پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
فیسبوک یاهو را نجات میدهد؟
کاربران فیسبوک بزودی در پروفایلشان نشان Y بنفش یاهو را خواهند دید و در مقابل، لایکهای فیسبوکی صفحه های یاهو را پر خواهد کرد.
یاهو و فیسبوک که به شکلی در دره سیلیکون همسایه هستند، اعلام کردند که در پی امضای توافق تبلیغاتی میان دو شرکت، توزیع محتوا میان این دو شرکت انجام خواهد شد.
از این مسأله مهمتر این است که این دو شرکت کینههای قدیمی را کنار بگذارند و در این توافق، مجوز استفاده از تمامی حقوق معنوی اختراعات خود را در اختیار یکدیگر قرار بدهند.
فیسبوک برای استفاده از ۱۰ تا ۲۰ فناوری یاهو، مبلغی به این دو شرکت میپردازد. این اختراعات در حوزه تبلیغات آنلاین، شخصیسازی وبسایت و شبکههای اجتماعی قرار میگیرد.
اسکات تامپسون، مدیر عامل قبلی یاهو در ماه مارس فیسبوک را بهدلیل رعایتنکردن حقوق یاهو متهم کرد. این پرونده بهجای اینکه راهش را به دادگاه باز کند، باعث شد راس لوینسون جایگاه تامپسون را در اختیار بگیرد و بهجای شکایت به دادگاه، با فیسبوک وارد مذاکره شود.
قرار است این دو شرکت از این پس با همکاری یکدیگر تجربه کاربر از دریافت رسانه آنلاین را بهتر کنند. یاهو و فیسبوک همچنین در تلاشاند رسانه عظیم یاهو را داخل فیسبوک آورده و قابلیتهای شبکه اجتماعی این وبسایت پرطرفدار را به یاهو بیاورند.
از سال ۲۰۰۷ ـ که آغاز همکاری میان یاهو و فیسبوک است ـ کاربران میتوانستند اطلاعات و اخبار سایت یاهو را با دوستان فیسبوکی خود به اشتراک بگذارند.
یاهو نام این قابلیت را Social Bar نامیده بود. از آن موقع تاکنون، بیش از ۹۰میلیون کاربر از این قابلیت استفاده کردهاند.
نتیجه این شد که یاهو در مقابل دیگر وبسایتهای خبری، بیشترین جامعه کاربری متصل به فیسبوک را دارد و Social Bar هم پر استفادهترین ابزار خبری در جهان است.
این دو شرکت سرویسدهنده در فضای وب قرارداد همکاری خود را بر پایه همین موفقیت نوشتهاند. مدیران جدید یاهو امیدوارند با این قرارداد، جان تازهای به این سرویس قدیمی و پرطرفدار ببخشند.
محمدرضا قربانی
منبع: eweek