سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
دختران در آیینه اسلام
نقش تعیینكننده زن در بقاء و رشد جامعه بشری همیشه مورد توجّه مثبت و منفی اندیشمندان، سیاستمداران، مدیران و رهبران جوامع بوده است. تاریخ، گویای این واقعیت است كه زن در كنار مرد در تمدّن بشری ـ مستقیم و غیر مستقیم ـ نقشآفرین بوده است ولی از دیرزمان و با انگیزههای مختلف از حقوق الهی و انسانی خود محروم گردیده است. تاریخ، این حقیقت را در سینه خود ثبت كرده است كه پیامبران و اولیای الهی هم در احقاق حقوق و هم در ایفای نقش سالم و سازنده زنان، برترین جریانسازی و هدایت را داشتهاند.
● راز تفاوتها
آنچه بیشتر موجب شده تا نقش اصیل و سازنده زن در جوامعْ نادیده گرفته شود، برداشت ناصحیح از تفاوتهای طبیعی زن با مرد است كه همانا حكمت و تدبیر الهی در خلقت این دو موجود است. همانگونه كه نیازهای بشر در سنین مختلف، متفاوت میباشد مثلاً غذای او در كودكی با دوره جوانی و بزرگسالی فرق دارد و خداوند برای او غذایی متناسب با رشد و سنّ او در طبیعت فراهم ساخته است، حقوق فردی و اجتماعی او را نیز از بزرگسالان ممتاز كرده است. و همانگونه كه نیازهای طبیعی و مادّی كودك با نیازهای حقوقی و معنوی وی هماهنگ است، همه آنها با نیازهای بزرگسالی نیز متفاوت است. و این تفاوتها همه لازمه آفرینش و همراه با عدالت و در مسیر «نظام احسن» است. (مسلّماً ما انسان را در بهترین شكل و نظام آفریدیم.)۱
و همانگونه كه تفاوت سلیقهها و استعدادها میان انسانها در چرخش نظام اجتماعی امری ضروری است، نوع انسانی نیز در دو صنف زن و مرد تشكیل شده است و هر یك از این دو صنف نیازهای مخصوص به خود را دارند و در عین اشتراك در بسیاری از امور، تفاوتهای روشنی نیز از نظر خلقت میان آنها به چشم میخورد.
با نگاهی به پیشینه این موضوع، به روشنی میتوان دریافت كه ریشه ستمهایی كه بر زن رفته است، ناشی از عدم معرفت به این تفاوتها و یا دستآویز قرار دادن همین تفاوتها برای ستم بر زنان و بلكه ستم بر كلّ بشر بوده است.
تساوی زن و مرد در هویّت انسانی و حتّی در خطابهای الهی و دریافت پاداش یا عذاب كه توسّط پیامبران به بشر رسیده است مانع از اختلاف روحی، روانی و جسمی زن و مرد نیست. زن و مرد در عین اشتراك در هویّت انسانی، از تفاوتهای عمیق روحی و روانی نیز برخوردارند و به تبع آن، بخشی از مسؤولیتهای فردی و اجتماعی آنان نیز متفاوت و متمایز خواهد بود و این، همان چالش بزرگ میان زنان و مردان و حتّی گاه میان خود زنان بوده است.
● تكریم بانوان
در آموزههای اسلام، میان جنس مذكّر و مؤنّث، پسر و دختر، آنچه ملاك سنجش است در یك نگاه كلّی «تقوا» است. قرآن كریم خطاب به مردان و زنان میفرماید: «ای مردم! ما شما را از یك مرد و زن آفریدیم، و تیرهها و قبیلهها قرار دادیم، تا یكدیگر را بشناسید، ولی گرامیترین شما نزد خداوند، باتقواترین شماست. خداوند دانا و خبیر است.»۲
یعنی معیار خوب و بد بودن، «قُرب» و «بُعد» الهی است و در اینباره هیچ فرقی میان انسانها از نظر جنسیّت نیست. بیتردید با آنكه بسیاری از اوصاف، تكالیف و حتّی حقوقی كه در قرآن كریم برای اهل ایمان ذكر شده است ـ چه در حوزه عبادات، اقتصاد، اخلاق و غیره ـ مشترك میان مردان و زنان مؤمن است و هر كسی كه در این اوصاف و تكالیف از دیگری سبقت بگیرد، از پاداش الهی برخوردار و نزد خداوند محبوبتر خواهد بود. «پاداش هیچ كسی از بین نمیرود خواه مرد باشد یا زن.»۳
در برخی آیات نیز اوصاف، نشانهها و تكالیفی آمده است كه مستقلاً برای زنان است. قرآن كریم كه قانون اساسی اسلام است، به احیاء و اصلاح جایگاه زن در جامعه پرداخته است. و به حقیقت، تحوّلی مثبت و شگرف در تكریم شخصیت و حقوق زنان پدید آورده است و با دقّت در آیات قرآن روشن میشود كه این تحوّل و تكریم، همه در سیر «نظام اجتماعی احسن» قابل تبیین و شكلگیری است. آغاز این تحوّل و حركت شگرف را در پدیده شوم زنده به گور كردن دختران میتوان یافت. زنده به گور كردن دختران در دوران جاهلیّت، عمق تحقیر شخصیت زن را هویدا میسازد و مبارزه اسلام با این پدیده شوم، اوج تكریم و تجلّی ارزشهای والای انسانی زن را پدیدار میكند.
● سیمای جاهلیّت
سنّت «دختركشی» كه بین مردم قبل از اسلام امری عادّی بود، با برخورد و عكسالعمل شدید قرآن مواجه گردید. در چند جای قرآن، این حركت جاهلی با شدّت محكوم و از مظلومیّت و معصومیّت دختران دفاع شد. قرآن كریم در سوره «نحل» خشم مردم را از داشتن دختر بیان میكند و زنده به گور كردن دختران را توسّط پدران، بازگو مینماید: «هرگاه به یكی از آنها بشارت دهند دختری نصیب تو شده، چهرهاش (از فرط ناراحتی) سیاه میشود و آكنده از خشم میگردد. از قوم و قبیله خود متواری میگردد (و نمیداند) آیا او را با قبول ننگ، نگهداری و یا در خاك پنهانش كند»؟۴
داستان وئاد (دختران زنده به گور شده) پر از حوادث بسیار دردناك است؛ از جمله این حادثه:
مردی خدمت پیامبر آمد، اسلام آورد، اسلامی راستین؛ روزی خدمت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله رسید و سؤال كرد: آیا اگر گناه بزرگی كرده باشم، توبه من پذیرفته میشود؟ فرمود: خداوند توّاب و رحیم است. عرض كرد: ای رسول خدا! گناه من بسیار عظیم است. فرمود: وای بر تو! هر قدر گناه تو بزرگ باشد، عفو خدا از آن بزرگتر است. عرض كرد: اكنون كه چنین میگویی بدان: من در جاهلیّت به سفر دوری رفته بودم، در حالی كه همسرم باردار بود، پس از چهار سال بازگشتم، همسرم به استقبال من آمد، نگاه كردم دختركی در خانه دیدم، پرسیدم: این دختر كیست؟ گفت: دختر یكی از همسایگان است! من فكر كردم ساعتی بعد به خانه خود میرود امّا با تعجّب دیدم نرفت، غافل از اینكه او دخترمن است و مادرش این واقعیّت را مكتوم میدارد، مبادا به دست من كشته شود. سرانجام گفتم: راستش را بگو، این دختر كیست؟
گفت: به خاطر داری هنگامی كه به سفر رفتی باردار بودم؛ این، نتیجه همان حمل است و دختر تو است. آن شب را با كمال ناراحتی خوابیدم، گاهی به خواب میرفتم و گاهی بیدار میشدم، صبح نزدیك شده بود، از بستر برخاستم و كنار دخترك رفتم، در كنار مادرش به خواب رفته بود، او را بیرون كشیدم و بیدارش كردم و گفتم همراه من به نخلستان بیا، او به دنبال من حركت میكرد تا نزدیك نخلستان رسیدیم؛ من شروع به كندن حفرهای كردم و او به من كمك میكرد تا خاك را بیرون آورم، هنگامی كه حفره تمام شد، من زیر بغل او را گرفتم و در وسط حفره افكندم.
(در این هنگام هر دو چشم پیامبر صلیاللهعلیهوآله پر از اشك شد) سپس دست چپم را به كتف او گذاشتم كه بیرون نیاید و با دست راست، خاك بر او افشاندم! و او پیوسته دست و پا میزد و مظلومانه، فریاد میكشید: پدر جان! چه با من میكنی؟ در این هنگام، مقداری خاك بر روی من ریخت، او دستش را دراز كرد و خاك را از صورت من پاك نمود ولی من همچنان قساوتمندانه خاك بر روی او میریختم، تا آخرین نالههایش در زیر قشر عظیمی از خاك محو شد!
در اینجا پیامبر صلیاللهعلیهوآله در حالی كه بسیار ناراحت و پریشان بود و اشكها را از چشم پاك میكرد، فرمود: «اگر نه این بود كه رحمت خدا بر غضبش پیشی گرفته، لازم بود هر چه زودتر، انتقام از تو بگیرد.»۵
مسأله تحقیر شخصیت زن و دختران به همین جا پایان نمیپذیرفت و تا آنجا پیش رفته بود كه اصلاً نَسَب را به مرد مربوط میدانستند و مادر را تنها ظرفی برای نگاهداری و پرورش جنین محسوب میكردند چنانچه در اشعار خود چنین میسرودند: فرزندان ما، فرزندان پسران ما هستند و اما فرزندان دختران ما، فرزندان مردان بیگانهاند.
مفسّران و مورّخان در اینكه انگیزه عرب جاهلی از این عمل حیرتانگیز و منحط، چه بوده است؟ مطالب فراوانی گفته و نوشتهاند از جمله: جنگها و به اسارت رفتن دختران و در نتیجه، جریحهدار شدن غیرت آنان و یا عدم توان و كارایی دختران در تولید؛ امّا آنچه اهمیّت دارد، برخورد قرآن كریم با این پدیده و سنّت زشت است و چه قدر هنرمندانه و ظریف حالات روحی پدران را بیان میكند كه خودِ این شیوه بیان حادثه، حكایت از نكوهش جدّی و عمیق این عمل زشت دارد.
در سوره «تكویر» نیز جریان زنده به گور شدن دختران را به گونهای جانسوز و تكان دهنده و در جملاتی كوتاه بیان میكند، آنجا كه میفرماید: «در آن هنگام كه از دختران زنده به گور شده پرسیده میشود: به كدامین گناه كشته شدند»۶ قرآن كریم با قرار دادن این پرسش از پرسشهای قیامت و حسابرسی روز رستاخیز، بر اهمیّت این مسأله افزوده است؛ آنگونه كه امینالاسلام طبرسی، در مجمعالبیان در ذیل این آیات میفرماید: «توجّه خطاب به دختران قربانی در قیامت به جای پدران آنان كه عامل جنایت و در واقع قاتل بودهاند، حاكی از نوعی تعریض و توبیخ نسبت به آنان است. گویا آنها به قدری پست و بیارزش هستند كه حتّی ارزش مخاطب بودن برای بازپرسی را ندارند.»
نویسنده:زینت كیانی
منبع:ماهنامه كوثر، شماره ۵۹
پینوشتها:
۱) تین / ۴.
۲) حجرات / ۱۳.
۳) آلعمران / ۱۹۵.
۴) نمل / ۵۸ و ۵۹.
۵) تفسیر نمونه، ج ۱۱، ص ۲۷۲.
۶) تكویر / ۸ و ۹.
۸) فرائد السّمطین، ج ۲، ص ۶۱.
۹) وسائل الشّیعه / ج ۱۵، ص ۱۰۲.
۱۰) كهف / ۸۱.
۱۱) ر. ك: سفینهٔالبحار، ج ۱، حرف «باء» و «نون».
۱۲) همان، حرف «باء».
۱۳) بحارالانوار، ج ۱۰۱، ص ۹۹.
۱۴) نهج الفصاحه، ح ۱۵۲۲.
۱۵) وسائل الشّیعه، ج ۱۵، ص ۱۰۴.
۱۶) بحارالانوار، ج ۱۰۱، ص ۱۰۰.
۱۷) مكارم الاخلاق، ج ۱، ص ۲۴۰.
۱۸) جامع الاخبار، سبزواری، ص ۲۸۵.
۱۹) وسائل الشّیعه، ج ۱۵، ص ۲۲۷.
۲۰) نهجالفصاحه، ح ۱۷۲۸.
۲۱) بحارالانوار، ج ۱۰۱، ص ۹۸.
۲۲) وسائل الشّیعه، ج ۲۱، ص ۳۶۷.
۲۳) همان، ج ۱۵، ص ۱۰۳.
۲۴) همان، ص ۱۰۵.
۲۵) بحارالانوار، ج ۱۰۱، ص ۹۱.
۲۶) همان، ص ۹۸.
۲۷) وسائل الشّیعه، ج ۱۵، ص ۱۰۲.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
رافائل گروسی اسماعیل هنیه عراق رهبر انقلاب حج نیچروان بارزانی مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم
حجاب شهرداری تهران تهران هواشناسی قوه قضاییه وزارت بهداشت قتل فضای مجازی آموزش و پرورش سلامت سازمان هواشناسی شهرداری
مالیات خودرو مسکن ایران خودرو قیمت دلار بانک مرکزی قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان قیمت
تئاتر مسعود اسکویی محمدعلی علومی تلویزیون نمایشگاه کتاب دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما سریال
دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان گوشی هوشمند
اسرائیل حماس رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه رفح اوکراین طوفان الاقصی نوار غزه
استقلال فوتبال پرسپولیس لیگ برتر ذوب آهن نساجی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی سپاهان رئال مادرید جواد نکونام
هوش مصنوعی اپل سامسونگ باتری آیفون گوگل مایکروسافت تلفن همراه ماهواره
رژیم غذایی بیمه بیماران خاص زیبایی چای کاهش وزن دندانپزشکی فشار خون سبزیجات