شنبه, ۲۲ دی, ۱۴۰۳ / 11 January, 2025
رنو, خودروساز جهانی
موقعیت جدید رنو از سال ۱۹۹۲-۲۰۰۵: استقلال و مسئولیت:در اواسط سال Lery ۱۹۹۲ .Reymond H به سن بازنشستگی رسید و بعد از ایشان مدیر مالی شرکت رنو Louis Schweitzer که تنها شش ماه به شرکت رنو ملحق شده بود، مدیریت شرکت رنو را در دست گرفت.
دشواری اول: قرارداد با ولوو
Louis Schweitzer سکان شرکت رنو را در دورهای بحرانی در دست گرفت، در آن زمان موقعیت رنو در خطر قرار گرفته بود، در حالی که ولوو رو به بهبود بود. ترکیب سه اشکال اساسی باعث شد قرارداد بین این دو شرکت لغو شود:
- مشکلات سیاسی از سوی دولت فرانسه (راستها و چپها) که مکررا از بیم ناسازگاری اتحادیه کارگری، خصوصیسازی را به تعویق میانداخت.
- اشتباه در تصمیمگیریهای رنو که تفاوتهای فرهنگی را در ارتباط تجاری در نظر نمیگرفت و با شرکتهای فرانسوی و سوئدی همزمان کار میکرد.
- مشکلات تاکتیکی، با سه سال فاصله بین اولین امضای قرارداد و اعلان ادغام این دو شرکت در واقع زمان زیادی از دست رفت و در این مدت بین دو شرکت اختلاف عقیده به وجود آمد.
شکست قرارداد
در ششم سپتامبر سال ۱۹۹۳ خبر داده شد شرکتهای رنو و ولوو در اول ژانویه سال ۱۹۹۴ ادغام خواهند شد. این بیانیه خصومت را در سوئد برانگیخت و این خصومت از درون ولوو به وسیله مخالفان CEO Pehr Gyllenhammar و از بیرون به وسیله تجمع کوچکی از سهامداران رهبری شد. کم کم سهامداران بزرگ شرکت را ترک کردند و شرکت ولوو با فقدان پشتیبانی هیاتمدیره و رئیس هیاتمدیره مواجه شد. مدیر شرکت ولوو در دوم دسامبر همان سال استعفا داد.
خصوصیسازی
به علت شکست قرارداد شرکتهای رنو و ولوو، آسیبپذیری شرکت رنو نمایان شد. آنها پی بردند که شرکت رنو خیلی کوچک، تنها و بیش از اندازه فرانسوی است و حتی نمیتواند یک سرمقاله را به خود اختصاص دهد. به همین علت مدیر شرکت رنو بر دولت فرانسه اصرار داشت که با خصوصیسازی موافقت کند. در سال ۱۹۹۴ گام اول با اولین عرضه عمومی سهام کارخانه برداشته شد. دولت فرانسه سهام خود را تا ۵۲/۹۷ درصد کاهش داده، شرکت ولوو ۱۱/۴ درصد سهم خود را حفظ کرده و بقیه سهام رنو توسط مردم و خصوصا پرسنل رنو خریداری شد. در سال ۱۹۹۶ گام دوم با خصوصیسازی برداشته شد، هسته محکمی از سهامداران اصلی شکل گرفت که ۱۱ درصد از سهم رنو را در اختیار گرفتند و دولت فرانسه به یک سهامدار اقلیت (کوچک) با ۴۵/۸۷ درصد سهم تبدیل شد.امروزه دولت فرانسه ۱۵/۷ درصد سهام شرکت رنو را در اختیار دارد.
سرآغاز پیشرفت جدید
با ایجاد ظرفیت جدید برای تصمیمگیری، شرکت رنو بالاخره توانست برای پیگیری توسعه در کارخانه آزادانه تصمیمگیری کند. از سال ۱۹۹۵، Louis Schweitzer مشتاق بود تا رشد اقتصادی را در کشورهایی به جز ژاپن، آمریکا و کشورهای اروپایی جستجو کند. دو رکن اساسی برای پیشرفت بینالمللی رنو، عبارت بودند از: ترکیه با تقویت زیربنای صنعتی - تجاری رنو و دیگری Mercosur که با نوسازی کارخانه کرد و با در آرژانتین و مقری در برزیل کارخانه تولید اولین محصول جدید شرکت رنو در قرن بیستم را به وجود آورد. رنو در این کشورها آخرین مدلهای خود را مطابق با استانداردهای اروپایی ارائه کرد.
پایگاه اروپایی
شرکت رنو هنوز به یک پایگاه کاملا اروپایی برای تحمل رشد پرنوسان این گونه کشورها نیاز داشت، اما رقابت در اروپا بسیار دشوار است و بعد از گزارش از دست دادن بیش از ۵ میلیون فرانک در سال ۱۹۹۶ (آخرین سال تیره رنو)، رنو تشخیص داد نیاز به اصلاحاتی دارد و برای رقابت باید محصولات خود را با کیفیت بهتر و سرعت بیشتر و قیمت نازلتر در اختیار مشتری قرار دهد.Carlos Ghosn مرد شماره دو کارخانه رنو از سال ۱۹۹۶ شرکت رنو را با مدرنسازی به پیش برده، برنامه کاهش قیمت سیستم تولید رنو را با ارائه توزیع مجدد عملیاتهای تولید در تمام کارخانههای متعلق به رنو، توجیه کرد. این حرکت منطقی با بستن کارخانه Vilroorde در بلژیک در سال ۱۹۹۷ همراه شد. البته این تصمیم، اعتصابهایی را در اروپا در پی داشت ولی رنو با پافشاری بر این موضوع تمام پرسنل اخراجی را در بخشهای دیگر استخدام کرد.
جشن صد ساله و جوانسازی
شرکت رنو در جشن صدسالگی خود در سال ۱۹۹۸، دو کارخانه بزرگ را تاسیس کرد. مرکز فنی رنو با ۶۵۰۰ متخصص طراحی و مهندسی درGuyancourt نزدیک پاریس، نیروی محرکهای برای عملکرد رقابتی رنو محسوب میشود. از این پس تمام مدلهای جدید رنو در Technocenter طراحی و توسعه داده میشوند. کارخانه مونتاژ بدنه به نام Scenic در کوریتیبای برزیل اولین واحد پیشرفته و پیچیدهای بود که بعدها بخش مونتاژ خودروهای سبک تجاری نیز به آن پیوست.
Twingo محصول جدید
در سال ۱۹۹۲، Twingo کوچکترین خودرو با قوه تشخیص و کوچکترین MPV در بازار خودرو، معرفی شد و با اقبال بینظیری مواجه شد. بعد از آن در سال ۱۹۹۳ مدل Laguna جایگزین رنو ۲۱ شد.خودروی بعدی Megane بود که با یک پلتفرم، برای شش محصول مختلف پوشش داده میشد. مدل اصلی Megane، Scenic بود که به عنوان اولین MPV متوسط در بازار خودرو جای گرفت و نصف فروش شرکت رنو را در کل خط Megane به خود اختصاص داد. در سال ۱۹۹۶ مدل Espace به بازار آمد و در سال ۱۹۹۸ وقتی ClioII پدیدار شد با اقبال عمومی و مشتاقانی علاقهمند مواجه شد. مدل سالن ClioII موفقیت زیادی در مرکز و شرق اروپا به دست آورد و شرکت رنو را در صدر بازار خودروهای سبک اروپا قرار داد. شرکت رنو وقتی که در مسابقات Alpine از دور مسابقات حذف شد، از بازار خودروهای اسپرت بیرون آمد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست