سه شنبه, ۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 21 January, 2025
میادین, عناصر فرهنگ ساز شهری
از چند دهه ی گذشته تا اکنون آگاهی های تازه ای در رابطه با منطقه های شهری پدید آمده و بار دیگرسرکها به عنوان فضایی برای زندگی و نه تنها محلی برای عبور و مرور وسائط نقلیه مطرح شده است مخصوصاً اهمیت طراحی مناسب عناصر منظر سرک که خصلت ویژهاش را بدان باز میگرداند در واقع تجهیزات سرکها در هویت بخشیدن به فضاهای شهری کمک مؤثری میکنند که ساخت میادین از آن جمله است و شهرسازان از ساخت میادین علاوه بر کارکردهای فنی آن به دنبال تبدیل نمودن آنها به یک نهاد هویتبخش در شهر خود هستند، هر عنصر شهری برای اینکه به یک عنصر هویتساز مبدل شود گذشته از زمان ، نیازمند پتانسیل قوی است تا بتواند سطح به عمق اذهان وارد شود یعنی حامل معانی و مفاهیمی از فرهنگ و تاریخ شهرها باشد که در طراحی میادین و نماد آن در درجهی نخست میزان هماهنگی آن با عناصر پیرامون و قدرت برقراری ارتباط با مخاطب ارجحیت دارد، نمادها نیازمند وقوع رویدادهای خاطرهانگیز فردی و جمعی در گستره حضور خود میباشند برای مثال منار میوند در چهارراهی جادهی میوند کابل که در سال ۱۳۳۷ به صورت مدور و بالدار بنا شد یادآور قربانیهای دشت میوند در قندهار در نبرد با انگلیس میباشد و یا طاق ظفر پغمان که در میدان چندلبائی پغمان واقع شده که این طاق کماندار یادمان شهدای راه آزادی و یادگار پیروزی ملت افغانستان علیه استیلاگران انگلیسی است و یا میدان جهاد در هرات و چوک شهدا در قندهار ، در طراحی میادین با بهرهبردن از معماری قدیمی و نوین پیشبینی فضای سبز مورد نیاز برای حضور شهروندان و گردشگران چه در داخل و چه در خارج تندیس با نماد میانی از دیگر عومل مهم ساخت میادین میباشد.
به لحاظ توریستی نیز عناصر شهری به عنوان به یادماندنیترین خاطره از هر شهر در اذهان گردشگران به شمار میروند که سرکها و میادین شهری در کنار تندیسها و ساختمانها و ترکیببندی شهر در صدر عناصر به یادماندنی قلمداد میشود که در صورت برخوردار بودن از ویژگیهای خاص، توانایی جای گرفتن در خاطرهی شهروندان و گردشگران را خواهد داشت. ویژگیهایی که شاید بتوان آنها را از منظر یکی از رفتارشناس ان آمریکایی، زیبایی، هماهنگی، منطقی بودن و حجم عنوان کرد به عبارتی یادمانهای شهری، شناسنامههای شهرها در مقابل دیدگان بیننده میباشند و به نوعی بازتاب دهنده فرهنگ، آداب و رسوم و حتی شخصیت حاکم بر شهر، دقیقاً از همین روست که از زمان پیدایش شهرها بحث احداث عناصر، همواره در صدر قرار داشته است که رویکرد به این عناصر در طول تاریخ دستخوش تحولاتی بوده است که در یک تحلیل سطحی میتوان آنها را به چندین دسته تقسیم نمود برای نمونه اگر در اعصار تاریخ، کاخها و معابد باشکوه هرچه بیشتر در مرکز شهر نمادهای فرهنگی- سیاسی شهرها به شمار میرفتند در سالهای پس از انقلاب صنعتی ساخت میادین، تندیسها و ساختمانهای مدرن به عنوان عناصری هویتساز عرض اندام نمودند مانند طاق پیروزی در پاریس، ترافاگلار در لندن، نقش جهان در اصفهان، جوچه در پیونگیانگ و سنتواری در سنگاپور که هرکدام بخشی از تصویر شهرهای ذکر شده از جهان به شمار میروند.
متأسفانه شهرهای افغانستان سیمای هدایت شدهای ندارند برای نمونه کابل شهری است تابع معیارهای اقتصادی و سرمایهای و هیچ کس در صدد کنترل کیفی سیمای این شهر نمیباشند، مناظر اکثر شهرهای بزرگ کشور نیز به جهتی که کابل طی کرده در حرکت است و هیچ تفاوتی بین مناظر شهری کشور وجود ندارد و اگر تفاوتهای اقلیمی نبود تمام شهرها دارای سیمای یکسان بودند و معماری امروز شخصیت جدیدی به جز اغتشاش و بینظمی به شهرها نداده است که برای جلوگیری از این اغتشاشات بصری و دور شدن سیمای شهر از هویت خویش تدابیری خاص لازم میباشد که برای رسیدن به این هدف باید بدانیم که چگونه میتوان سیمای شهر را با گذشته و هویت شهروندان آن پیوند بزنیم و هنوز چه فضاهای ی در شهر حس تعلق شهروندان به شهر را افزایش میدهد و همچنین مشکلات ترافیکی و ... را نیز برطرف مینماید.
فضاهای شهری را شاید بتوان به دکوریشن خانه تشبیه نمود که در دید اول نظر هر بینندهای را به خود جلب میکند و در مقابل آرامش و یا هر احساس ناخوشایندی دیگر را به فرد انتقال میدهد، میادین شهری اگر خوب طراحی شود و نماد و تندیس در مرکز میادین با هویت و فرهنگ شهر همخوانی داشته باشد در این صورت شهر را بسیار زیبا و مناسب برای گردش و استراحت خواهد نمود از جمله نمادهایی که در میادین دنیا به عنوان نماد و عنصر فرهنگساز نصب میشوند مجسمه یا تندیسهایی میباشند، مجسمهی شهری حجمی سه بعدی و دارای فرم و بیان هنرمندانه است که از هر بعدی قابل نظاره و زیباست و هر ساله دهها مجسمه و اثر حجمی توسط شهرداریها در فضاهای شهری و در میادین کوچک و بزرگ نصب میشود که این حرکت در صورتی که به خوبی هدایت شود میتواند سهم مهمی در ارتقاء کیفیت این فضاها داشته باشد، تندیسها میتوانند نقش به سزایی در غنی ساختن فضاهای شهری از طریق بیان هنری داشته باشند و این امر به ویژه در میادین ی که نقطهی عطف شهر و کانون توجه شهروندان میباشند از اهمیت بیشتری برخوردار است ، گر چه خلاقیت هنری هیچ تعریفی را بر نمیتابد اما به طور کل میتوان گفت مجسمههای شهری دارای حجمی سه بعدی و فرم و بیان هنرمندانه است که از جهات مختلف قابل نظاره میباشد و کارکرد آن تزئین، هویتبخشی و انتقال پیام به ناظر میباشد و از مصالحی چون: سنگ، بتن، فلز، چوب، فایبرگلاس ساخته میشود مجسمهسازی شهرها کار مشترک مجسمهسازان، طراحان منظر و مبلمان شهری، برنامهریزان و طراحان شهری است که با حمایت و هدایت مدیران شهری انجام میپذیرد. نوع، شکل، اندازه و چگونگی تندیس و انتخاب مقیاس و مکان مناسب هدف از این همکاری است که بیشترین لذت بصری را برای ناظر به وجود بیاورد البته منظور از مجسمه تنها تندیس انسانها نیست بلکه آثار حجمی دارای هویت که در ارتقای کیفیت فضای شهر موثر باشد مانند، طاقهای یادمانی که برای گرامیداشت وقایع بزرگ تاریخی- نظامی و یا سربازان گمنام در جنگ ... ایجاد میشود و ستونهای یادمانی که منشأ آن به شهرهای یونان باستان باز میگردد و غالباً جهت گرامیداشت از یک شخص یا یک رویداد مهم تاریخی ساخته میشوند ؛ در قدیم مجسمهی یک فرد مهم برفراز ستونهای بلند نصب میشد که این ترکیب ، اهمیت بسیار زیاد فرد مورد نظر را منعکس میساخت اما از ستونهایی که به تنهایی و بدون مجسمه به کار برده میشوند ستونهای هرمی شکل هستند که منشأ مصری دارند که برای مصریان باستان نمادی مذهبی به شمار میآمد، این ستونها برای نشان دادن مرکز و نمادی از هندسه گرایی نظم و قدرت بود، ستونها برای بیان ثبات، پایداری و همبستگی نیز به کار میرفتند و گاهی نمادی از آغاز عصری جدید بودند . ساعتهای تزئینی از عناصری هستند که زینتبخش بسیاری از میادین میباشند در که اشکال متنوعی طراحی میشوند که یک ی از آنها برج ساعت است، ساعتها اثر قوی بر چشم، فکر و ذهن رهگذر دارند و اگر به دقت مکانیابی و با حساسیت جایگاه آن طراحی شوند نشانهی قوی در شهر محسوب میشوند و تأثیر بصری قوی خواهند گذاشت که این اثر حجمی فرم باستانی ندارد و در قرنهای اخیر به کار رفته است.
از دیگر موضوعاتی که دستمایهی ساخت مجسمههای شهری میشوند به طور عمده در مقولات زیر قابل طبقهبندی میباشند:
۱) مشاهیر و شخصیتهای تاریخی، فرهنگی، ادبی، هنری، سیاسی، علمی و ... که در میادین شهرهای کشور میتوان از آنها استفاده نمود مخصوصاً در میادین زادگاه این شخصیتها همچون ابن سینا، رابعهی بلخی و ابوشکور بلخی در میادین بلخ و مزار شریف ؛ تندیس مولانا جامی، خواجه عبدالله انصاری، امام فخر رازی و واعظی کاشفی در میادین هرات ؛ تندیس ظهیرالدین فاریابی در میادین شهر میمنه ؛ ابو نصر فراهی در شهر فراه ؛ سید جمالالدین اسدآبادی در شهر اسدآباد کنر ؛ تندیس سنایی غزنوی، ملافیضمحمد کاتب، ابوریحان بیرونی و سلطان محمود غزنوی در غزنه ؛ تندیس ابوسعد سج ز ی، ابوسلیمان سج ز ی، ابوحاتم سجزی، ابوداوود، ابوجعفر بابویه سیستانی، یعقوب لیث و عمر لیث در شهر زرنج نمیروز، تندیس مخفی بدخشی و ناصر خسرو در شهر فیض آباد ؛ تندیس حنظلهی بادغیسی در شهر قلعه نو و ... .
۲) مبارزان، دلاوران، شهدا مانند ساخت تندیسهای میرویسخان هوتکی و ملالی در شهر قندهار تندیس شیرین هزاره و میر یزدانبخش در بامیان ؛ ابومسلم خراسانی در شهر سرپل ؛ طاهر فوشنجی در هرات و ... .
۳) روایتها و شخصیتهای اسطورهای همچون مبارزه کاوهی آهنگر با ضحاک ماردوش، رستم با دیو سفید، گرشاسب و اژدها
۴) موجودات اسطورهای همچون دراماگون، سیمرغ و ... .
۵) مضامین مذهبی مانند توحید، نماز، اذان و ... .
۶) مضامین مذهبی- سیاسی همچون جهاد، شهادت، جانباز، مقاومت و ... .
۷) یادمانهای تاریخی- سیاسی- ورزشی- عمرانی همچون بزکشی- پهلوانی، کورش، تیراندازی، نیزهزنی، چوگان، اسب دوانی و ... .
۸) مضامین عاطفی یا احساس مثل مجسمهی مادر، معلم و ... .
۹) مضامین اقتصادی و معیشتی که معرف شیوهی تولید باشند مانند مجسمهی چوپان، ماهیگیر، شکارچی و ... .
۱۰) تولیدات عمده شهر و منطقه مثل ساخت مجسمهی پسته در بادغیس، نماد خربزه درشهرهای شمالی، نماد انار در میادین قندهار و انگور در هرات و زیتون و نارنج در جلالآباد و ... .
۱۱) مضامین طبیعی و اقلیمی که معرف طبیعت یا حیوانات وِیژهی منطقه میباشند همچون مجسمهی گوسفند قرهقل، مجسمهی قوچ مارکوپولو، بز مارخور،کبک دری، کلنگ سفید، قاز حسینی و ... .
۱۲) مضامین سنتی و فرهنگی که شیوههای زندگی عادات فرهنگی، نحوهی تغذیه و آشامیدنیهای مورد علاقه را بازگو کند مانند چاینک و گیلاس
۱۳) مضامین عملکردی نظیر مجسمههایی که معرف عملکرد مکان هستند همچون ساخت یک مجسمهی کوهنورد در بدخشان و ... .
۱۴) پیامها و مفاهیم انتزاعی یا واقعی فرهنگی اجتماعی مانند تنهایی انسان، آزادی، همبستگی، رنج، فقر بیخانمانی، انحطاط، پرواز، شکوفایی، تلاش و ... .
نقشها و کارکردهای تندیسها شامل:
۱) تقویت حس مکان و القاء روحیهی خاص در فضا که در صورت هماهنگی مجسمه با محیط و تقویت انسجام بصری محیط پیرامون، شهروندان احساس رضایت و آرامش بیشتر میکنند و حس مکان تقویت میشود.
۲) تعریف و هویتبخشی به فضاهای شهری
۳) ارتقای کیفیت و ایجاد سر زندگی به فضاهای شهری چرا که فضای خالی از هنر هیچ جذابیتی ندارد، فقدان جذابیت از کیفیت فضا میکاهد.
۴) ارتقای آگاهیهای عمومی و معرفی نمادها و ارزشهای فرهنگی
۵. معرفی عملکرد و روحیهی میدان یا محدودهی پیرامون آن و تداعی عملکرد تاریخی و فرهنگی آن ، چرا که بسیاری از میادین محل وقوع حوادث تاریخی منحصر به فرد هستند و مجسمهای با همان نماد میتواند تداعیگر این واقعه تا سالها بعد باشد و عملکرد میدان نیز به وسیله همان مجسمه بیان میشود.
۶) تعریف مرکز ثقل و نقطهی تمرکز میدان چرا که مجسمه در مرکز میدان از هر دو طرف دیده و درک میشود و حس مرکزیت را تقویت نموده نوعی نظم بصری به وجود میآورد.
۷) ایجاد یک نشانهی شهری مخصوصاً اگر اندازهی آن بزرگ باشد میتواند در سطح محله، منطقه و شهر مطرح شود.
۸) ایجاد انگیزهای برای زیباسازی محیط توسط شهروندان یعنی نصب مجسمهای مطلوب در میدانی زیبا باعث میشود که ساکنان اطراف میدان برای بالابردن سطح کیفیت محیط پیرامونشان اقداماتی انجام دهند.
۹) مکانیابی چرا که تداعی کنندهی یک فضای به خصوص میباشد.
۱۰) تناسب بخشی به نام میدان، چرا که میدان میتواند طوری طراحی شود که نام میدان را در اذهان بینندگان تثبیت کند مثلاً نمادی از گل.
۱۱) معرفی سبکها و سنتهای هنری که میتواند بر سواد هنری و بصری مردم بیفزاید.
به این ترتیب مشاهده میکنیم که نگاهی نوین، عالمانه و جامع به مقوله شهرسازی درکنار سایر مزایا باعث ارتقاء کیفیت عناصر فرهنگساز شهری خواهد شد و خاطرهای فراموش نشدنی را در ذهن گردشگران و توریستهایی که برای بار اول وارد شهر میشوند به جا خواهد گذاشت و آنها بدون مطالعهی کتاب یا تحقیق در رابطه با شهر با دیدن تندیسها و نمادها ، برداشتی کلی و شیوا از فرهنگ و سنت و تاریخ شهر مورد نظر به دست میآورند.
محمدعظیم عظیمی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست