یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
مجله ویستا

آموزش و پرورش در استرالیا


آموزش و پرورش در استرالیا

آموزش و پرورش استرالیا مشابه سیستم آموزش و پرورش انگلستان است در استرالیا مدارس به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می شوند و عموماً ثبت نام کودکان در مدارس دولتی و خصوصی محل سکونت آنان, بدون هیچ مشکلی صورت می گیرد

آموزش و پرورش استرالیا مشابه سیستم آموزش و پرورش انگلستان است. در استرالیا‎ ‎مدارس به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند و عموماً ثبت‌نام کودکان در مدارس‎ ‎دولتی و خصوصی محل سکونت آنان، بدون هیچ مشکلی صورت می‌گیرد.

به طورکلی، اگرچه،سیستم آموزشی نسبتاُ ساده است اما کیفیت آموزشی درسطوح مختلف‎ ‎بالااست. بر خلاف بسیاری از کشورهای نیمکرة شمالی، سال تحصیلی استرالیا از ماه‎ ‎ژانویه تا دسامبر است و چون زمان کریسمس در فصل تابستان واقع می‌شود، بنابر این‎ ‎تعطیلات تابستانی شش تا هفت هفته‌ای مدارس در این زمان اتفاق می‌افتد .به شکل اجتناب‌‎ناپذیری مدارس ابتدایی دولتی کشور مختلط هستند، در حالیکه برخی از مدارس خصوصی در‎ ‎سطح ابتدایی، یا پسرانه هستند و یا دخترانه.سن ورود به مدارس ابتدایی در ایالات‎ ‎متفاوت متغیر است .

آموزش برای کودکان استرالیایی تا پایان سال سوم یا چهارم دبیرستان‎ ‎یعنی در پانزده تا شانزده سالگی اجباری است. اما گذراندن دو سال آخر متوسطه اختیاری است. طی‎ ‎سال‌های اخیر به علت اینکه یافتن شغل برای افراد فاقد تحصیلات مشکل شده است، گرایش‎ ‎برای گذراندن مدارج بالاتر علمی به میزان زیادی افزایش یافته است و در حال حاضر‎ ‎از۷۶درصد دانش آموزان دبیرستانی انتظارمی رود که در دبیرستان به تحصیلات خود ادامه‎ ‎دهند و سال های دبیرستان را به پایان رسانند. معمول‌ترین نوع مدرسة متوسطه‎ ‎مدرسة جامع است که رشته‌های متنوع تحصیلی را ارائه می‌دهد. اغلب برای جذب‎ ‎سرمایه‌های دولت، مدارس برنامه‌های تخصصی را در رشته‌های موسیقی، تئاتر، هنر و ورزش‎ ‎برگزار و به دانش آموزان با استعداد تمامی ایالات کمک هزینه‌هایی اعطاء‎ ‎می‌کنند.

دانش‌آموزان دبیرستانی از تسهیلات و شرایط مدرن و جدید بهره‌ می‌گیرند و به‎ ‎آنان رشته‌های مختلفی مثل بازرگانی، اقتصاد، فلزکاری و طرح‌های فنی آموزش‎ ‎داده می‌شود. در بیشتر رشته‌ها دانش آموزان سال اول باید تمامی واحدهای موجد را‎ ‎علیرغم سلیقه‌های شخصی انتخاب کنند تا به آنها در توسعة علایق وسیعتر یا شناسایی‎ ‎استعدادهای ناشناخته کمک شود.

. بدین‌ترتیب صرف‌نظر از جنس، تمامی دانش‌آموزان باید‎ ‎دروس مربوط به آشپزی، خیاطی، نجاری، هنر، موسیقی، نمایشنامه‌نویسی و ورزش و‎ ‎نیز دروس اصلی ریاضیات، علوم، مطالعات اجتماعی (تاریخ، جغرافیا) و زبان انگلیسی‎ ‎را بگذرانند.دوسال آخر متوسطه، دانش‌آموزان برای انتخاب دروس خود مختاری کامل دارند‎ ‎و معمولاً دامنة انتخاب دروس وسیعتر است‎ .‎نظام آموزشی کشور استرالیا به پنج بخش عمده به شرح ذیل قابل تقسیم است:‎

▪ ‎مقطع آموزش پیش دبستانی‎ ‎

▪ ‎مقطع آموزش ابتدایی

▪ ‎مقطع آموزش متوسطه

▪ ‎آموزش فنی و حرفه‌ای

▪ هنرستان‌های آموزش مهارت‌های حرفه‌ای‎ TAFE ‎ تحت نظارت دولت استرالیا‎ ‎

▪ ‎آموزش بین‌المللی

مدارس بین‌المللی در استرالیا عمومیت ندارند, اما هریک از مراکز ایالات کشور به‎ ‎استثناء کانبرا و هوبارت حداقل از یکی از این نوع مدارس برخوردار هستند‎.‎

▪ ‎مـؤسسات آموزش زبان انگلیسی‎ ELICOS ‎ویژه دانش آموزان خارجی و آموزشگاه‌های‎ ‎خصوصی زبان و مؤسسات آموزش زبان وابسته به دانشگاه‌ها

▪ ‎دانشگاه‌ها و مراکز پزوهشی

در کشور استرالیا طول دوره آموزش پایه نه سال بین رده‌های سنی شش تا ۱۵سال است. این‎ ‎درحالی است که در ایالت تاسمانیا این مدت تا شانزده سالگی تداوم دارد. در این کشور کودکان‎ ‎از سن پنج سالگی به تحصیل در دوره تحصیلی ابتدایی مبادرت می‌کنند.

طول دوره تحصیلی‎ ‎ابتدایی شش تا هفت سال است. طول دوره تحصیلی متوسطه نیز پنج تا شش سال به طول می‌‎انجامد. دوره متوسطه که در برخی ایالات دوره مقدماتی متوسطه را نیز شامل می‌شود، ‎از سن دوازده تا سیزده سالگی آغاز شده و تا سن هفده تا هجده سالگی به طول می‌انجامد. نظام آموزشی و‎ ‎مقررات انضباطی در مؤسسات آموزشی کشور استرالیا با دیگر نقاط جهان متفاوت است .در‎ ‎نظام آموزشی این کشور اهمیت چندانی به یادگیری حفظی داده نشده است بلکه عمده تاکید‎ ‎بر خود آموزی، یادگیری از طریق تحقیق، پرسشگری و تشویق جوانان به سوادآموزی فردی‎ ‎است‎.‎

مدارس کشور والدین دانش آموزان را تشویق می‌کنند تا هرچه بیشتر در امور آموزشی‏‎ ‎مدارس مشارکت کنند. بیشتر مدارس ازانجمن اولیا و مربیان برخوردار بوده که به نوبه‎ ‎خود نقش فعالی را در حیات مدرسه، جمع‌آوری کمک‌های مالی و کمک به تصمیم‌گیری درخصوص‎ ‎نحوه برنامه‌ریزی تحصیلی ایفا می‌کنند‎.‎

به طور کلی ساختار آموزشی کشور استرالیا به شرح زیر قابل توصیف است:

▪ ‎آموزش پایه

ـ سن آغاز دوره: شش سال‎ ‎

ـ سن پایان دوره : پانزده سال‎

▪ مقطع آموزش ابتدایی‎ ‎

ـ طول دوره تحصیلی: شش سال‏‎ ‎

ـ سن آغاز دوره: شش سال

ـ سن پایان دوره دوازده سال

▪‎ ‎مقطع مقدماتی متوسطه

ـ طول دوره تحصیلی: چهار سال‏‎ ‎

ـ سن آغاز دوره: دوازده سال

ـ سن پایان دوره: شانزده سال.

ـ گواهینامه پایان دوره:گواهینامه سال دهم آموزش‎ ‎

▪ مقطع تکمیلی متوسطه‎ ‎

ـ طول دوره تحصیلی: دو سال‎ ‎

ـ سن آغاز دوره: شانزده سال

ـ سن پایان دوره: هجده سال

ـ گواهینامه پایان دوره:گواهینامه سال دوازدهم آموزش‎ ‎در تمامی مدارس‌ استرالیا آموزش‌ شامل‌ سه‌ مرحله‌ پیش دبستانی‎(Preschool) ‎،‎ ‎ابتدایی‌‏‎ (Primary) ‎متوسطه‎ (Secondary) ‎است. ط‌ول‌ دوره‌ کودکستان‌ معمولا‎ ‎یکسال‌ است و برای‌ کودکان‌ از ‌ پنج‌ سالگی‌ آغاز می‌‌شود. در ایالت‌ها و‎ ‎یا سرزمین‌های‌ مختلف‌ استرالیا ط‌ول‌ دوران‌ ابتدایی‌ و متوسطه متفاوت‌ است‌. ولی‌‏‎ ‎به طور کلی‌ دوران‌ ابتدایی‌ به طول‌ شش‌ (سال‌ اول‌ تا ششم‌) و یا هفت‌ سال‌ (سال‌‏‎ ‎اول‌ تا هفتم‌) است و دانش‌‌آموزان‌ بین‌ ‌ شش‌ تا یازده‌ سالگی‌ در‎ ‎مدارس‌ ابتدایی‌ پذیرفته‌ می‌شوند.

دوران‌ دبیرستان‌ شش‌ سال‌ (سال‌ هفتم‌ تا‎ ‎دوازدهم‌) و یا پنج‌‌سال‌ (سال‌ هشتم‌ تا دوازدهم‌) به‌ طول‌ می‌انجامد.

در بعضی‌‏‎ ‎از ایالت‌ها و یا سرزمین‌های‌ استرالیا نظیر سرزمین‌ پایتختی‌ استرالیا و یا ایالت‌‏‎ ‎تاسمانیا دوران‌ دبیرستان‌ چهار سال‌ (سال‌ هفتم‌ تا دهم‌) است و دانش‌‌آموزان‌‏‎ ‎برای‌ ادامه‌ تحصیل‌ سال‌ یازدهم‌ و دوازدهم‌ را در کالج‌ می‌گذرانند. تحصیل‌ در‎ ‎استرالیا تا سن‌ پانزده‌ سالگی‌ و یا تا تکمیل‌ سال‌ دهم‌ اجباری‌ است و‎ ‎مدارس‌ خصوصی‌ نقش‌ بزرگی‌ را در آموزش‌ دانش‌‌آموزان‌ استرالیایی‌ به‌ همراه‌‏‎ ‎مدارس‌ دولتی‌ دارند.

طبق‌ آمار رسمی‌ مدارس‌ غیر دولتی‌ وابسته‌ به‌ کلیسای‌‏‎ ‎کاتولیک‌ حدود بیست‌ و یک‌ درصد و دیگر مدارس‌ خصوصی‌ حدود هفت‌ درصد از آموزش‌‏‎ ‎دانش‌آموزان‌ استرالیایی‌ را به عهده‌ دارند. مدارس‌ مختلط‌ بوده‌ و تنها یک‌ سوم‌‏‎ ‎از مدارس‌ غیردولتی‌ به صورت‌ پسرانه‌ یا مدارس‌ دخترانه‌ هستند. درصورت‌ پایان‌‏‎ ‎موفقیت‌آمیز سال‌ دوازدهم‌ متوسطه‌ و یاکالج‌، دانش‌‌آموزان‌ گواهینامه‌ فارغ‌‏‎ ‎التحصیلی‌ سال‌ دوازده‌‏‎ Certificate Year ‎ و یاگواهی‌ ورود به‌ آموزش‌‏‎ ‎عالی ‌‏‎(Tertialy Entrance Statement)‎ را دریافت‌ می‌کنند‎.‎

● آموزش پایه

تحصیل در کشور استرالیا تا رده سنی۱۵ سال برای تمامی شهروندان اجباری است. با‎ ‎وجودی که دانش‌آموزان طی این مرحله از مجوز ترک تحصیل برخوردار می‌شوند، اما با این‎ ‎حال بیشتر آنان تا تکمیل دوره متوسطه به تحصیل خود ادامه می‌دهند. در نظام آموزشی‎ ‎کشور استرالیا دوره تحصیلی مقطع ابتدایی و دو سال مقدماتی متوسطه اجباری است که‎ ‎به دانش آموزان رده‌های سنی چهار تا هجده سال تعلق دارد‏‎.‎

گفتنی است که رده سنی دقیق ورود به نظام آموزش اجباری از ایالتی به ایالت دیگر‎ ‎متفاوت است اما به طور کلی جدول سنی ورود به دوره تحصیلات اجباری بین رده‌های سنی شش تا پانزده ‎سال است.

در این کشور والدین می‌توانند فرزندان خود را در مدارس دولتی و یا‎ ‎مدارس خصوصی ثبت نام کنند. تحصیل در مدارس دولتی رایگان است اما در برخی موارد‎ برای تأمین بودجه فعالیت‌های فوق‌العاده مدرسه از والدین شهریه ناچیزی در طول سال‎ ‎دریافت می‌شود.

والدین دانش آموزان موظف به تدارک کتاب و ابزارکمک آموزشی و اونیفرم‎ ‎مدرسه فرزندان خود هستند. اغلب مدارس دولتی استرالیا مختلط بوده و در آن دختران‎ ‎و پسران در کنار یکدیگر به تحصیل می‌پردازند. بیشتر مدارس خصوصی کشور به دو‎ ‎دسته به شرح زیر تقسیم می‌شوند:

▪ ‎مدارس خصوصی تحت مدیریت کلیسای کاتولیک.

▪ ‎مدارس خصوصی تحت مدیریت هیات امنای دیگر فرق مذهبی.‎ ‎

مدارس خصوصی علاوه بر دریافت شهریه تحصیلی از دانش‌آموزان خود، از یارانه آموزشی‎ ‎دولت‌های فدرال و محلی نیز بهره ‌می‌برند. بیشتر مدارس خصوصی مختلط نیستند.

● آموزش پیش دبستانی

مقطع پیش دبستانی معمولا از چهار سالگی آغاز می‌‌شود اما شرکت در آن اجباری‎ ‎نیست. بیشتر کودکان استرالیایی سنین ســـه تــا پنج سال در مدارس رسمی پیش دبستانی ثبت نام می کنند‎و از آموزش‌های این دوره بهره‌ می‌برند‎.‎

● خدمات مراقبتی کودکان

در کشور استرالیا مراقبت از کودک یک امر رایج است. بسیاری از کودکان ‎یکبار در عمر خود در مهد کودک به سر برده اند.سرویس مراقبت از کودکان برای کمک به‎ ‎والدینی طراحی شده است که به دلایل مختلف اعم از اشتغال توانایی مراقبت از کودک خود ‎را در ساعات کار ندارند‎.‎

مراقبت از کودک به سه صورت زیر است:

۱) ‎مهد کودک ویژه کودکان تازه متولد شده؛ البته این کار نیاز به مجوز دارد.‎

۲) ‎مراقبت از کودکان دو سال به بالا.

۳) ‎مراقبت از بچه‌های دبستانی در ساعات فراغت از تحصیل و تعطیلات.‎

● نهادهای مرکزی

از جمله نهادهای مرکزی ارائه دهنده سرویس‌های مراقبتی کودکان می‌توان از موارد‎ ‎زیر نام برد:‎

▪ ‎مراکز مراقبتی شبانه‌روزی‎ ‎

▪ ‎مراکز مراقبت روزانه خانوادگی‎ ‎

▪ ‎مراکز مراقبت‌های ویژه‎ ‎

▪ ‎مراکز مراقبت‌های خارج از ساعات مدرسه‎ ‎

▪ ‎مراکز مراقبتی در روزهای تعطیل‎ ‎

▪ ‎مراکز مراقبتی سیار

● آموزش ابتدایی

کودکان استرالیایی از پنج سالگی وارد مقطع ابتدایی می‌شوند. نخستین سال مقطع‎ ‎ابتدایی هنگامی است که به کودک مدرسه معرفی می‌شود. نام این دوره از ایالتی به‎ ‎ایالت دیگر متفاوت است.در این سال کودکان به مهارتهای اولیه خواندن و نوشتن تسلط‎ ‎یافته و از آداب و رفتارهای اجتماعی و نحوه برخورد با دیگر همسالان خود آگاهی می‌یابند. این سال که به سال مقدماتی نیز معروف است، از دیگر سال‌های دوره تحصیلی ابتدایی‎ ‎جدا نیست. از جمله اصلی‌ترین موضوعات درسی مدارس ابتدایی کشور استرالیا می‌توان از ‎زبان انگلیسی، تربیت بدنی و بهداشت، زبان دوم، ریاضیات، علوم، جامعه و محیط‎‌‎زیست، فن‌آوری و هنر نام برد. درمقطع ابتدایی کودکان در ابتدا راجع به فرهنگ کشور‎ ‎خود و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌‌کنند، مطالبی فرامی‌گیرند.

در این دوره به‎ ‎کودکان آموخته می‌شود که تحمل دیگر افراد جامعه با هر رنگ، نژاد، مذهب و پیشینه‎ ‎از اهمیت حیاتی برخوردار است. در پایان دوره ابتدایی کودکان می‌توانند به راحتی‎ ‎بخوانند، بنویسند، بشمارند و درخصوص کشور خود صحبت کنند طول دوره آموزش مقدماتی‎ ‎متوسطه شش تا هفت سال است که از پنج سالگی آغاز شده و تا دوازده سالگی به طول می‌انجامد.

مواد‎ ‎درسی و مدت زمان ارائة آنها درهرایالت متفاوت است اما طبق مصوبه شورای وزرای آموزش ‎و پرورش، اشتغال، حرفه‌آموزی و امور جوانان هشت مادة درسی اصلی باید دربرنامة درسی ابتدایی‎ ‎در سراسر کشور گنجانده شود. که ازجمله مهمترین آن می‌توان از دروس انگلیسی، ریاضیات، ‎علوم، تعلیمات اجتماعی، هنر، تکنولوژی، ورزش و بهداشت و زبان‌های خارجی نام برد‎.‎

ارتقاء به کلاس بالاتر تا پایان پایه ده به صورت اتوماتیک و برحسب سن دانش آموز‏‎ ‎صورت می‌گیرد‎.‎

از پایه ده تحصیلی به بعد امتحانات به صورت داخلی در مدارس برگزار می‌‌‌شود. در بیشتر ایالت‌ها در پایان پایه دوازده امتحان سراسری برگزار می‌شود.

● آموزش متوسطه

بیشتر پسران و دختران استرالیایی در سنین ۱۲ تا ۱۳ سال وارد مقطع متوسطه می‌شوند. در‎ ‎خلال دوره چهار ساله آموزش متوسطه مطالعه دروسی چون زبان انگلیسی، ریاضیات و علوم‎ ‎برای تمامی دانش‌آموزان اجباری است. در این دوره همچنین واحدهای درسی انتخابی متنوعی‎ ‎از قبیل مطالعات رایانه‌ای، زبان‌های خارجی، هنر، موسیقی، نمایشنامه، بازرگانی، تاریخ،‏‎ ‎جغرافیا و علوم فنی نیز به دانش آموزان ارائه می‌شود. دانش‌آموزان دبیرستانی‎ ‎دردوسال آخر مقطع متوسطه رشته تحصیلی دلخواه خود را انتخاب می‌کنند. درپایان دوره‎ ‎تحصیلی متوسطه به یکایک دانش‌آموزان کارنامه تحصیلی اعطا می‌شود. در این کارنامه‎ ‎رتبه دانش‌آموزان نسبت به دیگر دانش‌آموزان سایر مدارس متوسطه سراسر کشور مشخص‎ ‎شده است. این کارنامه همچنین صلاحیت تحصیل دانش‌آموزان در دوره‌های تحصیلی‎ ‎دانشگاهی را مشخص می‌کند. البته تکمیل دوره متوسطه، تضمینی برای ورود به دوره‌های‎ ‎تحصیلی دانشگاهی به شمار نمی‌رود زیرا دانشگاه‌ها بر اساس نتایج نهایی کارنامه‎ ‎داوطلبان ورود به دانشگاه و وجود فضای خالی برای رشته‌های مورد دلخواه دانشجویان در‎ ‎این خصوص تصمیم‌گیری می‌کنند. همان‌گونه که قبلاً نیز بدان اشاره شد، برخی از‎ ‎رشته‌های تحصیلی دانشگاهی درباره شمار متقاضیان تحصیل در آن رشته و الزامات پذیرشی‎ ‎از محدودیت‌های خاص خود برخوردار هستند. لازم به یادآوری است که شماری از مدارس‎ ‎متوسطه کشور استرالیا به دانش‌آموزان خود در سال آخر متوسطه دیپلم بین‌المللی‎ IB ‎اعطاء می‌کنند. این نوع دیپلم مختص دانش‌آموزانی است که از اقامت دائم کشور‎ ‎استرالیا برخوردار نیستند، از این‌رو این قبیل دانش‌آموزان با برخورداری‎ ‎از دیپلم بین‌المللی متوسطه‎ IB ‎ از مجوز تحصیل در تمامی مراکز آموزشی جهان بهره‌مند می‌شوند.

● مقطع آموزش مقدماتی متوسطه

طول دوره آموزش مقدماتی متوسطه پنج تا شش سال است که از دوازده سالگی آغاز می شود و تا‎ هفده سالگی به طول می‌انجامد. نسبت معلمان به دانش آموزان نیز در ایالت‌های مختلف و‎ ‎در مدارس متوسطه دولتی یا خصوصی متفاوت است اما به طور کلی می‌توان گفت که نسبت دانش‌‎آموزان به معلمان متوسطه ۱۱ تا ۳/۱۳ است‎.‎

● ارزشیابی تحصیلی‎ ‎

در مقطع متوسطه گواهینامه‌های تحصیلیHSC ‎ و‎ VCE ‎پس از به پایان رساندن موفقیت‎ ‎آمیز دوره تحصیلی طی سال یازدهم و یا دوازدهم به دانش‌آموزان اعطاء می‌شود. در ‎استرالیا، ایالات و مناطق مختلف از نظام ارزشیابی مخصوص به خود برخوردار است. در این باره در مقطع متوسطه بالاترین نمره یا رتبه با حرف لاتین‎ A ‎و پایین‎ترین نمره یا رتبه با حرف لاتین‏‎ E ‎نمایش داده می‌شود‎.‎

● جدول زمانی مدارس

‎جدول زمانی مدارس استرالیا برای آغاز و پایان سال تحصیلی از ایالتی به‎ ‎ایالت دیگر متفاوت است. دانش‌آموزان هر روز به استثنای روزهای تعطیل رسمی هفته‎ ‎از ساعت ۹ صبح تا ۳ بعدازظهر در مدرسه حضور دارند.

● ‎ ‎آموزش پیش دانشگاهی

دوره تحصیلات پیش دانشگاهی ویژه دانشجویان برون مرزی و بین‌المللی، دانش و مهارت‎های لازم را برای انتقال مناسب دانسته‌های خود ازسطح آموزش کشور خود به سطح آموزش ‎در استرالیا ارائه می‌دهد. تحصیلات پیش دانشگاهی به رشته‌هایی ازقبیل تجارت و علوم‎ ‎تقسیم می‌شوند.

مرسوم است که دانشگاه‌ها، تحصیلات پیش دانشگاهی رابرای دانشجویان به‎ ‎عنوان ثبت نام مشروط در دوره‌های کارشناسی ارائه می‌دهند‎.‎

آغاز سال تحصیلی در استرالیا ماه فوریه و پایان آن در ماه دسامبر است. البته‎ ‎یک فرصت تنفس میان سال برای دانشگاه‌ها و دوره‌های پیش دانشگاهی وجود دارد.زمانبندی‎ ‎دوره‌های آموزش زبان متغیر بوده و اغلب ماهانه است.

سال تحصیلی در استرالیا در‎ ‎ماه فوریه آغاز می شود و با آغاز سال تحصیلی در نیم کره شمالی زمین متفاوت ‎است. تفاوت شش تا هفت ماهه موجود زمان مناسبی است تا دانشجویان خارجی نسبت به تقویت زبان‎ ‎انگلیسی خود در فرصت موجود بین پایان سال تحصیلی در کشور متبوع و آغاز سال بعد در‎ ‎استرالیا بپردازند‎.‎

● سرویس حمل و نقل

در استرالیا دانش‌آموزان از طرق مختلف اعم از پیاده، دوچرخه‌سواری، ماشین‎ ‎شخصی و یا با سرویس مدرسه در کلاس‌های درس خود حضور می‌بابند.

بیشتر مدارس خصوصی از‎ ‎اتوبوس‌های اجاره‌ای برای سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان خود استفاده می‌کنند‎.‎ مدارس دولتی نیز چنانچه تعداد دانش‌آموزان خارج از محدوده آنها زیاد باشد، از‎ ‎اتوبوس‌های ویژه مدرسه استفاده می‌کنند‎ .

● تغذیه دانش‌آموزان

مدارس دولتی به دانش‌آموزان خود تغذیه یا ناهاری نمی‌دهند و دانش‌آموزان معمولاً‎ ‎مجبور هستند تغذیه خود را از منزل به مدرسه بیاورند. البته در مدارس بوفه هایی‎ ‎وجود دارد که با دریافت پول به دانش‌آموزان مواد خوراکی عرضه می‌کنند.

● کمک به والدین دانش آموزان

هدف نظام‌آموزش استرالیا ارائه بهترین آموزش به دانش‌آموزان این کشور است‎.

‎در راستای همین هدف، نظام آموزشی کشور برای والدین دانش آموزان کمک‌های زیر را پیش‎ ‎بینی کرده است:‎

۱) ‎مراقبت از کودک در مهد کودک‎

۲) ‎کمک مالی‎

۳) ‎ارایه کمک به دانش‌آموزان معلول

۴ـ ‎کمک درسی

●‎ ‎بورسیه تحصیلی‎ ‎

برخی از مدارس خصوصی و بیشتر مدارس کاتولیک هر ساله به تعدادی از دانش‌آموزان خود‎ ‎بورس تحصیلی اعطاء می‌‌کنند. به همین خاطر دانش‌آموزان برای دستیابی به بورس ‎تحصیلی مجبور هستند، در امتحانات بسیار جدی و سخت شرکت کنند. هرکدام از آنها که‎ ‎موفق شده و حد نصاب لازم را به دست آورند، از طرف هیأت امنای مدرسه‎ ‎بورسیه می‌شوند. در حال حاضر این قبیل بورسیه‌ها بیشتر برای پرداخت شهریه‌های تحصیلی‎ ‎به دانش‌آموزان موفق اعطاء می‌‌شود ولی بعضی اوقات ممکن است مدرسه‌ای دانش‌آموز‎ ‎خود را به دلایل دیگر بورسیه کند.

● کمک به دانش‌آموزان معلول

امکانات آموزشی ویژه شامل مدارس استثنایی و واحدهای آموزشی ویژه هستند. این قبیل‎ ‎تأسیسات برای دانش‌آموزانی طراحی شده‌اند که قادر به تحصیل در مدارس عادی نیستند و‎ ‎علاوه بر نیاز به امکانات آموزشی ویژه، به کمک یک معلم کمکی نیز احتیاج دارند‎.‎

● آموزش فنی و حرفه ای‎ VET ‎

اتحادیة استرالیا، شکل سنتی مقتدرانه‌ای از آموزش و پرورش حرفه‌ای دارد. اما‎ ‎سال‌های این نوع آموزش و پرورش محدود به طیف اندکی از صلاحیت‌ها و استعدادهایی می‌شد‎ ‎که توسط مؤسسات آموزشی پیشرفته و فنی دولتی ارائه می‌شدند. درسال ۱۹۷۴، ‌یک نگرش مجدد‎ ‎ملی، آغاز گر سیستم آموزش و پرورش حرفه‌ای ملی بود که رشد چشمگیری داشته و هم‌ ‎اکنون نمایانگر قشر گسترده‌ای از فعالان این امر است. بخش مسئول پرورش ملی استرالیا‎ (ANTA) ‎در سطح ملی قرار دارد .ANTA‎که درسال ۱۹۹۴ تأسیس شد پیکره‌ای از یک قدرت مشترک‌‎المنافع است که ریاست آن را هیأت راهنمای صنعتی به عهده داشته و وزرای منطقه‌ای ،‎ ایالتی و مشترک‌المنافع را در چگونگی دستیابی مفیدتر به یک جامعیت ومرکزیت ملی‎ ‎برای سیستم VET‎ راهنمایی می‌کند. این وزراء (که مجموعاً با عنوان هیأت وزرای‎ ANTA ‎ شناخته می‌شوند) مسئولیت اخذ تصمیمات نهایی مربوط به طراحی و سیاست استراتژیک) منطقه‌ای، سرمایه‌گذاری و اولویت‌ها و اهداف ملی را برعهده دارند.اهمیت‎ ‎هیأت‎ ANTA ‎درفرآیند سیاست‌گذاری، نقش حیاتی را که هم اکنون، صنعت در سیستم ‎استرالیایی بازی می‌کند، مشخص می کند. منافع منطقه‌ای و ایالتی توسط افرادی با‎ ‎عنوان مسئولان پرورش منطقه‌ای و ایالتی معین می‌شوند‎.‎

این مسئولان، نیازهای پرورش اجتماعی و صنعتی حوزة فرماندهی مربوط به خود را در‎ ‎حالی مورد توجه قرار می‌دهند که مرکزیت ملی را نیز حفظ می‌کنند. آنان در طرح‌های‎ ‎آموزش و پرورش حرفه‌ای سالانة خود با طرح ملی نیازهای پرورشی استرالیا همکاری دارند‎ ‎در طول چند سال گذشته، افزایش اساسی در تعداد مؤسسات خصوصی صورت گرفته که ارائه‎کنندة دوره‌های آموزش و پرورش حرفه‌ای هستند. با این وجود، امروزه رقابت این مؤسسات با دیگر ارائه‎ ‎کنندگان خصوصی و یا آنهائی که سرمایه‌گذاری مردمی دارند، ادامه می‌یابد. این سیستم‎ ‎پیشرفته، امکان انتخاب‌های متعددی را برای افراد بوجود می‌آورد تا بتوانند در پی‎ ‎یادگیری بلند مدت باشند. اصلاح عمده در سیستم استرالیایی، حرکت به سمت پرورش مبتنی‎ ‎بر شایسته‌سالاری بوده است، توجه این نگرش، بر ایجاد مهارت‌های معین صنعتی در‎ ‎افراد، دستیافته‌های موفقیت‌آمیز و اثبات آن چیزی است که فرد یادگیرنده را در چهار‎ ‎چوب صلاحیت‌های استرالیا، شایسته و لایق صلاحیت‌های مرتبط می‌کند. طبق این روش‎، محتوای پرورش را نیازهایی تعیین می‌کند که مربوط به صنعت و صلاحیت‌هایی باشد که در‎ ‎زمان نیل به مهارت‌ها، بروز پیدا می‌کند. در ابتدا، سیستم آموزش و پرورش حرفه‌ای استرالیا بر‎ ‎ارائة تولید تکیه داشت و زمینه را برای فعالیت‌های محدود صنعتی‎ ‎در توسعة دوره‌های پرورشی مساعد می‌کرد که نیازهای نیروی کاری آینده را تأمین ‎کند. در صنعت، مهارت‌هایی مورد توجه بود که سیستم آموزش و پرورش حرفه‌ای به مردم‎ ‎ارائه می‌داد که این مهارت‌ها به شکلی نامتناسب، همردیف با مهارت‌های مورد نیاز‎ ‎افراد در مکان‌های کاری قرار گرفتند. با معرفی صنعت ملی که استاندارد‌های کیفی را‎ ‎ارتقاء بخشید، نیازهای صنعتی بیشتر نمایان شد. با این وجود، هنوز دولت به برنامه‌‎های اعتباری و پرورشی نظم می‌بخشید و پرورش بازرگانی محدود به تعداد نسبتاً‎ ‎محدودی از صنایع می‌شد. این نگرش، دربرگیرندة تعداد کمی از صنایع بوده و کار‎ ‎بیشتری لازم بود تا از این امر اطمینان حاصل شود که نیازهای نیروی کار استرالیا که‎ ‎به سرعت تغییر می‌یافتند با پیشرفت‌های آتی و جدید در رشد و تولید مرتفع می‌شدند‎ .‎ابتکارهای استراتژیک که اکنون راهنمای سیستم آموزش و پرورش حرفه‌ای ملی استرالیا‎ ‎است در مقاله‌ای با عنوان «پلی به آینده ـ استراتژی ملی استرالیا در آموزش و پرورش‎ ‎حرفه‌ای ۲۰۰۳ ـ ۱۹۹۸» آورده شده است‎.‎

اهداف اصلی که مؤید نگرش این سیستم هستند عبارتند از:

ـ ‎آماده‌سازی مردم استرالیا برای ورود به دنیای کار‎ .‎

ـ ‎افزایش تحریک و فعالیت در بازار کار‎ .‎

ـ ‎دستیابی به نتایج مساوی و متناسب در‎ VET ‎

ـ ‎افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای

ـ ‎به نهایت رساندن ارزش هزینه‌های عمومی آموزش فنی و حرفه‌ای

سیستم‎ VET ‎استرالیا ازسوی «چارچوب تشخیص صلاحیت» و «گروه پرورش» این کشور مورد ‎حمایت قرار گرفته تا در دستیابی به این اهداف کلیدی مفید واقع شود. هدف چارچوب‎ ‎تشخیص صلاحیت و گروه پرورش استرالیا توسعة کیفی خدمات و محصولات آموزش و‎ ‎پرورش تمام حرفه‌ای و نیز پیشبرد رویکرد ملی متحد و مبتنی بر همکاری است. ضمناً، این‎ ‎هر دو، روش نظم‌دهی به پرورش را تسهیل کرده و افراد مسئول در این زمینه را معین می‌کند، چگونگی تضمین کیفیت را توصیف کرده و اطمینان می‌دهند که روش‌ها و سیاست‌های با‎ ‎ثبات ملی مناسب و قابل قبول هستند . این چارچوب استرالیا، برای سازمان‌های ارزیابی‎ ‎و پرورش فرآیندی را ایجاد می‌کند که ملی بوده و محور آن ثبت کیفیت خدمات ارائه شده‎ ‎است. در این چارچوب، نگرش جدید گروه‌های پرورش نگرش سنتی معتبر‌سازی منطقه‌ای و‎ ‎ایالتی برنامه‌ها را تکمیل می‌سازد و تشخیص دو جانبة سازمان‌های پرورش ثبت شده، خدمات و محصولات را ممکن می‌کند؛ زمینه‌ای را بوجود می‌آورد که بین ارائه‌کنندگان‎ ‎خدمات عمومی و خصوصی رابطه برقرار می‌کند و متنوع‌سازی خدمات و محصولات شناخته شده‎ ‎را مورد تأیید قرار می‌دهد. گروه‌های پرورشی، زیربناهای اولیه را برای برنامه‌های ‎آموزش و پرورش حرفه‌ای می‌سازند. این گروه‌ها دسته‌هایی از منابع پرورش ملی هستند که‎ ‎شامل استانداردهای صلاحیت ملی، روش‌های ارزیابی و صلاحیت‌ها و شایستگی‌های ملی‎ ‎می‌شود و البته این گروه‌ها، پی‌ریزی یک سیستم ملی را انجام داده‌اند که تحت حمایت‎ ‎سهامداران عمده قرار دارد. این گروههای پرورشی که با صنعت پیشرفت کرده‌اند، راه‎ ‎زیادی را نیز طی کرده تا از معتبرسازی‌های دوره‌های محدود و متمرکز فاصله بگیرند‎.‎ آنان از طریق فعالیت‌هایی که توسط هربخش صنعتی اداره می‌شد، نگرش‌های نامربوط گذشته‎ ‎را به استانداردها، برنامه‌ها، منابع یادگیری و شایستگی‌ها کنار یکدیگر قرار می‌‎دهند. این مسأله باعث ایجاد ابزار متنوع و گسترده‌ای از یادگیری و ارزشیابی بود که‎ ‎به صلاحیت‌های تشخیص داده شدة ملی، خاتمه می‌یافت.

گروه‌های پرورش فردی از سوی‎ ‎هیأت‌های مشورتی و پرورش صنعتی ملی در زمینه‌های صنعتی ویژه توسعه یافته‌اند که با‎ ‎فعالیت شدید در زمینة صنعت به دنبال کسب اطمینان از این هستند که نیازهای اقتصادی و‎ ‎صنعتی مرتفع خواهد شد .

گروه‌های پرورش فردی از سوی‎ ‎هیأت‌های مشورتی و پرورش صنعتی ملی در زمینه‌های صنعتی ویژه توسعه یافته‌اند که با‎ ‎فعالیت شدید در زمینة صنعت به دنبال کسب اطمینان از این هستند که نیازهای اقتصادی و‎ ‎صنعتی مرتفع خواهد شد.

در حال حاضر، ارائه‌کنندگان خدماتی که از محصولات آموزش و‎ ‎پرورش مورد تأیید ملی، طراحی شده صنعتی و قابل انعطاف استفاده می‌کنند به شکل‎ ‎فزاینده‌ای سیستم آموزش و پرورش حرفه‌ای استرالیا را به گونه‌ای مشخص کرده اند که‎ ‎فرد یادگیرنده بیشترین فایده را‎ ‎ببرد.

در کمک به دستیابی به اهداف اصلی مشخص شده در « استراتژی ملی آموزش فنی و حرفه‎ ‎ای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ »استرالیا، راهکارهای گوناگونی را اجراء کرده که هدف آنها توسعه و‎ ‎پیشبرد علائق و ارزش‌های جامعه نسبت به امر پرورش و اصلاح عملکرد صنعت است تا باعث‎ ‎هدایت جامعه به سوی آموزش و پرورش بلند مدت و همیشگی شود. این حرکت به سمت «فرهنگ ‎پرورش» که حامی فرهنگ یادگیری است، در پی ایجاد مجموعه‌ای از رفتارها، عقاید و‎ ‎ارزش‌های ذاتی است که در همة استرالیایی‌ها مشترک است و آنها را به سوی کسب منافع و علایق بلند مدت در آموزش و پرورش‎ ‎حرفه‌ای و تعهدات مشهود و بارز در مشارکت و سرمایه‌گذاری هم در زمینة پرورش رسمی و‎ ‎هم غیر رسمی، سوق می‌دهد. ما عقیده داریم که اجرای موفق راهکارهای زیر، علاوه بر‏‎ ‎مواردی که تاکنون ذکر شد، فرهنگی از پرورش و یادگیری بلند مدت و همیشگی را در میان‎ ‎مردم استرالیا رشد خواهند داد. این موارد همچنین سیستم آموزش و پرورش حرفه‌ای را به‎ ‎سمت سیستمی پیش خواهد برد که حقیقتاً پاسخگوی نیازهای افراد باشد و ما را قادر می‌سازد‎ در مقابل چالش‌های جهانی و داخلی قرار بگیریم. تکمیل این اصلاحات در ردیف‎ ‎ابتکارات ویژه‌ای قرار می‌گیرد که در مجموع روندهای اجتماعی، تکنولوژیکی و اقتصادی‎ ‎عمده‌ای را مورد توجه قرار می‌دهد که بر آموزش و پرورش حرفه‌ای در استرالیا تأثیر‎ ‎می‌گذارند. رهبران تجاری و سیاسی استرالیا مدت ها درگیر مسألة کاهش تعداد دانش‌آموزان‎ ‎بوده و با روش جدیدی با عنوان «شیوة نوین پذیرش دانش آموز» به عکس‌العمل‌ها پاسخ‎ ‎داده‌اند.

امروزه بسیاری ازمدارس استرالیا برنامه‌های حرفه‌ای مرتبط و جامعی را علاوه بر ‎دوره‌های رایج دبیرستان برای دانش‌آموزان خود تدارک دیده‌اند. اطلاعات دوره‌‎ها و روش ها برای یکسان‌سازی با‎ VET در مدارس افزایش یافته تا دانش‌آموزان مدارس‎ ‎استرالیا، اطلاعات لازم را برای انتخاب رشتة دبیرستان و آموزش پس از دبیرستان‎ ‎داشته باشند‎ .‎

‎‎خط مشی‌های یکپارچه میان بخش‌های مختلف بدان معناست که مردم با سطوح مختلف ‎تحصیلی می‌توانند آموزش‌های گوناگونی ببینند. بسیاری از بانیان آموزش و پرورش حرفه‌‎ای و مؤسسات آموزش عالی با موفقیت، روابطی را ترویج کرده‌اند که ارتباطات یک بخش‎ ‎با بخش دیگر را تسهیل می‌کند. این مسأله در حرکت در هر دو جهت صدق کرده و شکلی از‎ ‎تجربة جدید استرالیا این است که بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌ها در دورة تحصیل ‎خود به صلاحیت‌های آموزش و پرورش حرفه‌ای دست می‌یابند. در واقع اهمیت و کشش این‏‎ ‎ارتباطات جایگزین، در حال حاضر بیشتر از تعداد دانش‌آموزانی است که از دوره‌های‎ ‎آموزش و پرورش حرفه‌ای جذب دانشگاه می‌شوند.

ترتیب‌های متنوع روش‌ها برای دانش‌ ‎آموزانی که در یک شاخه صلاحیت دارند به آنان اجازه می‌دهد تا به تحصیل و کسب صلاحیت‎ ‎و توانایی در شاخه دیگر بپردازند‎ .

● آموزش عالی فنی و حرفه‌ای‎ ‎

علاوه بر دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌های فنی برای آموزش عالی جوانان فعالیت می‌کنند ‎، این مراکز شرایط حرفه‌ای بیشتری را نسبت به دانشگاه‌ها ارائه می‌دهند. تقریباً ۲۳۰ ‎مؤسسة‎ TEFA ‎دراسترالیا وجود دارد. هر ایالت تعداد زیادی کالج و مراکز‎ TEFA ‎ دارد‎ ‎که این مؤسسات در مرکز ایالت متمرکز ند. اگرچه بسیاری از این دانشجویان به صورت نیمه وقت ثبت‌نام می‌کنند‎ ‎و بسیاری از آنها کسانی هستند که مدرسه را ترک کرده اند و می‌خواهند مهارت هایشان را‎ ‎افزایش دهند، یا بزرگسالانی هستند که تمایل به آموزش مجدد دارند یا می‌خواهند‎ ‎دوباره وارد نیروی کار شوند. مراکز‎ TEFA آموزش‌های شغلی و کارآموزی، دامنة وسیعی ‎از مشاغل مثل ساختمان‌سازی، خودروسازی، فلزات، الکترونیک، لوله‌کشی، نقاشی،‏‎ ‎تغذیه، باغبانی، دامداری، آرایشگری، منسوجات، جواهرسازی، ساعت‌سازی، رشته‌‎های بازرگانی و منشیگری را در بردارند. همچنین مراکز‎ TEFA ‎ کلاس‌های گروهی را برای‎ ‎افرادی دایر می‌کنند که تمایل به یادگیری بهتر مهارت‌های: قرائت، نوشتار، هجی یا‎ ‎ریاضیات دارند یا خواهان یادگیری زبان انگلیسی هستند و در رشته‌هایی مثل ماشین‎ ‌نویسی، گیاه‌شناسی، تجارت و پشم چینی گوسفند کلاس‌های نیمه وقت کوتاه مدت ثبت نام می کنند. .‎استاندارد رشته‌های ‎ TEFA‎نسبت به رشته‌های دانشگاهی نباید پائین‌تر تصور شود.

اما‎ ‎در حقیقت تحصیلات دانشگاهی از اعتبار بیشتری نسبت به تحصیلات‎ TEFA ‎برخوردارند، زیرا‎ ‎راه یافتن یه دانشگاه مشکل‌تر از راه ‌یافتن به کالج‌های‎ TEFA ‎است؛ اگر چه قیمت‎ ‎شهریة کالج‌های‎ TEFA ‎به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر است و میانگین هزینه نرخ شهریه‎ ‎برای رشته‌های تمام وقت سالانه بین ۶۰۰‌‌ـ۵۰۰ دلار است. ممکن است دانشجویان به علت‎ ‎دریافت کمک هزینة تحصیلی ملی استرالیا یا مزایای مشابه آن از پرداخت شهریه معاف‎ ‎شوند.

در پایان هریک از دوره‌های فوق به فارغ‌التحصیلان گواهینامه پایان دوره یا دیپلم‎ ‎فنی و حرفه‌ای اعطاء می‌شود.

آموزش فنی و حرفه‌ای غیردانشگاهی خود مدارس فنی و ‎حرفه‌ای متوسطه، مؤسسات پلی تکنیک موسوم به ‎(TAFE)‎، کالج‌های‎ ‎بازرگانی، مراکز مهارتی، مراکز آموزش بزرگسالان ‎(ACE)‎، مؤسسات خصوصی، مؤسسات آموزش صنعتی‎ ‎و در بخش دانشگاهی بر دانشگاه آزاد استرالیا را شامل می‌شود‎.‎

این قبیل مؤسسات آموزشی در زمینه‌های مختلف و متنوع آموزش فنی و حرفه‌ای نظیر‎ ‎تجاری،فنی، حرفه‌ای و مشاغل غیر حرفه‌ای آموزش‌های لازم را به علاقه مندان ارایه‏‎ ‎می‌دهند. تمامی دوره‌های تحصیلی فوق به مدارکی چون دیپلم عالی وگواهینامه‌های درجه ‎ (۴-۱)‎منتهی می‌شود. علاوه براین ممکن است همراه با مدارک فوق گواهینامه‎ ‎مهارت،گواهینامه صلاحیت وگواهینامه کاردانی به فارغ التحصیلان اعطاء شود.

● آموزش عالی در حوزه صنایع

دفتر آموزش بین‌الملل کشوراسترالیا‎ (AEI) ‎با همکاری شبکه مشاوران آموزش‎ ‎دانشجویان خارجی و حوزه کار آموزی درصدد بین‌المللی‌سازی آموزش کشور استرالیا از‎ ‎طریق صدور خدمات آموزشی به کشورهای خارجی، است.

علاوه بر این‎(AEI) ‎ با کمک بودجه‎ ‎دولت فدرال دوره‌های مختلف کارآموزی را برگزار می‌کند تا ازاین طریق نیاز بخش‎ ‎صنعت به کارگران ماهر و با تجربه تأمین شود.

دانشگاه آزاد استرالیا‎ (OLA) ‎گزینه‎ ‎دیگری برای تدارک آموزش عالی و آموزش فنی و حرفه‌ای برای علاقه مندان به این قبیل‎ ‎دوره‌های تحصیلی است.این دانشگاه از کنسرسیومی متشکل از دانشگاه‌های مختلف دولتی تشکیل‎ ‎شده است و به صورت یک واسطه میان دانشجویان و مؤسسات آموزش عالی عمل می‌کند.

این‎ ‎دانشگاه با برگزاری واحدهای آموزشی انتقالی، واحدهای آموزش فنی و حرفه‌ای‎(TAFE)‎،‎ ‎واحدهای دوره کاردانی و کارشناسی، دانشجویان را برای ورود به دوره‌های تحصیلی‎ ‎دانشگاهی رسمی مهیا می‌کند‎.‎