دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
بعثت یا طلوع خورشید اسلام
سالهای طولانیای بود كه مردم جهان به خصوص مردم جزیرهٔ العرب از نور مستقیم خورشید نبوّت دور شده بودند، و در تاریكیهای جهل و گمراهی و خرافات غوطه میخوردند. آنان همچون گلّه بیچوپان در كوه و دشت، در برابر درّندگان خون آشام، حیران و سرگردان بودند، بلاهای خانمان سوزی تار و پودشان را میسوزانید؛ بلاهایی مانند: امتیازات طبقاتی و قبیلگی، ناامنی و جنگ، انحراف جنسی و بیعفّتی، دختركشی و انسانكشی، ظلم بیحساب به زنان، بتپرستی، خرافات و بیهودهگرایی، پوچی و بیمحتوایی زندگی، لجاجت و یكدندگی، بهرهكشی و تبعیض و انواع جنایات و نامردمیها، كه هر كدام ضربه سختی بر انسانیّت و جامعه انسانی وارد ساخته بود.
امیرمؤمنان علی(ع) اوضاع جاهلیّت را این گونه توصیف میفرماید:
«ثَمَرُهَا الْفِتْنَهُٔ وَ طَعامُهَا الْجِیفَهُٔ وَ شِعارُهَا الْخَوْفُ، وَ دِثارُهَا السَّیْفُ؛ میوه درخت جاهلیّت، فتنه و آشوب بود، غذای مردم آن، مردار گندیده بود، لباس زیرینشان ترس، و لباس رویینشان شمشیر بود.»۱
● وضعیّت عربستان پیش از بعثت
گرچه همه نقاط جهان مانند چین، روم، ایران، مصر و هند در لجنزارهای جهل، خرافات و گمراهیها غوطهور بودند، ولی در عین حال هر یك از آنها از تمدّن نسبی برخوردار بودند امّا مردم جزیرهٔ العرب هیچ گونه تمدّنی نداشتند، مثلّث شوم ناامنی، دختركُشی و بیعفّتی در سطح وسیع، منشأ تباهیهای فراوانی شده بود به طوری كه از انسانیّت تنها نامی وجود داشت، و زندگی بشر از زندگی حیوانات درّنده و شهوت خو، بدتر و پستتر شده بود.
امیرمؤمنان علی(ع) در بیان وضعیّت جهان، به ویژه جزیرهٔالعرب میفرماید:
«اَرْسَلَهُ عَلی حِینِ فَتْرَهٍٔ مِنَ الرُّسُلِ، وَ طُولِ هَجْعَهٍٔ مِنَ الاُمَم، وَاعْتِزامٍ مِنَ الْفِتَنِ، وَ اِنْتِشارٍ مِنَ الاُمُورِ، وَ تَلَظٍّ مِنَ الْحُرُوبِ، وَالدُّنْیا كاسِفَهُٔ النُّورِ، ظاهِرَهُٔ الْغُرُورِ، عَلی حِینَ اصْفِرارٍ مِنْ وَرَقِها، وَ اِیاسٍ مِنْ ثَمَرِها، وَ اِغْوارٍ مِنْ مائها، قَدْ دَرَسَتْ مَنارُ الْهُدی، وَ ظَهَرَتْ اَعْلامُ الرِّدی؛ هنگامی خداوند مقام رسالت را بر عهده محمّد (ص) نهاد كه مدّتهای طولانی از بعثت پیامبران پیشین گذشته بود، ملّتها در خواب عمیقی فرو رفته بودند، فتنه و فساد، جهان را فرا گرفته بود، تباهیها در میان مردم گسترش یافته، و آتش جنگ زبانه میكشید، دنیا تاریك و پر از نیرنگ و فریب گشته بود، برگهای درخت زندگی به زردی گراییده، و از ثمره زندگی خبری نبود، آب حیات انسانی در زمین فرورفته، منارهای هدایت فرسوده و كهنه شده، و پرچمهای هلاكت و تیرهبختی آشكار گشته بود.»۲
و در گفتار دیگر میفرماید: «شما ای گروه عرب، در زمان جاهلیّت، زشتترین مرام را داشتید و در بدترین وضع به سر میبردید، در میان زمینهای سنگلاخ، میان مارهای پرزهر، آب لجن و سیاه میآشامیدید، غذای آلوده میخوردید، خون یكدیگر را میریختید، و از خویشان دوری میكردید، بتها در میان شما نصب شده بودند، غرق در فساد بودید كه خداوند توسّط پیامبر اكرم(ص) شما را از آن همه انحرافات و گمراهیها رهایی بخشید».۳
●● نمونههایی از اوضاع عربستان
● قبل از بعثت
برای نمونه، ده نوع از خرافات و اعتقادهای بیهوده جاهلیّت را یادآور میشویم، تا به حكم «یُعرَف الاشیاء بِاَضدادِها؛ هر چیزی با مقایسه با ضدّش شناخته میشود»، نعمت عظیم بعثت پیامبر اسلام(ص) را بهتر بشناسیم.
با بعثت پیامبر اسلام، هم خورشید اسلام طلوع كرد، و هم شخصیّت عظیم پیامبر(ص) متولّد شد، در سراسر زندگی پیامبر(ص) روزی مباركتر از روز بعثت نبود، روز تولّد آن حضرت بیانگر تولّد جسم او بود، گرچه مبارك بود، ولی روز بعثت، روز تولّد شخصیت پیامبر(ص) بود كه بسیار مباركتر بود.
ـ مردم جاهلیّت اعتقاد داشتند در یمن مردی به نام «اَساف» عاشق زنی به نام «نائله» شد، هر دو به قصد زیارت كعبه آمدند، اطراف كعبه را خلوت دیدند، داخل كعبه رفتند و در همانجا با هم عمل منافی عفّت (زنا) انجام دادند، روز بعد زائران، آن دو را جامد و مسخ شده دیدند، برای عبرت مردم، آن دو جماد را در میان كعبه نهادند، و به عقیده سخیف آنها، پس از مدّتی آن دو جماد خدا شدند، و سزاوار پرستش گشتند!۴
ـ هنگام ورود به روستا به خاطر دفع نگرانی از ترس و وحشت، و ترس از بیماری وبا و گزند دیو، در برابر دروازه ورودی روستا، ده بار صدای الاغ در میآوردند و گاهی این كار را با آویختن استخوان روباهی به گردن خود، انجام میدادند.
ـ اگر دندان فرزند آنان میافتاد، آن را با دو انگشت به سوی خورشید پرتاب كرده و خطاب به خورشید با عجز و لابه میگفتند: «ای خورشید! دندانی بهتر از این بده.»
ـ هرگاه در بیابان هولناك گم میشدند، پیراهن خود را وارونه میپوشیدند، تا بدین وسیله راه را بجویند.
ـ هنگام مسافرت، برای كسب اطمینان در مورد حفظ زنان از خیانت و بیناموسی، نخی را بر ساقه یا شاخه درختی میبستند، هنگام بازگشت، اگر آن نخ به حال خود باقی بود اطمینان مییافتند كه زن آنها خیانت نكرده، و اگر باز یا مفقود میگردید، زن را به خیانت متّهم مینمودند.
ـ زنی كه بچهاش نمیماند، معتقد بودند كه اگر او هفت بار بر روی جنازه شخص بزرگی بایستد و آن را زیر پا قرار دهد، بچهاش باقی میماند.
۷ـ به گردن مار گزیده و عقرب زده زیور آلات طلایی میآویختند، و معتقد بودند كه اگر به جای طلا، مس و قلع همراه خود داشته باشد میمیرد.
ـ اگر شخصی میمرد به احترام او شتری را با شیوه بسیار دردناكی با طرز بیرحمانه در كنار قبر او زنده به گور میكردند.۵
ـ دختران را به جرم این كه دخترند، زنده به گور میكردند۶ و هرگاه كسی به آنها خبر میداد كه همسرت دختر زاییده، از شدّت ناراحتی، چهرهاش سیاه میشد.۷
۰ـ بیرحمی به جایی رسیده بود كه فرزندان خود از پسر و دختر را از ترس فقر میكشتند.۸
● وضع زنان در جزیرهٔ العرب
در عصر جاهلیت، در جهان به ویژه در عربستان، زن موجودی بین انسان و حیوان به شمار میآمد، و آن چنان با زنان بدرفتاری میشد، كه هرگز با حیوانات چنین رفتار نمیشد، حیوانات را زنده در گور نمیكردند، ولی چنان كه خاطر نشان شد، دختران نوزاد و كودك را زنده به گور میكردند، و وقتی میشنیدند كه همسرشان دارای دختر شده، چهرهشان از شدّت شرم و ناراحتی، سیاه میشد.
صعصعهٔ بن ناجیه (جدّ فرزدق، شاعر اهل بیت) مرد شریف و نجیبی بود، در عصر جاهلیّت با بسیاری از عادتهای مردم جاهلی مخالفت میكرد، او ۳۶ دختر را خرید و از زنده به گور نمودن، نجات داد، پس از طلوع اسلام، او كه اسلام را با جان و دل پذیرفته بود، ماجرای خریدن دختران را به عرض پیامبر اكرم(ص) رسانید، و در ضمن توضیح گفت: دو ناقه (شتر ماده) از من گم شد، برای پیدا كردن آنها سوار بر جَمَل (شتر نر) شدم، در بیابانی آنها را پیدا كردم، هنگام بازگشت، دو خانه نظرم را جلب كرد، به آن خانهها نزدیك شدم، دیدم در یك اتاق پیر مردی نشسته است، با او گرم صحبت بودیم، ناگهان از اتاق دیگر زنی صدا زد: «زایید زایید!» پیر مرد پرسید: چه زایید؟ زن پاسخ داد: دختر زاییده است. پیر مرد گفت: او را در خاك دفن كنید، گفتم او را نكشید من جان او را میخرم، سپس دو ناقه و یك جَمَل را كه بر آن سوار بودم دادم، تا آن دختر را نكشند، و در همه دوران عمرم ۳۶ دختر، هر كدام را با دوناقه و یك جَمَل خریدم و نجات دادم. پیامبر(ص) فرمود: «بسیار كار بزرگی انجام دادهای، اجرش در نزد خدا محفوظ است.»۹
گوستاولبون مستشرق فرانسوی مینویسد: «شیوع عادت دختركشی در جاهلیت را از مصاحبه ذیل كه بین قیس، رئیس طایفه بنیتمیم، با حضرت محمّد(ص) اتّفاق افتاد میتوانید بفهمید:
«روزی قیس (بنعاصم) دید پیامبر(ص) یكی از دختران خود را روی زانو نشانده است، از او پرسید: این گوسفند بچّه چیست كه این چنین او را میبویی؟ فرمود: این دختر من است. قیس گفت: سوگند به خدا من دخترهای زیادی داشتم و همه را زنده به گور كردم و هیچ یك را این گونه نبوییدم. حضرت محمّد(ص) فریاد زد: وای بر تو! خدا رحم را از دل تو خارج ساخته و قدر بهترین نعمتهایی را كه خداوند به انسان عنایت كرده نشناختی.»۱۰
● ضرورت و اهمیّت بعثت
جهان تاریك جاهلیّت، برای طلوع خورشید هدایت، ثانیهشماری میكرد، همه چیز بیانگر ضرورت بعثت و نیاز به وجود آیین سازنده و رهاییبخش، و رهبر بزرگ، مدبّر، نجات دهنده و دلسوز بود. در چنین وضع نابسامانی، لطف خدا شامل حال انسانهای آن عصر و نسلهای آینده شد، كه محمّد بن عبداللّه(ص) را برای رهایی مردم به پیامبری مبعوث فرمود.
پیامبری كه آخرین پیامبر بود، و كاملترین آیین را آورد، و همه پیامبران پیشین در انتظار او بودند تا او بیاید و آیین توحید و نجاتبخش خدا را كامل نماید و همه بشریّت را از لجنزارهای آلودگی، گناه و انحراف، رهایی بخشد.
با بعثت پیامبر اسلام، هم خورشید اسلام طلوع كرد، و هم شخصیّت عظیم پیامبر(ص) متولّد شد، در سراسر زندگی پیامبر(ص) روزی مباركتر از روز بعثت نبود، روز تولّد آن حضرت بیانگر تولّد جسم او بود، گرچه مبارك بود، ولی روز بعثت، روز تولّد شخصیت پیامبر(ص) بود كه بسیار مباركتر بود. و اگر روز هجرت پیامبر(ص) از مكّه به مدینه بسیار مهم بود، و به همین خاطر به پیشنهاد حضرت علی(ع) آغاز تاریخ مسلمانان گردید،۱۱ مهم بودن هجرت از این رو بود كه آرمانهای بعثت پس از پشت سرگذاشتن سختیها، تولّد نو یافت، و آماده اجرا و بروز و ظهور و تعمیق و گسترش گردید. بنابراین باید گفت: خورشید شخصیّت پیامبر اسلام(ص) نیز در چنین روزی تولّد یافت.
برای درك ضرورت بعثت و عظمت آن، كافی است كه به معنا و مفهوم بعثت در اسلام، توجّه كنیم:
بعثت یعنی: سرآغاز مبارزه با هرگونه شرك و انحراف فكری و عقیدتی و عملی، و هرگونه خرافات. بعثت یعنی: رستاخیز و به پاخاستن برای نجات انسانها از زیر یوغ اسارتهای فكری، سیاسی و اجتماعی. بعثت یعنی: طاغوت زدایی، شرك زدایی، تنشزدایی و زدودن هرگونه عوامل و پیشینههایی كه موجب سقوط و عقبگرد خواهد شد.
بعثت یعنی انفجار نور درخشان الهی در میان ظلمتهای متراكم گوناگون. بعثت یعنی تجلّی حق، در برابر باطل و باطلپرستی، و نابودی هرگونه باطل و بیهودهگرایی. بعثت یعنی فرود صاعقهای سوزان بر خرمن مفسدان، تبهكاران و نیرنگبازان، و براندازی دامهای شیطان، و عوامل و طرفداران شیطان.
بعثت یعنی تثبیت توحید ناب در تمام ابعادش، تثبیت وحی الهی و نبوّت. بعثت یعنی برقراری عدالت فردی و اجتماعی، و پیكار با هرگونه ظلم، تبعیض و بهرهكشیهای ظالمانه. بعثت یعنی برافراشتن پرچم حقّ در همه نقاط جهان، و واژگون سازی پرچمهای باطل. بعثت یعنی همان عروهٔ الوثقی نجات و پیروزی كه به تعبیر قرآن در دو چیز خلاصه میشود: تكفیر طاغوت و ایمان به خدای بزرگ؛۱۲ همان عروهٔ الوثقیای كه در تسلیم در برابر حق، و انجام كار نیك خلاصه میشود.۱۳
بعثت پیامبر اسلام(ص) یعنی تبیین تمام اهداف پیامبران و كتابهای آسمانی، و اجرای آن اهداف به طور كامل.
صاحب اثر : محمّد محمّدی اشتهاردی
منبع : پایگاه سراج
پاورقیها:
۴ ) ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۱۳، ص۲۰۸؛ علامه مجلسی، بحارالانوار، ج۱۷، ص۳۰۹.
۶ ) فخر رازی، التفسیر الكبیر، ج۳۰، ص۱۸۹ (یكی از روایات).
۷ ) سیره ابن هشام، ج۱، ص۲۵۴.
۸ ) شیخ محمد بن یعقوب كلینی، اصول كافی، ج۱، ص۱۶.
۲ و ۱۳ ) بقره (۲) آیه ۲۵۶؛ لقمان (۳۱) آیه۲۲.
۹ و ۲۰ ) كنز العمّال، حدیث ۵۲۱۷ و ۵۲۱۸.
و ۲ و ۳ ) نهج البلاغه خطبه ۸۹ و ۲۶.
۰ ) گوستاولبون، تمدّن اسلام و عرب، ترجمه سید هاشم حسینی، ص۵۰۳.
۱ ) محمّد بن جریر طبری، تاریخ طبری، ج۲، ص۲۵۳.
۵ ) ابومحمد، عبدالملك بن هشام، سیره ابن هشام، ج۱،ص۲۵۳.
) سید محسن امین، ابوذر الغفاری، ص۹.
) جعفر سبحانی، فروغ ابدیّت، ج۱، ص۳۵ ـ ۴۱ (بهطور اقتباس)
و ۷ و ۸ ) اقتباس از آیه ۸ تكویر، و ۵۸ نحل، و ۱۵۱ انعام و ۳۱ اسراء.
) علامه شوشتری، قاموس الرّجال، ج۵، ص۱۲۷.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان حجاب جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی انتخابات مجلس دوازدهم
فضای مجازی قتل هواشناسی تهران شهرداری تهران شورای شهر تهران سیلاب سامانه بارشی آموزش و پرورش سازمان هواشناسی باران شهرداری
خودرو بازار خودرو بانک مرکزی قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو دلار یارانه مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان تورم
تلویزیون سینما مهاجرت نمایشگاه کتاب سینمای ایران دفاع مقدس صدا و سیما مسعود اسکویی صداوسیما موسیقی سریال مهران غفوریان
معماری
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین حماس جنگ غزه روسیه اوکراین امیرعبداللهیان ایالات متحده آمریکا نوار غزه جنگ اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر جواد نکونام رئال مادرید سپاهان بارسلونا بازی لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس
باتری گوگل آیفون اینستاگرام مایکروسافت سامسونگ اپل عکاسی ناسا
ویتامین چای کاهش وزن توت فرنگی سیگار فشار خون کبد چرب