دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

دفاع از أبو لؤلؤ


دفاع از أبو لؤلؤ

از دیر زمانیست که دشمنان أهل بیت علیهم السلام هر روز به بهانه ای موضوعی را مورد هجوم به شیعیان قرار داده، و مردم را سرگرم به خود می کنند، یک روز با موضوع توسّل، روزی با موضوع شفاعت …

از دیر زمانیست که دشمنان أهل بیت علیهم السلام هر روز به بهانه ای موضوعی را مورد هجوم به شیعیان قرار داده، و مردم را سرگرم به خود می کنند، یک روز با موضوع توسّل، روزی با موضوع شفاعت و دیگر روز با زیارت، یکروز سبّ بعضی از صحابه و یکروز غلوّ درباره معصومین علیهم السلام و غیر ذلک...

ولی؛ حق همیشه و همه جا راسخ و محکم است و علمای حقّه و مدافعین حریم ولایت آگاهانه در مقابل این شبهات سینه سپر کرده و از مکتب خود دفاع می کنند.

و آنچه امروز دستاویز شبهه افکنی آنها شده، اسلام حضرت ابولؤلؤ است، به اینکه آن بزرگوار را مجوسی و مشرک خوانده و گفته اند که در مدینه کشته و دفن شده است و باید بارگاه منسوب به او در کاشان خراب شود؛

و چون متأسفانه، این شبهه را در میان شیعیان رواج داده اند لذا ما برای آگاه کردن ذهن دوست داران اهل بیت علیهم السلام مختصراً درصدد جواب برآمدیم؛

اولاً:

مورّخین و محدّثین بزرگ شیعه طبق بعضی از روایات و شواهد تاریخی قائل به ایمان ابولؤلؤ هستند، و بعضاً او را، از بزرگان مسلمین و مجاهدین و از شیعیان خاصّ امیرالمؤمنین علیه السلام دانسته اند، (راجع به ایمان ابولؤلؤ به این کتب مراجعه شود: إرشاد القلوب مرحوم دیلمی جلد دوم ص۲۸۵؛ مجمع النورین شیخ أبوالحسن مرندی ص۱۲۴؛ العقد النضید والدرّ الفرید محمد بن الحسن القمی ص۶۴؛ نواقض الروافض میرزا مخدوم شریفی؛ ریاض العلماء عبدالله افندی؛ طریق الإرشاد ملاّ اسماعیل خواجویی ص۴۵۶؛ ناسخ التواریخ مرحوم سپهر ج۳، ص۴۹؛ مجالس المؤمنین قاضی نرو الله شوشتری ج۱، ص۸۷ و۸۸؛ منتخب التواریخ ص۸۰۶؛ سفینهٔ البحار نوشته محدّث قمی ج۷، ص۵۶۰؛ مستدرک سفینهٔ البحار ج۹، ص۲۱۴).

و اگر کسی بگوید که عده ای از افراطیون أهل سنت، او را مشرک و مجوسی خوانده اند، در جواب گوییم؛ که این سهل است چون آن گروه تمام پیروان و شیعیان اهل بیت علیهم السلام را مجوسی و مشرک می دانند، که با مراجعه به کتب آنها بر همه واضح و روشن می شود.

ثانیاً:

کشته شدن و دفن شدن ابولؤلؤ در مدینه، طبق ذکر بعضی نصوص اهل سنت است، ولی در بعضی از کتب تاریخی شیعه چون: «مجالس المؤمنین قاضی نورالله شوشتری؛ ناسخ التواریخ مرحوم سپهر؛ منتخب التواریخ از مرحوم ملاّ هاشم» که ذکر ابولؤلؤ به میان آمده است، اینگونه بیان شده است که : ابولؤلؤ در کاشان از دنیا رفته و دفن شده است (مرحوم عماد الدّین طبری در کتاب پر ارج کامل بهایی تألیف ۶۷۵ هـ ق، مفصلاً آمدن ابولؤلؤ به کاشان را شرح می دهد و مرحوم حاجی نوری استاد محدّث قمی، در کتاب شریف شجره طوبی ص۱۰۷ به ذکر این قصه پرداخته است.

و گذشته از اینکه شهرت در بین شیعه، مؤیّد این قول است و چه بسیار از قبور اولیاء خدا، که الان مزار اهل دل است با شهرت، مردم علم به آن دارند.

و اگر بالفرض ابولؤلؤ در مدینه دفن شده، خواهش مندیم موضع قبر او را در مدینه مشخص کنند و این نقص در فضیلت ابولؤلؤ نیست، که چه بسیار از بزرگانی که دو قبر بلکه سه قبر منسوب به آنها می باشد، و اگر قبری در مدینه به ابولؤلؤ منسوب شد شیعیان حاضرند که برای آنجا هم بارگاه بنا کنند.

ثالثاً:

خراب کردن قبر ابولؤلؤ اگر به درخواست افراطیون اهل سنت باشد، که آنها در صدد خراب کردن همه مزارات شیعه مخصوصاً مزارات اهل بیت علیهم السلام هستند در نجف اشرف و کربلای معلا و کاظمین شریفین و مشهدالرضا علیه السلام، همانطور که با حرم مطهر ائمه بقیع علیهم السلام و عسکریین علیهما السلام انجام دادند.

و اگر اهل تقریب می خواهند راهی باشد برای نزدیک شدن شیعه و سنی خواهش است که از آن ها بخواهند که قبور دشمنان اهل بیت علیهم السلام که باعث کشته شدن صدها هزار شیعه بوده اند مانند صلاح الدین ایوبی را خراب کنند، چرا همیشه در صدد تنازل و عقب نشینی شیعه می باشند!

ولازم به ذکر است که وحدت واقعی مسلمانان با تمسّک به فرمایش رسول خدا صلی الله علیه وآله، در حدیث شریف ثقلین تحققّ می یابد در آنجا که فرمودند: «إنی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی ما إن تمسکتم بهما لن تضلّوا بعدی؛ همانا من در بین شما دو چیز گرانبها گذاشته ام که با تمسک به آن دو چیز پس از من هیچگاه و هرگز گمراه نمی شوید و آن کتاب خدا و عترت پاک اهل بیت من هستند. علیهم السلام

جمعی از طلاب و اساتید حوزه علمیه قم