سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
خبرگان اقتدار مردمی نظام
فصل انتخابات خبرگان ملت همواره از درخشان ترین دوره های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است و این درخشش بواسطه حضور برگزیدگان علمی و معرفتی كشور در بزرگترین كنگره تصمیم سازی خطوط حركت انقلاب اسلامی است. آنچه در هر انتخابات و بویژه خبرگان رهبری حائز اهمیت می باشد، علاوه بر حضور مردم، انتخاب آگاهانه و آگاهی بخشی به قشرهای مختلف از هر دریچه و نظرگاهی است. آیت الله جوادی آملی از زبده ترین چهره های علمی - فقهی نظام- چه در پیش و چه در پس از شكل گیری انقلاب- در آسیب شناسی عملكرد روحانیت در فصل انتخابات با تاكید بر آگاهی از سم پاشی های بیگانگان برای ارائه اطلاعات دقیق به مخاطب، روشنگری را وظیفه قشرهای مختلف مردم بویژه روحانیون می داند و توصیه های بسیار كارگشایی برای منتقدان انتخابات خبرگان و دلایلی شنیدنی و منطقی برای تضعیف كنندگان جایگاه رفیع این مجلس دارد... دست یابی به افق ۱۴۰۴ بی تردید با مجلسی توانا و برگزاری انتخاباتی آگاهانه از هر حیث دست یافتنی تر است.
● خبرگان سبب اقتدار نظام
هر شركت كننده ای به هر انگیزه ای به هر منتخبی خواست رای بدهد، آزاد است. آن مطلب، از حریم سخن ما به كلی دور است. به كی رای بدهند، به كی رای ندهند؛ آنچه این محفل عظیم برای او منعقد شد، تشویق مردم به مشاركت سیاسی است و حضور مردم در صحنه انتخابات خبرگان رهبری است.
ضرورت این امر برای آن است كه نظام مردمی اقتدار ملی را از حضور مردم كسب می كند، مشروعیت را از مكتب! مبادا گوینده یا نویسنده ای مشروعیت را كه صبغه اسلام دارد، به جمهوریت واگذار كند و قدرت را با مشروعیت خلط كند! در جمهوری اسلامی، اقتدار با حضور مردم تامین می شود، مشروعیت فقط و فقط به مكتب حاصل می شود. اسلام عین شرع است، ولی بازوان توانمند اسلام، حضور مردمی است. پس مطلب اول آن است كه این مجلس برای تشویق مردم در مشاركت سیاسی است و دیگر هیچ! هر كس مورد پذیرش هر رای دهنده خواست باشد، آزاد است؛ عمده حضور مردمی است.
● روحانیون روشنگری كنند
مطلب دوم؛ شما بزرگواران كه اگر خواستید ایثار كنید، در این ایام انتخابات هجرت كنید، یا دست به قلم ببرید، مقاله ای بنویسید، یا در كنار تریبونی حضور پیدا كنید، مقالی ایراد كنید، چه مقال، چه مقالت؛ بدانید كه اقتدار از ناحیه جمهوریت است، مشروعیت از ناحیه اسلام! اینچنین نیست كه حضور مردم، به این امر مشروعیت ببخشد! مشروعیت را شارع می دهد، قدرت را حضور مردمی!
مطلب سوم آن است كه اگر حضور مردمی به نصاب نرسد، امام زمان چنین نظامی را نمی پذیرد و خود را در تقیت می بیند، نائب او هم به شرح ایضاً. امام زمان ما وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) كه آخرین امام است، حرف اش همان سخنان اولین امام، یعنی علی بن ابیطالب (علیه آلاف التحیه و الثناء) است. وجود مبارك امام اول، امیرالمومنین (سلام الله علیه) طبق خطبه شقشقیه چنین فرمود: لولا حضورالحاضر و قیام الحجه بوجود الناصر(۱). اگر حضور مردمی نبود و من احساس وظیفه و تكلیف نمی كردم، و نصاب لازم را به دست نمی آوردم، همانطوری كه تاكنون در این ربع قرن تقریبی ساكت بودم، از این به بعد هم: لالقیت حبلها علی غاربها(۲).این سخن امام اول را امام آخر هم می گوید و اگر امام زمان چنین سخنی گفت، نائبان او هم چنین اطاعتی را در مغز و جان می پرورانند. اگر حضور مردمی نباشد، كسی مكلف نیست و اگر مكلف نبود، دیگران می برند! پس حضور مردمی جزء وظایف همگان است. اگر قدرت نباشد، شرع منهای قدرت همان آسیبی را می بیند كه یقتلون النبیین بغیر حق (۳) حكایت می كند. همان گزندی را می بیند كه بقتلهم الانبیاء(۴) شاهد اوست. همان صدماتی را می بیند كه كاین من نبی قاتل معه ربیون كثیر (۵) ناظر اوست.
●چگونه حق از باطل شناخته شود
مطلب چهارم این است: غالب شما یا همه شما آن نصوص علاجیه باب تعارض را دیده اید! رهبران وحی ما، یعنی خاندان عصمت و طهارت (علیهم آلاف التحیه والثناء) فرموده اند: اگر مطلبی برای شما مشتبه شد، راه تشخیص نداشتید، نتوانستید با عرض حدیث بر كتاب الله بفهمید كدام یك حق است، كدام یك غیر حق؛ نتوانستید با عرض بر سنت قطعی بفهمید كدام یكی از دو متعارض صادر شده است، كدام یكی از دو متعارض صادر نشده است، ببینید بیگانگان چه می گویند! هر چه بیگانگان گفتند، خلاف اش را بگیرید. هرچه بیگانگان گفتند، آن را ترك كنید. فان الرشد فی خلافهم (۶). این سخن كوتاه نصوص علاجیه است.
اگر برای مردم ایران زمین، جریان شركت در انتخابات خبرگان رهبری برابر خطوط كلی آیات قرآن كریم حل شد، كه نیازی به موعظت و ارشاد نیست؛ همگان حاضرند! و اگر برای آنها از راه عرض بر سنت قطعی مسئله ضرورت حضور در صحنه حاصل شد كه نیازی به مطلب بعدی نیست. ولی اگر نتوانستند روی تحلیل های قرآنی یا روائی به این نتیجه مثبت برسند كه حضور در صحنه انتخابات جزء وظایف واجب الهی است و حضور و شركت در انتخابات خبرگان رهبری جزء تكالیف است؛ اگر تاكنون رادیوهای بیگانه را نشنیدید، از این به بعد در ظرف این چند شب و روز بشنوید، یا آنها كه شنیده اند و پیاده كرده اند، آن حرف ها را ببینید؛ ببینید چندین رادیو، چه در اسراییل، چه در آمریكا، چه درانگلیس و چه در دیگر كشورهای مغرب زمین، از نهادهای انقلاب به چه عنوان یاد می كنند، یك. و از آن نهاد برین ولایت فقیه به چه عنوان تعبیر می كنند، دو.
● رادیو اسراییل، صدای شیطنت
رادیوی اسراییل كه یكی از فرستنده های شیطنت است، كه نطق بالسنتهم (۷)؛ طبق بیان نورانی امیر بیان، علی بن ابیطالب (ع): اگر شیطنت شیطان در قلب عده ای رسوخ كرد، چشم آنها را به استخدام درمی آورد، گوش آنها را به استخدام درمی آورد، از آن به بعد به زبان آنها سخن می گوید. از آن به بعد با چشم آنها می بیند.
این در اوایل نهج البلاغه است فرمود: اگر شیطان در دل كسی راه پیدا كرد، باض و دب و درج (۸). اول آنجا آشیانه می كند بعد تخم گذاری می كند. بعد جوجه ها و فرزندان خود را می پروراند. این (دابه ها) همان خاطرات مشئوم اند كه در صحنه ذهن افراد رسوخ می كنند. مانع حضور قلب آنها در نمازند. این جنبنده ها فرخ و فروخ و جوجه شیطنت اند. آنگاه صحنه جان انسان شیطنت زده را دامداری و مرغداری شیطان و جوجه های شیطان پر می كنند. از آن به بعد؛ نطق بالسنتهم، نظر باعینهم. با زبان اینها سخن می گوید، با چشم اینها می بیند.
● مراقب باش سخنگوی شیطان نشوی
این حرف ها افسانه نیست. هم برهان عقلی همین را تأیید می كند، هم مشهودات اهل معرفت همین را تثبیت می كند، هم منقولات روائی اهل بیت ناظر به این است. شیطان هست، در انسان نفوذ می كند، انسان را به بردگی می گیرد، بعد به زبان او سخن می گوید. انسان می شود سخنگوی شیطان. اگر درباره استكبار جهانی گفته شد: شیطان كبیر، سخن تشبیهی نیست. از باب قدح نیست از باب هجو نیست از باب مذمت نیست بلكه تفسیر آیه شیاطین الانس است، از یك سو، تفسیر حدیث نهج البلاغه است از سوی دیگر، اینها تشبیه نیست هجو نیست.
حرف رسانه های بیگانه فقط تحریم انتخابات است
اینگونه از رادیوهای بیگانه كه جعل الرشد فی خلافهم، مصاحبه های فراوانی با دشمنان داخل و خارج دارند؛ حتما این بولتن ها را ببینید. در این ایام از یك مصاحبه گری سؤال می كنند «رادیوی اسرائیل» كه نظر شما درباره شورای نگهبان، مجلس خبرگان، مجمع تشخیص مصلحت و سرانجام ولایت فقیه چیست؟ جوابی كه او می دهد این است می گوید: اینها غده اند و درباره ولایت فقیه می گوید: «غده سرطانی» است!! این حرف با اینترنت به همه جا می رسد، با ماهواره به همه جا می رسد با فرستنده های دیگر تصویری و غیرتصویری به همه جا می رسد. در تمام این رادیوها یك حرف به چشم می خورد و آن تحریم انتخابات است! و ترغیب مردم به عدم حضور در صحنه انتخابات! آن گروهی كه مخالف اهل بیت بودند، ائمه (علیهم السلام) به ما فرمودند: ببینید هر چه آن ها گفتند، بر خلاف شان عمل كنید. فان الرشد فی خلافهم.
● رسانه های بیگانه آزادی انسان را نمی خواهند
اما این رادیوهای بیگانه نه تنها مخالف قرآن و عترت اند نه تنها مخالف انجیل و تورات و كتاب های آسمانی دیگراند، بلكه مخالف آزادی و انسانیت هر انسان آزادمرد اند! اینها مخالف آزادی اند، مخالف حریت اند، مخالف انسانیت اند.
نه تنهاهر چه صبغه الهی دارد، اینها مخالف اند؛ هر چه صبغه انسانی دارد اینها مخالف اند! اگر الجزائر بود و انتخابات آزاد بود و برنده شدن نیروهای اسلامی بود، بر انداختند! اگر تركیه بود و روی كار آمدن اربكان بود، برانداختند! اگر افغانستان بود و نیروی متحد بود، برانداختند! اینها نه تنها مخالف الهیت اند، نه تنها مخالف اسلامیت اند، بلكه مخالف انسانیت اند! این رادیو كه می گوید: «ولایت فقیه غده سرطان است، مبادا در انتخابات خبرگان شركت كنید» در چنین فضای مسموم سیاسی آیا وظیفه ما این نیست كه عزیزان مان را روشن كنیم كه ان الرشد فی خلافهم؟!
● عالمانه آغاز كردیم و عارفانه به پیش می رویم
مطلب بعدی آن است كه انقلاب عالمانه شروع شد، آگاهانه ادامه پیدا كرد، عارفانه راه خود را طی می كند به فضل الهی تا به دست صاحب اصلی و اصیل اش كه ولی عصر (ارواحنا فداه) است بسپارد! لكن همه ما موظف ایم كه محور اصلی انقلاب را كه مشاركت آگاهانه سیاسی عموم مردم از یك سو، زنان و جوانان از سوی دیگر بالخصوص است، تثبیت كنیم.
دین ما، دین تحقیق است. به ما فرمود: یا محقق باش، یا گوش ات به حرف محقق بدهكار باشد. اگر كسی خود اهل تحقیق نبود، یا به محققین سر نسپرد، این می خشكد. فرمود: سخنان الهی درباره كسی سودمند است؛ لمن كان له قلب او ألقی السمع و هو شهید (۱۰)دو گروه اند كه به عنوان منفصله مانعه الخلو اهل نجات اند عده ای مانند چشمه های جوشان اند كه از درون آنها چشمه تحقیق، تحلیل، استدلال، سیاست صحیح می جوشد. گروهی مثل چشمه نیستند، اما مانند استخری اند كه راهی به آن نهر یا بحر یا چشمه یا قنات و چاه دارند. اگر استخر راهی به چشمه نداشته باشد، می خشكد. در این كریمه فرمود: یا چشمه جوشان تحقیق باش، یا استخری باش كه به چشمه جوشان وصلی! یا صاحب دل باش، یا دارای گوش شنوا. لمن كان له قلب أو ألقی السمع و هو شهید. اگر كسی صاحب دل نبود كه از خود بجوشد، و گوش شنوا به مراجع تقلید و محققان حوزه و دانشگاه نداد، این پژمرده است و می خشكد.
آیت الله جوادی آملی
منابع:
(۱) نهج البلاغه/ خطبه ۲ (معروف به شقشقیه)
(۲) نهج البلاغه/ خطبه ۲ (معروف به شقشقیه)
(۳) سوره بقره/ آیه ۶۱
(۴) سوره آل عمران/ آیه ۱۸۱- وقتلهم النبیاء
(۵)سوره آل عمران/ آیه ۱۴۶
(۶)وسائل الشیعه/ جلد ۲۷/ صفحه ۱۱۲
(۷) نهج البلاغه/ خطبه ۷؛ یدم فیها أتباع الشیطان
(۸) نهج البلاغه/ خطبه ۷
(۹) بحارالأنوار/ جلد ۴۵/ صفحه ۵۱
(۱۰) سوره قاف/ آیه ۳۷
(۱۱) سوره اسراء/ آیه ۳۶
(۱۲)سوره یونس/ آیه ۳۹
(۱۳) سوره حج/ آیات ۸ تا ۱۰
(۱۴) سوره قصص/ آیه ۴۱
(۱۵) سوره حج/ آیات ۳ و ۴
(۱۶) سوره اعراف/ آیه ۶۶
(۱۷) سوره حجر/ آیه ۶
(۱۸) نهج البلاغه/ نامه ۲۱؛ وصیته(ع) للحسن بن علی(ع)...
(۱۹) من لایحضره الفقیه/ جلد ۳/ صفحه ۲۴۰/ باب احیاء الموات و الأرضین...
(۲۰) سوره شعراء/ آیه ۱۳۶
¤ بیانات آیت الله جوادی آملی در جمع طلاب و فضلای حوزه ۲۲/۷/۱۳۷۷
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست