چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
اخلاص
به تعبیر لطیف محقق طوسی «پارسی اخلاص، ویژه کردن باشد» [۲] ؛ یعنی، انسان قلبش را مخصوص حق کند تا احدی جز «مقلب القلوب» در حرم دل او راه نیابد و البته اگر انسان محب شود، صحنه نفس را برای محبوب، خالص میکند؛ چون میداند که محبوب با مبغوض، جمع نمیشود.
کسی که کاری را هم برای خدا وهم برای غیر خدا انجام دهد، خدا آن کار را نمیپذیرد؛ زیرا دین کما و کیفا مخصوص خداست. قرآن کریم در مورد کمیت میفرماید:
«و له الدین واصبا». [۳]
«واصب» به معنای پر، تام، جامع و کامل است و آیه شریفه بدین معناست که مجموعه دین را خدا تنظیم میکند و بنابراین، همه قوانین و مقررات باید از راه وحی تدوین شود و حتی کلمهای از آن کم و یا بر آن افزوده نشود؛ در نتیجه حذف هر چیزی به نام نسخ و نیز اثبات هر چیزی به عنوان شریعت نو باید از راه وحی باشد.
در باره کیفیت نیز میفرماید:
«ألا لله الدین الخالص». [۴]
فقط به نام و یاد خدا باید این مجموعه را فهمید و به آن عمل کرد و آن را به دیگران آموخت.
بنابراین، تنها کسانی متدین واقعی و دیندارند که مخلص باشند. از اینروخدای سبحان میفرماید:
«و ما أمروا إلا لیعبدوا الله مخلصین له الدین حنفاء». [۵]
مردم هیچ مأموریتی ندارند جز این که دستورهای دین را مخلصانه برایخدا انجام دهند؛ یعنی فهمشان و عملشان برای خدا باشد و محصول اخلاص نیز لقای بهشت است. امام صادق (علیهالسلام) میفرماید:
«من قال لا إله ألا الله مخلصا دخل الجنهٔ و إخلاصه أن تحجزه لا إله إلا الله عما حرم الله عزوجل». [۶]
و برتر از آن نیز «لقاء الله» است:
«فمن کان یرجوا لقاء ربه فلیعمل عملا صالحا و لا یشرک بعبادهٔ ربه أحدا». [۷]
کسی که امید لقای حق دارد و مشتاق جمال و جلال الهی است، باید مؤمن باشد و عمل صالح انجام دهد و در کار خود، چه در بخش اعتقاد و چه در بخش عمل شرک نورزد.
معنای «لقاء الله» این نیست که انسان تنها بعد از مرگ، جمال الهی را مشاهد میکند؛ بلکه قبل از مرگ نیز میتواند شاهد جمال الهی باشد و فیضهای خاص او را دریافت کند و کلام رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
«من أخلص لله أربعین صباحا فجر الله ینابیع الحکمهٔ من قلبه علی لسانه». [۸]
ناظر به همین بخش است. کسی که چهل شبانه روز با اخلاص عمل کند، خداوند چشمههای حکمت را در قلب او میجوشاند و بر قلم و زبانش جاری میکند و در حقیقت، این شخص، علم الهی را ملاقات و اسمی از اسمای حسنای حق را مشاهده میکند و البته مراحل برتر ممکن است بعد از مرگ حاصل شود.
● اربعینگیری
اولیای دین برای دستیابی انسانها به رهآورد سیر و سلوک و بهره مندی از نتایج اخلاص راههایی را به ما ارائه کردهاند که بهترین آنها «اربعین گیری» یا «چله گرفتن» است و منظور از اربعینگیری این نیست که انسان، چهل روز از مردم و کار اجتماعی، جدا شود؛ بلکه مقصود این است که چهل روز از ما سوای خدا جدا شود و با این که مشغول کار است، آن را جز به دستور خدا و برای رضای او انجام ندهد.
در حدیث مزبور رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: کسی که چهل شبانهروز، با اخلاص در راه خدا قدم بردارد، خدای سبحان چشمههای حکمت را از قلب او بر زبانش جاری میکند. حرفهای صحیح و نو از قلم و زبان او شنیده و استفاده میشود و نو آوریهای زیادی دارد که در کتابها و سخنان دیگران نیست؛ چون این چشمه جوشان حکمت در دلهای دیگران نیست.
«اربعین گرفتن» به این معنا نیست که انسان چهل شبانهروز، کوشش کند تا به مقام اخلاص برسد و نیز به این معنا نیست که چهل شبانه روز، یکسان، همه کارها را با اخلاص برای خدا انجام بدهد، بلکه برداشت اولی از نصوص اربعینگیری این معناست که او چهل شبانه روز، همراه با حصول اخلاص است؛ یعنی شخص در چهل شبانه روز با اخلاص همراه است و اگر چهل شبانه روز، همه کارها را با حد معین از اخلاص انجام بدهد، مستلزم توقف و سکون در اخلاص میشود؛ بلکه معنایش آن است که انسان، چهل شبانه روز در درجات چهلگانه خلوص حرکت کند؛ زیرا اخلاص درجاتی دارد. بنابراین، اخلاص روز اول، ابتداییترین و اخلاص روز چهلم، عالیترین درجه اخلاص است.
غرض آن که در معنای حدیث اربعینگیری سه احتمال میرود که تنها معنای سوم صحیح است:
۱) در مدت چهل شبانه روز اصلا خلوص حاصل نباشد و فقط بعد از چهل روز، پدید آید.
۲) از ابتدا تا پایان اخلاص باشد، لیکن در حد خاص و بدون افزایش.
۳) خلوص در همه این چهل شبانه روز حاصل باشد، ولی تکامل روزافزون داشته باشد.
● جوشش حکمت از سرچشمه اخلاص
کسی که چهل شبانه روز در مراتب چهلگانه خلوص قدم بردارد، فیض علمی حق که دائمی است، از قلب او خواهد جوشید. که ذات اقدس خداوند میفرماید:
«ألم تر أن الله أنزل من السماء ماء فسلکه ینابیع فی الأرض» . [۹]
خداوند آب را در زیر زمین با راهنماییهای خاص خود، جاری میکند و هر جای مناسبی از زمین شکافته شود، آب به صورت چشمه و چاه از آن جا میجوشد. علومی که مربوط به ارواح و نفوس است، نیز چنین است. رگهها و راههای تشخیص فجور و تقوا در زمینه دلهای آدمی با هدایت خدای سبحان حرکت میکند و این چشمهها جوشان است؛ اما اگر کسی با خیالهای باطل یا کارهای ناروا یا رین و چرک، مجاری و روزنهها را ببندد:
«کلا بل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون». [۱۰]
در آن صورت این علوم فطری دفن میشود و جوششی ندارد، ولی اگر کند و کاو کند و نگذارد در زمینه دل او تیرگی راه پیدا کند، آنگاه دست و زبان او همانند چشمه خواهد بود و از آنها علوم فطری که همان الهام تقواست، خواهد جوشید.
در این صورت، چنین انسانی سخنان عالمانه و مؤثری دارد و از زبان و قلم او حکمت نظری میجوشد، چنانکه از دست و قدم چنین انسان خیری کارهای خیر و حکمت عملی نشئت میگیرد.
▪ تذکر: درباره حدیث مشهور:
«من أخلص لله أربعین صباحا...» ، اشاره به دو نکته سودمند است:
۱) حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در این حدیث فرمودند: «أربعین صباحا» و نفرمودند: «اربعین مساء» یا «عشیهٔ» ذکر کلمه صباح در این حدیث شریف بدین معناست که انسان سالک به سوی خدا، باید تصمیم را از شب بگیرد و سفرش، را مانند سفرهای ظاهری، ازصبح شروع کند و این نکته با معارفی که قرآن کریم در باره شب و برکات آن به بشر آموخته نیز، هماهنگ است؛ نشئه شب از نظر قرآن کریم برای کسب «پایگاه محکم» و «سخن مستحکم» مناسبتر است:
«إن ناشئهٔ الیل هی أشد وطئا و أقوم قیلا». [۱۱]
۲) گرفتن اربعین و چهل روز مواظبت و پرهیز از حرام و مکروه و انجام دادن واجب و مستحب، اگر برای جوشش و ریزش چشمههای حکمت باشد، اخلاص نیست و «مشوب» است و در حقیقت، آن شخص مانند گدایی است که به «شرط مزد» ، کار کرده است و بنابراین، او مخلص نیست، بلکه اجیر و مزدور است.
بر همین اساس اگر کسی درس بخواند تا حکیم شود، درسش با اخلاص همراه نیست و این از قبیل
«حسنات الأبرار، سیئات المقربین». [۱۲]
است. اسوههای سلوک در ابتدا به انسان گویند: کسی که برای دستیابی به شهرت و مال درس بخواند، مخلص نیست و این سخن حق است؛ اما معرفت دقیقتری که پس از آن میآموزند این است که اگر کسی برای این که عالم ربانی و خدمتگزار خلق بشود و مردم را از ضلالت برهاند و خودش با انبیا ( علیهم السلام) محشور شود درس بخواند، او نیز مخلص نیست: «ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا» ! او باید علم را تنها برای رضای خدا فرا بگیرد؛ در این صورت خداوند هم، توفیق تبلیغ و ارشاد را نصیب او خواهد کرد و چون عالم ربانی شده با انبیا و اولیا محشور میشود.
از این برتر، آن است که نه تنها تحصیل علم را وسیله برای آن هدف قرار ندهد، بلکه این مطلب را هم از خاطره خود بزداید که این خیلی دشوار است. در این صورت، صحنه با صفای دل چنین عالم و متعلمی، خالص است. البته هر کاری چنین است. معنای اخلاص آن است که جز ذات اقدس خداوند چیزی ملحوظ و مشهود انسان سالک نباشد.
● اخلاص پنداری
افراد زیادی تحت ولایت شیطانند، ولی خود را مخلص میپندارند؛ مثلا، ما گاهی کارهای خوبی میکنیم، ولی هنگامی که آن کار را از ما میگیرند و به دیگری میدهند، نگران میشویم . معلوم میشود ما کار خوبی را میخواهیم که به ما ارتباط داشته باشد و از ما صادر شود، نه اصل کار خوب را و این، خطر بزرگی است و در این صورت ما خودخواهیم، نه خیر خواه. آنگاه در قیامت و هنگام نقادی، ما چون خیر را نمیخواستیم، خیر را به ما نمیدهند و در مقابل، همان خودخواهی را که مطلوب ما بود، به ما میدهند که زمینه
«نار الله الموقدهٔ التی تطلع علی الأفئدهٔ». [۱۳]
را فراهم میکند و درون سوزی انسان آغاز میشود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست