؛ ثالثا در وابستگی عینی طبقات جامعه به یكدیگر و تأثیرگذاری هر طبقه بر سرنوشت دیگر طبقات، موقعیت ممتاز سه طبقه تولید كننده كالا و خدمت (صاحبان صنعت، كشاورزان و بازرگانان) آن گونه كه در كلام امام علی ـ علیه السلام ـ انعكاس یافته، تبیین شود.(۵)
گفتار دوم: ساحت جامعه شناختی كار، اشتغال و تولید
بررسی ابعاد گوناگون جامعه شناختی كار، اشتغال و تولید، میطلبد كه مفاهیم هنجار، ارزش و فرهنگ به طور فشرده تبیین شود تا این كه هر یك از روایات، گفتمان ها و رفتارهای امام علی ـ علیهالسلام ـ در جایگاه متناسب و منطقی خود مورد استشهاد و استدلال قرار گیرد و اگر دستوری به عنوان هنجار یا روایتی در بعد ارزشی كار یا رفتاری بهعنوان تجلی فرهنگ كار به ما رسیده است، بهطور صحیح و منطقی بدانها استناد شود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست