چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا

مدیریت ارتباط با مشتری


مدیریت ارتباط با مشتری

● استراتژی جذب و حفظ مشتریان
در سالهای اخیر اصلی ترین رقابت بر سر جذب و نگهداری مشتریان و در نهایت توسعه بازار بوده است. شرکتها همواره در جستجوی ابزارهای قویتری برای حفظ مشتریان …

استراتژی جذب و حفظ مشتریان

در سالهای اخیر اصلی ترین رقابت بر سر جذب و نگهداری مشتریان و در نهایت توسعه بازار بوده است. شرکتها همواره در جستجوی ابزارهای قویتری برای حفظ مشتریان سودآور خود هستند. یکی از مهمترین این ابزارها ، ایجاد باشگاهی برای مشتریان است.

در بازاریابی رابطه ای ، تمرکزاصلی روی گسترش روابط با مشتریان است و این نقطه آغازین شرکتها در راستای ایجاد باشگاهی بمنظور حفظ و استمرار ارتباط با مشتریان است.

امروزه بسیـــاری از شرکتها مبالغ هنگفتی صرف حفظ جایگاهشان نزد مشتری و همچنین نگهداری ارتباطی مستمر و موثر با مشتــــریان خود می نمایند . مدیریت روابط بـــــا مشتری (CRM) ،بـــــــازاریابی یک به یک ، انواع تبلیغات ، برگزاری نمایشگاهها و غیره تعدادی از استراتژی هایی هستند که شرکتها به منظور جذب و حفظ مشتریان ، از آنها استفاده می کنند.

پراکندگی مشتریان، عدم اطلاع از شرایط و عملکرد آنان و اینکه مشتری خود را در سازمان ذینفع و یا حتی مورد توجه نمی بیند ممکن است باعث گستگی ارتباط مشتریان با سازمان شود. در صورتیکه می توان با صرف هزینه ای بسیار بسیار کمتر از موارد فوق شرایطی را فراهم آورد تا مشتری ضمن احساس ارزشمندی برای سازمان خود را در سودی که به مجموعه رسانده سهیم بداند و حتی خود برای سازمان مبلغ باشد. تا علاوه بر ایجاد وفاداری در مشتریان، سازمان هم بتواند به سادگی اطلاعات مشتریانش را جمع آوری کرده و از شرایط و عملکردشان همواره آگاه باشد. در این شرایط برنامه ریزی برای پشتیبانی از مشتریان سود آور و همچنین اطلاع رسانی بدون واسطه به مشتریان در خصوص سرویسها، محصولات و غیره بسیار ساده خواهد بود. با ایجاد این باشگاه علاوه بر ایجاد وفاداری به برند در مشتری، برای کالا یا خدمات خود ارزش افزوده ای بوجود می آورید تا وجه تمایز شما با رقبایتان گردد.

ابداع کننده باشگاههای وفاداری مشتری، شرکتهای آلمانی بودند. امروزه صدها باشگاه در آلمان و در کشورهای دیگر در سراسر جهان ثابت کرده اند که کلید ایجاد وفاداری در مشتریان ارائه خدمات و برنامه های خاص و تخفیفات ویژه برای مشتریان وفادار است. با این روش می توان با استفاده از هوش عاطفی مشتریان ارتباطی مستمر و مستحکم را برنامه ریزی نمود.

در هر کجایی از مسیر تجارتان که هستید ، می توانید با ایجاد باشگاهی جذاب و پویا برای مشتریانتان ، به کالا و خدماتتان خود یک ارزش افزوده مطلوب ، و به کسب و کارتان ، ستاره درخشان برای تمایز از سایر رقبا هدیه دهید.