شنبه, ۲۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 8 February, 2025
درآمدی بر برون سپاری سازمانی در دنیای کنونی
![درآمدی بر برون سپاری سازمانی در دنیای کنونی](/web/imgs/16/141/mpoxr1.jpeg)
هم اکنون ما در عصر برون سپاری زندگی می کنیم. عصری که در آن شرکت ها برای گسترش فعالیت هایشان قرار داد های فرعی می بندند. از طراحی محصولاتشان تا مونتاژ، از تحقیق و توسعه تا بازاریابی و توزیع و خدمات پس از فروش.بعضی از شرکت ها به صورت کارخانه های مجازی که دارای مالکیت طراحی محصول هستند،به فعالیت پرداخته و محصولات زیادی در اختیار دارند ولی خود صاحب چیزی نیستند و از توانایی دیگران در ساخت محصول استفاده می کنند. تفکیک عمودی شاهدی بر این مدعا است.طبق گزارش سازمان تجارت جهانی برای مثال برای تولید یک ماشین در آمریکا،۳۰درصد ارزش مونتاژ ماشین از کره و ۱۷/۵ درصد از اجزا و تکنولوژی ماشین از ژاپن، ۷/۵ درصد طراحی در آلمان، ۴ درصد درسنگاپور و تایوان برای بخش های کوچک ۲/۵ درصد درانگلیس برای تبلیغات و خدمات پس از فروش ۱/۵ درصد در ایرلند و ایسلند برای فرایند داده ها این معنی می دهد که فقط ۳۷ درصد از کار در آمریکا انجام می شود.
برون سپاری عبارت است از عمل انتقال بعضی از فعالیت های داخلی یک سازمان و واگذاری حق تصمیم گیری به عرضه کننده بیرون از سازمان بر اساس قرارداد.در حقیقت و در عمل در برون سپاری نه تنها فعالیت ها منتقل می شوند، بلکه عوامل تولید و حق تصمیم گیری نیز در اغلب موارد واگذار می گردد. برون سپاری استراتژیک نیز عبارتست از یک نگاه استراتژیک به برون سپاری که بتواند فرایندهای مساله دار، وضع بد بهره وری، مشکلات ترک کارکنان و امثال آن را در یک نگاه بلند مدت حل کند. بر این اساس اقدام برون سپاری زمانی استراتژیک خواهد شد که با استراتژی های بلندمدت سازمان هم راستا شود، منافع برون سپاری بعد از گذشت چندین سال پدیدار گردد و نتایج مثبت یا منفی آن برای سازمان از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.
بنابر اظهار آژانس پژوهشی جهانی گارتنر آمار نشان می دهد که تا پایان سال ۲۰۰۴ از هر ۱۰شغل در صنعت نرم افزار در آمریکا یک شغل به بازارهای نوظهور و ارزانی چون هند،روسیه و چین منتقل شده است. این روند به سرعت در حال افزایش است. در آمریکا برون سپاری منابع انسانی که تاکنون بیشتر توسط شرکتهای بزرگ دنبال شده است رقمی بالغ بر ۸ میلیارد را به خود اختصاص داده است که تا پایان سال ۲۰۰۶ این رقم به بیش از سه برابر خواهد رسید. در سطح جهانی رقم برون سپاری بخش مالی و حسابداری در سال ۲۰۰۴حدود ۴۰ میلیارد دلار بوده که در سه سال آینده به ۶۵ میلیارد دلار خواهد رسید. حجم کلی این بخش در سال ۲۰۰۴حدود ۲۰۰میلیارد بوده است.
حجم کل بازار برون سپاری در سال ۲۰۰۶بالغ بر یک تریلیون دلار تخمین زده می شود.بر اساس گزارش گروه گارتنر، ۷۳درصد از شرکت های متوسط به بالا، بخش عمده ای از فرایندهای کسب و کار خود را در سال گذشته برون سپاری کرده اند پیتر دراکر در ارتباط با برون سپاری و آثار آن می گوید: "چنین امری در واقع در حکم تحولی بنیادین در ساختار سازمانهای جهان فردا است. این بدان معناست که دیگر الزامی نیست که شرکت های بزرگ تجاری، ادارات دولتی، بیمارستانها و دانشگاههای بزرگ به تشکیلاتی بدل شوند که تعداد زیادی افراد را در استخدام خود داشته باشند. این قبیل موسسات به تشکیلاتی تبدیل می شوند که درآمدهای عالی و نتایج قابل اعتنایی را بدست می آورند.
زیرا تنها بر فعالیت هایی تمرکز دارند که بخاطر آن ماموریت یافته اند کارهایی رو انجام دهند که دقیقا به اهداف سازمانی آنها مربوط است. کارهایی را که به خوبی می شناسند و به ریزه کاری های آن آشنایند و به نسبت ارزش و اعتباری که دارند به انجام دهندگان آنها دستمزد و کارانه پرداخت می کنند، بقیه کارهای خدماتی اینگونه سازمان ها به نهادهای بیرونی واگذار می شود."
برون سپاری فقط مربوط به سازمانهایی که با شکست روبرو شده اند نیست; بلکه امروزه سازمانهای موفق نیز اهمیت این موضوع را به خوبی درک کرده اند.
مراحل ۱۰گانه گارتنر جهت موفقیت برون سپاری سازمانی: جا انداختن تفکر برون سپاری به عنوان یک روش عملی، هم راستا کردن تمام فعالیت های مرتبط با برون سپاری با راهبردهای کسب و کار، داشتن توقعات واقع بینانه از کسب سود قبل از اقدام به برون سپاری، بالا بردن ارزش خدمات منعطف در مقابل خدمات ثابت، انتخاب روش های تحویل سازگار با اهداف تجاری و کسب وکار سازمان، تعریف محرکها و روش ارتباطی به جهت حصول سود دو جانبه، مذاکرات پی درپی جهت اتخاذ معامله برنده - برنده، ارائه راه حلهای تجاری برمبنای شبکه تولیدکنندگان، توسعه و پیاده سازی روشهای مدیریت توزیع متمرکز و ایجاد تعادل میان نظارت و اعتماد در روابط برون سپاری.
اخیرا شرکت دل یک مرکز ارتباط با مشتریان در مرکز ایالت پنجاب را با به کارگرفتن ۱۵۰۰ نفر کارمند هندی راه اندازی کرده تا کارایی سامانه خدمات به مشتریان خود را ارتقا دهد. مسوولان شرکت دل می گویند با واگذاری خدمات مشتریان، حمایت های فنی و بخش های زیاد دیگری از فعالیت های تجاری خود به شرکت های هندی توانسته اند مبلغ بسیار بالایی را در هزینه های نیروی کار و دیگر بخش ها صرفه جویی کنند. هند از معدود کشورهایی است که ضمن داشتن نیروی متخصص زیاد از نیروی کار ارزانی نیز برخوردار است.
نویسنده : محسن خواجویی
کارشناس ارشد مدیریت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست