یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
آموزش و پرورش در استرالیا
آموزش و پرورش استرالیا مشابه سیستم آموزش و پرورش انگلستان است. در استرالیا مدارس به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم میشوند و عموماً ثبتنام کودکان در مدارس دولتی و خصوصی محل سکونت آنان، بدون هیچ مشکلی صورت میگیرد.
به طورکلی، اگرچه،سیستم آموزشی نسبتاُ ساده است اما کیفیت آموزشی درسطوح مختلف بالااست. بر خلاف بسیاری از کشورهای نیمکرة شمالی، سال تحصیلی استرالیا از ماه ژانویه تا دسامبر است و چون زمان کریسمس در فصل تابستان واقع میشود، بنابر این تعطیلات تابستانی شش تا هفت هفتهای مدارس در این زمان اتفاق میافتد .به شکل اجتنابناپذیری مدارس ابتدایی دولتی کشور مختلط هستند، در حالیکه برخی از مدارس خصوصی در سطح ابتدایی، یا پسرانه هستند و یا دخترانه.سن ورود به مدارس ابتدایی در ایالات متفاوت متغیر است .
آموزش برای کودکان استرالیایی تا پایان سال سوم یا چهارم دبیرستان یعنی در پانزده تا شانزده سالگی اجباری است. اما گذراندن دو سال آخر متوسطه اختیاری است. طی سالهای اخیر به علت اینکه یافتن شغل برای افراد فاقد تحصیلات مشکل شده است، گرایش برای گذراندن مدارج بالاتر علمی به میزان زیادی افزایش یافته است و در حال حاضر از۷۶درصد دانش آموزان دبیرستانی انتظارمی رود که در دبیرستان به تحصیلات خود ادامه دهند و سال های دبیرستان را به پایان رسانند. معمولترین نوع مدرسة متوسطه مدرسة جامع است که رشتههای متنوع تحصیلی را ارائه میدهد. اغلب برای جذب سرمایههای دولت، مدارس برنامههای تخصصی را در رشتههای موسیقی، تئاتر، هنر و ورزش برگزار و به دانش آموزان با استعداد تمامی ایالات کمک هزینههایی اعطاء میکنند.
دانشآموزان دبیرستانی از تسهیلات و شرایط مدرن و جدید بهره میگیرند و به آنان رشتههای مختلفی مثل بازرگانی، اقتصاد، فلزکاری و طرحهای فنی آموزش داده میشود. در بیشتر رشتهها دانش آموزان سال اول باید تمامی واحدهای موجد را علیرغم سلیقههای شخصی انتخاب کنند تا به آنها در توسعة علایق وسیعتر یا شناسایی استعدادهای ناشناخته کمک شود.
. بدینترتیب صرفنظر از جنس، تمامی دانشآموزان باید دروس مربوط به آشپزی، خیاطی، نجاری، هنر، موسیقی، نمایشنامهنویسی و ورزش و نیز دروس اصلی ریاضیات، علوم، مطالعات اجتماعی (تاریخ، جغرافیا) و زبان انگلیسی را بگذرانند.دوسال آخر متوسطه، دانشآموزان برای انتخاب دروس خود مختاری کامل دارند و معمولاً دامنة انتخاب دروس وسیعتر است .نظام آموزشی کشور استرالیا به پنج بخش عمده به شرح ذیل قابل تقسیم است:
▪ مقطع آموزش پیش دبستانی
▪ مقطع آموزش ابتدایی
▪ مقطع آموزش متوسطه
▪ آموزش فنی و حرفهای
▪ هنرستانهای آموزش مهارتهای حرفهای TAFE تحت نظارت دولت استرالیا
▪ آموزش بینالمللی
مدارس بینالمللی در استرالیا عمومیت ندارند, اما هریک از مراکز ایالات کشور به استثناء کانبرا و هوبارت حداقل از یکی از این نوع مدارس برخوردار هستند.
▪ مـؤسسات آموزش زبان انگلیسی ELICOS ویژه دانش آموزان خارجی و آموزشگاههای خصوصی زبان و مؤسسات آموزش زبان وابسته به دانشگاهها
▪ دانشگاهها و مراکز پزوهشی
در کشور استرالیا طول دوره آموزش پایه نه سال بین ردههای سنی شش تا ۱۵سال است. این درحالی است که در ایالت تاسمانیا این مدت تا شانزده سالگی تداوم دارد. در این کشور کودکان از سن پنج سالگی به تحصیل در دوره تحصیلی ابتدایی مبادرت میکنند.
طول دوره تحصیلی ابتدایی شش تا هفت سال است. طول دوره تحصیلی متوسطه نیز پنج تا شش سال به طول میانجامد. دوره متوسطه که در برخی ایالات دوره مقدماتی متوسطه را نیز شامل میشود، از سن دوازده تا سیزده سالگی آغاز شده و تا سن هفده تا هجده سالگی به طول میانجامد. نظام آموزشی و مقررات انضباطی در مؤسسات آموزشی کشور استرالیا با دیگر نقاط جهان متفاوت است .در نظام آموزشی این کشور اهمیت چندانی به یادگیری حفظی داده نشده است بلکه عمده تاکید بر خود آموزی، یادگیری از طریق تحقیق، پرسشگری و تشویق جوانان به سوادآموزی فردی است.
مدارس کشور والدین دانش آموزان را تشویق میکنند تا هرچه بیشتر در امور آموزشی مدارس مشارکت کنند. بیشتر مدارس ازانجمن اولیا و مربیان برخوردار بوده که به نوبه خود نقش فعالی را در حیات مدرسه، جمعآوری کمکهای مالی و کمک به تصمیمگیری درخصوص نحوه برنامهریزی تحصیلی ایفا میکنند.
به طور کلی ساختار آموزشی کشور استرالیا به شرح زیر قابل توصیف است:
▪ آموزش پایه
ـ سن آغاز دوره: شش سال
ـ سن پایان دوره : پانزده سال
▪ مقطع آموزش ابتدایی
ـ طول دوره تحصیلی: شش سال
ـ سن آغاز دوره: شش سال
ـ سن پایان دوره دوازده سال
▪ مقطع مقدماتی متوسطه
ـ طول دوره تحصیلی: چهار سال
ـ سن آغاز دوره: دوازده سال
ـ سن پایان دوره: شانزده سال.
ـ گواهینامه پایان دوره:گواهینامه سال دهم آموزش
▪ مقطع تکمیلی متوسطه
ـ طول دوره تحصیلی: دو سال
ـ سن آغاز دوره: شانزده سال
ـ سن پایان دوره: هجده سال
ـ گواهینامه پایان دوره:گواهینامه سال دوازدهم آموزش در تمامی مدارس استرالیا آموزش شامل سه مرحله پیش دبستانی(Preschool) ، ابتدایی (Primary) متوسطه (Secondary) است. طول دوره کودکستان معمولا یکسال است و برای کودکان از پنج سالگی آغاز میشود. در ایالتها و یا سرزمینهای مختلف استرالیا طول دوران ابتدایی و متوسطه متفاوت است. ولی به طور کلی دوران ابتدایی به طول شش (سال اول تا ششم) و یا هفت سال (سال اول تا هفتم) است و دانشآموزان بین شش تا یازده سالگی در مدارس ابتدایی پذیرفته میشوند.
دوران دبیرستان شش سال (سال هفتم تا دوازدهم) و یا پنجسال (سال هشتم تا دوازدهم) به طول میانجامد.
در بعضی از ایالتها و یا سرزمینهای استرالیا نظیر سرزمین پایتختی استرالیا و یا ایالت تاسمانیا دوران دبیرستان چهار سال (سال هفتم تا دهم) است و دانشآموزان برای ادامه تحصیل سال یازدهم و دوازدهم را در کالج میگذرانند. تحصیل در استرالیا تا سن پانزده سالگی و یا تا تکمیل سال دهم اجباری است و مدارس خصوصی نقش بزرگی را در آموزش دانشآموزان استرالیایی به همراه مدارس دولتی دارند.
طبق آمار رسمی مدارس غیر دولتی وابسته به کلیسای کاتولیک حدود بیست و یک درصد و دیگر مدارس خصوصی حدود هفت درصد از آموزش دانشآموزان استرالیایی را به عهده دارند. مدارس مختلط بوده و تنها یک سوم از مدارس غیردولتی به صورت پسرانه یا مدارس دخترانه هستند. درصورت پایان موفقیتآمیز سال دوازدهم متوسطه و یاکالج، دانشآموزان گواهینامه فارغ التحصیلی سال دوازده Certificate Year و یاگواهی ورود به آموزش عالی (Tertialy Entrance Statement) را دریافت میکنند.
● آموزش پایه
تحصیل در کشور استرالیا تا رده سنی۱۵ سال برای تمامی شهروندان اجباری است. با وجودی که دانشآموزان طی این مرحله از مجوز ترک تحصیل برخوردار میشوند، اما با این حال بیشتر آنان تا تکمیل دوره متوسطه به تحصیل خود ادامه میدهند. در نظام آموزشی کشور استرالیا دوره تحصیلی مقطع ابتدایی و دو سال مقدماتی متوسطه اجباری است که به دانش آموزان ردههای سنی چهار تا هجده سال تعلق دارد.
گفتنی است که رده سنی دقیق ورود به نظام آموزش اجباری از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است اما به طور کلی جدول سنی ورود به دوره تحصیلات اجباری بین ردههای سنی شش تا پانزده سال است.
در این کشور والدین میتوانند فرزندان خود را در مدارس دولتی و یا مدارس خصوصی ثبت نام کنند. تحصیل در مدارس دولتی رایگان است اما در برخی موارد برای تأمین بودجه فعالیتهای فوقالعاده مدرسه از والدین شهریه ناچیزی در طول سال دریافت میشود.
والدین دانش آموزان موظف به تدارک کتاب و ابزارکمک آموزشی و اونیفرم مدرسه فرزندان خود هستند. اغلب مدارس دولتی استرالیا مختلط بوده و در آن دختران و پسران در کنار یکدیگر به تحصیل میپردازند. بیشتر مدارس خصوصی کشور به دو دسته به شرح زیر تقسیم میشوند:
▪ مدارس خصوصی تحت مدیریت کلیسای کاتولیک.
▪ مدارس خصوصی تحت مدیریت هیات امنای دیگر فرق مذهبی.
مدارس خصوصی علاوه بر دریافت شهریه تحصیلی از دانشآموزان خود، از یارانه آموزشی دولتهای فدرال و محلی نیز بهره میبرند. بیشتر مدارس خصوصی مختلط نیستند.
● آموزش پیش دبستانی
مقطع پیش دبستانی معمولا از چهار سالگی آغاز میشود اما شرکت در آن اجباری نیست. بیشتر کودکان استرالیایی سنین ســـه تــا پنج سال در مدارس رسمی پیش دبستانی ثبت نام می کنندو از آموزشهای این دوره بهره میبرند.
● خدمات مراقبتی کودکان
در کشور استرالیا مراقبت از کودک یک امر رایج است. بسیاری از کودکان یکبار در عمر خود در مهد کودک به سر برده اند.سرویس مراقبت از کودکان برای کمک به والدینی طراحی شده است که به دلایل مختلف اعم از اشتغال توانایی مراقبت از کودک خود را در ساعات کار ندارند.
مراقبت از کودک به سه صورت زیر است:
۱) مهد کودک ویژه کودکان تازه متولد شده؛ البته این کار نیاز به مجوز دارد.
۲) مراقبت از کودکان دو سال به بالا.
۳) مراقبت از بچههای دبستانی در ساعات فراغت از تحصیل و تعطیلات.
● نهادهای مرکزی
از جمله نهادهای مرکزی ارائه دهنده سرویسهای مراقبتی کودکان میتوان از موارد زیر نام برد:
▪ مراکز مراقبتی شبانهروزی
▪ مراکز مراقبت روزانه خانوادگی
▪ مراکز مراقبتهای ویژه
▪ مراکز مراقبتهای خارج از ساعات مدرسه
▪ مراکز مراقبتی در روزهای تعطیل
▪ مراکز مراقبتی سیار
● آموزش ابتدایی
کودکان استرالیایی از پنج سالگی وارد مقطع ابتدایی میشوند. نخستین سال مقطع ابتدایی هنگامی است که به کودک مدرسه معرفی میشود. نام این دوره از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است.در این سال کودکان به مهارتهای اولیه خواندن و نوشتن تسلط یافته و از آداب و رفتارهای اجتماعی و نحوه برخورد با دیگر همسالان خود آگاهی مییابند. این سال که به سال مقدماتی نیز معروف است، از دیگر سالهای دوره تحصیلی ابتدایی جدا نیست. از جمله اصلیترین موضوعات درسی مدارس ابتدایی کشور استرالیا میتوان از زبان انگلیسی، تربیت بدنی و بهداشت، زبان دوم، ریاضیات، علوم، جامعه و محیطزیست، فنآوری و هنر نام برد. درمقطع ابتدایی کودکان در ابتدا راجع به فرهنگ کشور خود و جامعهای که در آن زندگی میکنند، مطالبی فرامیگیرند.
در این دوره به کودکان آموخته میشود که تحمل دیگر افراد جامعه با هر رنگ، نژاد، مذهب و پیشینه از اهمیت حیاتی برخوردار است. در پایان دوره ابتدایی کودکان میتوانند به راحتی بخوانند، بنویسند، بشمارند و درخصوص کشور خود صحبت کنند طول دوره آموزش مقدماتی متوسطه شش تا هفت سال است که از پنج سالگی آغاز شده و تا دوازده سالگی به طول میانجامد.
مواد درسی و مدت زمان ارائة آنها درهرایالت متفاوت است اما طبق مصوبه شورای وزرای آموزش و پرورش، اشتغال، حرفهآموزی و امور جوانان هشت مادة درسی اصلی باید دربرنامة درسی ابتدایی در سراسر کشور گنجانده شود. که ازجمله مهمترین آن میتوان از دروس انگلیسی، ریاضیات، علوم، تعلیمات اجتماعی، هنر، تکنولوژی، ورزش و بهداشت و زبانهای خارجی نام برد.
ارتقاء به کلاس بالاتر تا پایان پایه ده به صورت اتوماتیک و برحسب سن دانش آموز صورت میگیرد.
از پایه ده تحصیلی به بعد امتحانات به صورت داخلی در مدارس برگزار میشود. در بیشتر ایالتها در پایان پایه دوازده امتحان سراسری برگزار میشود.
● آموزش متوسطه
بیشتر پسران و دختران استرالیایی در سنین ۱۲ تا ۱۳ سال وارد مقطع متوسطه میشوند. در خلال دوره چهار ساله آموزش متوسطه مطالعه دروسی چون زبان انگلیسی، ریاضیات و علوم برای تمامی دانشآموزان اجباری است. در این دوره همچنین واحدهای درسی انتخابی متنوعی از قبیل مطالعات رایانهای، زبانهای خارجی، هنر، موسیقی، نمایشنامه، بازرگانی، تاریخ، جغرافیا و علوم فنی نیز به دانش آموزان ارائه میشود. دانشآموزان دبیرستانی دردوسال آخر مقطع متوسطه رشته تحصیلی دلخواه خود را انتخاب میکنند. درپایان دوره تحصیلی متوسطه به یکایک دانشآموزان کارنامه تحصیلی اعطا میشود. در این کارنامه رتبه دانشآموزان نسبت به دیگر دانشآموزان سایر مدارس متوسطه سراسر کشور مشخص شده است. این کارنامه همچنین صلاحیت تحصیل دانشآموزان در دورههای تحصیلی دانشگاهی را مشخص میکند. البته تکمیل دوره متوسطه، تضمینی برای ورود به دورههای تحصیلی دانشگاهی به شمار نمیرود زیرا دانشگاهها بر اساس نتایج نهایی کارنامه داوطلبان ورود به دانشگاه و وجود فضای خالی برای رشتههای مورد دلخواه دانشجویان در این خصوص تصمیمگیری میکنند. همانگونه که قبلاً نیز بدان اشاره شد، برخی از رشتههای تحصیلی دانشگاهی درباره شمار متقاضیان تحصیل در آن رشته و الزامات پذیرشی از محدودیتهای خاص خود برخوردار هستند. لازم به یادآوری است که شماری از مدارس متوسطه کشور استرالیا به دانشآموزان خود در سال آخر متوسطه دیپلم بینالمللی IB اعطاء میکنند. این نوع دیپلم مختص دانشآموزانی است که از اقامت دائم کشور استرالیا برخوردار نیستند، از اینرو این قبیل دانشآموزان با برخورداری از دیپلم بینالمللی متوسطه IB از مجوز تحصیل در تمامی مراکز آموزشی جهان بهرهمند میشوند.
● مقطع آموزش مقدماتی متوسطه
طول دوره آموزش مقدماتی متوسطه پنج تا شش سال است که از دوازده سالگی آغاز می شود و تا هفده سالگی به طول میانجامد. نسبت معلمان به دانش آموزان نیز در ایالتهای مختلف و در مدارس متوسطه دولتی یا خصوصی متفاوت است اما به طور کلی میتوان گفت که نسبت دانشآموزان به معلمان متوسطه ۱۱ تا ۳/۱۳ است.
● ارزشیابی تحصیلی
در مقطع متوسطه گواهینامههای تحصیلیHSC و VCE پس از به پایان رساندن موفقیت آمیز دوره تحصیلی طی سال یازدهم و یا دوازدهم به دانشآموزان اعطاء میشود. در استرالیا، ایالات و مناطق مختلف از نظام ارزشیابی مخصوص به خود برخوردار است. در این باره در مقطع متوسطه بالاترین نمره یا رتبه با حرف لاتین A و پایینترین نمره یا رتبه با حرف لاتین E نمایش داده میشود.
● جدول زمانی مدارس
جدول زمانی مدارس استرالیا برای آغاز و پایان سال تحصیلی از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است. دانشآموزان هر روز به استثنای روزهای تعطیل رسمی هفته از ساعت ۹ صبح تا ۳ بعدازظهر در مدرسه حضور دارند.
● آموزش پیش دانشگاهی
دوره تحصیلات پیش دانشگاهی ویژه دانشجویان برون مرزی و بینالمللی، دانش و مهارتهای لازم را برای انتقال مناسب دانستههای خود ازسطح آموزش کشور خود به سطح آموزش در استرالیا ارائه میدهد. تحصیلات پیش دانشگاهی به رشتههایی ازقبیل تجارت و علوم تقسیم میشوند.
مرسوم است که دانشگاهها، تحصیلات پیش دانشگاهی رابرای دانشجویان به عنوان ثبت نام مشروط در دورههای کارشناسی ارائه میدهند.
آغاز سال تحصیلی در استرالیا ماه فوریه و پایان آن در ماه دسامبر است. البته یک فرصت تنفس میان سال برای دانشگاهها و دورههای پیش دانشگاهی وجود دارد.زمانبندی دورههای آموزش زبان متغیر بوده و اغلب ماهانه است.
سال تحصیلی در استرالیا در ماه فوریه آغاز می شود و با آغاز سال تحصیلی در نیم کره شمالی زمین متفاوت است. تفاوت شش تا هفت ماهه موجود زمان مناسبی است تا دانشجویان خارجی نسبت به تقویت زبان انگلیسی خود در فرصت موجود بین پایان سال تحصیلی در کشور متبوع و آغاز سال بعد در استرالیا بپردازند.
● سرویس حمل و نقل
در استرالیا دانشآموزان از طرق مختلف اعم از پیاده، دوچرخهسواری، ماشین شخصی و یا با سرویس مدرسه در کلاسهای درس خود حضور میبابند.
بیشتر مدارس خصوصی از اتوبوسهای اجارهای برای سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان خود استفاده میکنند. مدارس دولتی نیز چنانچه تعداد دانشآموزان خارج از محدوده آنها زیاد باشد، از اتوبوسهای ویژه مدرسه استفاده میکنند .
● تغذیه دانشآموزان
مدارس دولتی به دانشآموزان خود تغذیه یا ناهاری نمیدهند و دانشآموزان معمولاً مجبور هستند تغذیه خود را از منزل به مدرسه بیاورند. البته در مدارس بوفه هایی وجود دارد که با دریافت پول به دانشآموزان مواد خوراکی عرضه میکنند.
● کمک به والدین دانش آموزان
هدف نظامآموزش استرالیا ارائه بهترین آموزش به دانشآموزان این کشور است.
در راستای همین هدف، نظام آموزشی کشور برای والدین دانش آموزان کمکهای زیر را پیش بینی کرده است:
۱) مراقبت از کودک در مهد کودک
۲) کمک مالی
۳) ارایه کمک به دانشآموزان معلول
۴ـ کمک درسی
● بورسیه تحصیلی
برخی از مدارس خصوصی و بیشتر مدارس کاتولیک هر ساله به تعدادی از دانشآموزان خود بورس تحصیلی اعطاء میکنند. به همین خاطر دانشآموزان برای دستیابی به بورس تحصیلی مجبور هستند، در امتحانات بسیار جدی و سخت شرکت کنند. هرکدام از آنها که موفق شده و حد نصاب لازم را به دست آورند، از طرف هیأت امنای مدرسه بورسیه میشوند. در حال حاضر این قبیل بورسیهها بیشتر برای پرداخت شهریههای تحصیلی به دانشآموزان موفق اعطاء میشود ولی بعضی اوقات ممکن است مدرسهای دانشآموز خود را به دلایل دیگر بورسیه کند.
● کمک به دانشآموزان معلول
امکانات آموزشی ویژه شامل مدارس استثنایی و واحدهای آموزشی ویژه هستند. این قبیل تأسیسات برای دانشآموزانی طراحی شدهاند که قادر به تحصیل در مدارس عادی نیستند و علاوه بر نیاز به امکانات آموزشی ویژه، به کمک یک معلم کمکی نیز احتیاج دارند.
● آموزش فنی و حرفه ای VET
اتحادیة استرالیا، شکل سنتی مقتدرانهای از آموزش و پرورش حرفهای دارد. اما سالهای این نوع آموزش و پرورش محدود به طیف اندکی از صلاحیتها و استعدادهایی میشد که توسط مؤسسات آموزشی پیشرفته و فنی دولتی ارائه میشدند. درسال ۱۹۷۴، یک نگرش مجدد ملی، آغاز گر سیستم آموزش و پرورش حرفهای ملی بود که رشد چشمگیری داشته و هم اکنون نمایانگر قشر گستردهای از فعالان این امر است. بخش مسئول پرورش ملی استرالیا (ANTA) در سطح ملی قرار دارد .ANTAکه درسال ۱۹۹۴ تأسیس شد پیکرهای از یک قدرت مشترکالمنافع است که ریاست آن را هیأت راهنمای صنعتی به عهده داشته و وزرای منطقهای ، ایالتی و مشترکالمنافع را در چگونگی دستیابی مفیدتر به یک جامعیت ومرکزیت ملی برای سیستم VET راهنمایی میکند. این وزراء (که مجموعاً با عنوان هیأت وزرای ANTA شناخته میشوند) مسئولیت اخذ تصمیمات نهایی مربوط به طراحی و سیاست استراتژیک) منطقهای، سرمایهگذاری و اولویتها و اهداف ملی را برعهده دارند.اهمیت هیأت ANTA درفرآیند سیاستگذاری، نقش حیاتی را که هم اکنون، صنعت در سیستم استرالیایی بازی میکند، مشخص می کند. منافع منطقهای و ایالتی توسط افرادی با عنوان مسئولان پرورش منطقهای و ایالتی معین میشوند.
این مسئولان، نیازهای پرورش اجتماعی و صنعتی حوزة فرماندهی مربوط به خود را در حالی مورد توجه قرار میدهند که مرکزیت ملی را نیز حفظ میکنند. آنان در طرحهای آموزش و پرورش حرفهای سالانة خود با طرح ملی نیازهای پرورشی استرالیا همکاری دارند در طول چند سال گذشته، افزایش اساسی در تعداد مؤسسات خصوصی صورت گرفته که ارائهکنندة دورههای آموزش و پرورش حرفهای هستند. با این وجود، امروزه رقابت این مؤسسات با دیگر ارائه کنندگان خصوصی و یا آنهائی که سرمایهگذاری مردمی دارند، ادامه مییابد. این سیستم پیشرفته، امکان انتخابهای متعددی را برای افراد بوجود میآورد تا بتوانند در پی یادگیری بلند مدت باشند. اصلاح عمده در سیستم استرالیایی، حرکت به سمت پرورش مبتنی بر شایستهسالاری بوده است، توجه این نگرش، بر ایجاد مهارتهای معین صنعتی در افراد، دستیافتههای موفقیتآمیز و اثبات آن چیزی است که فرد یادگیرنده را در چهار چوب صلاحیتهای استرالیا، شایسته و لایق صلاحیتهای مرتبط میکند. طبق این روش، محتوای پرورش را نیازهایی تعیین میکند که مربوط به صنعت و صلاحیتهایی باشد که در زمان نیل به مهارتها، بروز پیدا میکند. در ابتدا، سیستم آموزش و پرورش حرفهای استرالیا بر ارائة تولید تکیه داشت و زمینه را برای فعالیتهای محدود صنعتی در توسعة دورههای پرورشی مساعد میکرد که نیازهای نیروی کاری آینده را تأمین کند. در صنعت، مهارتهایی مورد توجه بود که سیستم آموزش و پرورش حرفهای به مردم ارائه میداد که این مهارتها به شکلی نامتناسب، همردیف با مهارتهای مورد نیاز افراد در مکانهای کاری قرار گرفتند. با معرفی صنعت ملی که استانداردهای کیفی را ارتقاء بخشید، نیازهای صنعتی بیشتر نمایان شد. با این وجود، هنوز دولت به برنامههای اعتباری و پرورشی نظم میبخشید و پرورش بازرگانی محدود به تعداد نسبتاً محدودی از صنایع میشد. این نگرش، دربرگیرندة تعداد کمی از صنایع بوده و کار بیشتری لازم بود تا از این امر اطمینان حاصل شود که نیازهای نیروی کار استرالیا که به سرعت تغییر مییافتند با پیشرفتهای آتی و جدید در رشد و تولید مرتفع میشدند .ابتکارهای استراتژیک که اکنون راهنمای سیستم آموزش و پرورش حرفهای ملی استرالیا است در مقالهای با عنوان «پلی به آینده ـ استراتژی ملی استرالیا در آموزش و پرورش حرفهای ۲۰۰۳ ـ ۱۹۹۸» آورده شده است.
اهداف اصلی که مؤید نگرش این سیستم هستند عبارتند از:
ـ آمادهسازی مردم استرالیا برای ورود به دنیای کار .
ـ افزایش تحریک و فعالیت در بازار کار .
ـ دستیابی به نتایج مساوی و متناسب در VET
ـ افزایش سرمایهگذاری در حوزه آموزش فنی و حرفهای
ـ به نهایت رساندن ارزش هزینههای عمومی آموزش فنی و حرفهای
سیستم VET استرالیا ازسوی «چارچوب تشخیص صلاحیت» و «گروه پرورش» این کشور مورد حمایت قرار گرفته تا در دستیابی به این اهداف کلیدی مفید واقع شود. هدف چارچوب تشخیص صلاحیت و گروه پرورش استرالیا توسعة کیفی خدمات و محصولات آموزش و پرورش تمام حرفهای و نیز پیشبرد رویکرد ملی متحد و مبتنی بر همکاری است. ضمناً، این هر دو، روش نظمدهی به پرورش را تسهیل کرده و افراد مسئول در این زمینه را معین میکند، چگونگی تضمین کیفیت را توصیف کرده و اطمینان میدهند که روشها و سیاستهای با ثبات ملی مناسب و قابل قبول هستند . این چارچوب استرالیا، برای سازمانهای ارزیابی و پرورش فرآیندی را ایجاد میکند که ملی بوده و محور آن ثبت کیفیت خدمات ارائه شده است. در این چارچوب، نگرش جدید گروههای پرورش نگرش سنتی معتبرسازی منطقهای و ایالتی برنامهها را تکمیل میسازد و تشخیص دو جانبة سازمانهای پرورش ثبت شده، خدمات و محصولات را ممکن میکند؛ زمینهای را بوجود میآورد که بین ارائهکنندگان خدمات عمومی و خصوصی رابطه برقرار میکند و متنوعسازی خدمات و محصولات شناخته شده را مورد تأیید قرار میدهد. گروههای پرورشی، زیربناهای اولیه را برای برنامههای آموزش و پرورش حرفهای میسازند. این گروهها دستههایی از منابع پرورش ملی هستند که شامل استانداردهای صلاحیت ملی، روشهای ارزیابی و صلاحیتها و شایستگیهای ملی میشود و البته این گروهها، پیریزی یک سیستم ملی را انجام دادهاند که تحت حمایت سهامداران عمده قرار دارد. این گروههای پرورشی که با صنعت پیشرفت کردهاند، راه زیادی را نیز طی کرده تا از معتبرسازیهای دورههای محدود و متمرکز فاصله بگیرند. آنان از طریق فعالیتهایی که توسط هربخش صنعتی اداره میشد، نگرشهای نامربوط گذشته را به استانداردها، برنامهها، منابع یادگیری و شایستگیها کنار یکدیگر قرار میدهند. این مسأله باعث ایجاد ابزار متنوع و گستردهای از یادگیری و ارزشیابی بود که به صلاحیتهای تشخیص داده شدة ملی، خاتمه مییافت.
گروههای پرورش فردی از سوی هیأتهای مشورتی و پرورش صنعتی ملی در زمینههای صنعتی ویژه توسعه یافتهاند که با فعالیت شدید در زمینة صنعت به دنبال کسب اطمینان از این هستند که نیازهای اقتصادی و صنعتی مرتفع خواهد شد .
گروههای پرورش فردی از سوی هیأتهای مشورتی و پرورش صنعتی ملی در زمینههای صنعتی ویژه توسعه یافتهاند که با فعالیت شدید در زمینة صنعت به دنبال کسب اطمینان از این هستند که نیازهای اقتصادی و صنعتی مرتفع خواهد شد.
در حال حاضر، ارائهکنندگان خدماتی که از محصولات آموزش و پرورش مورد تأیید ملی، طراحی شده صنعتی و قابل انعطاف استفاده میکنند به شکل فزایندهای سیستم آموزش و پرورش حرفهای استرالیا را به گونهای مشخص کرده اند که فرد یادگیرنده بیشترین فایده را ببرد.
در کمک به دستیابی به اهداف اصلی مشخص شده در « استراتژی ملی آموزش فنی و حرفه ای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ »استرالیا، راهکارهای گوناگونی را اجراء کرده که هدف آنها توسعه و پیشبرد علائق و ارزشهای جامعه نسبت به امر پرورش و اصلاح عملکرد صنعت است تا باعث هدایت جامعه به سوی آموزش و پرورش بلند مدت و همیشگی شود. این حرکت به سمت «فرهنگ پرورش» که حامی فرهنگ یادگیری است، در پی ایجاد مجموعهای از رفتارها، عقاید و ارزشهای ذاتی است که در همة استرالیاییها مشترک است و آنها را به سوی کسب منافع و علایق بلند مدت در آموزش و پرورش حرفهای و تعهدات مشهود و بارز در مشارکت و سرمایهگذاری هم در زمینة پرورش رسمی و هم غیر رسمی، سوق میدهد. ما عقیده داریم که اجرای موفق راهکارهای زیر، علاوه بر مواردی که تاکنون ذکر شد، فرهنگی از پرورش و یادگیری بلند مدت و همیشگی را در میان مردم استرالیا رشد خواهند داد. این موارد همچنین سیستم آموزش و پرورش حرفهای را به سمت سیستمی پیش خواهد برد که حقیقتاً پاسخگوی نیازهای افراد باشد و ما را قادر میسازد در مقابل چالشهای جهانی و داخلی قرار بگیریم. تکمیل این اصلاحات در ردیف ابتکارات ویژهای قرار میگیرد که در مجموع روندهای اجتماعی، تکنولوژیکی و اقتصادی عمدهای را مورد توجه قرار میدهد که بر آموزش و پرورش حرفهای در استرالیا تأثیر میگذارند. رهبران تجاری و سیاسی استرالیا مدت ها درگیر مسألة کاهش تعداد دانشآموزان بوده و با روش جدیدی با عنوان «شیوة نوین پذیرش دانش آموز» به عکسالعملها پاسخ دادهاند.
امروزه بسیاری ازمدارس استرالیا برنامههای حرفهای مرتبط و جامعی را علاوه بر دورههای رایج دبیرستان برای دانشآموزان خود تدارک دیدهاند. اطلاعات دورهها و روش ها برای یکسانسازی با VET در مدارس افزایش یافته تا دانشآموزان مدارس استرالیا، اطلاعات لازم را برای انتخاب رشتة دبیرستان و آموزش پس از دبیرستان داشته باشند .
خط مشیهای یکپارچه میان بخشهای مختلف بدان معناست که مردم با سطوح مختلف تحصیلی میتوانند آموزشهای گوناگونی ببینند. بسیاری از بانیان آموزش و پرورش حرفهای و مؤسسات آموزش عالی با موفقیت، روابطی را ترویج کردهاند که ارتباطات یک بخش با بخش دیگر را تسهیل میکند. این مسأله در حرکت در هر دو جهت صدق کرده و شکلی از تجربة جدید استرالیا این است که بسیاری از دانشجویان دانشگاهها در دورة تحصیل خود به صلاحیتهای آموزش و پرورش حرفهای دست مییابند. در واقع اهمیت و کشش این ارتباطات جایگزین، در حال حاضر بیشتر از تعداد دانشآموزانی است که از دورههای آموزش و پرورش حرفهای جذب دانشگاه میشوند.
ترتیبهای متنوع روشها برای دانش آموزانی که در یک شاخه صلاحیت دارند به آنان اجازه میدهد تا به تحصیل و کسب صلاحیت و توانایی در شاخه دیگر بپردازند .
● آموزش عالی فنی و حرفهای
علاوه بر دانشگاهها، آموزشگاههای فنی برای آموزش عالی جوانان فعالیت میکنند ، این مراکز شرایط حرفهای بیشتری را نسبت به دانشگاهها ارائه میدهند. تقریباً ۲۳۰ مؤسسة TEFA دراسترالیا وجود دارد. هر ایالت تعداد زیادی کالج و مراکز TEFA دارد که این مؤسسات در مرکز ایالت متمرکز ند. اگرچه بسیاری از این دانشجویان به صورت نیمه وقت ثبتنام میکنند و بسیاری از آنها کسانی هستند که مدرسه را ترک کرده اند و میخواهند مهارت هایشان را افزایش دهند، یا بزرگسالانی هستند که تمایل به آموزش مجدد دارند یا میخواهند دوباره وارد نیروی کار شوند. مراکز TEFA آموزشهای شغلی و کارآموزی، دامنة وسیعی از مشاغل مثل ساختمانسازی، خودروسازی، فلزات، الکترونیک، لولهکشی، نقاشی، تغذیه، باغبانی، دامداری، آرایشگری، منسوجات، جواهرسازی، ساعتسازی، رشتههای بازرگانی و منشیگری را در بردارند. همچنین مراکز TEFA کلاسهای گروهی را برای افرادی دایر میکنند که تمایل به یادگیری بهتر مهارتهای: قرائت، نوشتار، هجی یا ریاضیات دارند یا خواهان یادگیری زبان انگلیسی هستند و در رشتههایی مثل ماشین نویسی، گیاهشناسی، تجارت و پشم چینی گوسفند کلاسهای نیمه وقت کوتاه مدت ثبت نام می کنند. .استاندارد رشتههای TEFAنسبت به رشتههای دانشگاهی نباید پائینتر تصور شود.
اما در حقیقت تحصیلات دانشگاهی از اعتبار بیشتری نسبت به تحصیلات TEFA برخوردارند، زیرا راه یافتن یه دانشگاه مشکلتر از راه یافتن به کالجهای TEFA است؛ اگر چه قیمت شهریة کالجهای TEFA به طور قابل ملاحظهای کمتر است و میانگین هزینه نرخ شهریه برای رشتههای تمام وقت سالانه بین ۶۰۰ـ۵۰۰ دلار است. ممکن است دانشجویان به علت دریافت کمک هزینة تحصیلی ملی استرالیا یا مزایای مشابه آن از پرداخت شهریه معاف شوند.
در پایان هریک از دورههای فوق به فارغالتحصیلان گواهینامه پایان دوره یا دیپلم فنی و حرفهای اعطاء میشود.
آموزش فنی و حرفهای غیردانشگاهی خود مدارس فنی و حرفهای متوسطه، مؤسسات پلی تکنیک موسوم به (TAFE)، کالجهای بازرگانی، مراکز مهارتی، مراکز آموزش بزرگسالان (ACE)، مؤسسات خصوصی، مؤسسات آموزش صنعتی و در بخش دانشگاهی بر دانشگاه آزاد استرالیا را شامل میشود.
این قبیل مؤسسات آموزشی در زمینههای مختلف و متنوع آموزش فنی و حرفهای نظیر تجاری،فنی، حرفهای و مشاغل غیر حرفهای آموزشهای لازم را به علاقه مندان ارایه میدهند. تمامی دورههای تحصیلی فوق به مدارکی چون دیپلم عالی وگواهینامههای درجه (۴-۱)منتهی میشود. علاوه براین ممکن است همراه با مدارک فوق گواهینامه مهارت،گواهینامه صلاحیت وگواهینامه کاردانی به فارغ التحصیلان اعطاء شود.
● آموزش عالی در حوزه صنایع
دفتر آموزش بینالملل کشوراسترالیا (AEI) با همکاری شبکه مشاوران آموزش دانشجویان خارجی و حوزه کار آموزی درصدد بینالمللیسازی آموزش کشور استرالیا از طریق صدور خدمات آموزشی به کشورهای خارجی، است.
علاوه بر این(AEI) با کمک بودجه دولت فدرال دورههای مختلف کارآموزی را برگزار میکند تا ازاین طریق نیاز بخش صنعت به کارگران ماهر و با تجربه تأمین شود.
دانشگاه آزاد استرالیا (OLA) گزینه دیگری برای تدارک آموزش عالی و آموزش فنی و حرفهای برای علاقه مندان به این قبیل دورههای تحصیلی است.این دانشگاه از کنسرسیومی متشکل از دانشگاههای مختلف دولتی تشکیل شده است و به صورت یک واسطه میان دانشجویان و مؤسسات آموزش عالی عمل میکند.
این دانشگاه با برگزاری واحدهای آموزشی انتقالی، واحدهای آموزش فنی و حرفهای(TAFE)، واحدهای دوره کاردانی و کارشناسی، دانشجویان را برای ورود به دورههای تحصیلی دانشگاهی رسمی مهیا میکند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست