دوشنبه, ۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 24 February, 2025
کاسبی در فضای مجازی

کسب و کار اینترنتی نوعی اشتغال و درآمدزایی از طریق امکانات گسترده فضای مجازی وب محسوب میشود. این نوع کسب و کار به آشنایی مقدماتی تا پیشرفته با اینترنت و بازار مبادلات تجاری و اقتصادی نیاز دارد و علاقهمندان آن غالبا از اقشار جوان هستند.
این نوع اشتغال در کشور ما به دلیل ضعف زیرساختهای الکترونیکی و فنی در حوزه ارتباطات اینترنتی نظیر سرعت کم تبادل اطلاعات، محدودیت دسترسی اقشار مختلف به اینترنت، ضعف آموزش عمومی در حوزه تجارت و خرید اینترنتی و... با نارساییهای جورواجوری مواجه است و رواج گسترده ندارد.
با این حال جالب است بدانید بخش بزرگی از ثروتمندان تراز اول جهان مبدع و خلاق نوعی کسب و کار اینترنتی بوده یا هستند. امروزه سایتها و پایگاههای تجارت الکترونیکی معروفی وجود دارند که در حوزههای مختلف نظیر حراجی کالا، ارائه خدمات خرید، عرضه اطلاعات تخصصی، بهاشتراک گذاشتن اطلاعات و... فعالیت میکنند و درآمدی کلان برای صاحبان خوشفکرشان رقم میزنند.
جالب این که ایدههای اولیه این نوع تجارت الکترونیک نیز غالبا بسیار ساده و حتی در نظر اول پیش پا افتادهاند. این ایدهها گاهی مایه تمسخر و استهزاء بوده ولی در عمل با استقبال تدریجی یا یکباره کاربران اینترنت به دستگاه چاپ اسکناس تبدیل شدهاند. این ایدهها منحصر به فرد نیستند و میتوانند بارها تکرار شوند و پولساز باشند. برای آن که موضوع ملموستر شود میتوان به ایده راهاندازی تعدادی از پایگاههای اینترنتی و سرویسهای الکترونیکی در فضای وب اشاره کرد که در عمل بسیار موفق و معروفند.
ـ یک سایت برای فروش کتاب احداث کنیم.
ـ پایگاهی برای به اشتراک گذاشتن موسیقی، فیلمها و تصاویر شخصی ایجاد کنیم.
ـ پایگاهی برای معرفی وسایل الکترونیکی نظیر دوربین عکاسی، گوشی موبایل و... راهاندازی کنیم.
ـ برای فروش، معرفی و بازاریابی محصولاتی نظیر پوشاک، لوازم منزل و... سایت ایجاد کنیم.
ـ و...
کسب و کار اینترنتی از رشد آگاهیها و آموزشهای مدرن جامعه در حوزه ارتباطات مجازی تاثیر میپذیرد و بر کیفیت زندگی اجتماعی تاثیر میگذارد. بالطبع بسیاری از ایدههای این نوع اشتغال در نظر و عمل پیچیدهاند و اجرای آنها به توان فنی و تخصصی یا سرمایهای هنگفت نیاز دارد، اما ظرفیتهای گسترده اینترنت اجازه میدهد ایدههای ساده و خلاق نیز در آن قابلیت رشد داشته باشند.
دیگر این که ظرفیتهای کسب و کار در اینترنت نه تنها اشباع نمیشود بلکه با شتاب بسیار در حال افزایش و محدودیتشکنی است. راهاندازی ساده، سرمایهگذاری اندک، نیاز نداشتن به دفتر کار اداری و تجاری و انعطافپذیری، سایر مزایای کسب و کار اینترنتی هستند که در ۹ گروه عمده بدین شرح طبقهبندی میشوند:
ـ ایجاد اجتماعات آنلاین
ـ خرید و فروش و حراج کالا
ـ ایجاد پایگاههای انحصاری اطلاعات، اخبار و آموزش
ـ پیوستن به شبکه واسطهگری
ـ سرمایهگذاری مشترک
ـ تبلیغات اینترنتی
ـ تهیه و فروش نرمافزارهای چند رسانهای
ـ ارائه خدمات تخصصی
ـ خدمات مرتبط با پست الکترونیکی.
امین رحیمی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست