پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
بایدها و نبایدهای عزاداری
● مقدمه
متنی که ملاحظه میفرمایید، متن سخنرانی اینجانب در مجلس خبرگان رهبری است که به پیشنهاد کمیسیون سیاسی ـ اجتماعی مجلس خبرگان و تصویب هیأترئیسه آن مجلس ایراد شده است. این سخنرانی از چند ویژگی برخوردار بود:
۱) علاوه بر مطالعات قبلی، برای این سخنرانی حدود چهل ساعت مطالعه نمودم؛
۲) با چهار تن از مراجع عظام تقلید و نیز هیأترئیسه محترم خبرگان و برخی از خبرگان در رابطه با مباحثمطروحه مشورت و رایزنی کردم؛
۳) سخنرانی تماماً مستند بود هم آیات و روایات و هم فتاوی مراجع عظام؛
۴) در این سخنرانی تنها به بیان مشکل اکتفاء نشده، در حد توان راهکار هم ارائه شده است؛
۵) در جمع فرهیختگان برجسته، دین شناسان بزرگ کشور اعضای محترم خبرگان رهبری ایراد شد؛
۶) به شدت مورد استقبال اعضاء محترم آن مجلس قرار گرفت هم در جلسه و هم بعد از آن اینجانب را موردلطف قرار دادند و برخی این سخنرانی را مصادیق بارز احیاء امر اهلبیت(ع) نامیدند؛
۷) هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری این سخنرانی را غیرمحرمانه اعلام کرد و دستور انتشار آن را داد.
با این همه به صراحت میگویم این سخنرانی کاستیهای فراوانی دارد که باید برطرف گردد این در حقیقت گامیدر مسیر آسیب زدائی در مراسم دینی است. باید همه دست به دست هم دهیم تا این مجالس و محافل دینی تریبونگسترده اسلام ناب شده و از این کانال حقایق دینی منتشر شود.(آن چنان که بحمدالله بسیاری از مجالس ما این چنیناست.) پیش از آنکه به مطالعه این سخنرانی بپردازید تذکر چند نکته را لازم میدانم:
۱) درست است محور این سخنرانی مراسم عزاداری است لیکن آسیبها عام است، آسیبهایی است مربوط بههمه مجالس دینی چه عزاداریها چه مراسم جشن و چه مراسم دیگر.
۲) روی سخن در این سخنرانی آسیبها است، قشر خاصی به عنوان آسیب رسان معرفی نشدهاند ممکن استاین آسیبها توسط برخی از خطباء یا برخی از مداحان یا برخی از برنامه سازان صدا و سیما باشند. این را بدینجهتمتذکر شدم که مطمئنم کسانی فردای انتشار این سخنرانی، آنرا سخنرانی علیه مداحان تلقی کنند(آنچنانکه بدنبالگزارش سخنرانی خبرگان برخی از روزنامهها چنین تیتر زدند که البته با تذکر اینجانب روز بعد اصلاح کردند).
این برداشت را از سخنرانیام غلط و نادرست میدانم، گرچه در جای جای این سخنرانی تلاش کردهام حسابمداحان مخلص و ارزشی را از غیر آنها جدا کنم ولی در این مقدمه هم تأکید میکنم بهیچ وجه محور نقد در اینسخنرانی فقط مداحان نیستند، اگر نقدی هست عام است و اگر ستایش هم هست عام است. اینجانب از نزدیکبسیاری از مداحان ارزشی را میشناسم و تلاش مخلصانه آنها را در جهت احیاء مکتب سیدالشهداء ـ ع ـ و احیاءارزشهای انقلاب ارج مینهم و بر این باورم که بیش از همگان مداحان مخلص ارزشی از این آسیبها رنج برده و به شدتاز حضور نااهلان در این کسوت محترم ناراحتند.
۳) در پایان بار دیگر تأکید میکنم که محافل و مجالس دینی تریبونهای گسترده مذهب است که باید هر روز بیشاز گذشته با نشاطتر و با کیفیت بالاتر برگزار گردد و بخصوص مراسمی که مربوط به اهلبیت علیهم السلام است چهعزاداریها، چه شادیها، در این سخنرانی بر این نکته تکیه داشتم که نباید بگونهای انتقاد کنیم که خدای ناکرده اصلعزاداری زیر سؤال رفته یا خطبای ارزشی و مداحان مخلص زیر سؤال روند. و از این عزیزان نیز میخواهم که اینآسیبها را جدی بگیرند و کمک کننده تا آسیب زدائی شده و این مجالس نورانی آنچنان که برای آسمانیاندرخشندگی دارد برای زمینیان نیز روشنگر باشد انشاءالله.
● جایگاه مراسم عزاداری
عزاداری و برپایی مراسم ماتم در سوگ خوبان و اولیاء خدا امری است که ریشه در قران و سیره نبوی(ص) وسیره امامان(ع) دارد. این عزاداریها مصداق مودت اهل بیت(ع) است.(۱)مصداق تعظیم شعائر الهی است.(۲) مصداق فریاد مظلوم علیه ظالم است(۳) و در سیره نبی اکرم(ص) داریم که حضرت در سوگ شهدای احد و بویژه حمزه سیدالشهداء عزا گرفت وترغیب به عزاداری بر حضرت کرد نیز درسوگ شهادت حضرت جعفر بن ابی طالب و زید بن حارثه و عبدالله بنرواحه عزا گرفت. برپائی مجلس عزا را عیب نمیدانست و با آن برخورد نمیکرد راوی گوید: یکی از بستگان پیامبراکرم (ص) از دنیا رفت، زنها جمع شدند و مجلس عزا برای او برپا کردند عمر برخاست آنها را از اینکار نهی کرد و آنها را طرد نمود پیامر(ص) فرمود: عمر، رهایشان کن که چشمگریان و قلب مصیبت دیده و داغ تازهاست.(۴) شنیدنی است که پیامبر اکرم(ص) برای امام حسین(ع) در روز اول ولادتش مجلس عزا گرفت.(۵) در منزل ام سلمه در دوره کودکی برای امام حسین مجلس عزا گرفت.(۶) در منزل عائشه برای حضرت امام حسین(ع) مجلس عزا گرفت.(۷) در خانه امام علی(ع) برای حضرت عزا گرفت.(۸) بنابراین اگر بگوئیم بنیانگذار عزاداری بر سید و سالار شهیدان حضرت نبی اکرم(ص) امامان(ع) بوده استسخنی بگزاف نگفتهایم.(۹)
در سیره امامان(ع) هم برنامهای که هرگز در هیچ شرائطی ترک نشد برپائی عزا بر سالار شهیدان امام حسین(ع)بود. امام سجاد(ع) پس از امام حسین(ع) تا زنده بود در هر مجلس از داغ حسین میگفت و در حقیقت مجلس عزا برپامیکرد. امام باقر(ع) هم در شرائط سخت و خفقانی دستور میداد روز عاشورا عزای امام حسین را بر پا کند. مالک جهنی میگوید امام باقر(ع) در روز عاشورا فرمود: همه برای امام حسین گریه کنند و اهل خانه را دستور بهگریه بر حضرت میکرد.(۱۰) همین سیره را حضرت امام صادق(ع) و امامان دیگر(ع) داشتند آنها بر این امر اصرار داشتند که از رهگذرعزاداری و برپائی عزای سالار شهیدان چراغ پرفروز نهضت حسینی روشن بماند که ماند.
مجالس عزای حسینی نه تنها نام سیدالشهداء(ع) را پرآوازه نگهداشته بلکه سبب ماندگاری پیام اسلام عزیز شدند.بر این اساس است که احیا گر مکتب نجات بخش عاشورا در عصر حاضر حضرت امام خمینی_ ره _ بیشترین تأکیدها رابر برپائی عزاداری سید و سالار شهیدان داشتند: ملت ما قدر این مجالس را بدانند مجالسی است که زنده نگه میداردملتها را (۱۱) ملت ما را این مجالس حفظ کرده بیخود نبود که رضاخان مأمورین ساواک رضا خان تمام مجالس عزا را قدغنکردند.(۱۲) مجالس عزا را با همان شکوهی که پیشتر انجام میگرفت و بیشتر از او حفظ کنید.(۱۳) مجالس سوگواری ائمه اطهار(ع) را باید حفظ کنید اینها را باید حفظ کنید. اینها شعائر مذهبی ماست که بایدحفظ شود. باتوجه به جایگاه رفیع عزاداری و گوهر ارزشمندی که در آن نهفته است بدیهی است که دشمنان تلاش گستردهدر جهت تخریب و تحریف آن داشته باشند. در برههای از زمان که عباسیها قدرتمند بودند در پی تخریب عزایسالار شهیدان بودند که عزاداران را دستگیر میکردند، شکنجه و اعدام میکردند و در برههای که قدرت مقابلهنداشتند، در پی تحریف آن بودند تا جلوی تأثیر گذاری این سنت مبارک را بگیرند. با توجه به تأثیر ژرف فرهنگعاشورا در پیروزی و تدام انقلاب اسلامی، دشمنان قسم خورده اسلام این بار در پی تحریف این فرهنگ برآمدند تاتأثیر آفرینی آنرا کمرنگ کنند. گزارش ذیل هشداری است برای همه آنان که در این رابطه تأثیر گذارند هم بانیان محترمهم خطباء محترم و هم مداحان محترم
● نقشه سازمان سیا در رابطه با فرهنگ عاشورا
اخیراً کتابی به نام نقشهای برای جدائی مکاتب الهی در آمریکا انتشار یافته که در آن گفتگوی مفصلی با دکترمایکل برانت یکی از معاونان سابق سیا سازمان اطلاعاتی مرکزی آمریکا انجام شده است او در این زمینه میگوید بعداز مدتها تحقیق به این نتیجه رسیدیم که قدرت رهبر مذهبی ایران و استفاده از فرهنگ شهادت در انقلاب ایران تأثیرگذار بوده است ما همچنین به این نتیجه دست یافتیم که شیعیان بیشتر از دیگر مذاهب اسلامی فعال و پویا هستند دراین گردهم آئی تصویب شد که بر روی مذهب شیعه تحقیقات بیشتری صورت گیرد و طبق این تحقیقات برنامهریزیهایی داشته باشیم بهمین منظور چهل میلیون دلار بودجه برای آن اختصاص دادیم و این پروژه درسه مرحله بهترتیب زیر انجام شد... پس از نظر سنجیها وجمع آوری اطلاعات از سراسر جهان به نتایج مهمی دست یافتیم متوجهشدیم که قدرت مذهب شیعه در دست مراجع و روحانیت میباشد... این تحقیقات ما را به این نتیجه رساند که بطورمستقیم نمیتوان با مذهب شیعه رودر رو شد و امکان پیروزی بر آن بسیار سخت است و باید پشت پرده کار کنیم مابجای ضرب المثل انگلیسی اختلاف بیانداز حکومت کن از سیاست اختلاف بیاندازد نابود کن استفاده کردیم و درهمین راستا برنامه ریزیهای گستردهای را برای سیاستهای بلند مدت خود طرح کردیم حمایت از افرادی که بامذهبشیعه اختلاف نظر دارند و ترویج کافر بودن شیعیان به گونهای که در زمان مناسب علیه آنها توسط دیگر مذاهب اعلامجهاد شود. همچنین باید تبلیغات گستردهای راعلیه مراجع و رهبران دینی شیعه صورت دهیم تا آنها مقبولیت خود رادر میان مردم از دست بدهند.
یکی دیگر از مواردی که باید روی آن کار میکردیم موضوع فرهنگ عاشورا و شهادتطلبی بود که هر سالهشیعیان با برگزاری مراسمی این فرهنگ را زنده نگهمی دارند ما تصمیم گرفتیم با حمایتهای مالی از برخی سخنرانان ومداحان و برگزارکنندگان اصلی اینگونه مراسم که افراد سودجو و شهرت طلب هستند عقاید و بنیانهای شیعه وفرهنگ شهادتطلبی را سست و متزلزل کنیم و مسائل انحرافی در آن به وجود آوریم به گونهای که شیعه یک گروهجاهل و خرافاتی در نظر آید. در مرحله بعد باید مطالب فراوانی علیه مراجع شیعه جمع آوری شده و بوسیله مداحانو نویسندگان سودجو انتشار دهیم و تا سال ۱۳۸۹ مرجعیت را که سد راه اصلی اهداف ما میباشند تضعیف کرده وآنان رابه دست خود شیعیان ودیگر مذاهب اسلامی نابود کنیم و در نهایت تیر خلاص را بر این فرهنگ و مذهب بزنیم.(۱۴)
● امام راحل پیشگام آسیب زدایی
لذاست که آسیبشناسی این مجالس و آسیب زدائی از آنها بزرگ ترین خدمت به نهاد مقدس عزاداری است. ازکلمات امام راحل عظیمالشأن استفاده میشود که آن امام عزیز با فراستی که در مؤمن است از حدود ۶۰ سال پیش بهاین نکته هم توجه داشتهاند: باید بدانید که اگر بخواهید نهضت شما محفوظ بماند باید این سنتها را حفظ کنید البتهاگر چنانچه ناروائی بوده است سابق ودست اشخاصی بی اطلاع از مسائل اسلام بوده آنها یکقدری تصفیه شود لکنعزاداری به همان قوت خودش باقی بماند.(۱۵)
در اینجا باید یک سخنی هم در خصوص عزاداری و مجالسی که به نام حسین بن علی(ع) برپا میشود بگوئیمما و هیچیک از دینداران نمیگوئیم که بااین اسم هر کسی هر کاری میکند خوب است چه بسا علمای بزرگ ودانشمندان بسیاری از این کارها را ناروا دانسته و به نوبت خود ازآن جلوگیری کردند چنانچه همه میدانیم که در بیستچند سال پیش از این عالم عامل بزرگوار مرحوم حاج شیخ عبدالکریم که از بزرگترین روحانیون شیعه بود در قم شبیهخوانی را منع کرد و یکی از مجالس بزرگ را مبدل به روضه خوانی کرد و روحانیین و دانشمندان دیگر هم چیزهاییراکه بر خلاف دستور دینی بوده منع کرده و میکنند.(۱۶) بنابراین خدمت بزرگ درمقطع کنونی به عزاداری سالار شهیدان شناسایی آسیبها و تلاش در جهت آسیبزدایی است روز چهارشنبه ۹/۶/۸۴ گذشته در محضر آیتالله العظمی فاضل لنکرانی بودم صریح عبارت ایشان اینبود که اگر این آسیبهایی که در برخی مجالس عزاداری هست ادامه یابد من بر اصل کیان تشیع احساس خطر میکنم.شبیه این اظهار نظر را آیتالله العظمی مکارم داشتند و فرمودند اگر این روند ادامه یابد بیم آن میرود که روند مجالسعزاداری بدست کسانی بیفتد که اصلاً اهلیت ندارند.
● افراط و تفریط در عرصه آسیبها
پیش از آنکه در عرصه بحث از آسیبها شویم تذکر یک نکته را ضروری میدانم و آن اینکه: در عرصه مقابله باآسیبها دو نظریه وجود دارد که بنده معتقدم در دو طرف افراط و تفریط است و نظریه معتدل حد وسط است. این دونظریه عبارتند از:
یک نظریه آن است که عزاداری امر مقدسی است اصلاً نباید در این عرصه وارد شد بگذاریم مردم هر کاری میکنند بکنند به هر شکلی که میخواهند عزاداری کنند اگر بخواهیم در این میدان وارد شویم و نقد کنیم چه بسا اصلعزاداری آسیب میبیند پس چرا دست به ابروی عزاداری بزنیم که در نتیجه چشم کور شود! صاحبان این نظریه باید توجه کنند که اگر از عزاداری آسیب زدائی نشود چه بسا اصل عزاداری آسیب دیده وشاهد آن باشیم که چند سال آینده در عزاداری همه چیز باشد جز احیاء مکتب سالار شهیدان(ع) ما نمیتوانیم در اینعرصه بی تفاوت باشیم و اجازه دهیم در پوشش عزاداری گناه و معصیت صورت پذیرد.
نظریه دوم که نظریه تفریطی میدانیم این است که به گونهای از عزاداریها انتقاد کنیم که خدای ناکرده مردم ازاصل برپایی آن دلسرد شوند. بگونهای از مداحها انتقاد کنیم که خوبان آنها نیز زیرسؤال روند. بحمدالله در جمعمداحان کشور کسانی هستند که هم مخلصانه میخوانند هم با مطالعه و هم مراقباند از حدود شرع خارج نشوند منارج و ارزش اینگونه مداحان را از دعبل و کمیت دیروز کمتر نمیدانم. نباید بگونهای از خطبا انتقاد کنیم کهتر وخشکش همه با هم بسوزد! خطبای ارزشی که زبان گویای اسلاماند نیز آسیب ببینند. اینهم نادرست است، ما معتقدیم باید در این عرصه جانب اعتدال را گرفت. بر برپایی عزای حسینی واهل بیت(ع) تأکید داشته باشیم از خطبا و مداحان مخلص تجلیل و تکریم کنیم در عین حال رسالت روشنگری خود رادر عرصه عزاداریها همانند دیگر عرصهها داشته باشیم بنابراین اگر در این مجلس عظیم سخن از آسیبها داریم. هرگزدر صدد تخریب عزاداریها، خطبا و مداحان مخلص نیستیم بلکه در پی آنیم که این نهاد مقدس با نشاط و شادابی بماند و همانند گذشته الهام بخش باشد.
● آسیبهای محتوایی
▪ طرح یکجانبه سیمای معصومین
طرح یکجانبه سیمای پیامبر (ص) و معصومین(ع) در مجالس عزا و شادی اهل بیت(ع) و تنها جنبه قداست وملکوتی امامان را مطرح کردن و بس توضیح آنکه پیامبر و امامان دو جنبه دارند یکی جنبه ملکوتی که در این نگاهمعصوماند، علم غیب دارند، ولایت تکوینی دارند و... و دیگر جنبه مُلکی و زمینی قل انما انا بشر مثلکم ما بایددر مجالس اهل بیت هر دو بعد را مطرح کنیم و تأکید بر بعد دوم داشته باشیم آنها الگوی زندگیاند جنبههایی الگوئیزندگی اهل بیت مطرح شود اینست که سازنده است از مناقب اهل بیت بگوئیم از انس آنها با خداوند، ارتباط صمیمیبامردم گره گشایی از کار مردم، زهد، شجاعت و... و دهها بعد دیگر. قرآن و روایات حتی ابراز محبت به اهل بیت(ع) رامقدمه برای عمل میدانند. در آیهای میخوانیم: قل لا اسئلکم علیه اجراً الا الموده فی القربی. بگو بر این رسالت از شما اجری نمیخواهم جز مودتقربی_ خمسه طیبه طاهره _ (۱۷) در آیه دیگر میخوانیم: قل ما سئلتکم من اجر فهو لکم ان اجری الا علی الله. اجری که خواستم به نفع شماستاجرم بر خداست.(۱۸) در آیه سوم میخوانیم: قل ما اسئلکم علیه من اجر الا من شاء ان یتخذ الی ربه سبیلا. بگو اجری بر رسالت ازشما نمیخواهم مگر کسی که بخواهد راه به سوی خداوند بیاید.(۱۹) از مجموع سه آیه استفاده میشود مودت همجهت راهیابی به سوی خداوند است. این از قرآن در روایات هم فراوان بر الگو بودن اهل بیت(ع) تأکید شده است. پیامبر اکرم (ص) فرمود اهل بیت من فارق بین حق و باطلند اینها امامانیاند که باید به آنها اقتدا کرد.(۲۰)
عن مولینا امیرالمؤمنین(ع) انظروا اهل بیت نبیکم فالزموا سمتهم و اتبعوا اثرهم فلن یخرجوکم من هدی و لنیعیدوکم فی ردی فان لبدوا فالبدوا و ان نهضوا فانهضوا و لا تسبقوهم فتضلوا ولاتتاخروا عنهم فتهلکوا.(۲۱) مولی علی(ع) فرمود به اهل بیت پیامبرتان بنگرید از آن سو که گام بر میدارند بروید قدم جای قدمشانبگذارید آنها شما را هرگز از راه هدایت بیرون نمیبرند و به پستی و هلاکت باز نمیگردانند اگر سکوت کردند سکوتکنید اگر قیام کردند قیام کنید از آنها پیشی نگیرید. که گمراه میشوید و از آنان عقب نمانید که نابود میگردید.
عن رسول الله (ص) اجعلوا اهل بیتی منکم مکان الرأس من الجسد و مکان العینین من الرأس فان الجسد لایهتدی الا بالرأس و لا یهتدی الرأس الا بالعینین.(۲۲) پیامبر اسلام (ص) فرمود اهل بیتم را همانند سر در پیکره زندگی قرار دهید و همانند دو چشم از سر همانا جسد جز باسر راه بجائی نمیبرد هدایت سر هم با چشمها است.
آنچه که بسی مایه تأسف است آن است که اخیراً در برخی از مجالس حتی از بعد ملکوتی امامان و مناقبمعنوی آنان گفته نمیشود و صرفاً سخن از توصیف چشم و ابروی اهل بیت است همان که مورد نقد مقام معظمرهبری هم قرار گرفت: چیزدیگری که بنده در بعضی از خوانندگان جلسات مداحی اطلاع پیدا کردم استفاده از مدحها و تمجیدهایبی معناست که گاهی هم مضر است فرض کنید راجع به حضرت اباالفضل صحبت میشود بنا کنند از چشم و ابرویآن بزرگوار تعریف کردن مثلاً قربون چشمت بشم، مگر چشم قشنگ دردنیا کم است؟ مگر ارزش اباالفضل به چشمهایقشنگش بوده... اینها سطح معارف دینی ما را پایین میآورد معارف شیعه در اوج اعتلاست...ارزش اباالفضلالعباس به جهاد و فداکاری و اخلاص و معرفت او به امام زمانش است، به صبر و استقامت اوست به آب نخوردناوست در عین تشنگی و بر لب آب بدون اینکه شرعاً و عرفاً هیچ مانعی وجود داشته باشد.(۲۳) بنگرید به نمونههایی از این سست مطرح کردنها:
همه هستیم و مدیون چشماتم میدونی
ازهمان روز ازل مست نگاتم میدونی
کار چشماش دلبریه
قد و بالای قشنگش عجب محشریه
سیاهه چشات جزیره دله
هر کس از نسل تواه چه خوشگله
از نگاه تو محبت میباره
مردی از مردونگیت کم میاره
با اینکه من خوب میدونم آدمی بی اصل و نسبم
بده اجازهای خدا عشقمو نقاشی کنم
خوب میشه قلب عاشقم یه طرح خوشگل میزنم
نقش یه مرد پهلوون طرح شمایل میزنم
به روی صفحه میکشم پیشانی بلند شو
ابروهای کمونی شو صورت آسمونیشو
تا که به چشماش میرسم کشیدنش چه مشکله
آخر چشای یار من سیاهه خیلی خوشگله
آیا اینها مناقب اهل بیت است آیا داشتن چشمهای آنچنانی ارزش است یا فداکاریها و از جان گذشتگیها؟و...
امامان که این همه تأکید برعزاداری داشتند بر این نکته هم تأکید داشتند که عزاداریها باید جهت روشنگرانهافشاگرانه هدایتگرانه داشته باشد برای این کار عملاً از شعرای متعهد و ارزش آنروز که نقش مداحها و مرثیه خوانهایامروز را داشتند تجلیلها و تکریمها میکردند.
چرا امامان از کمیت اینهمه تجلیل کردند؟ چراامام سجاد(ع) به کمیت میگوید که ما از پاداش کار تو و اشعار توعاجریم خدا خودش به تو پاداش دهد.(۲۴) امام صادق(ع) میفرماید: خدایا گناهان گذشته و آینده کمیت و گناهانی که پنهان و آشکار انجام داده ببخش وآنقدر به او بده تا راضی شود. این بدان دلیل است که شاعر متعهد و ارزشی است قصیدههاشمیات ۵۷۸ بیتی او تماممعرفی اهل بیت، فجایع بنی امیه حکومت عدل اسلامی است.در پایان شعرش میگوید:
الیکم ذوی آل النبی تطلعت
توازع من قلبی ظماء و البب
فانی عن الامر الذی تکرهونه
بقولی و فعلی مااستطعت لا جنب
اعضای تشنه از قلب و عقل و وجودم همواره به سوی شما خاندان پاک پیغمبر نظاره گر است.
پس من نسبت به آنچه شما دوست ندارید ما گفتار و رفتار خویش تا آنجا که در توان من است از آندوریمیجویم. او آنچنان شیفته اهل بیت است که فرزندش میگویدبه هنگام شهادت سه بار اللهم آل محمد(ص) گفت و بهدیدار خدا رفت.(۲۵) و نیز تجلیلی که از دیگر شاعران اهل بیت همانند فرزدق دعبل، حمیری ومانند آن داشتهاند همگی در این راستا بوداهل بیت مجلس عزائی رامی پسندند که در آن احیاء امر اهل بیت و مکتبشان باشد. مجالس عزای این چنینی بود که انقلاب آفرین و مبدء قیام پانزدهم خرداد شد که مبدء انقلاب بزرگ اسلامیاست. عاشورای سال ۱۳۴۲ که دو روز بعد امام دستگیر شد و حوادث پانزدهم خرداد پیش آمد نوحه این بود.
گفت عزیز فاطمه
نیست ز مرگز واهمه
تا به تنم توان بود
زیر ستم نمیروم
ننگ حیات و ذلتش
عزت مرگ و لذتش
من ز یزید بی پدر
ظلم و ستم نمیکشم
شعر رائج عزای انقلابی این بود که
بزرگ فلسفه قتل شاه دین حسین این است
که مرگز سرخ به از زندگی ننگین است
نه ظلم کن به کسی نه بزیر ظلم رو
که این مرام حسین است و منطق دین است
یا شعر زنده و حماسی شاعر معاصر آقای بهجتی
اندر آنجا که باطل امیر است
اندر آنجا که حق سر بزیر است
اندر آنجا که دین و مروت
پایمال و زبون واسیر است
راستی زندگی ناگوار است
مرگ بالاترین افتخار است
اندر آنجا که از فرط بیداد
نیست مظلوم را تاب فریاد
اندر آنجا که ظالم بمستی
برسر خلق میتازد آزاد
مهر بر لب نهادن گناه است
خامشی بدترین اشتباه است
این اساس مرام حسیناست
روح و رمز قیام حسین است
یا که آزادگی یا شهادت
حاصلی از پیام حسین است
شیعه او هم اینسان غیور است
تا ابد از زبونی بدور است
شیعه و تن به بیداد دادن؟
شیعه و مهر بر لب نهادن؟
شیعه و خفتن و آرمیدن؟
شیعه و در مذلت فتادن؟
شیوه شیعه هرگز نه اینست
شیعه نبود هر آنکس چنین است
زان شهید سرازدست داده
زان فداکار در خون فتاده
جاودان آید این بانگ پرشور
لا اری الموت الا سعاده
آری آزاد مردان بکوشند
برستمگر چو طوفان خروشند
شور عالم ز نام حسین است
مستی جان ز جام حسین است
هر کجا نهضتی حق پسند است
ریشهاش از قیام حسین است
او بخون این سخن کرد ترسیم
پیش ظالم نگردید تسلیم
هم اکنون هم اگر بخواهیم احیا گر عزاداری راستین و عاشورایی باشیم باید در مجالس عزاداری هم از مقاماتملکوتی امامان بگوئیم وهم از مقامات مُلکی آنان! باید از جنبه الگوئی و اسوه بودن آنها بگوئیم و نباید به صرف ابرازعشق اکتفاء نمائیم.
نویسنده: سید احمد خاتمی
۱. شورا، آیه ۲۳.
۲. حج/۳۲.
۳. نساء/۴۸
۴. سنن ابن ماجه، ج۴۸۱/ ۱.
۵. مقتل خوارزمی، ج۱، ص۸۸.
۶. مجمع الزوائد هیثمی، ج۹، ص۱۸۹.
۷. مقتل خوارزمی، ج۱، ص۱۵۹.
۸. مقتل خوارزمی، ج۲، ص۱۶۷.
۹. در این زمینه ر.ک: سیرتنا و سنتنا سیره نبینا از مرحوم علامه امینی و کتاب اقناع اللائم از مرحوم سید محسن امین.
۱۰. کامل الزیارات، ص۱۷۴.
۱۱. قیام عاشورا در کلام و بیان امام خمینی..
۱۲. همان.
۱۳. همان.
۱۴. روزنامه جمهوری اسلامی ۵/۳/۸۳.
۱۵. کشف الاسرار، ص۱۷۳.
۱۶. کشف الاسرار، ص۱۴۱.
۱۷. سوره شوری، ۲۳.
۱۸. سوره سبأ، ۴۷.
۱۹. سوره فرقان، ۵۷.
۲۰. اهل البیت فی الکتاب و السنه.
۲۱. نهج البلاغه، خطبه ۹۷.
۲۲. اهل البیت فی اکتاب و السنه، ص۱۰۱ به نقل از کشف الغمه، ج۲، ص۳۵. امالی طوسی، ۴۸۲، کفایه الاثر، ص۱۱۱.
۲۳. مجله هیأت ماهنامه تخصصی هیأت رزمندگان اسلام شماره ۹، ص۵ و ص۶.
۲۴. الغدیر، ج۲، ص۲۹۵.
۲۵. الغدیر، ج۲، ص۳۰۷، الانمانی، ج۱۷، ص۴۳.
۲۶. سوره نساء، آیه ۱۷۱.
۲۷. سوره مائده، آیه ۷۷.
۲۸. مسند احمد بن حنبل.
۲۹. بحارالانوار، ج۲۵، ص۲۸۴.
۳۰. بحارالانوار، ج۱۸، ص۵۵۲ مستدرک الوسائل، ج۱۸، ص۱۷.
۳۱. بحارالانوار، ج۲۵، ص۲۶۶.
۳۲. اهل البیت فی الکتاب و السنه.
۳۳. مجموعه آثار، ج۱۷، ص۶۱۳.
۳۴. سوره منافقون، آیه ۸.
۳۵. ارشاد مفید ۲۶۰. ۲۵۹. تاریخ طبری، ج۴، ص۳۱۸ و ص۳۱۹.
۳۶. عوائد الایام، ص۷۰۰.
۳۷. رسائل شیخ انصاری.
۳۸. کفایه الاصول، ج۲، ص۷۰.
۳۹. مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید.
۴۰. مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج۴، ص۱۱۱ و ص۱۱۲.
۴۱. وسائل الشیعه، ج۴، باب ۲۴ ابواب قراءه القرآن، ص۸۵۸، ح۱.
۴۲. مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید.
۴۳. کامل الزیارات، باب ۱۰۸، ح۱، با تصحیح علامه امینی.
۴۴. منیه المرید، ص۱۰۶.
۴۵. همان.
۴۶. همان.
۴۷. المحاسن، ج۱، ص۳۵۷. میزان الحکمه، ج۴، ص۱۴۰۱_ کلمه شباب _.
۴۸. اصول کافی، ج۱، ص۴۶.
۴۹. اصول کافی، ج۲، ص۳۳۸.
۵۰. امالی شیخ مفید، ص۱۸۲.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست