دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

فابر کاسل از کابینت سازی تا امپراطوری قلم


فابر کاسل از کابینت سازی تا امپراطوری قلم

از نقاشی های کودکانه تا نقشه کشی مهندسی و خلاقانه

حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار سال پیش انسان از وسایل نوک تیز برای کنده کاری روی دیوار غارها استفاده می کرد. در گذر سال ها، نوشتن با پر، قلم نی، دوات و ... را تجربه کرد تا به مداد رسید. مداد از یک سو می تواندیک طرح ساده تا یک نقاشی گرانقیمت را نقش بزند و از سوی دیگر، ابزاری باشد برای پاسخ دادن به پرسش ها وتست ها در آزمون تا نوشتن یک متن زیبا.

مداد در حوالی سال های ۱۶۶۰ پدیدار شد. البته در آن زمان به شکل امروزی نبود. در سال ۱۷۶۱۰ در نزدیکی شهر نورمبرگ (Nuremberg) یک کابینت ساز به نام کاسپار فابر (Kaspar Faber) که برای معامله گران محلی کار می کرد، در اوقات اضافه اش با هزینه شخصی مداد تولید می کرد.

خیلی طول نکشید که کاسپار آنقدر در این کار به موفقیت دست یافت که کسب و کار خودش را راه انداخت. خاندان کاسپار پشت در پشت همین حرفه را در پیش گرفتند و مدادهای تولیدی خود را با نام «فابر» به بازار می فرستادند.

این صنعت مدت هشت نسل است که در خانواده فابر است.فابر – کاسل تجارت خود را در سال های بعد گسترش داد و کالای خود را به کشورهای دیگر نیز صادر کرد. چند سال بعد برای نظارت دقیق روی محصولاتش یک کارخانه محلی در نیویورک تاسیس کرد.

در زمان جنگ داخلی آمریکا این شرکت نقش مهمی برای سربازان دور از خانه داشت، چرا که سربازان با در اختیار داشتن این مداد می توانستند برای خانواده خود نامه بنویسند.

در ابتد اسم برند فقط فابر بود تا اینکه در سال ۱۹۰۰ زمانی که یکی از وارثان فابر با کنت آلکساندر کاسل ازدواج کرد و نام این برند به فابر – کاسل (Faber-Castell) تغییر یافت.

● فابر – کاسل در بازار امروز

مدادهای شرکت با اشکال مختلفی تولید می شوند و جالب است بدانید که هر کدام از این اشکال برای خود دلیل خاصی دارد اما نکته اینجاست که در نهایت طراحان این مدادها، آنها را برای راحتی انگشتان و راحتی دست شما طراحی کرده اند.

مداد با شکل گرد برای نوشتن کوتاه مدت استفاده می شود، مدادهای شش ضلعی برای نوشتن مشق و کارهای دفتری و مداد مثلثی شکل برای این طراحی شده که در هنگام نوشتن های طولانی مدت، شما احساس هیچگونه خستگی نکنید.

شرکت به رفتار و برخورد کارمندان فروش با مشتریان بسیار اهمیت می دهد. شش ثانیه اول در برخورد دو انسان خیلی مهم است و مشخص می کند که آیا این دو نفر می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند یا نه.

شرکت فابر – کاسل دارای ۷۰۰۰ کارمند در کل دنیا است که حدود ۴۴ درصد آنها را زنان و ۲۳/۲ درصد را نیز افراد ناتوان تشکیل می دهند. شرکت چند نظریه در مورد اینکه فروشنده خوب چه کسی است دارد. تمام فروشندگان در سراسر دنیا موظف به رعایت این قوانین هستند. شرکت فابر – کاسل معتقد است در هر دو صورت که شما از مشتری خوشتان بیاید یا نه، باید در هنگام خرید به چشمان او نگاه کنید و لبخند بزنید.

شرکت فابر – کاسل به فروشندگان خود می آموزد کسی که محصولات زیادی بفروشد، یک فروشنده خوب نیست؛ فروشنده خوب کسی است که محصولات خوب را بفروشد. فروشنده موظف است یک رابطه صمیمانه بین فروشگاه و مشتری ایجاد کند و حتی در بدترین شرایط خود را کنترل کند و خدمات به مشتری ارائه دهد.

در مقابل شرکت هم تعهدات خود را در مقابل کارکنان می داند. تضمین اشتغال و شرایط کار که سازمان بین المللی کار (ILO) تعیین کرده است، به تمام کارکنان شرکت در سراسر دنیا ابلاغ می شود، از جمله: نبودن کار اجباری، نبودن کودکان کار، حداقل میزان حقوق تعیین شده، شرایط کاری یکسان برای تمامی کارکنان، امنیت شغلی و پرداخت مناسب و تعریف شرایط کاری به شکل واضح برای تمامی کارکنان.

هدف شرکت فابر – کاسل این است که همانگونه که می خواهد مشتریان در سر کلاس، کار، نقاشی و ... اول باشند و شرکت نیز در کلاس کاری خود اولین و بهترین باشد. به همین دلیل هم هست که این شرکت تمامی محصولات خود را رتبه بندی می کند. کلیه محصولاتی که شرکت ارائه و توزیع می کند، دارای کیفیت بالای نوشتاری، نقاشی، رنگ آمیزی و طراحی است.

شرکت فابر – کاسل برای دوستداران طبیعت نیز ارزش قائل است. درست است که شرکت برای اکثر محصولات خود از درخت استفاده می کند اما نباید شرکت را سرزنش کرد چون جایگزین های مناسبی برای این کار در نظر گرفته است. شرکت در هر ساعت بیست درخت می کارد. دارای ۱۰۰ هزار هکتار زمین کاج در کشور برزیل است. هر ساله یک میلیون کاج کارائیبی کاشته می شود و شرکت تمام سعی خود را در کاهش مصرف انرژی مورد نیاز می کند.

علاوه بر محصولات و تداولی که شرکت تولید می کند، هر سال یک محصول متفاوت و نه چندان ارزان نیز برای مشتریان خاص خود در نظر گرفته است. از سال ۲۰۰۴ به بعد شرکت فابر – کاسل شروع به طراحی خودکارهایی کرده است که تحت عنوان خودکار سال – که با دقت طراحی و دارای ویژگی های خاص برای افرادی که خواستار تفاوت و خودکار خاص هستند – وارد بازار شده اند. در هفت سال گذشته (۲۰۰۴-۲۰۱۱) رشد پایدار شرکت از ۲۶۷/۵ به ۵۳۸ میلیون یورو رسیده است. شرکت فابر – کاسل استانداردهای جهانی مختلفی دارد، از جمله: SO۹۰۰۱، ۱۴۰۰۱ISO، (FSC) Forest Management ...

این شرکت در استرالیا، هند، چین، اندونزی، مالزی، برزیل، پرو و ... دارای نمایندگی است. امروزه این شرکت به دلیل کیفیت عالی و لوازم هنری تخصصی و ابزار نوشتاری بسیار معروف است. فابر – کاسل پارسال ۲۵۰ سالگی خود را جشن گرفت.