یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
حركت های دانشجویی و هدایت نگرش سیاسی در جوامع اسلامی
هدف از طرح واژه ها و تعابیری مانند تروریسم، جهانی شدن، یهودی ستیزی و واژه های دیگری كه مانند بمب های ساعتی در جوامع اسلامی ما رها شده اند و هر لحظه ممكن است در برابر هر گونه فعالیت سیاسی اسلامی منفجر شوند نابودی بیداری اسلامی است.
گروهی از این گونه واژه ها و تعابیر و اتهامات می هراسند و برخی دیگر از تحلیل محتوای این واژه ها و اهداف پشت پرده طراحان آن كه قدرت های بزرگ استعماری هستند اجتناب می كنند.
در چنین فضای غربت سیاسی و بی مبالاتی كه نسل جوان مسلمان را فرا گرفته است ناچاریم این پرسش را مطرح كنیم كه نقش حركت های اسلامی دانشجویان برای مقابله با این تهاجمات سیاسی بیگانه چیست.
● نقش حركت های دانشجویی در دانشگاه ها
نقش این حركت ها بدان سبب اهمیت دارد كه آنها قشر جوان را و به ویژه قشر تحصیلكرده و روشنفكر را مخاطب قرار می دهند و این قشر در آینده می تواند زمام امور تصمیم گیری و هدایت و رهبری جامعه و دولت ها را بر عهده بگیرد.
در نتیجه می توان گفت كه حركت های دانشجویی از طریق این جوانان افكار عمومی جامعه را مخاطب قرار می دهند. شاید این نظریه در ابتدا عجیب به نظر برسد اما اگر بدانیم كه اكثر جمعیت جوامع اسلامی را افراد ۱۴ تا ۳۵ سال تشكیل می دهند این تعجب از بین می رود.
در مقابل در جوامع غربی شمار جمعیت جوان آنها در مقایسه با جمعیت كودكان و سالمندان كمتر است. نقش مهم تری كه حركت های دانشجویی ایفا می كنند تغییر نگرش جوانان دانشجو از توجه به نیازهای شخصی به توجه به نیازها و خواسته های امت خود و قضایای سرنوشت ساز آن است.
این جنبش ها تلاش می كنند تا افق اندیشه جوانان را برای بررسی و تحلیل بهتر وضع جهان معاصر گسترش دهند و از ماهیت قدرت سیاسی آگاه تر سازند و آنان را با ابعاد و اهداف روابط میان احزاب سیاسی تاثیرگذار و فعال آشناتر كنند و این كار نیز با بررسی و تحلیل حوادث متعدد و روز افزون برای آگاهی از جریان های تاثیرگذار و با نفوذ در عرصه تصمیم سازی و تصمیم گیری جوامع امكان می یابد. به این ترتیب حركت های دانشجویی با ترسیم موضع سیاسی دانشجویان مبتنی بر اصولی كه با دین و فرهنگ و تاریخ ملی وطنشان همخوانی دارد فرصت را از دست كسانی كه تلاش می كنند با سیاسی كاری دانشجویان را فریب دهند می گیرند.
حركت های دانشجویی می دانند كه این آگاهی سیاسی هنگامی نتیجه می دهد كه آن دانش و آگاهی و موضع گیری سیاسی به مرحله دیگری از مراحل شناخت و دانایی سیاسی كه همان مرحله مشاركت سیاسی است انتقال یابد.
این مشاركت به دانشجویان امكان می دهد تا با انتخاب نمایندگان خود در انتخابات شوراها و مجالس و ریاست حكومت، رای و اندیشه و نظر خود را در روند تصمیم گیری و مدیریت جامعه مشاركت دهند.
● حركت های دانشجویی و آگاهی سیاسی
حركت های اسلامی دانشجویان در روند تصمیم سازی سیاسی با دیگران تفاوت هایی دارند زیرا این حركت ها سیاست را به معنای مطلق آن كه همان توجه به امور داخلی و خارجی امت بدون تقید به اندیشه های حزبی است تعریف می كنند. این حركت ها در تعریف آگاهی سیاسی به چند اصل توجه دارند كه ابتدا مبانی دینی است.
حركت های اسلامی دانشجویان آگاهی سیاسی را بخش جدایی ناپذیر از واجبات دینی هر مسلمان می دانند و این واجب با توجه به تعریفی است كه اسلام برای سیاست قرار داده و آن را اداره امور مسلمانان معنا كرده است.
بدون چنین آگاهی فرد مسلمان در مناقشاتی كه برخی می خواهند مسلمانان را به آنها وارد سازند، منفعل می شود و در این صورت مسلمان نمی تواند به اندازه مناسبی به امور مسلمانان خدمت كند.
در چنین وضعی امور مسلمانان دچار هرج و مرج می شود و فرد قادر به خدمت صحیح به اسلام نیست زیرا گاهی در برنامه هایی كه برای دین و جامعه اش ویرانگر است مشاركت داده می شود بدون آنكه از كم وكیف عواقب این امر آگاه باشد.
استاد محمد غزالی(ره) می گوید: بینش سیاسی اكثر دینداران ضعیف و سست است و به همین سبب نه فساد را می بینند و نه علت آن را می شناسند. تاریخ را می خوانند اما از یافتن عبرت ها و دروس آن ناتوانند. از طریق همین نكات در می یابیم كه بیداری اسلامی فقط با كسب آگاهی سیاسی میسر است و این آگاهی سیاسی مدخل اصلی آشنایی با دنیای معاصر و به نتیجه رساندن طرح بیداری اسلامی است. بنابراین داشتن آگاهی و بینش سیاسی برای هر مسلمانی كه به كاروان دعوت اسلامی پیوسته ضروری است. هر یك از واژه های پیش گفته مانند اصولگرایی و مبارزه با تروریسم می تواند مانعی بر سر راه طلوع فجر بیداری اسلامی باشد مگر آنكه با برنامه ای جامع برای افزایش آگاهی در میان جوانان مسلمان به مقابله با آن برخیزیم تا آنكه جوانان مسلمان عظمت اسلام و ارزش آن در زندگی فرد و جامعه را دریابند.
● حركت های اسلامی دانشجویان و هدایت افكار عمومی
برای آنكه حركت های اسلامی دانشجویی بتوانند هدایت افكار عمومی را در دانشگاه ها به دست بگیرند باید از انواع رسانه های دیداری مانند فیلم های مستندی كه در آنها فعالیت های حركت اسلامی با استفاده از دقت هنر و دانش تشریح شده و موفقیت های آنها به معرض نمایش گذاشته می شود یا شنیداری در قالب سخنرانی هایی كه بیداری اسلامی را آن گونه كه هست و در روند حركتش اعتدال را رعایت می كند یا به وسیله مطبوعات كه از گسترش بیشتری برخوردار است بهره بگیرد و به انتقال پیام خود بپردازد و مواضع جنبش اسلامی در قبال مسایل حساس و مهم و سرنوشت ساز جوامع اسلامی را بازگو كند.
همچنین باید از واكنش های لحظه ای و انفجار كوتاه مدت انرژی كه معمولا پس از وقوع حادثه ای خاص در جوامع اسلامی مانند عراق و فلسطین رخ می دهد اجتناب كند زیرا احساسات و هیجان هایی این چنینی در مدت زمانی اندك فروكش می كند و فراموش می شود.
این رفتارها نشان می دهد كه حركت های اسلامی دانشجویان فاقد راهبردهای كلان و راهكارهای عملی برای استفاده از تحولات مرتبط با امت اسلامی برای گسترش اندیشه اسلامی هستند.
ناتوانی ما در این راستا هنگامی آشكار می شود كه آن را با زیركی صهیونیسم در انتشار و گسترش ادعاهای دروغینش مقایسه می كنیم و در می یابیم كه صهیونیسم برای دفاع از به اصطلاح حقوق (جعلی) اش كه در حقیقت از دیگر ملت ها به سرقت برده است چه ترفندها و چه فنونی كه به كار نمی گیرد. در اینجا برای نمونه به جریان سرقت ستاره (ششگانه كه صهیونیست ها آن را به داود علیه السلام نسبت می دهند) اشاره می كنیم. این ستاره ده ها سال روی پرچم كشور اسلامی مغرب قرار داشت اما دولتمردانش به آسانی از آن چشم پوشیدند و با حذف این ستاره شش گوش به جای آن ستاره ای پنج گوش را در پرچم گذاشتند. این اقدام یك كار ساده حذف نشانه ای از یك پرچم نیست بلكه نادیده گرفتن یكی از سمبل های تمدن اسلامی است.
دولتمردان مغربی با این اقدام موفقیتی برای صهیونیسم حاصل كردند و آن دروغ گویان آن قدر به ادعاهای دروغین خود ادامه دادند تا آنكه این علامت (ستاره شش گوش) به یكی از منفورترین اشیا در نزد مسلمانان تبدیل شد و یادآور كینه و خشمی شد كه علیه دشمن خود یعنی صهیونیسم ابراز می دارند و حال آنكه همان ستاره مدتی پیش یكی از نشانه های تمدن اسلامی بود.
صهیونیست ها این ادعای باطل و دروغین خود را با استفاده از رسانه ها ترویج كردند و برای نمونه فوتبالیست های یهودی تیم «هبوعیل» هر گاه كه تیمشان گلی به ثمر می رساند و همه دوربین ها روی آنها زوم می كنند آنها ستاره مشهور شش گوش را نشان می دهند و ناخودآگاه ذهن بینندگان با !دیدن این صحنه ها به صورت غیر ارادی این سمبل (به سرقت رفته از مسلمانان) را حق آن صهیونیست ها تصور می كند از این جاست كه به اهمیت رسانه ها در تاثیرگذاری بر افكار عمومی پی می بریم و در می یابیم كه حركت های اسلامی می توانند با استفاده از اطلاعات دیداری و شنیداری و نوشتاری به گسترش و تبلیغ افكار اسلامی و بیداری بپردازند.
● بیداری و هدایت آن
ما از گستردگی ابعاد مختلف بیداری اسلامی در می یابیم كه اگر راهی برای هدفمند و روشمند ساختن اندیشه اسلامی در مسیر خدمت به قضایای امت اسلامی نیابیم امت اسلامی همچنان در وضع فعلی باقی می ماند و حتی آنانی هم كه به قطار دعوت اسلامی پیوسته اند یكی پس از دیگری به سبب سستی در انتقال صحیح اهداف و مفاهیم بیداری اسلامی به ذهن جوانان مسلمان از آن جدا می شوند.
به همین سبب جریان ها و حركت های اسلامی دانشجویان باید برنامه ها و راهبردهای مشخصی مبتنی بر تحقیقات و پژوهش های انجام شده درباره بینش سیاسی دانشجویان تدوین كنند. این امر بار دیگر تاكید بر این نكته را لازم می سازد كه همیشه باید گروهی به بررسی و ارزیابی افكار عمومی درباره مسایل مورد توجه افكار و افراد جامعه بپردازند تا از میزان موفقیت پروژه ها و برنامه های بیداری اسلامی در داخل دانشگاه ها آگاهی یابند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست