سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
روابط عمومی زمینه ساز مشاركت و انسجام اجتماعی
خدمت كردن و انجام وظیفه از سوی نهادها، سازمان ها، موسسات، دستگاه ها، مجامع و كانون ها به طور كلی هرگونه تشكیلاتی مانند وزارتخانه ها و شركت ها و موارد مشابه دیگر نیاز به پشتوانه دارد، آن هم پشتوانه ای كه زاده احساس آنی نباشد، بلكه زاییده علاقه باشد و در این صورت است كه خدمت و وظیفه با موفقیت توام خواهد بود. علاقه هم بدون تفاهم و تفاهم نیز بدون در میان گذاشتن و مطرح كردن مسائل (اطلاع رسانی) با مردم و در حقیقت با مخاطبان و سرویس گیرندگان و همچنین اطلاع یابی و آگاهی از نیازها، خواست ها، پیشنهادها، طرز تلقی ها و برداشت ها و انتقادهای آنان (مردم) به وجود نمی آید، در نتیجه ایجاد علاقه احتیاج به تفاهم دارد كه وسیله اش آگاهی و اطلاع است. همان طور كه مستندات تاریخی و فرهنگی نشان می دهد در زمان های گذشته و دور كه مدیریت به صورت سنتی و كدخدامنشی بود، زندگی اجتماعی هم راه ساده و عادی و معمولی خود را طی می كرد ولی پس از رنسانس (تجدید حیات) و رفرم (اصلاح اجتماعی) شرایط و اوضاع و احوال جوامع دگرگون شد و مدیریت نوین و علمی مورد توجه قرار گرفت و بر اثر رواج روزافزون زندگی ماشینی كه انسان ها را از یكدیگر دور كرد، امر تفاهم و توافق و ارتباط مدیریت ها و بالطبع سازمان ها و موسسات با مخاطبان و سرویس گیرندگان نیز دچار خدشه شد و سازمان ها و موسسات به تدریج در ورطه ورشكستگی و سقوط قرار گرفتند كه این امر باعث شد كه در اوایل قرن بیستم (حدود یكصد سال) پیش در نمودار سازمانی موسسات و سازمان های هر دو بخش خصوصی و دولتی در كشورهای غربی و از حدود پنجاه سال پیش در كشورهای در حال توسعه از جمله ایران به تدریج واحد یا بخش و دفتر یا اداره ای به نام روابط عمومی (Public Relations) جای خود را باز كرد و در اكثر سازمان ها و موسسات از نظر سلسله مراتب اداری، پیش از بالاترین مقام یا مسئول یا موسسه قرار گرفت تا نقش و وظیفه یك پل ارتباطی دوسویه یا دوطرفه را بین یك سازمان یا موسسه و مخاطبان و سرویس گیرندگان آن ایفا و اجرا كند. از سوی دیگر پس از انقلاب صنعتی و آثار و نتایج بس شگرف آن، عوامل دیگری از جمله بسط و گسترش آموزش و پرورش و افزایش تعداد باسوادان و در نتیجه بروز حس كنجكاوی و جهان بینی بیشتر، مورد مقایسه قرار دادن مسائل و مشكلات و موضوعات مختلف و غیره و توجه بیشتر به آنها، توسعه حق رای و حقوق اساسی افراد جامعه و از همه مهمتر پیشرفت روزافزون وسایل ارتباط جمعی به ترتیب مطبوعات، رادیو و تلویزیون و دیگر وسایل و ابزار ارتباط عمومی و رشد مهاجرت و شهرنشینی و عوامل دیگر، همه باعث شدند كه وظیفه دولت ها (به ویژه) از نظر تامین و حفظ امنیت حدود و ثغور كشورها، فراتر رود و در نتیجه تبدیل به خدمات (ارائه سرویس) گردد و به مرور ارائه خدمات مطلوب به عنوان یك پشتوانه و عامل استحكام و انسجام دولت ها قرار گیرد. بنابراین سازمان ها و بخش های دولتی نیز برای استمرار و بقای خود نیاز به پشتوانه مردمی را پذیرفتند و به تاسیس واحدهای روابط عمومی همت گماشتند، به طوری كه در حال حاضر روابط عمومی ها جزء فرهنگ امور دولتی و غیردولتی قلمداد می شوند و وجود و ضرورت پیدایش و گسترش واحد روابط عمومی برای اكثر مسئولین و مدیران جامعه در بخش های دولتی و غیردولتی انكارناپذیر و بدیهی است. به طور كلی از زمانی كه پدیده افكار عمومی (Public Opinion) مورد توجه و اهمیت قرار گرفت، برقراری ارتباط با همگان (عموم) به ویژه از طرف واحدهای روابط عمومی نیز به صورت یك مسئله و موضوع مهم و حیاتی و استراتژیك به عنوان یك دانش (علم) و فن (تكنیك) و فلسفه اجتماعی به كار گرفته شد و سازمان ها و موسسات دریافتند كه اگر بقا و دوام و توسعه و پیشرفت خود را خواستارند باید با سرویس گیرندگان و مخاطبان و مشتریان خود ارتباط دوسویه برقرار كنند. یعنی با استفاده از روابط عمومی و به كار بردن روش ها و راهكارهای آن، جامعه را به سوی خود (سازمان مربوطه) جذب و جلب كنند و تا بتوانند تشریك مساعی و همكاری همگانی را برای خود به وجود آورند و با دریافت Feed Back یا پس فرست مخاطبان به پیشرفت ها و موفقیت های مورد نظر دست پیدا كنند.
تعاریف و مفهوم روابط عمومی
از اصطلاح روابط عمومی تعاریف گوناگون و متعددی (بیش از ۵۰۰ تعریف) از طرف صاحب نظران و كارشناسان مربوطه ارائه شده است كه در اینجا لازم است به تعدادی از آنها برای آشنایی هر چه بیشتر اشاره ای شود.
۱ _ روابط عمومی عبارت است از تلاش ها و اقدامات آگاهانه، برنامه ریزی شده و سنجیده ای برای استقرار و كسب و تفاهم متقابل بین یك سازمان و گروه های مورد نظر سازمان (تعریف انجمن جهانی روابط عمومی)
۲ _ روابط عمومی یا مهندسی توافق عبارت است از اطلاعاتی كه به مردم داده شود، تلاش های ترغیبی به منظور تغییر گرایش ها و رفتار مردم، كوشش برای هم بسته ساختن نگرش ها و اقدامات مخاطبان خود و متقابلاً نگرش ها و اقدامات مخاطبان با موسسه (تعریف ادوار برنایز از پیشگامان روابط عمومی)
۳ _ روابط عمومی یكی از وظایف و عملكردهای مدیریت است كه ارتباطات دوسویه یا دوطرفه را برای تلفیق نیازها و علایق یك سازمان یا شخص با علایق و نیازهای مخاطبین متفاوتی كه آن سازمان یا شخص دارد، برقرار می كند.
اهمیت و نقش روابط عمومی
روابط عمومی را باید نهادی دانست كه از یك طرف در نقش پلی بین ملت و دولت عمل می كند و از سوی دیگر مردم و نهادهای غیردولتی پیوند و رابطه دوسویه ای را برقرار می كند و با حمایت از حقانیت مردم (در نقش مدعی العموم)، خود را در قالب و یك هیات و یك نهاد مدنی متجلی می سازد و چون یكی از ویژگی های مردم سالاری آن است كه مردم حكومت می كنند و بخش های غیردولتی نیز با توجه به میزان استقبال و مقبولیت و حمایت مخاطبان و سرویس گیرندگان بقا و دوام خواهند داشت، بنابراین سیاست عمومی به طور منطقی می بایستی از خواست های مردم پیروی كند و خود را در مقابل مردم، پاسخگو بداند تا رضایت و پذیرش و سازش افكار عمومی را به دست آورد. در حقیقت روابط عمومی زمینه را برای بسترسازی جهت رسیدن به اهداف و تحولات و مشاركت عمومی و راهبردهای تازه فراهم می كند و هدف نهایی آن این است كه طرز تلقی و دیدگاه جامعه را نسبت به هر موضوع و مسئله ای مثبت كند و جهت دهد و در واقع زمینه همكاری و مشاركت عمومی را فراهم كند. به هر حال روابط عمومی سه ركن اصلی و مشخص را دارا است كه عبارتند از:
۱ _ مردم (مخاطبان) را مطلع، آگاه و با خبر كردن (اطلاع رسانی).
۲ _ مردم (مخاطبان) را متقاعد و مطمئن ساختن (اقناع و متقاعدسازی).
۳ _ تشریك مساعی و همكاری و همیاری مردم (مخاطبان) را جلب كردن (مشاركت عمومی و انسجام اجتماعی).
مشاركت (Pasticipation)، تعریف و مفهوم آن
مشاركت در مفهوم سنتی، پیوندی دوسویه، سازنده و سودمند میان دو نفر یا بیشتر از دو نفر است. هرگاه میان دو انسان ارتباطی برقرار شود كه این ارتباط دوسویه باشد و میان آنها كنشی صورت گیرد و هر دو سوی، از این ارتباط سود ببرند به این مسئله مشاركت گفته می شود. اما مشاركت و همیاری به مفهوم امروزی گوش دادن و توجه به سخنان به ویژه زیردستان است. مشاركت به روابط و انتقال پیام حاصل می شود. همسویی و هم افزایی به وجود می آید. در فرهنگ مشاركت كه مبتنی بر حكومت مردم سالار از نظر سیاسی است اهداف عمده ای بدین شرح مورد توجه است.
۱- افزایش میزان بهره وری و تولید. ۲- بالا بردن توان سازمان های تولیدی و بازرگانی و اعطای اختیارات بیشتر به آنها، وارد شدن آنها در اقتصاد جامعه و... ۳- نیرومند كردن نیروی كار كه بر اثر آن جامعه به انسجام اجتماعی كشیده خواهد شد. ۴- ایجاد شرایط مناسب برای مالكیت گسترده تر اعضا و تقسیم سهام بین همه و در نتیجه دلسوزی و پشتكار بیشتر. ۵- پدید آوردن و شكل دادن و حرمت ملی و یگانگی میان شهروندان و ایجاد شرایط و زمینه هایی لازم برای هم افزایی. با فلسفه مشاركت اعضا در عین آزادی و حفظ هویت فردی با عضویت خود دارای آرمان های مشترك می شوند و این آرمان مشترك آنها را به سوی تلاش بیشتر و بهره وری فزون تر می كشاند، با شكل گیری آن حساسیت اعضا نسبت به هم بیشتر می شود و احساس می كنند كه دارای سرنوشت و منافع مشترك اند، در جوامع توسعه یافته روابط عمومی ها درد و غم، شادابی و نشاط را برای همه می دانند و شرایط ذیل پس از انجام روش ها و اقدامات روابط عمومی فراهم می شود.
- سهیم شدن همه، فراهم آوردن شرایط مناسب برای مشاركت مردم در سرنوشت خویش و خارج شدن از برزخ بی اعتنایی به سرنوشت دیگران، به میدان كشیدن گروه ها و قشرهای محروم جامعه و تشویق آنان برای به عهده گرفتن بسیاری از مسئولیت ها، احساس مالكیت برای همه، درهم شكستن و برآوردن صدای همه و كانونی شدن این صداها، بالندگی معنوی مدیریت، توجه به نیازهای بلندمرتبه انسان ها و به ویژه نیروی كار، سهیم شدن در اقتدار و اختیار و مشاركت در فراگرد توسعه و رفاه مادی و اجتماعی جامعه.همه این موارد به انسانی شدن جامعه و محیط كار و سازمان ها می انجامد و شرایطی را پدید می آورد كه یكپارچگی فرد و جامعه تسهیل می شود. با توجه به اینكه ما در عصری زندگی می كنیم كه به عصر ارتباطات و اطلاعات مشهور شده است و هر بیست ماه یك بار میزان دانش و آگاهی انسان ها دو برابر می شود، به هر میزان كه سازمان ها و موسسات و نهادهای دولتی و غیردولتی با انسان ها و افراد پرسشگر و كنجكاو و حساس و علاقه مند به كسب اطلاعات از طریق فعالیت های روابط عمومی به صورت دو طرفه و یا دوسویه و با استفاده از ابزار و ادوات ارتباطی مختلف و گوناگون (شفاهی و كتبی و دیداری و شنیداری) به ارتباط كه تعریف خلاصه آن یعنی مبادله اطلاعات و اخبار به منظور هدایت رفتار انسانی است بپردازند و به نقش و اهمیت آن آشنا باشند همانا مشاركت و همیاری و انسجام اجتماعی و در نتیجه پیشرفت و توسعه و بهره وری و موفقیت های روزافزون را به دست خواهند آورد. نكته آخر اینكه شهرت و اعتبار یك سازمان یا موسسه را می توان به نوعی نتیجه و حاصل فعالیت های ارتباطی و یا روابط عمومی درون سازمانی آن دانست. چون روابط عمومی یعنی پل، پل ارتباطی، پل پیوستگی، پل پذیرش، پل ادراك و پل یكپارچه بودن وحدت میان مردم با یكدیگر و میان دستگاه هایی كه با مردم سروكار دارند.
هوشنگ عباس زاده*
* عضو هیات علمی گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست