شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

خودروی من کجاست


خودروی من کجاست

ایده این جوان اهوازی, خودروهای گمشده بسیاری را به صاحبانشان باز​گردانده است

نام: پُژهان احمدی محل تولد: اهواز تحصیلات: کارشناسی مهندسی برق نام ایده: ۳S (ردیاب خودرو) وب‌سایت:parsafan.com

پُژهان در اهواز به دنیا آمد و در کرمانشاه بزرگ شد. الگوی زندگی او پدرش و دلبستگی همیشگی اش خانواده کوچک اما صمیمی شان بود. اما قبول شدن در دانشگاه شهید بهشتی تهران وی را مجبور به ترک خانواده و کوچ از کرمانشاه به پایتخت کرد. دلبستگی به خانواده باعث شده بود تا تمام آخر هفته ها را به زادگاهش سفر کند. در بازگشت از یکی از این سفر ها از کرمانشاه، نتوانست بلیت پیدا کند و ناچار شد خودروی پدر را قرض کند تا هر جور شده خود را به امتحان آخر ترم دانشگاه برساند. وجود خودروی پدر باعث شد تا پژهان در سطح تهران کمی خیابانگردی کند و روزهای شادی را برای خود به ارمغان آورد اما دیری نمی گذرد تا این گشت و گذار چند ساعته و سرگرم کننده با سرقت خودروی پدر به یک کابوس تبدیل شود.

● ایده

در اداره آگاهی بود که پژهان با مشاهده کلی آدم مالباخته که خودروهای خود را از دست داده بودند به فکر فرو رفت. او ناگهان به یاد ردیاب آدم فضایی ها افتاد که در کودکی قهرمانش بودند. با خود فکر کرد که اگر دستگاهی مثل همان ردیاب آدم فضایی ها بود، نه تنها آدم های مالباخته زیادی مثل خود او می توانستند اموال به سرقت رفته یا مفقود شده خود را پیدا بکنند و دل شاد شوند، بلکه بار بزرگی از دوش نیروی انتظامی نیز برداشته می شد. کمتر از دو هفته بعد خودروی پدر پیدا شد، اما رها نکردن ایده ردیاب آدم فضایی ها، اشک های پژهان از این حادثه تلخ را به شیرین ترین خنده زندگی اش بدل کرد.

ایده این بود تا دستگاهی طراحی شود که با قراردادن آن در خودرو بتوان در هر لحظه از موقعیت خودرو مطلع شد. در ابتدا ایده اش را با چند نفر از دوستان و همکلاسی های دانشگاهی اش در میان گذاشت تا این که در نهایت توانست تیمی را برای پیشبرد کار تشکیل بدهد و ردیاب خودرویش با نام ۳S را از دل آن بیرون بکشد.

● چالش ها

اما شاید جمع آوری یک تیم متخصص آسان ترین بخش از کار پژهان بیست و سه ساله بود که داشت سال آخر دانشگاه را سپری می کرد. به محض آغاز پروژه این تازه مهندس و تیم همراهش دریافتند که ایده آنها سال هاست که ساخته شده و در بازارهای جهانی به فروش می رسد. این موضوع می توانست ترمزی قوی برای آنها باشد اما آنها کنجکاو شدند تا ببینند با توجه به ساخت و عرضه جهانی این کالا، چرا این محصول به بازار ایران وارد نشده است. پاسخ مزیت رقابتی آنها بود. محصولات جهانی براساس زیرساخت های مخابراتی و فرهنگ جوامع غربی در استفاده از اینترنت تلفن همراه توام بود. موضوعی که در ایران اصلا جا نیفتاده است. به همین دلیل آنها سراغ پیامک رفتند. قابلیت ارتباط با دستگاه ردیاب خودرو، چیزی است که محصول پژهان را به یک کالای متفاوت از رقبای خارجی اش تبدیل کرد.

آنها برای رهگیری خودرو از یک مدار جی.پی.اس استفاده کردند. این مدار با دریافت امواج رادیویی ماهواره های موقعیت یاب جی.پی.اس، موقعیت خودرو را به شکل طول و عرض جغرافیایی آشکار می کند. اما ایده ارسال آدرس موقعیت وسیله مسروقه به صاحبش از طریق یک پیامک مستلزم ایجاد پایگاه عظیمی از داده های مکانی کشور و بلکه جهان بر اساس طول و عرض جغرافیایی آنها بود. یعنی آنها باید آدرس پستی نقطه به نقطه کشور را بر اساس طول و عرض جغرافیایی شناسایی می کردند.

حالا مشتریان ردیاب پژهان در هر کجای این کره خاکی می توانند با ارسال یک پیامک، آدرس پستی مکان خودرویشان را در قالب یک پیامک حاوی آدرس پستی مشاهده کنند. اما دستگاه ردیاب پژهان برای ارسال موقعیت مکانی اش نیاز به یک ارتباط دائم با سرور داشت. برای این کار پژهان از سیمکارت دیتای یکی از اپراتورها استفاده کرد تا ارتباط ردیاب با سرور همیشه متصل باشد. از آنجا که پاشنه آشیل دستگاه های ردیاب ارتباط ماهواره های جی.پی.اس است، پژهان تصمیم گرفت تا کاری کند که در صورت نبود وجود سیگنال در برخی مناطق مانند تونل ها، همچنان دستگاهش بتواند موقعیت ماشین را اعلام کند. با توجه به همین موضوع از چند سنسور در ساخت این ردیاب استفاده کرد که هنگام قطعی سیگنال جی.پی.اس، همچنان جهت، سرعت و مسافت طی شده ماشین را به صاحبش اعلام می کند.

اما از سویی غیر از وجود مشکلاتی در رقابت با رقبا، تامین سرمایه برای فراهم کردن قطعات مورد نیاز برای ساخت دستگاه، تامین نقشه ها و متقاعد کردن مشتریان برای خرید نمونه های اولیه از دیگر چالش های پژهان بود. برای نمونه یک بار فیلترینگ نقشه های گوگل از داخل کشور به قدری پیش رفت که دیگر کم کم داشت تمام مشتریان پژهان را به باد می داد. از همین رو اگر پژهان در برابر چنین چالش ها و مشکلاتی ضعیف ظاهر می شد هیچ گاه نمی توانست نهال بی رمق کسب و کار دانش بنیان اش را به درختی تنومند تبدیل کند. پس از پشت سرگذاشتن این مشکلات تا جایی پیش رفت که ردیاب خودرویش می تواند خارج از مرزهای ایران هم توسط یک سیمکارت بین المللی موقعیت مکانی خودرو را به سیستم اعلام کند.

● آینده

اکنون پس از گذشت دو سال پژهان توانست با دستگاهش، خودروی گمشده خیلی ها را به دست صاحبانش برساند و مشتریانی در سراسر کشور بیابد. آنها این دستگاه را برای نظارت و کنترل کردن راننده هایشان خریده اند. حال پژهان با ظرفیت تولید حدود صد عدد دستگاه ردیاب در ماه مشتریانی در سراسر کشور دارد که عمده آنها در اصفهان هستند. شرکت کوچک سه نفره پژهان هشت نفر کارمند دارد که با تامین هزینه های خود به نقطه سر به سر رسیده و چند قدمی بیشتر تا سوددهی کامل فاصله ندارد.

در نظر پژهان ایده هدیه ای از سمت خداست. او موفقیت یک ایده را در تلاش، ایمان به هدف و مشورت با آدم های باهوش و فهمیده می داند و از گوش دادن به نظرات منفی و ناامیدکننده حذر دارد.

نظرتان در مورد این ایده چیست؟ پیشنهادها و انتقادهای خود را درباره تلاش این هفته با ما در میان بگذارید. کلیک حرف های شما را به گوش پژهان می رساند. شاید در آینده نه چندان دور یکی از اعضای طرح او شدید! علاوه بر این، کلیک دست افرادی که توانسته اند ایده دانش بنیان خود در فضای آی.تی را به یک کسب و کار تبدیل کنند به گرمی می فشارد. ما را از شنیدن داستان های خود محروم نکنید، کلیک بی صبرانه منتظر شماست!

رامین فتوت