سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

برای دختران رنگین پوست


برای دختران رنگین پوست

تایلر پری مطلقا شعر سمفونی تئاتری انتزک شانگ برای هویت زن سیاهپوست را قصابی می کند

▪ تاریخ اکران:جمعه پنجم نوامبر (لاینزگیت)

▪ نقش آفرینان :جانت جکسون، لرتا دوین، مایکل ایلی، کیمبرلی الیس، عمری هاردویک، هیل هارپر، تاندی نیوتن، فیلیسیا راشاد، آنیکا ننی رز، تسا تامپسون، کری واشنگتن، ووپی گلدبرگ، مکی گری

▪ کارگردان – نمایشنامه نویس: تایلر پری

فقط این مرتبه تایلر پری اسمش را بالای عنوان قرارنداده است. شاید بایسته است که او این کار را در مورد " برای دختران رنگین پوست " انجام دهد تا این قطار مخروبه فیلم سینمایی را از قطعه خوب تئاتر ۳۶ سال پیش که توسط انتزک شانگ ارایه گشته، متمایز گرداند.

کار او یک پیوند غم انگیز و احساساتی‌ از شعر،رقص ، درام و الهیات فمینیستی بود . این کار حتی به عنوان مهمترین اثر درباره هویت زن سیاهپوست نامیده شده است . شاید زمانی‌ که پری یک لباس زنانه را به همراه یک سری لایه می پوشد تا کاراکتر مدی که نقشی‌ فراتر از زندگی برای او بود را بازی‌ کند، به میزان زیادی با درون زنانه خویش در تماس باشد . اما استیل او برای یادگارقابل تغییر شانگ از زندگی‌ یک زن سیاهپوست، بسیار ناپخته و نمایشی است .شیوه اخلاقی سازی او دقیقا منجر به متون اشتباه برای ایراد درد و اشتیاقی که از شعر برافروخته او بر می آید، میشود .

"دختران" به قطع کسانی‌ که با نمایشنامه شانگ آشنایند را خاموش می‌کند.اما بینندگان معمول پری از حمله او به تجاوز آشنایان ، خشونت خانوادگی ، همجنس گرایی ، سقط زیرزمینی وبی‌ بندوباری چه بدست آورده ا‌ند ؟ کسی‌ نمی تواند توانایی پری در جذب جمعیت عظیم مردم درآخرهفته ها را انکار کند اما کلمات می توانند سمی باشند .

" برای دختران رنگین پوست که به فکر خودکشی‌ افتاده ا‌ند/ زمانی که رنگین کمان کافی است "--ارائه تیتر کامل قطعه نمایشی -- هرگزانتظار نمی‌رفت که انتقالی آسان به پرده سینما را تجربه کند . کورئو پوئم که شانگ آن را اینگونه نامیده است، هیچ طرح ریزی و نقش متعارفی ندارد . ایفا کنندگان نقش ها به شعرزندگی‌ می بخشند چنانکه نقش ها صرفا به گونه ای نظیر "بانوی سفیدپوش" یا "بانوی قرمزپوش" توصیف می گردند . با این کار ، آنها درباره مسائل جنسی،‌ خشونت، معنویت و کشف هویت یک فرد سخن می گویند .

نه، هرگز این کار آسان نبوده است. ولی‌نیازبود تا کسی‌ با زحمتی سرشار از خلاقیت برای دستیابی به راه حل های سینمایی برای مشکلات تئاتری تلاش کند . تمام آنچه پری انجام می دهد اینست که تلاش می‌کند طرح ها و نقش های متعارف‌ -- به کار بردن کلمات مبتذل بدون روح و زندگی -- را در قالب متن ادبی‌ شانگ قرار دهد . ملودرام های مبتذل، او را از شعری به شعر بعدی می برند اما بی توجه به احساسات و شعور جمعی درباره اینکه این زنان کیستند، عمل می کنند .

سپس وقتی‌ او به متن شعری بعدی می‌رسد، انتقال از نوشتار او به نوشتار شانگ به گونه ای تکان دهنده مشخص است .لغات متعلق به دو دنیای متفاوت هستند .

پری نه بازیگر زن اصلی‌ خود را در هارلم و به طور فرض در دوران کنونی قرار می دهد . اما چگونه سقط جنین زیرزمینی در این صحنه معاصر به تصویر کشیده می شود؟ بیشتر زنان فیلم او در یک آپارتمان بدون آسانسور نکبت بار زندگی‌ می کنند. بجز جانت جکسون که مدیر یک مجلهٔ قدرتمند است و صاحب اتاق کاری دنج و یک پنتهاوس شرقی‌ است. پری هیچگونه برتری و توجه خاصی‌ به ستاره پرنقش خود نمی دهد چه ازلحاظ آرایش مو، آرایش صورت و لباس تا او را شبیه یک مدل کند .

هرچند دستیار به سطوح آمده جو ، کریستال (کیمبرلی الیس) -- هوش تجاری پری تکیه بر این داشت که او از " شیطان پرادا می پوشد " بالا آماده و ترقی‌ می‌کند. -- در آن آپارتمان زندگی می‌کند که در آن یک شوهر الکلی سوء استفاده گر(میکل ایلی) یک تهدید همیشگی‌ برای او و دو بچه اش به حساب می‌ آید . گیلدا مدیر ساختمان ( فیلیسیا راشاد) مراقب و آگاه به اوضاع است . او همچنین مراقب تانجی (تندی نیوتن) که هر شب مردی را عزیز می دارد و در آن طرف راهرو زندگی می کند، است.

مادر تانجی ، آلیس (ووپی گلدبرگ)که فردی وابسته به انجیل است و خواهر کوچکتر او نیلا ( تسا تامپسون) در اتاقی‌ در طبقه پائین زندگی‌ می کنند که به گونه ای یک منطقه بیطرف میان اعضای دعوایی یک خانواده ایجاد کرده است . در این میان ، جوانیتا(لرتا دوین ) ته راهرو زندگی‌ می‌کند . او یک پرستار در یک کلینیک زنان است که مرتبا مصلحت خود را فراموش می‌کند و مرتبا به فردی فریبکار اجازه برگشت به زندگی‌اش را می دهد .

افراد دیگری که به ساختمان مرتبط ا‌ند شامل این افرادند: کلی‌ (کری واشنگتن)، کارمند خدمات اجتمایی که به تلفن گیلدا درباره بهره کشی از کودک جواب داده و بطور غیر قابل توضیحی ، هیچ کاری در آن باره انجام نمی دهد و یاسمین (آنیکا ننی رز ) که به نیلا رقص می‌ آموزد.

نقش های مرد بجز کاراگاه پلیس هیل هارپر، همه کاریکاتور های مریضی هستند که تنها دلیل وجودیشان ایجاد ترس همیشگی‌ برای زنان است. در دید گاه عجیب وغریب پری ، اغلب زنان در فرایند قربانی بودن خود همکاری می‌کنند . آنها غریبه ها را به خانه خود دعوت می کنند و به آنها اجازه ماندن می دهند در حالی‌ که به وضوح آنها باید بروند . همه آنها محبوبیت خود را از دست می دهند .

بازیگران زن وقتی‌ کلمات شانگ را می خوانند، اغلب به لحظاتی با جلال و شکوه دست میابند . در میان این ملودرام کهن، بعضی ها حتی به وقار و مقام دست میابند . این مطلب علی‌الخصوص در مورد افراد زیر درست است. راشاد که به عنوان یک نوع همسرای یونانی بازی‌ می‌کند. الیس که نقشش باید با تراژدی غیر قابل بیان کنار بیاید و رز که باید برون رفتی‌ از خشم و تحقیر خود پیدا کند .

تمام جنبه های فنی تولید یک پارچه اند هرچند مجموعه ها در شباهت داشتن به مجموعه هرگز وانمانده اند.

▪ تاریخ اکران:جمعه پنجم نوامبر (لاینزگیت)

▪ تولید: لاینز گیت و تی پی اس محصولی از سی وچهارمین استریت فیلمز / لاینز گیت را ارائه می دهند .

▪ بازیگران : جانت جکسون لرتا دوین، مایکل ایلی، کیمبرلی الیس، عمری هاردویک، هیل هارپر، تاندی نیوتن، فیلیسیا راشاد، آنیکا ننی رز، تسا تامپسون، کری واشنگتن، ووپی گلدبرگ، مکی گری

▪ کارگردان –نمایشنامه نویس : تایلر پری

▪ بر اساس نمایشنامه: انتزک شانگ

▪ تولید کنندگان : تیلر پری ، پل هال ، راجر م. باب

▪ تولیدکنندگان اجرایی : ازی ارو

▪ مدیر عکسبرداری : الکساندر گروسزینسکی

▪ طراح تولید : اینا میهو

▪ موسیقی : آرن زیگمن

▪ طراح لباس : جانتا بون

▪ ویراستار : میسی هی

▪ زمان نمایش:۱۲۰ دقیقه

منبع: www.hollywoodreporter.com

مترجم: شبکه مترجمین ایران