سه شنبه, ۲ مرداد, ۱۴۰۳ / 23 July, 2024
مجله ویستا

تنبل خانه را تعطیل کنید


تنبل خانه را تعطیل کنید

کارلوس گوسن معروف به قاتل هزینه ها, مرد لبنانی تباری است که خود را آماده می کند تا در ۹ فوریه گسترده ترین تغییرات را در چهارمین غول خودروسازی جهان اعلام کند

مدیر عامل لبنانی گروه خودروسازی رنونیسان که طی یک سال جاری هدایت دو شرکت را به طور همزمان بر عهده گرفته از برگه سفید به قول خود اصلاحات را در رنو همانند نیسان آغاز کرده است و این تحولات قرار است در ۹ فوریه ۲۰۰۶ حدود یک ماه دیگر اعلام شود.

برخی می گویند گوسن یا به قول اروپایی ها قاتل هزینه ها از هم اکنون شمشیر عربی خود را برای اصلاح رنو فرانسوی تیز کرده است.در روزگاری که صنعت خودروسازی جهان به دلیل افزایش سرسام آور هزینه مواد اولیه به تکاپو افتاده است، رشد کُند اقتصادی اروپا سبب شده علاقه مردم به خرید خودروهای نو در بازار اتحادیه اروپا رنگ ببازد و در این میان وی قصد دارد تحولات گسترده ای را به اجرا درآورد.

تحولات گسترده در رنو فرانسه توسط مرد لبنانی وقتی جالب می شود که بدانیم در فرانسه یک مدیر غیرفرانسوی در رده های میانی مدیریتی نیز به سختی کار می کند چرا که فرانسوی ها به هیچ وجه نمی توانند تحمل کنند یک غیرفرانسوی به آنها در کشورشان دستور دهد.

حال یک مرد از خاورمیانه قصد دارد رنو بزرگترین خودروسازی فرانسه و چهارمین خودروساز دنیا یعنی گروه رنو نیسان را دگرگون کند. گرد و خاک این لبنانی در رنو شروع شده است، وی همان کسی است که رنو او را در سال ۹۹ میلادی بعد از خرید نیسان ورشکسته به ژاپن فرستاد تا این خودروساز ژاپنی را متحول کند.

وی در کشور چشم بادامی ها با افرادی نژادپرست روبه رو بود که تاکنون ریاست یک خارجی را برخود ندیده بودند .در این فشار این لبنانی که گاهاً به اخلاق تند مردم خاورمیانه متهم می شد تصمیم گرفت در ژاپن که اخراج کارگران کم نظیر بود برای تعدیل هزینه ها کارگران را اخراج کند.

در آن سال ها مدل های نیسان زیاد ولی غیر جذاب بود او تصمیم گرفت این روند را اصلاح کند. در ادامه این اصلاحات نیسان در آمریکای شمالی را به دومین خودروساز پرفروش خارجی تبدیل کرد. سود نیسان در سال ۲۰۰۴ همچنین سبب شد رنو صاحب این شرکت ژاپنی که در بحران خودروسازان اروپایی در کاهش تقاضا گرفتار آمده بود سود ده بماند.

●قاتل هزینه ها کیست؟

گوسن مرد لبنانی ۵۱ ساله است که به یک چهره موفق در صنعت خودرو جهان تبدیل شده است وی پیش از انتصابش در نیسان، توانسته بود به شرکت لاستیک سازی میشلن و رنو سر و سامان بدهد. حالا همه کارشناسان این مدیر را بخاطر بزرگترین دستاوردش تحسین می کنند: احیای نیسان از مرگ تقریبی در سال ۱۹۹۹ به سودآورترین خودروساز جهان در سال ۲۰۰۳.

●زنگ خوش شانسی

آقای گوسن که در برزیل از پدر و مادری لبنانی به دنیا آمده، در لبنان به تحصیلات متوسطه پرداخته و بعد به دانشگاه پلی تکنیک پاریس رفت و فوق لیسانس اقتصاد گرفت.

یک روز صبح در دانشگاه تماسی تلفنی به وی شد که زندگی حرفه ای وی را دگرگون ساخت: شرکت فرانسوی میشلن به دنبال یک مهندس پرتغالی زبان بود که در نهایت به برزیل اعزام می شد. بدین ترتیب فرانسوا میشلن، رئیس این شرکت خانوادگی به آقای گوسن امکان داد زندگی در میان کارگران کارخانه را تجربه کند. پس از گذراندن چند دوره مهندسی در فرانسه، وی از ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۹ به برزیل رفت تا واحد میشلن در آن کشور را نجات دهد.

پاداش حسن مدیریت آقای گوسن انتصابش به ریاست واحد میشلن در آمریکای شمالی بود و او در آنجا بعد از خرید شرکت آمریکایی «یونی رویال گودریچ» اصلاح ساختار مجموعه جدید را برعهده گرفت.

جیمز مورتون، قائم مقام اداری و مالی نیسان آمریکای شمالی در سال ۲۰۰۳ در کتابی درباره آقای گوسن به قلم دیوید مگی گفته است: «او هرگز از این که خواسته اش را با سیاستمداران واشنگتن در میان بگذارد، از کسی هراس نداشت. او می داند چگونه تعهد مردم را جلب کند.»

بعد از ۱۸ سال در میشلن، آقای گوسن به رنو آمد تا مسئول تحقیق و خرید این شرکت فرانسوی در آمریکای جنوبی شود. در آنجا بود که لقب «قاتل هزینه» به کارنامه وی سنجاق شد.

هنگامی که شرکت رنو وی را مأمور نجات نیسان کرد، این خودروساز ژاپنی به سرعت در حال سقوط بود، میلیاردها دلار بدهی داشت و ارزش سهامش کاهش یافته بود. نیسان همچنین توسط محفلی از شرکتهای بسته اداره می شد که هر یک سهام دیگری را داشت.

این خودروساز ژاپنی همچنین کنترل ۱۴۰۰ شرکت را در دست داشت و با ۱۲ هزار قطعه ساز همکاری می کرد. در اکتبر ،۱۹۹۹ آقای گوسن اولین طرح خود برای احیای نیسان را ارائه کرد.

برجسته ترین پیشنهاد وی کاهش هزینه های خرید به میزان ۲۰ درصد ظرف سه سال بود. جالب اینجاست که تمام اهداف رسمی این طرح یک سال زودتر از موعد تحقق یافت.

اما آقای گوسن برای اجرای این طرح به اقداماتی متوسل شد که هرگز در ژاپن شنیده نشده بود: اخراج هزاران کارگر در مملکتی که به استخدام دائم العمر کارگران وفادار بود، تعطیلی کارخانه ها و قطع ارتباط با قطعه سازان. در نتیجه نیروی کار در نیسان از ۱۴۰ هزار به ۱۲۵ هزار نفر کاهش یافت.

آقای گوسن می گوید اکنون به مدد دستاوردهای احیای این خودروساز این رقم به ۱۴۰ هزار نفر بازگشته و در ضمن ۷۰ هزار نفر در چین برای نیسان کار می کنند.

او به تازگی در مصاحبه ای با روزنامه نگاران خارجی در توکیو گفت: «اگر در کوتاه مدت چیزی را فدا نکنید، در درازمدت جریان نقدینگی به شرکت باز نخواهد گشت. ولی ما عملگرا و واقع بین شدیم و حالا ۱۴۰ هزار پرسنل داریم که درآمد و انگیزه بیشتری دارند و نسبت به سال ۱۹۹۹ کمتر نگران آینده هستند.»

آقا گوسن همچنین می گوید که «تعهد رعب انگیز» ژاپن به شرکتهایشان را می ستاید. وی گفته است: «من چنین تعهدی را در هیچ جا ندیده ام.» من در برزیل، آمریکا و چند کشور اروپایی کار کرده ام، ولی هرگز ملتی را ندیده ام که به اندازه ژاپنی ها اینقدر فداکارانه خود را وقف شرکت شان کنند.»

موفقیت مدیریت آقای گوسن سبب شد شرکت سونی در ماه مارس ۲۰۰۵ اولین رئیس خارجی خود را منصوب کند.امروزه نیسان بعد از تویوتا از نظر سرمایه دومین خودروساز بزرگ ژاپن است و فروش آن دو برابر رنو شده است.

رنو در این مشارکت جهانی چهل و چهاردهم درصد سهام نیسان را دارد و نیسان نیز به نوبه خود ۱۵ درصد سهام رنو را دارد.آقای گوسن که به چند زبان تسلط دارد، اکنون با لقب «قاتل هزینه »همه وی را می شناسند، ولی خودش از این لقب که به خاطر مهارتش در کاهش هزینه اعطا شده، بیزار است.

بازگشت وی به عرصه خودرو اروپا در زمانی صورت گرفته بود که بازار اتومبیل این قاره از فروش ضعیف و تولیدات معیوب رنج می کشد. ورشکستگی اخیر شرکت بریتانیایی ام جی روور و تصمیم دایملر کرایسلر برای اخراج کارکنان سازنده مرسدس اسمارت نیز بر فشار روانی وارده بر این بازار افزوده است.

یک خبر بد برای فرانسوی های ناسیونالیست

در آوریل سال ۲۰۰۵ مدیران متعصب فرانسوی رنو خبر بدی را شنیدند. این خبر این گونه بود :کارلوس گوسن مدیرعامل نیسان مدیر عامل رنو هم خواهد شد .درست در این زمان زمزمه ها آغاز شد آنها به هم می گفتند یک مرد از خاورمیانه مدیرعامل بزرگترین کارخانه خودروسازی فرانسه!

وی از آن زمان به بعد در ماه ۴۰ درصد وقت خود را در پاریس و ۴۰ درصد دیگر وقت خود را در توکیو می گذارند بقیه وقت او نیز در کارخانجات رنو و نیسان در سراسر جهان به خصوص ایالات متحده سپری می شود.

وی در آغاز کار خود در رنو گفت: هنوز از اصلاحات آینده بی خبر است و همیشه از یک کاغذ سفید اصلاحات را آغاز می کند اما حال پس از یک سال این کاغذ سفید تبدیل به یک کتابخانه شده است وی قصد دارد اصلاحات را در رنو و چگونگی تعاملات را با نیسان مشخص کند البته در همین مدت نیز وی بیکار ننشسته بود و تغییرات فراوانی را پی ریزی کرده است. وی معاون موتورسازی رنو را یک فرد ژاپنی قرار داده، همچنین حضور مدیران از ملیت های گوناگون نیز طی سال جاری در رنو تشدید شده است.

●شعار معروف گوسن: تنبل خانه را تعطیل کنید

فرانسوی ها به خوش گذرانی و شاعر پیشگی و در برخی ملل اروپایی به تنبلی معروف هستند البته آنها هنرمندان و صنعت گران قابلی نیز هستند اما ژاپنی ها همیشه معروف به سخت کوشی و نظم و در کنار مدیریت کنفسیوسی هستند به همین دلیل خیلی افراد معتقد هستند ادغام دو شرکت یکی فرانسوی و دیگری ژاپنی پیچیده است و به همین دلیل برخی نام ادغام رنو نیسان را گروه ناجور گذاشته اند اما زود قضاوت نکنید این ادغام ناجور تا حالا سوده بوده است اما از زمان مدیریت همزمان گوسن بر رنو و نیسان این اوضاع کمی تغییر کرده است .کارمندان رنو می گویند اوضاع گل وبلبل فرانسوی در حال تبدیل شدن به سیستم های منظم ژاپنی است. یک پادگان کامل. گوسن قصد دارد تکنولوژی و نظم ژاپنی را در کنار هنر فرانسوی با هم جمع کند تا اتحاد رنو نیسان نفوذ خود را در جهان چند برابر کند. کسی چه می داند شاید او در فکر گذاشتن جای پای خود در راه تویوتا است. آمریکا، خاورمیانه و چین هدف های آتی مرد مرموز لبنانی است.

●محبوب قلب غیرفرانسوی ها

وی محبوب قلب مدیران و کارگران غیرفرانسوی رنو است اما این تنها یک طرف میدان است .در آن طرف میدان وی مورد تنفر از نظر برخی مدیران فرانسوی است .در این میان هیچ کس نمی داند آیا تا یک ماه بعد سر کار خود خواهد بود یا خیر.

گوسن قصد دارد طی سال های آینده رنو را وارد بازار آمریکا کند و رنو را هم مانند نیسان به بلای جان خودروسازان در آستانه سقوط آمریکایی تبدیل کند. البته او معتقد است با مدل های کنونی رنو این کار کمی غیرقابل اجرا است چرا که یا مدل خودروها کوچک هستند و یا ارزان قیمت و در برخی موارد طراحی جذابی در کار نیست البته در این میان مگان پرفروش ترین خودروی اروپا یک استثناست .گوسن قصد دارد خودروهای نسل لاگوناو ول ساتیس را برای ورود به بازار آمریکا متحول کند.

وی همچنین قصد دارد یک برند جدید در رنو برای خودروهای لوکس مانند اینفینیتی نیسان ایجاد کند .گوسن همچنین می خواهد چارت سازمانی رنو نیسان داچیا و سامسونگ موتور که همه در گروه مشترک رنو نیسان قرار دارند متحول کند.

گوسن شمشیر عربی خود را از رو بسته است. در این موضوع مدیران رنو شک ندارند. برخی از این مدیران از هم اکنون باید به دنبال شغل جدیدی باشند. اما مسلماً پروژه رنو نیسان در ایران نیز از ترکش تحولات در گروه رنو نیسان بی نصیب نخواهد بود.

مدیران رنو مستقر در تهران می گویند گوسن در خصوص پروژه ایران نظر مساعدی دارد معمولا لبنانی ها ایران را دوست دارند اما به هر حال وی تحولات ایران را به دقت بررسی می کند.

وی می خواهد وارد بازار آمریکا و ایران به طور همزمان شود .چین نیز برای وی هدفی حیاتی به شمار می رود اما بازار ایران و آمریکا همزمان کمی سؤال برانگیز است اما آنچه مسلم است دیگر رنو را نمی توان خودروساز فرانسوی خواند. رنو نیسان از سال ۲۰۰۶ به بعد نوزاد جهانی سازی خواهد بود. این درست همان روندی است که فرانسویان به آن رأی منفی می دهند اما واقعاً گوسن چگونه می خواهد با تحولات آینده کنار بیاید و برنامه اصلی وی چیست؟ در این باره تنها باید منتظر ۹ فوریه باشید.

امین آزاد