چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
مجله ویستا

والدین, فن آوری ارتباطات و اطلاعات و تعلیم و تربیت


والدین, فن آوری ارتباطات و اطلاعات و تعلیم و تربیت

فن آوری اطلاعات و ارتباطات وسیله ای برای ذخیره سازی, پردازش و ارائه اطلاعات است که بصورت الکترونیکی و مبتنی بر تعدادی رسانه می باشد

● فن آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)

فن آوری اطلاعات و ارتباطات وسیله ای برای ذخیره سازی، پردازش و ارائه اطلاعات است که بصورت الکترونیکی و مبتنی بر تعدادی رسانه می باشد. کامپیوترها و آلات میکروالکترونیک همه روزه به اشکال متنوعی در وسایل، به کاربرده می شوند.با این حال انواع فن آوری دخیل در تعلیم و تربیت برانتقال محتوا و اطلاعات به منظور پشتیبانی فرآیندهای رسمی یادگیری متمرکز هستند.عمدتاً استفاده ازفن آوری ارتباطات و اطلاعات براستفادۀ آن در کامپیوترها خلاصه می شود.البته همیشه اینطور نیست و اکنون بسیاری از آنها توانایی چندرسانه ای دارند و سخت افزار و نرم DVD افزارهای مرتبط را به کار میگیرند.سخت افزار شامل قطعات جانبی ازقبیل چاپگرها، دستگاه و اسکنرها می باشد، درحالیکه نرم افزار شامل مجموعه هایی است که ویرایش، واژه پردازی،کارهای گرافیکی، بانکهای اطلاعاتی و ارائه کنفرانسها را آسان می کنند.از بعد ارتباطی، فن آوری ارتباطات و اطلاعات ارتباط شبکه ای کامپیوترها را فراهم می کند که خودامکان دسترسی به دامنه وسیعی از نرم افزارها و اطلاعات را افزایش می دهد و همچنین ارتباط درمحدوده سازمانها و دسترسی به اینترنت وایمیل(پست الکترونیکی)را مهیا میسازد.اینترنت همچنین درساز و کارهای دیگری همچون تلویزیون دیجیتالی، تلفنها و بازیهای اینترنتی قابل دستیابی است.

● دلیل اهمیت فن آوری ارتباطات و اطلاعات برای کودکان

» فن آوری ارتباطات و اطلاعات نقشی روز افزون در زندگی مردم ایفا کرده است و دولتها هدف به اینترنت را تا سال ۲۰۰۵ تدوین کرده اند.این خود جنبه ای از تعلیم و تربیت « دسترسی جهانی برای سن پس از ۱۶ سالگی است و مدارسی برنامه ریزی شده اند که تا آخر ۲۰۰۵ به اینترنت دسترسی داشته باشند.فن آوری ارتباطات و اطلاعات همچنین در حال تبدیل به جنبه ای مهم دربخش اشتغال است و ابزاری برای مشارکت شهروندان در ارایه خدمات هر چه بیشتر است، به نحویکه محصولات و خدمات توسط واسطه های الکترونیکی قابل دسترسی می شوند.کودکان احتمالاً بیم و ترس کمتری از اینترنت دارند تا بزرگسالان، و بدین ترتیب می توانند سریعتر با نحوۀ بهره برداری از فن آوری تطابق بیابند.بنابراین اگر اینترنت به خوبی مدیریت شود، می تواند ابزار مناسب و جذابی برای آموزش و یادگیری باشد.

● دلیل استفاده از فن آوری ارتباطات و اطلاعات در مدارس

مدارس از فن آوری ارتباطات و اطلاعات استفاده میکنند تا بعد جدیدی را به فرآیند یادگیری بیافزایند و همچنین باعث افزایش ارتباط میان خانه و مدرسه شوند.بعضی مدارس از سایت اینترنتی خودشان استفاده می کنند تا منابع یادگیری را به صورت پیوسته (آن لاین) مهیا سازند.همچنین باتوانایی فن آوری ارتباطات و اطلاعات، بعضی مدارس قادرند با ارایه اطلاعات به والدین درباره حضور و غیاب، پیشرفت و دیگر اطلاعات مدرسه جامعی مهیا سازند.تحقیقات نشان داده است که به احتمال زیاد دانش آموزان از فن آوری ارتباطات و اطلاعات برای انجام تکالیفشان در خانه استفاده می کنند.فواید فن آوری ارتباطات و اطلاعات درتعلیم و تربیت و جنبه های گسترده زندگی اجتماعی موجب شده تا مدارس بیشتر کوشش کنند تا دانش آموزان قابلیت استفاده از فن آوری ارتباطات و اطلاعات را فرا گیرند.از دیدگاه یادگیری، استفاده موثر از فن آوری ارتباطات و اطلاعات می تواند به فوایدی در قالبهای ذیل منجر گردد:

ـ انگیزش بالاتر

ـ اعتماد به نفس بیشتر

ـ سئوال پرسیدن بهتر

ـ افزایش قابلیت کار با اطلاعات

ـ بهبود مهارتهای ارتباطی و اجتماعی

ـ افزایش یادگیری مستقل و پیشرفت در آن

ـ بهبود ارایه مطالب

ـ ایجاد قابلیت های حل مسئله

▪ بهبود زمان انجام کارخصوصاً، فن آوری ارتباطات و اطلاعات می تواند کودکان را به انجام موارد زیر قادر سازد:

ـ ترکیب لغت ها و تصاویر برای تولید یک کارحرفه ای.

ـ انجام کارها با تلاش کمتر.

ـ آزمایش و ارائه ایده های کودکان به روشهای مختلف برای مخاطبان گوناگون.

ـ سرایش قطعات ویژه خود کودکان.

ـ بررسی و اعمال تغییرات در مدلهای کامپیوتری.

ـ ذخیره و کاربری مقادیر عمده اطلاعات به راههای مختلف.

ـ انجام سریع و آسان کارهایی که بدون بهره گیری از فن آوری ارتباطات و اطلاعات زمان زیادی می برد.

ـ استفاده از شبیه سازی برای تجربه مواردی که تجربه آنها در زندگی واقعی بسیار دشوار یا خطرناک خواهد بود

ـ کنترل ادوات با روشن یا خاموش کردن موتورها ،زنگ اخبارها و چراغها ،یا برنامه ریزی کردن آنها به نحوی که نسبت تغییرات به نور یا حرارت واکنش نشان دهند.

ـ برقراری ارتباط از راه دور با دیگران.

● قابلیت فن آوری ارتباطات و اطلاعات چیست؟

قابلیت فن آوری ارتباطات و اطلاعات تنها قابلیت بکارگیری گستره ای ازعملیات مکانیکی نیست،بلکه یادآورآنست که کامپیوترها می توانند به بهبود یا تکمیل شماری از وظائف توسط کودک کمک کنند.کامپیوتر باید به عنوان ابزاری که نیل به اهداف را میسر می سازد مد نظر قراربگیرد.آموزش و پرورش ملی اظهار می دارد که:"شاخص توانایی فن آوری اطلاعات، توانایی استفاده موثر از ابزار فن آوری ارتباطات و اطلاعات و منابع اطلاعات برای تحلیل، پردازش و ارایه این قبیل اطلاعات و مدلسازی، اندازه گیری وکنترل وقایع خارجی می باشد."به ویژه کودکی که توانایی فن آوری ارتباطات و اطلاعات به دست آورده باید بتواند:

ـ با اعتماد به نفس از توانایی فن آوری ارتباطات و اطلاعات استفاده کند.وری ارتباطات و اطلاعات برای حل مشکلات استفاده

ـ از منابع اطلاعات و ابزار فن نماید.

ـ از فن آوری ارتباطات و اطلاعات برای دستیابی به یادگیری در شماری زمینه ها استفاده کند.

ـ کاربردهای فن آوری ارتباطات و اطلاعات را برای کار، زندگی و اجتماع بفهمد.

ـ فن آوری ارتباطات و اطلاعات مناسب را برای کار پیش روی خود انتخاب نماید.فناوری ارتباطات واطلاعات مناسب خواهد بود شناسایی

ـ راه حلهایی راکه استفاده کند.

ـ قادر به اظهارنظر دربارۀ استفاده از فن آوری ارتباطات و اطلاعات مناسب و برترباشد.

● طریقه استفاده از فن آوری ارتباطات و اطلاعات در مدارس چیست؟

فن آوری ارتباطات و اطلاعات به خوبی در آموزش و پرورش ملی جای خود را باز کرده است و اینک استفاده آن تمام زمینه ها را در بر گرفته است.از دانش آموزان انتظار می رود با گستره ای از فن آوری آشنا باشند و مهارتهای لازم را برای کاربری موثر آن دارا باشند.آنها می باید از موقعیتها و مزیتهایی که فن آوری ارتباطات و اطلاعات میتواند مهیا سازد مطلع باشند.آنها همچنین باید ازموقعیتها و مزیتهایی که فن آوری ارتباطات و اطلاعات می تواند برای حمایت یادگیری در دیگرمحیطهای تعلیم و تربیتی ارایه می دهد بهره ببرند.آموزش و پرورش ملی تجربه های فن آوری ارتباطات و اطلاعات و همچنین درکی را که یک کودک میباید دارا باشد تا توانایی فن آوری ارتباطات و اطلاعات در او ایجاد شود، مدنظردارد.اهداف وری ارتباطات و اطلاعات شامل جنبه های زیر می شود:

ـ قابل دستیابی و توانایی فن کشف موضوعات و تبادل اطلاعات؛

ـ توانایی جوابگویی به مشکلات از طریق جمع آوری، ردیابی، ذخیره و تسلط بر داده ها.

ـ رشد دادن ایده ها و محقق ساختن کارها، شامل کنترل و مدلسازی.

ـ بازبینی، بهینه سازی، و ارزیابی کار درحین پیشرفت، تبادل، مشارکت و ارائه اطلاعات از طریق کلمات، اصوات و تصاویر.

ـ به کارگیری فن آوری ارتباطات و اطلاعات داخل و خارج مدرسه و عادت کردن به استفاده از فن آوری ارتباطات و اطلاعات در زندگی روزمره.اهداف یادگیری خاص وحق استفاده ی دانش آموز از فن آوری ارتباطات و اطلاعات در سایت آمده است..

( http://www.naction.org.uk/subjects/ict/levels.htm )

بنیان قابلیتهای فن آوری ارتباطات و اطلاعات به طور کلی در حین مراحل اولیه زندگی تحصیلی کودک به او آموخته می شود.آموزش و پرورش ملی، موقعیتها، تجارب و ادراکی را که هر کودک می باید در مراحل کلیدی داشته باشد بر می شمارد.همچنین خط مشی هایی را برای تأمین نیازهای آموزش و پرورشی خاص آنان مهیا می سازد.همچنین مفید است که مدارس، سیاستی برای استفاده از اینترنت داشته باشند که توسط دانش آموز و والدین او امضاء می شود.چنین اوراقی، روشهایی را که اینترنت در مدرسه مورد استفاده قرار بگیرد می باید شامل تمهیداتی امنیتی باشد که بهره گیری از اینترنت را برای اهداف تعلیم و تربیتی و نه اهداف غیر قابل قبول در نظر گیرد.به سایت های ذیل رجوع نمایید.

http://www.becta.org.uk/technology/infosheets/pdf/accuse.pdf

http://safety.ngfl.gov.uk

● طریقه کمک به کودکان در راستای تقویت قابلیتهای فن آوری ارتباطات و اطلاعات آنان چگونه می باشد؟

فناوری ارتباطات و اطلاعات راههای زیادی وجود دارد که شما میتوانید به ایجاد قابلیتهای کودکان خود کمک کنید که در اینجا به برخی از آنها اشاره می شود:

ـ ببینید فن آوری ارتباطات و اطلاعات چگونه در تعلیم و تربیت کودک شما جای گرفته و اهدافی برای فعالیتهای فن آوری ارتباطات و اطلاعات و همچنین تعلیم و تربیتی او در نظربگیرد.

ـ مواد یادگرفتنی الکترونیکی ، نرم افزارها و منابع را متناسب با اهداف تعیین شده بسنجید.

ـ به اینکه کودک شما با فن آوری ارتباطات و اطلاعات چطور کار میکند علاقه مند شوید و از او بخواهید طریقۀ عمل آنرا به شما نشان دهد.

ـ با کودک خود درباره کارهایی که در مدرسه با فن آوری ارتباطات و اطلاعات انجام می دهد صحبت کنید و آنرا با فن آوری ارتباطات و اطلاعات در خانه پیوند بدهید.

ـ درباره راههای ترغیب استفاده از کاربردهای وسیع کامپیوتر فکر کنید.

ـ کامپیوتر را بخشی از زندگی خانوادگی خود قرار دهید.

ـ خودتان هم به دنبال یادگیری کامپیوتر باشید و اگرلازم است برای ترقی مهارتهای خود در کلاسهای کامپیوتر ثبت نام کنید.

ـ از معلم فرزندتان بپرسید فن آوری ارتباطات و اطلاعات در مدرسه چگونه استفاده می شود،چه کاربردها و مجموعه نرم افزارهایی استفاده می شوند و شما چه می توانید بکنید تا از فنآوری ارتباطات و اطلاعات بهترین فواید تعلیم و تربیتی را ببرید.

پیش از خرید یا انتخاب فن آوری ارتباطات و اطلاعات چه چیزهایی را باید در نظر بگیریم ؟

ـ اطمینان حاصل کنید سخت افزارتان توانایی پشتیبانی نیازهای فعلی تان را دارد و برای اجراء برنامه های چند رسانه ای مناسب می باشد

ـ ببینید چه چیزهای جانبی، همچون چاپگر، اسکنر را برای بهره وری هر چه بیشتر از این فنآوری لازم دارید.

ـ همهٔ چیزهایی را که لازم دارید تا کامپیوتر برای شما انجام بدهد فهرست کنید و آنها را با بودجۀ خود قیاس کنید.

ـ ببینید آیا مشمول دریافت وام یا دیگر مزایای دولتی، اعتبارات آموزش و پرورش محلی،مدرسه یا شرکتهای تجاری می شوید و برآورد کنید که آیا اینها با بودجه شما تناسب داردیا خیر؟

ـ هزینه اضافی دسترسی به اینترنت را نیز در نظر بگیرید.

ـ مطمئن شوید کامپیوتر شما برای انتقال کار میان خانه و مدرسه مناسب است.

ـ قیمت دستگاههای مورد نظرتان را با نگاه کردن به یکی از مجلات خرید کامپیوتر در نظر بگیرید.همچنین پیش از خرید سعی کنید طرز کار آنرا ببنید و درباره اینکه آیا این دستگاه قادرخواهد بودهمه نرم افزارهایی که شما قصد استفاده از آنها را دارید پشتیبانی کند، سئوال کنید.همچنین ضمانت نامه ها و خدمات پس از فروش هر دستگاه را نیز در نظر بگیرید.

● هنگام انتخاب نرم افزار و سایت های اینترنتی برای فرزندم چه چیزهایی را باید در نظر بگیرم؟

ـ آیا برای نیازهای کودک شما مناسب و مربوط است؟

ـ آیا استفاده از آن آسان است؟

ـ چگونه یادگیری را بهبود خواهد بخشید و آیا می تواند با تعلیم و تربیت ترکیب شود؟

ـ آیا منابع اضافی را که معمولاً مهیا نیستند فراهم می سازد؟

ـ آیا به حد کافی انعطاف پذیر هست که گستره ای از فعالیتها و توانائیها را پشتیبانی کند؟

ـ آیا با تجهیزات خانگی شما تطابق دارد؟

ـ چطور می تواند به ارتقاء مهارتهای فکری وحل مسئله فرزند شما کمک کند؟

ـ آیا یافتن منابع کیفیت بالا بر اینترنت می تواند هزینه یادگیری خانگی را توجیه کند؟

http://www.pin.org.uk) The Parents Information Network) سایت راهنمائی های خوبی برای یافتن منابع تعلیم و تربیتی ارایه می نماید.هر چند باید به خاطر داشت که هنگام خرید نرم افزار دلایل والدین برای انتخاب محصولات نسبت به معلمان متفاوت است و ممکن است جنبه های ارزشی متفاوتی داشته باشند؛ مثلاً استفاده روزمره از آن، تحقیقات نشان داده است که در خانه، نوع دیگری از یادیگری اتفاق می افتد و لازمست که در خانه زمان و موقعیت ایجاد علایق دیگر به کودکان داده شود.در عین حالیکه انتخاب موضوعات مناسب برای یادگیری مهم است لازم است منزل، محلی باشد برای آموزش و پرورش ملی.

بعضی نرم افزارهای بازی می توانند برای رشد مهارتهایی همچون برنامه ریزی استراتژیک وNTC و BBC مهارتهای تصمیم گیری سودمند باشند. تعدادی از شرکتها و سازمانها، از قبیل محصولاتی آموزشی برای مخابره دیجیتالی تلویزیونی تولید می کنند.البته بررسی مهیا و سودمندبودن چنین منابعی پیش از سرمایه گذاری روی آنان حائز اهمیت می باشد.مدرسه فرزندتان می تواند مشاور آموزشی و پرورشی خوبی درباره فن آوری ارتباطات و اطلاعات باشد و بسیاری مدارس منابع آموزش و پرورش مستقیم را برای والدین و همچنین فرزندان مهیا می کنند.مشاوره با مدرسه درباره استفاده قابل قبول و مناسب بودن محتوای اینترنتی، سودمند است.

● چگونگی تضمین ایمنی اینترنتی برای کودکان

شما به عنوان والدین فرزندتان، باید از مباحث ایمنی و حفاظتی گوناگون اینترنت مربوط به فنآوری ارتباطات و اطلاعات مطلع باشید، به ویژه فعالیتهای پیوسته(آن لاین)، به موازات محتوای کلی آموزش اینترنت، بخشهای فراوانی هم وجود دارند که نمی خواهید فرزندتان به آن دسترسی داشته باشد که البته این موضوع به ارزشها و رفتاری که برای خانوادتان قایل هستید بستگی دارد.حال اگربخواهید، در عین حال فرزندتان به صورت پیوسته (آن لاین) این ارزشها را تجربه کند، بایدهوشیار باشید به کجا می رود، چه می کند و خطرات احتمالی برسر راه او کدامند؟این به معنی بررسی مباحث پیرامون محتویات غیر قابل قبول، تماسهای نامناسب و نظارت نشده،ویروسهای کامپیوتری و هک و رخنه کردن به کامپیوترهای دیگران می باشد.نرم افزارهای نظارتی، فیلترها و طرز کار آنها را می توان هم در مدرسه و هم درخانه به کار گرفت تا احتمال دسترسی نامحدود به موضوعات اینترنتی، پست الکترونیکی( ایمیل) و اتاقهای گپ زنی(چت رٌوم) کاهش یابد. (http://safty.ngfl.gov.uk) اطلاعات جامع تر را در ارتباط با این مباحث می توانید ازسایت به دست آورید. superhighway safety

فریبا آقازاده

منابع

http://www.becta.org.uk/technology/infosheets/pdf/accuse.pdf

http://www.becta.org.uk/start/parents.html

http://besd.becta.org.uk