یکشنبه, ۱۳ خرداد, ۱۴۰۳ / 2 June, 2024
مجله ویستا

صنعت رسانه ایی


صنعت رسانه ایی

امروزه ایمیل یكی از مهمترین كاربرد های اینترنت است تقریبا َ اغلب مردم همه روزه از ایمیل استفاده می كنند بعضی كاربران ممكن است هفته ایی یك یا دو پیام ارسال كنند و دیگران بیشتر و بعضی هزاران پیام ارسال ودریافت می كنند

● آیا ایمیل یك صنعت رسانه ایی جدید است ؟

امروزه ایمیل یكی از مهمترین كاربرد های اینترنت است . تقریبا َ اغلب مردم همه روزه از ایمیل استفاده می كنند . بعضی كاربران ممكن است هفته ایی یك یا دو پیام ارسال كنند و دیگران بیشتر و بعضی هزاران پیام ارسال ودریافت می كنند .

۷۵ % درصد ترافیك آرپانت را ایمیل تشكیل می دهد .

بر طبق آخرین گزارش ها توسط موسسه تحقیقاتی forrester تقریبا َ بیش از نیمی از آمریكائیان از ایمیل بطور متوسط یك ساعت ونیم در روز استفاده می كنند آنها اظهار می دارند ۸۷ میلیون آمریكائئی كاربران فعال ایمیل هستند .

منظور از ایمیل، یك نشانی پستی یا به اصطلاح آدرس پست الكترونیكی است كه از طریق این نشانی می توان با هر شخصی یا ارگان و سازمانی به صورت الكترونیكی و از طریق شبكه جهانی اینترنت ارتباط پیدا كرد. و از طریق آن همه افراداز هر كجای دنیا می توانند پیام ها, عكس ها و هر فایل دیگری را ارسال نمایند .مزیت جهانی بودن دسترسی به صندوق پست الكترونیك و عدم محدودیت زمانی دسترسی به منظور ارسال و دریافت نامه ها و همچنین آنی بودن همین ارسال ها و دریافت ها، پست الكترونیك را به یك ضرورت فوق مهم بدل كرده است.

ایمیل را می توان به دو طریق ایجاد و استفاده نمود. از طریق سایتهایی كه ایمیل رایگان می دهند مانند yahoo كه مدیریت این ایمیل نیز از طریق خود سایت یاهو امكان پذیر است و دوم ایجاد ایمیل های اختصاصی از سایت های اختصاصی . آدرس ایمیل از دو بخش تشكیل شده است كه توسط علامت @ ( ( at singاز هم جدا می شوند .بخش اول Username وبخش دوم نام سایت ویا دامنه ایی است كه ایمیل در آن قرار می گیرد . نشانی پست الكترونیك به این صورت نوشته می شود : name@yourdomain.com .حروف كوچك وبزرگ در ادرس ایمیل بی تاثیر بوده اما معمولا ً همه حروف را بصورت كوچك می نویسند .در ضمن بین هیچ كدام از حروف وبخش های آدرس ایمیل فاصله ایی وجود ندارد.

● تاریخچه ایمیل :

در سال ۱۹۷۱ ریموند تامیلسون ، نخستین ایمیل را از طریق چیزی شبیه ماشین تحریر تایپ كرد وروی شبكه ای فرستاد كه به مثابه یك واسطه ، چند كامپیوتر محدود را به هم متصل می نمود این كامپیوتر ها در كنار یكدیگر بودند . طرز استفاده از ایمیل به سرعت توسط كسانی كه به كامپیوتر های متصل به شبكه آرپانت دسترسی داشتند تغییر یافت . ( مهندس RAYقالب بندی آدرس ایمیل را ایجاد كرد . او آن را بصورت نام گروه ،علامت @ ونام صندوق پستی تعریف كرد .از علامت @ ٬برای آنکه به نظر می رسد معنی دار است٬ استفاده کرد . از علامت@ که نشان می داد کاربران در کامپیوتر های میزبان هستند استفاده شد .)

در آوریل ۱۹۷۲ اولین پروتکل رسمی برای ارسال ایمیل روی شبکه تدوین شد . بدیهی است که نخستین کاربرد های ایمیل با امور بازرگانی و کاری مرتبط بود .مثلا ْ تنظیم یک قرار جلسه یا پرسیدن سوالات فنی .

اما به سرعت مشخص شد که ایمیل می تواند شخصی نیز بشود ٬ برای پرسیدن سوالات غیر فنی بکار رود و خلاصه بخاطر کاربرد آسانی که دارد ٬ می تواند جهت استفاده های عمومی بکار گرفته شود.

● بودن ایمیل :

سرعت بخشیدن به انتقال پیام وگسترش ارتباطات

شخصی وخصوصی شدن اینترنت ( بعنوان صندوقچه خاطرات ٬ عكس ٬ چت و... )و

نامه نگاری سریع وكنار گذاشتن تعارفات ٬ كه می توان گفت تماس برقرار كردن با ایمیل از نامه نگاری ٬ فرستادن فكس و حتی تلفن راحت تر است .

بوجود آمدن ارتباطات جدیدی بین افراد (استاد - دانشجو ٬ كاركنان شركت -روسا ٬ مخاطبان رسانه ها با برنامه ها وموسسات و..)٬ سازمانها و... . وحتی پایدار ماندن بعضی روابط كه مقطعی است .

بهترین وسیله برای فرستادن ویروس٬ اسپم و جاسوس افزار و...

و....

● نبودن ایمیل :

ارتباطات كندتر بود ودر گرو زمان و مكان

بسیاری از امور آموزشی ٬ اداری ٬ فرهنگی و.. دیرتر پیش می رفت

استفاده از تلفن ٬ نامه و.. بیشتر از الان می بود

تولیدات بعدی همانند ایمیل ٬ مثل اس ام اس ‏، وبلاگ و... دیرتر تولید می شد

و...

● فلسفه ایمیل :

انسان همیشه سعی در انتقال پیام خود به دور دستها ( بدون لزوم حركت شخصی بین فرستنده وگیرنده ) داشته است و انتقال پیام از طبل جنگ ، علامت بوسیله دود و...شروع می شود .تلگراف ، تلفن ، ایمیل ، اس ام اس و... نیز برای همین هدف او طراحی شده است .همچنین انسان سعی در سرعت بخشیدن به امور خود را دارد ، و برای این امرسعی می کند همیشه بهترین امكانات را در دسترس خود فراهم کند و برای انجام امور خود بدون تحمیل كمترین هزینه ،به اهداف خود برای رفتن به جلو و پیشرفت برسد .

منابع :

www.faratel.com

www.cybershenasi.blogfa.com

www.itna.com