دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
سیاه مشقهای جدی
آثار نقاشان معاصر به هر شکلی که عیان شوند منعکس کننده مفاهیم درونی و بازتابی از زندگی آنهاست.
عناصر بصری به مثابه ابزاری موثر در دست هنرمند فرهیخته است که در ترکیب با ذهنیت خود، به ایجاد متن تصویری میپردازند تا شاید بیننده را با نسیمی خوش،دلشاد و او را از «لحظهها» پر سازند تا روح از تن خسته آزاد شود.
معمولا نقاشان سعی دارند احساسات خود را بر «لحظه وجود» استوار سازند و در تداوم این «لحظه» احساس زودگذر را معنا بخشند و ما را از ثمرات آن بهرهمند سازند و لحظه، چیزی نیست مگر حالت بیتابی و شور درونی نامعلوم که نقاش را بیتاب ساخته و او را وامیدارد قلمو را (ظاهرا) بیهیچ هدفی به حرکت درآورد، و در این راستا، روح نقاش تسخیر میشود.
در نقاشیهای سلاجقه که در دهه اول آبان ماه در گالری گلستان به نمایش درآمد، شکلها و به ویژه رنگها با هیجان همچون واژهها به سوی بیننده پرتاب میشوند و به نظر میرسد تعدادی از آثار انتزاعی که با قلموی پهن و خاکستریهای کمیاب و به ظاهر خاموش که گاه لکههای شفاف در آن ظاهر شدهاند بدون تامل همچون نگرش نقاشان چینی خطاطی شده و خود به خودی و خلق الساعه بوده و قلمو به قصد ساختن موضوع هدایت نشده و اسیر صورتگرایی نشدهاند.
این پاکی و خلوص در آثار نقاشی آبستره او با مهربانی بر مخاطب ظاهر میشوند اما در برخی تک پیکرههای طراحی شده، هنوز نقاش را در وابستگی به جنبههای منفی اسیر مییابی. تعدادی از پیکرهها به جای رهایی در واقعگرایی خویش محبوس شدهاند و در فضای ترکیببندی جا خوش کردهاند. این پیکرهها از جهت مهارت فنی قابل ملاحظهاند و گاه دارای استخوانبندی و استحکام هستند اما به نظر میرسد در وحدت بخشی کل پرده نقاشی، از انسجام لازم برخوردار نباشند. شاید سخن نقاشان چینی دوره سونگ سودمند افتد که :«ده سال نیهای بامبو را رسم کن و بعد هنگام نقاشی آنها، هرچه دربارهشان میدانی فراموش کن.»
و البته سلاجقه به محتوای واژههای یاد شده واقف است، وی از جمله نقاشانی نیست که بدون مطالعه به ارائه اثرش بپردازد. چنانکه میدانیم در سالهای اخیر به جای پرکاری و سر و صدای ظاهری در گوشهای نشسته و صبورانه ضمن گذران زندگی، مجدانه به مطالعه و تعمق در ابعاد مختلف نقاشی پرداخته است تا غبار سکون و یکنواختی را زدوده و اشیا را شفافتر از گذشته دریابد.
آثار سلاجقه سیاه مشقهای جدی تلقی میشوند که گاه موجب رهایی بیننده از سکون شده و تنفس در هوای صبحدم را هدیه میکند. از ویژگیهای آثار وی پرداختن به دو شیوه بیانی آبستره و فیگوراتیو است که در یک وحدت کلی منجسم میشوند. آثار آبستره صرف او، همان روندی را طی میکند که آثار فیگوراتیو. در واقع تفاوتی در نگرش او بین دو پدیده آبستره و فیگوراتیو نمییابیم.
محمد اعظمزاده
عضو هیات علمی دانشکده هنردانشگاه مازندران
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب رافائل گروسی مجلس شورای اسلامی حج انتخابات دولت شورای نگهبان حجاب دولت سیزدهم حسین امیرعبداللهیان رسانه
تهران هواشناسی شهرداری تهران فضای مجازی وزارت بهداشت قتل آموزش و پرورش سلامت شهرداری سازمان هواشناسی باران پلیس
ایران خودرو قیمت دلار قیمت طلا بانک مرکزی خودرو قیمت خودرو بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان مسکن قیمت تورم
تئاتر محمدعلی علومی سریال تلویزیون نمایشگاه کتاب مهناز افشار دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما مسعود اسکویی سینما کتاب
مغز دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین طالبان طوفان الاقصی نتانیاهو
فوتبال استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران نساجی بازی رئال مادرید بارسلونا جواد نکونام پرسپولیس سپاهان باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی اینترنت فناوری اپل مایکروسافت سامسونگ آیفون باتری گوگل ناسا ویندوز ماهواره
رژیم غذایی مواد غذایی پزشک چای زیبایی ویتامین بیمه کاهش وزن آلرژی افسردگی