یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

همه کودکان استعداد باهوش شدن را دارند؛ البته به شرط شناسایی نوع هوش‌شان


همه کودکان استعداد باهوش شدن را دارند؛ البته به شرط شناسایی نوع هوش‌شان

همه کودکان ظرفیت باهوش شدن را دارند و اگر شما به عنوان یک پدر یا مادر بدانید که همه ما آدم‌ها در سه سال اول زندگی‌مان بیشتر از سراسر عمرمان قدرت یادگیری داریم، آن وقت از کنار …

همه کودکان ظرفیت باهوش شدن را دارند و اگر شما به عنوان یک پدر یا مادر بدانید که همه ما آدم‌ها در سه سال اول زندگی‌مان بیشتر از سراسر عمرمان قدرت یادگیری داریم، آن وقت از کنار این موضوع راحت نمی‌‌گذرید. دکتر هووارد گاردنر، روان‌شناس و استاد دانشگاه هاروارد که فرضیه هوش‌های متعدد را مطرح کرده است، می‌گوید: «بحث هوش را فقط به درس خواندن و نخواندن بچه‌هایتان محدود نکنید. ۸ نوع هوش وجود دارد و طبیعتا با روش‌های متعددی می‌توانید اهداف آموزشی فرزندان خود را (که درس خواندن هم یکی از آنهاست) تامین کنید.» ...

هوش زبان‌شناختی

هوش زبان‌شناختی شامل تمام حیطه‌های توانایی زبانی مثل نوشتن، خواندن، گوش کردن، دستور زبان و جمله‌سازی است. کودکانی که هوش غالب‌شان در این گروه قرار می‌گیرد، نسبت به اصوات، ریتم‌ها و معانی لغات حساس‌اند. خیلی خوب می‌توانند با کلام، دیگران را متقاعد کرده، تحت تاثیر بگذارند و ظرفیت آموزش و یادگیری از طریق زبان را دارند. از نوشتن و گفتن داستان لذت برده و به کتاب‌های بیشتر، مکالمه و داستان‌گویی نیاز دارند و توان نویسندگی و روزنامه‌نگاری در آنها بالاست.

هوش موسیقایی

این کودکان می‌توانند ریتم‌ها و اصوات را خوب درک کنند. آنها به اصوات حساس‌اند و با آموزش ریتم، یادگیری آنها عالی می‌شود. معمولا عاشق موسیقی هستند و خیلی زود آنها را حفظ کرده و زمزمه می‌کنند. امکان موسیقی‌دان شدن و یا فراگیری موسیقی در آنها زیاد است.

هوش درون‌فردی

پرورش این هوش می‌تواند به توانمندی تجزیه و تحلیل احساسات و استفاده از آن در هدایت رفتارهای فردی منجر شود. چنین بچه‌هایی به طور قابل توجهی خودشان و ضعف‌ها و توانایی‌هایشان را می‌شناسند و از این شناخت در رسیدن به اهدافشان کمک می‌گیرند. معمولا به دیدگاه دیگران در مورد خودشان کاری ندارند. درون‌گرا هستند و به پروژه‌های شخصی‌شان علاقه‌ نشان می‌دهند و امکان روی آوردن به فلسفه و تحقیق در بزرگسالی‌شان زیادتر از سایرین است.

هوش بین‌فردی

قادرند خیلی خوب تفکرات و رفتار دیگران را درک می‌کنند. معمولا در جمع، هماهنگ کننده هستند، شنونده خوبی‌اند، همدردی کرده و روابط مثبتی با دیگران برقرار می‌کنند. زود دوست پیدا می‌کنند، کار گروهی را دوست دارند و توانایی حل مشکل را دارند ومی‌توانند رهبر گروه باشند. به وقایع اجتماعی و سازماندهی آن علاقه دارند. این افراد توانایی اشتغال به کار مشاوره، فروش و کار آزاد یا سیاستمدار شدن را دارند.

هوش فضایی

کودکانی که هوش فضایی دارند، قادرند با دقت دنیای اطراف خود را درک و توصیف کنند. در مورد تصاویر سه بعدی فکر کرده و به راحتی روابط اشیا با یکدیگر را می‌بینند. معمولا تصورات ذهنی قوی دارند. به پازل و نقشه‌های مختلف و نمودارها علاقه داشته و در خواندن، نوشتن، هنر، طراحی و ساخت اشیا مهارت دارند. امکان روی آوردن به مجسمه‌‌سازی، اختراع، معماری، طراحی داخلی و مهندسی در آنها زیاد است.

هوش جسمی ـ حرکتی

کودکانی که هوش غالب‌شان جسمی حرکتی است معمولا از توانایی هماهنگی حرکات بدن و انجام حرکات بدنی با کشش و انعطاف‌ بالا برخوردارند و اغلب به عنوان هنرپیشه تئاتر مدارس و یا به خاطر عناوین ورزشی‌شان در دوران مدرسه جوایزی دریافت می‌کنند.

هوش طبیعت شناختی

هوش این کودکان معمولا خوب شناخته نمی‌شود. تمایل آنها به دنیای طبیعی زیاد است و درک آنها از گیاهان، حیوانات و مطالعات علمی بالاست.

به انرژی‌های طبیعی، آب و هوا، فیزیک و حتی پخت‌وپز علاقه دارند. معمولا به گیاه‌شناسی، زمین‌شناسی، حیات‌وحش یا هواشناسی روی می‌آورند. متاسفانه عمده سیستم‌های آموزشی فقط روی هوش زبانی، کلامی و منطق و ریاضیات تمرکز می‌کنند. به این ترتیب شناسایی سایر هوش‌ها و مهارت‌های کودکان فقط به عهده والدین است تا شرایط پرورش همان هوش را در کودک فراهم کنند و او را درست در مسیری حرکت دهند که موفقیت او در آن مسیر است(البته طبقه‌بندی هوش انواع مختلف دیگری هم دارد که در این بحث نمی‌گنجد).

هوش منطقی - ریاضی

این کودکان قادر به درک منطق یا الگوهای عددی، نتیجه‌گیری و استدلال‌های طولانی هستند و از حل پازل، محاسبه، علوم و مشاهده موزه‌ها لذت می‌برند. گاهی این قبیل کودکان می‌توانند ریاضیدان یا دانشمند موفقی شوند.

دکتر محمدعلی تقی‌پور