سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
بازگشت کامارو, این محبوب دوست داشتنی
یک دهه غیبت در اروپا و حالا ، حی وحاضر! آن هم با تمام وجود. این را در مورد سلطان قلبها یعنی شورلت کامارو میگوییم. اتومبیلی که با عضلات تنومندش چهار دهه بر قلب و ذهن تمامی اتومبیل دوستان و اتومبیل نادوستان حکمرانی کرد و تبدیل به بهترین و زیباترین سوژه برای پوسترهای روی دیوارها، تیشرت تن جوانان دیروز و امروز و حتی ترانه های نام آشنا شد. ظاهراً این بار هم شورلت کاماروی دوست داشتنی قصد کرده تا با روی کار آوردن مدل «اییو» اش دل از کف جادههای اروپا و دیوارهای اطاق خوابهایمان ببرد. بدون شک همینطور است.
● تاثیرگذار از هر لحاظ
نکته جالب در مورد مدل «اییو» قابل شناسایی بودنش به عنوان یک شورلت کامارو در یک نگاه است، درعین حال که ظاهرش کاملا مدرن است. طراحی قرن بیستویکمی این اتومبیل تجسمی است از اصالت پربار شورلت کامارو با دماغهVشکل و شانههایی پهن در قسمت عقب که علاوه بر اشاره به ویژگیهای طراحی بارز و نامی آن، جایگاهی ویژه در میان اتومبیلهای معاصر به آن میبخشد.
«واین برانون» مدیر عامل بخش اروپایی شورلت، میگوید: «کامارو آمیزهای است از قدرت، آسایش و تکنولوژی و این درحالیست که قیمت پیشنهادی آن همیشه، به معنای واقع کلمه، ارزشش را دارد. این هماهنگی قیمت و سرویسدهی یکی از همان نکاتی است که کمتر کمپانی به آن دست یافته است. چیزی که یکبار دیگر کامارو را از سایر رقبایش مستثنی میکند.» دل «اییو» با درنظرگرفتن مشتریان اروپاییاش و با تصور گام نهادن بر جادههای پرپیچ و خم پیست نوربررینگ آلمان با توشههای از تجهیزات و تمهیدات جدید طراحی شده است. اعداد و ارقام هم به خوبی سهم خود را از این مجموعه تاثیر گذار میپردازند. جعبه دنده دستی آن به یک موتور با شکوه V۸ ۲/۶ لیتری LS۳ متصل است که ۴۳۲ اسب بخار توان و ۵۶۹ نیوتنمتر گشتاور (در دور موتور ۴۶۰۰ دور در دقیقه) تولید میکند و عملا به یک شتاب صفر تا صد ۲/۵ ثانیه ای برای مدل کوپه و شتاب ۴/۵ ثانیه ای برای مدل کانورتبل تبدیل می شود. از طرف دیگر جعبه دنده اتوماتیک با یک موتور V۸ ۲/۶ لیتری L۹۹ با توان ۴۰۵ اسب بخار و گشتاور ۵۵۶ نیوتنمتر (در دور موتور ۴۳۰۰ دور در دقیقه) سروکار دارد. این جعبه دنده مدل کوپه را در مدت زمان ۴/۵ ثانیه و مدل کانورتبل را با یک تفاوت ناچیز ۲/۰ ثانیه ای (۶/۵ ثانیه) از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتردرساعت میرساند. بیشینه سرعت اییو ۲۵۰ کیلومتر در ساعت رقم خورده است که رقم کاملا چشمگیری است. لاستیکهای پیرلی۲۰P۰ اینچی نیز موظفاند تا از مجموع نیروهای تولیدی اییو نهایت استفاده را ببرند. در مقابل، دیسک ترمزهای ضد قفل چهار پیستونه برمبو بهیاری سیستم کنترل کشش و سیستم استایبلی ترک از ترمزگیری بینقص و بهترین عملکرد سر پیچها اطمینان حاصل میکنند. چرخهای اتومبیل به موازات بدنه به بیرون کشیده شدهاند تا به ظاهر اتومبیل پهنای هرچه بیشتری ببخشند.
● نه به آهستگی
اگر طرفدار تواضع، گمنامی، آهسته رفتن و آهستهآمدن یا هر چیز دیگری از این قبیل هستید به احتمال ۹۹ درصد اییو هم مثل هر شورلت کاماروی دیگری اتومبیل شما یا خودمانیتر بگوییم لقمه شما نیست. این اتومبیل از بدو تولد با هدف تسخیر نگاههای تحسینآمیز عابران پیاده، موتورسوارها یا هر اتومبیلسوار دیگری در اطرافش ساخته شدهاست. بهگفته آفن هایسر، یکیاز دستاندرکاران پروژه اییو، این مدل از ابتدا برپایه ظاهری متفاوت، عملکردی شایسته و قیمتی مناسب بنا شدهاست.
علاوهبر این بدون شک همه اطرافیان به خوبی ارتباط عمیق میان کوپه چهار سر نشینه وجد اعلای آن یعنی شورلت کاماروی مدل ۱۹۶۹ را درخواهند یافت. چراغ های نورانی جلو که با حالهای از چراغهای زنون الایدی احاطه شدهاند ظاهر اییو را پرخاشجویانهتر میسازند. خطوط برجسته روی کاپوت نیز حس داینامیک طراحی را به اوج می رسانند تا حدی که حتی درحالت سکون هم جریان حرکت را در اتومبیل حس خواهید کرد. در قسمت عقب بازتاب تاثیر از طراحی جلو کاملا محسوس است. چراغهای الایدی دوقلوی عقب به خوبی بیانگر این موضوع هستند. تضاد کاپوت بلند جلو و صندوق عقب کوتاه نیز که از اِلمانهای کلاسیک شورلت کامارو است شایان توجه است. خروجی اگزوز کرومی و دایره شکل اییو یادآور اگزوز کوروت Z۰۶ است.
● هیس!
عایقهای صدای متعدد در اییو، سرنشین را به دنیایی متفاوت و سرشار از سکوت میکشانند و تنها زمزمههای ناچیز موتور V۸ است که هر ازگاهی سرنشین را از خواب شیرین بیدار میکند و بهخاطر میآورد که درحال رانندگی با یک اتومبیل عضلانی هستید. طراحی داخلی که همچنان ریشههای طراحی کاماروهای گذشته را حفظ کردهاست سادگی و ارتقاء را به تصویر میکشاند و پیروی از نکات ریز و ظریف طراحی معاصر را نیز در جزئیاتی نظیر کلیدها، دکمههای گروهی و چراغانی محیطی متذکر میشود. این چراغانی زیبا با رنگ آبی یخی بر درها مستولی میشود و سرعتسنج و دورسنج را نیز دربرمیگیرد. اطلاعات مورد نیاز دیگر بین این دو نمایشگر دیده میشوند. همین اطلاعات روی شیشه جلو باز تابانده میشوند بهصورتی که کمی بالاتر از قسمت انتهایی کاپوت بهنظر میرسند. درصورت تمایل میتوان نور نارنجی رنگ و تریم انرفرنو اورنج را در کابین جایگزین کرد. صندلیهای اسپورت بهراحتی پذیرای سرنشینان میشوند و راننده بدون کوچکترین زحمتی بر کلیدهای عملکردی مختلف مسلط میشود. حالت صندلیها با استفاده از سنسورهای سیستم دقیق جستجوگر با وزن سرنشینان تطبیق داده میشود. فرمان اتومبیل هم مفصلا از خجالت راننده درمیآید؛ رانندگی اسپورت را کامل میکند و کنترل بلوتوث، عملکردهای صوتی و آیپاد/ امپی۳ پلیر را نیز دارد. این ویژگی به همراه خصیصه منحصر به فرد نمایش اطلاعات ضروری بر شیشه جلو (شورلت کامارو تنها اتومبیلی است که در کلاس خود این ویژگی را دارد) چشمان راننده را بر جاده و دستانش را بدون ایجاد وقفهای بر فرمان اتومبیل قفل میکند. سیستم صوتی ۲۴۵ وات ۹ اسپیکر بوستون کیفیت صدای کابین را تضمین میکند و تاشدن کامل صندلی عقب از دیگر تمهیداتی است که در جهت حمل راحتتر اشیاء بزرگتر اندیشیده شدهاست. اهرم دنده هارستتیام هم چنین به راننده امکان یک گریپ تمام و کمال را مخصوصا در صورت وقوع تغییرات ناگهانی میبخشد. برخلاف عملگرا بودن اییو، فضای بار زیادی در گوشه و کنار کابین اندیشیده شدهاست. از این گذشته پکیج سفارشی دید عقب سیستم دوربین دید عقب و آینه اتوماتیک با تنظیم خودکار نور را به سیستم پارک کمکی حاضر الحاق میکند.
● آقای ایمنی
امنیت در اییو یک المان کلیدی است. ۶ ایربگ دو مرحلهای در هر دو طرف راننده و کمک راننده که از سرها و قفسهسینه محافظت میکنند، ایربگهای جانبی مخصوص قفسهسینه و لگن در سمت راننده و کمکراننده و ایربگهای سقفی ویژه که محافظت از سر سرنشینان را برعهده دارند. از دیگر امکانات ایمنی موجود در اییو میتوان به کمربندهای ایمنی هوشمند، پدالهای ترمز که بهصورت اتوماتیک خلاص میشوند و میله فرمان تاشو اشاره کرد. سیستم حسی اتومبیل که بر عملکرد کمربندها نیز نظارت دارد عملکرد ایربگها را باشدت ضربه وارده هماهنگ میسازد و فاصله صندلی از جلو را تنظیم میکند. جالب است بدانید که اییو در بیش از ۷۰۰۰ تست پیشگیری از تصادف شرکت داده شدهاست و از جادههای یخزده پیستهای سوئد گرفته تا پیستهای آزمایشی آلمان و استرالیا در هرجا مورد آزمایش قرار گرفته و هر بار از هر امتحانی سربلند بیرون آمدهاست. تقسیم وزن ۵۲ درصد جلو و ۴۸ درصد عقب، اییو را در بهترین موقعیت تعادلی ممکن قرار دادهاست و سواری با آن را به یک پروسه دلچسب و هیجانانگیز تبدیل کردهاست. شایان ذکر است که ساختار مرکزی استیل اییو در این زمینه نقش کلیدی را ایفا میکند.
سیستم کنترل شاسی شورلت کامارو گزینههای جالبی دارد: ۱- حالت پایهای کالیبره کنترل تعادل ۲- خاموشکردن کنترل کشش/ روشنکردن کنترل تعادل ۳- حالت رقابتی/ اسپورت ۴- خاموشکردن کنترل کشش/ خاموشکردن کنترل تعادل.
سیستم استایبلی ترک که یک سیستم چهار کاناله هندلینگ فعال است سیستم کنترل داینامیک اتومبیل را فعال می کند و به راننده در شرایط نامناسب از قبیل جاده مرطوب، برفی و یخزده و همینطور پیچهای تند یاری میرساند. این سیستم همچنین عملکرد ترمز ضد قفل ایبیاس، کنترل کشش و سیستم ترمز فعال را ترکیب میکند و از لغزش چرخ ها جلوگیری کرده، چرخش آنها را به حداکثر می رساند. ترمز ضد قفل ایبیاس سرعت هر چهار چرخ را به صورت مجزا کنترل میکند و بهمنظور تمیز ترمزگیری در مسیرهای مستقیم یا در پیچها به سنسور زاویه فرمان مراجعه میکند. سیستم کنترل کشش نیز درصورت نیاز گشتاور بیشتری را به چرخهای فعال انتقال میدهد. درصورت تصادف نیروی وارده در منطقه انتقالی گسترده شده در سرتاسر اتومبیل توزیع میشود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست