پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
دارم عشق میکنم
در ۱۰ سال گذشته با افزایش نقش اینترنت در امور بازرگانی و تجاری و فروش کالا، داشتن برند اینترنتی به یکی از مسائل مهم تبدیل شده است.
برند اینترنتی (آنلاین) یک شرکت ممکن است با برند رسمی یا واقعی آن یکی باشد، گاه نیز ممکن است از دو رویکرد متفاوت در این خصوص استفاده شود. برای آن دسته از مشتریانی که به برند خاصی علاقه دارند و زمان زیادی را صرف تهیه کالای موردنظر خود با برند مطلوب میکنند، مراجعه به سایت مربوط به آن برند، کار را بسیار آسان میکند.
همچنین اینترنت به آن دسته از خریدارانی که در پی یافتن کالایی با کیفیت بالاتر یا قیمت مناسب هستند، این اختیار را میدهد که از بین گزینههای بسیار، کالایی را مطابق سلیقه خود برگزینند.
برای شرکتهایی که قصد دارند یک برند آنلاین جدید و متفاوت از برند واقعی و حقیقی خود ایجاد کنند، شرایط بسیار حساس است و تا به حال بسیاری از شرکتها در تبلیغ برند اینترنتی خود شکست خوردهاند. از سوی دیگر شرکتهایی که هم اکنون دارای یک برند معتبر هستند و میخواهند برند خود را وارد اینترنت نیز کنند، باید بدانند که اگر این کار با اتخاذ سیاستهای مناسب صورت نپذیرد ممکن است خطرناک یا هزینهبر باشد؛ بهطوری که به اعتبار برند اصلی نیز آسیب وارد کند. مثلا شرکت Barnes and noble طی تحقیقاتی به این نتیجه رسید که باید ارتباط مستقیم خود با مشتری را بیشتر کند، لذا قابلیت سفارش و ارسال کالا از طریق اینترنت را به مشتریان خود عرضه کرد.
شرکتهای مختلف با پیروی از سیاستهای گوناگون در خدمات اینترنتی خود سعی در جلب رضایت مشتریان دارند. آنچه در این نوشتار بهاختصار مورد بررسی قرار میگیرد، درباره حضور اینترنتی مکدونالد (McDonald`s) و عملکرد این رستوران در حفظ اعتبار برند خود است.
از آنجا که تحقیقات در زمینه عرضه برند آنلاین هنوز تکمیل نشده است، جا دارد موارد مختلف را بهطور مجزا بررسی کنیم. در این بین مکدونالد که یک برند معروف جهانی است، میتواند مثال مناسبی باشد. مکدونالد مشهورترین رستوران زنجیرهای در جهان است و در سال ۲۰۰۱ بهعنوان یکی از ۱۰ برند برتر جهان معرفی شد.
این رستوران در روز پذیرای ۴۶میلیون مشتری در اقصا نقاط دنیاست. مکدونالد در سال ۲۰۰۳ شعار جدیدی را برای خود برگزید: "دارم با آن عشق میکنم." (I`m lovin` it) که این شعار با کلیه فعالیتهای این شرکت از رستورانها گرفته تا سایت اینترنتی درآمیخته است. هدف غایی از تأکید بر این شعار آن است که مشتریان مکدونالد نسبت به این برند مشهور و قدیمی احساس محبت و علاقه کنند و تحت تأثیر آن قرار گیرند.
● روشهای برقراری ارتباط آنلاین با مشتری
معمولا سایتهای اینترنتی مربوط به شرکتها، یکی از ابزارهای بازاریابی هستند که با تشریح سیاستهای کلی شرکت (بهطور مختصر نه مشروح)، تعهدات و خدمات سعی در جذب مشتریان بیشتر دارند. وبسایت مربوط به مکدونالد ((www.mcdonalds.com بیشتر مربوط به خدماتی است که این رستوران به مشتریان خود عرضه میکند. این سایت سعی در تبلیغ غیرمستقیم برند خود دارد. سیاستهایی که مکدونالد برای تبلیغ برند و پیامهای خود در سایت اینترنتیاش دارد با این ابزارها محقق میشوند:
▪ لوگو:
لوگوی معروف این رستوران (M کمانی شکل طلاییرنگ) همراه شعار "دارم با آن عشق میکنم." در تمامی صفحات وبسایت و بهگونهای که خیلی جلب توجه نکند مشاهده میشود.
گرافیک: مکدونالد در طراحی سایت خود بهخصوص در مورد معرفی منوهای غذا از گرافیک مناسب استفاده کرده و برای این که سایت برای جوانان هم جذاب باشد، از تصاویر متحرک و نقاشیهای زیبا استفاده شده است.
▪ متن و رسمالخط:
مکدونالد برای برقراری روابط مناسب با مخاطبان خود، از فونتهای مناسب و رنگارنگ استفاده کرده؛ به طوری که کاربر با نگاه به وبسایت احساس میکند شرکت با تکنولوژی روز پیش میرود و به نیازهای مشتریان خود آگاه است، مثلا در بخش کودکان از فونتها و تصاویر رنگارنگ بسیار زیبا و جذاب استفاده شده است. دلقک معروف مکدونالد با لباسهای زرد و قرمزش همراه برخی دیگر از شخصیتهای کارتونی جذابیتی خاصی برای پیر و جوان ایجاد کرده است.
▪ بهروزرسانی:
مکدونالد بهطور متناوب سایت اینترنتی خود را به روز میکند و اطلاعات و مطالب جدید در آن قرار میدهد یا طراحی آن را تغییر میدهد، به این ترتیب کاربر احساس میکند سایت کاملا پویاست و رستوران برای مشتریان اینترنتی خود اهمیت زیادی قائل است.
▪ رنگآمیزی:
مکدونالد در طراحی وبسایت خود از رنگآمیزی بسیار مناسب استفاده کرده و در مواقع لزوم از رنگهای خاص و برای منوهای غذایی مختلف از رنگهای متنوع بهره برده است.
در این وبسایت از ابزارهای سرگرمکننده مثل بازیهای مختلف هم استفاده شده است؛ در ضمن کاربر میتواند تعدادی Wallpaper یا Screen Saver هم دانلود کند که این باعث میشود هرگاه کاربر از آنها استفاده میکند به یاد McDonald`s باشد.
▪ خدمات اجتماعی:
مکدونالد از وبسایتهایش برای انجام امور خیر و کارهای عامالمنفعه هم استفاده میکند. در وبسایتهای این رستوران اطلاعات زیادی در مورد بنیادهای خیریه وابسته به این شرکت، منابع تأمین پولهایی که صرف امور خیریه میشوند و موارد مصرف آنها نیز وجود دارد. این رستوران همچنین خدماتی در زمینه محافظت از محیط زیست و حمایت از حیوانات ارائه میدهد.
وبسایت مکدونالد گاهی کارتهای تخفیف ویژه به دانشآموزان و مشتریان ثابت خود ارائه میدهد. بخش ویژهای هم برای کودکان وجود دارد که البته توسط والدین قابل کنترل است.
▪ ارجاع بیلبورد به سایت:
مکدونالد برای ترویج سایت اینترنتی خود تبلیغات گستردهای در تلویزیون و بیلبوردهای موجود در سطح شهرها انجام میدهد که همه این تبلیغات، بینندگان را به سایت اینترنتی رجوع میدهند. اینها همه روشهایی برای بازاریابی بهتر است تا در نهایت به افزایش مشتری و فروش بینجامد.
منبع:
Emerald Group Publishing Limited,
STRATEGIC DIRECTION, VOL. ۲۱ NO. ۶ ۲۰۰۵, pp. ۲۱-۲۳, PAGE ۲۱
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست