پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
طراحی ساختار جامعه اسلامی در سوره احزاب نگرشی بر نقش زن در ساختار جامعه اسلامی
انالمسلمین والمسلمات والموءمنین والموءمنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات والصابرین والصابرات والخاشعین والخاشعات والمتصدقین والمتصدقات والصائمین والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیرا والذکرات اعدالله لهم مغفرة و اجرا عظیماً. این آیه شریفه، سی و پنجمین آیه از سوره احزاب است؛ سورهای که عهدهدار طراحی ساختار جامعه اسلامی است، سورهای که درصدد پاکسازی و پیرایش جامعه اسلامی است، سورهای که کار اصلی آن بهادادن به ارزشها و جاانداختن آنها و پالایش ضد ارزشها از جامعه است. چرا با وجود الگوهایی با این دقت و ظرافت، هنوز در جوامع اسلامی کاستیهای بسیاری دیده میشود؟ آیا این کاستیها و کمبودها از همان غفلتی ناشی نمیشود که خداوند متعال میفرماید: وانذرهم یوم الحسرة اذ قضی الامر وهم فی غفلة (مریم ۳۹) و این آیا همان غفلتی نیست که جای بصیرت را گرفته است که خداوند سبحان میفرماید: قل هذه سبیلی ادعوا الی الله علی بصیرة انا و من اتبعنی (یوسف، ۱۰۸).
حال اگر با دیده بصیرت به این آیه به عنوان چکیده سوره احزاب بنگریم نکتههای ناگفته این سوره را باز خواهیم شناخت و درخواهیم یافت که خداوند متعال در این آیه ویژه از سوره احزاب به تفصیل سخن گفتن را جایگزین مختصر گفتن کرده است، زیرا در مقام بیان موضوعی است که درک و فهم مردم از آن متفاوت است. چنان که از سیاق و مضامین آیههای این سوره برمیآید، موضوع اصلی آن ایجاد تحول همهجانبه اجتماعی و فرهنگی است. برای این منظور خداوند سبحان ضمن معرفی خاتم پیامبران به عنوان اسوه حسنه و توضیح شیوههای برخورد با بدعتها و شرح وظایف و تکالیف گوناگون مسلمانان در مرحله انتقال از فرهنگ جاهلی به فرهنگ اسلامی؛ در بخش میانی سوره، این آیه را به عنوان فصلالخطاب میآورد و در این آیه با وجود طولانیشدن کلام، ویژگیهای دهگانه سازندگان جامعه اسلامی را با دو تعبیر جمع مذکر سالم و جمع موءنث سالم در نهایت دقت و تفصیل و به طور مشروح برمیشمرد و با کنار هم آوردن این مجموعه اوصاف، برترین الگوی قرآنی را برای ساماندهی جامعه اسلامی ارائه میکند و توضیح میدهد که جامعه اسلامی بنا نمیشود مگر آن که مردان مسلمان در کنار زنان مسلمان، مردان موءمن در کنار زنان موءمن، مردان از همه گسسته و به خدا پیوسته در کنار زنان از همه گسسته و به خدا پیوسته، مردان راستگوی و درستکار در کنار زنان راستگوی و درستکار، مردان شکیبا و بردبار در کنار زنان شکیبا و بردبار، مردان عفیف و پاکدامن در کنار زنان عفیف و پاکدامن، مردانی که خدا را بسیار یاد میکنند در کنار زنانی که خدا را بسیار یاد میکنند؛ همراه، همگام، همسو و هماهنگ با یکدیگر حرکت کنند. در این صورت است که سعادت دنیا و آخرت تضمین میشود و میتوان گفت که جامعه، جامعه اسلامی است و تمام اصول و قوانین حاکم بر آن بر مبنای اسلام و قرآن است چنان که خداوند سبحان نیز در خاتمه آیه در مقام جمعبندی مطلب فرموده است: اعدالله لهم مغفرة و اجرا عظیماً.
خداوند در قرآن کریم، پیش از نزول این آیه، در دیگر سورههای مکی و مدنی از زنان مسلمان صالح و شایسته یاد کرده است. اما در این آیه برای نخستین بار به وظایف و تکالیف مردان و زنان در برابر دستورات و تعالیم الهی به طور یکسان تصریح کرده است. با آن که این آیه به دنبال آیاتی آمده است که مشخصاً در ارتباط با همسران پیامبراکرم(ص) است؛ با این وجود، سبک بیان در این آیه به صورت عام و مطلق، از حکمت خداوند حکایت میکند که در همه زمانها و مکانها نسبت به همه مردان و زنان قابل تطبیق است. دانشمندان و مفسران نیز اتفاق نظر دارند که تمامی عناوین قرآنی همچون مسلمین و موءمنین در هر موقعیت و شرایطی شامل همه انسانهای موءمن و مسلمان اعم از مرد و زن است و قرینهای وجود ندارد که خطابهای جمع مذکر اختصاص به مردان داشته باشد، بلکه همه خطابهای جمع شامل زنان مسلمان و موءمن نیز میشود. همچنین ساختار استوار و گیرای آیه به خاطر این اوصاف دهگانه برای زنان در کنار مردان، جایگاه زن را مانند مرد به طور یکسان به عنوان مخاطب قرآن با قاطعیت و صراحت نشان میدهد. به تعبیر دیگر، مراد آیه این است که همه دارندگان این اوصاف یعنی زنان و مردان در ارتباط با قوانین و تکالیف شریعت یکسان هستند و شریعت اختصاص به مردان ندارد. به عکس تورات که بخش عمده شریعت و احکام آن خاص مردان است، در اسلام اصل در شریعت الهی عمومیّت و فراگیر بودن است و تمامی قوانین و احکام همانگونه که همه نژادها و طبقات مختلف جامعه را در برمیگیرد، همه زنان و مردان را به طور یکسان شامل میشود، مگر در مواردی که در متن کلام نسبت به یکی از دو جنس ـ زن یا مرد ـ تخصیص صورت گرفته باشد. این آیه و آیات مشابه آن اصل تساوی و برابری را تأکید میکند.
چنانکه غالب مفسران در شأن نزول این آیه آوردهاند این آیه به دنبال جلب توجه زنان مسلمان نسبت به جایگاهشان در جامعه اسلامی و درخواست آنان مبنی بر تصریح قرآن درباره شأن و منزلت زنان مسلمان نازل شده است. روایات اسباب نزول نشانگر این است که زنان در این مرحله از دعوت مشتاقانه درصدد برآمده و خواستهاند تا وحی الهی جایگاه و نقش انسانی و اجتماعی آنان را به خصوص در عرصههای مشارکتشان با مردان در امور اجتماعی مشخص کند. این اشتیاق و توجه زنان از آگاهی آنان نسبت به نقشی که در حیات و بقای جامعه اسلامی دارند نشأت میگیرد. تا جایی که میبینیم زنان بسیاری در امر دعوت و تبلیغ و در مهاجرت به حبشه شرکت داشتند و در این راستا در برابر آزار و اذیتهای بیرحمانه مشرکان مقاومت میکردند و زیر شکنجه و تازیانه کافران در کنار مردان به شهادت میرسیدند. در هجرت به مدینه دوری از همسر و فرزندان را به خاطر حفظ دینشان تحمل میکردند و هنگام جنگ و جهاد در پشت جبهه امور پشتیبانی و تدارکات را برعهده داشتند و به رزمندگان آب و غذا میرساندند و مجروحان را مداوا و به خانوادههای شهدا رسیدگی میکردند. به این ترتیب، هم در زندگی خصوصی و خانوادگی و هم در زندگی اجتماعیشان پایبند به احکام و قوانین اسلام حرکت میکردند و در شرایط گوناگون زندگی اطاعت از خدا و اخلاص برای او را سرلوحه زندگی خود قرار میدادند. با وجود این همکاریها و مشارکتها درخواست کردند تا خداوند در آیهای از قرآن به صراحت شخصیت آنان را از دید اسلام و قرآن تبیین کند و اینگونه بود که این آیه نازل شد تا مساوات و برابری اسلامی را میان زن و مرد تأکید کند.
این مطالعه اجمالی - چنان که پیام سوره است - نشان میدهد که اگر فرهنگ جاهلی را کنار بگذاریم و با بینش و نگرش اسلامی در آیات اندیشه کنیم، گستره مضامین سوره محدود به این یافتهها نخواهد بود و خواهیم دید که چگونه زنان با وجود آن که زمان زیادی از ظهور اسلام و نزول قرآن نمیگذشت و هنوز فرهنگ و آداب و رسوم دوران جاهلیت اولی - به تعبیر قرآن - خودنمایی میکرد، در کمال شهامت و شجاعت در پی احیای حقوق خود بودند و در مقام گفتوگو با پیامبر خدا برمیآمدند و خواستار تأکید و تثبیت شأن و منزلتشان در قرآن میشدند. بنابراین جا دارد که از خود بپرسیم حال که قرنهاست دوران جاهلیت اُولی به سر آمده است، آیا سزاست که در عصر ارتباطات، شاهد جاهلیت اُخری باشیم؟
پروازی ایزدی، نرگس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست